Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-30, 21:32
Medlem
MOPspanarens avatar
En hypotetisk fråga:
Varför skulle inte dessa "bekännelse-brev"/"teori-brev" kunna vara skrivna av någon helt annan än SE?
Säg CA som är på tapeten nu...

Angående pusselbiten, är det någon som har uppslagsnummer där. Eller sitter vi och diskuterar en enda maskinskriven sida?
Citera
2024-08-30, 21:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
En hypotetisk fråga:
Varför skulle inte dessa "bekännelse-brev"/"teori-brev" kunna vara skrivna av någon helt annan än SE?

Angående pusselbiten, är det någon som har uppslagsnummer där. Eller sitter vi och diskuterar en enda maskinskriven sida?

Wpu.nu verkar ligga nere just nu, men uppslaget har ett uppslagsnummer i starkt maskat format.

http://www.avsnittmagasinet.se/
Sök på 'pusselbiten' så hittar du det maskinskrivna brevet.
Ett s.k. spaningsuppslag med sammanfattningen ”Misstänksam mot Stig Engström” blev en allmän handling när åklagare Krister Petersson lade ned Palmeutredningen i juni 2020. I uppslaget (som kan läsas här) hänvisas till ett brev som poststämplades den 13 maj 1986.
Jag har till skillnad från Dalulven lite svårt att se att det är SE som skrivit brevet.

Edit: Skrivmaskinen verkar manuell och inte elektrisk och har trots detta ett 'modernt' typsnitt. Det är inte det typsnitt polisens skrivmaskiner verkar haft 1986.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-08-30 kl. 21:45.
Citera
2024-08-30, 21:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Wpu.nu verkar ligga nere just nu, men uppslaget har ett uppslagsnummer i starkt maskat format.

http://www.avsnittmagasinet.se/
Sök på 'pusselbiten' så hittar du det maskinskrivna brevet.
Ett s.k. spaningsuppslag med sammanfattningen ”Misstänksam mot Stig Engström” blev en allmän handling när åklagare Krister Petersson lade ned Palmeutredningen i juni 2020. I uppslaget (som kan läsas här) hänvisas till ett brev som poststämplades den 13 maj 1986.
Jag har till skillnad från Dalulven lite svårt att se att det är SE som skrivit brevet.

Gott! Får kolla imorgon.
Fann som sagt endast den sista sidan maskinskrivet med signaturen "Pusselbiten"..

Ja, det mesta av dessa försöker man applicera på SE, likväl som "jakten på lögner" o.s.v.
För egen del förstör det mer än tillför...
Det gör hypotesen bara svagare med alla dessa "försök"..
Citera
2024-08-30, 21:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Gott! Får kolla imorgon.
Fann som sagt endast den sista sidan maskinskrivet med signaturen "Pusselbiten"..

Ja, det mesta av dessa försöker man applicera på SE, likväl som "jakten på lögner" o.s.v.

Jag får väl hänvisa till 'trådens slöaste rakkniv' Dalulven som drog upp hypotesen att SE var 'Pusselbiten'.

Från avsnittmagasinet:
Handlingen visar framförallt vilken fantasi som ett statsministermord kan väcka till liv, men någonting om Stig Engström eller om hur mordet gick till innehåller den knappast. Det vittne som tecknat bilder av en man som siktats vid Smala gränd på mordnatten kan naturligtvis inte kopplas till mordet på något sätt. Läsarna får själva bedöma hur vederhäftig teorin om mask och glasögonbyten är.
'Dalulven är väl inte så bra på att lägga pussel helt enkelt.'
Citera
2024-08-30, 22:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Funnet! "Pusselbiten"
Det är tydligen endast 1 sida i uppslaget....
EH 5413
https://drive.google.com/file/d/1YmGsDSHzji4HY3d56dPP2nknaNvnnrun/view

Dock mer maskat än:
https://magasinetavsnitt.wordpress.com/wp-content/uploads/2023/06/pusselbit.jpg

Ps.
Använd gärna uppslagsnummer när ni hänvisar till källor. Tidningar, datum och sidnummer o.s.v.
(Jag är dålig på det själv i all hast, men återkommer gärna..)
Citera
2024-08-30, 22:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
En hypotetisk fråga:

Citat:
Gott! Får kolla imorgon.

Citat:
Funnet! "Pusselbiten"
EH 5413

Dock mer maskat än:

Ps.
Använd gärna uppslagsnummer när ni hänvisar till källor. Tidningar, datum och sidnummer o.s.v.

Korrekt, Mopp! Du hann före.

Japp! Allting som påträffas gör hypotesen svagare, i vanlig ordning.

Fast det är inget ovanligt att grova förövare hör av sig på olika sätt. Per telefon, eller brev ...

JTR, Zodiac, ONS/GSK ... Men det kan inte ha skett i detta fall, menar du?

De får en kick av uppmärksamheten? Vem har detta drag bland alla misstänkta, tro?

Men oavsett om det är så eller inte i detta fall, vore det av intresse att veta vem som skrev breven.

DNA måste peka i någon riktning ...

Kan AI jämföra skrivstilar? Datorprogram som löser allt är visst hett just nu som koncept.

Går NVIDIA-aktien upp nu tro, efter DEN SISTA LÖSNINGEN?

P.S. Vet du, Mopp, om Allmänna Försvarsföreningen har haft någon koppling till Thule / Stay Behind?

Tänkte om det fanns någon medlemslista från 70-talet eller liknande.

Var håller Roerlig hus nu för tiden? Sitter han och joddlar i CA-bubblan?
Citera
2024-08-30, 22:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Funnet! "Pusselbiten"
EH 5413

Dock mer maskat än:

Ps.
Du skrev förut om ett annat brev som skall ha kommit in samma dag som brevet från "Pusselbiten":
(FB) Skandiamannen

Var det här andra brevet också anonymt?
Citera
2024-08-30, 22:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du skrev förut om ett annat brev som skall ha kommit in samma dag som brevet från "Pusselbiten":
(FB) Skandiamannen

Var det här andra brevet också anonymt?

Tack för påminnelsen. Jag hade tydligen haft koll på uppslagsnummer, men glömt uppenbarligen.

Har ingen lust alls att diskutera i övrigt.

Du får fortsätta försöka bevisa att breven är skrivna av SE.
Citera
2024-08-30, 23:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Korrekt, Mopp! Du hann före.

Japp! Allting som påträffas gör hypotesen svagare, i vanlig ordning.

Fast det är inget ovanligt att grova förövare hör av sig på olika sätt. Per telefon, eller brev ...

JTR, Zodiac, ONS/GSK ... Men det kan inte ha skett i detta fall, menar du?

De får en kick av uppmärksamheten? Vem har detta drag bland alla misstänkta, tro?

Men oavsett om det är så eller inte i detta fall, vore det av intresse att veta vem som skrev breven.

DNA måste peka i någon riktning ...

Kan AI jämföra skrivstilar? Datorprogram som löser allt är visst hett just nu som koncept.

Går NVIDIA-aktien upp nu tro, efter DEN SISTA LÖSNINGEN?

P.S. Vet du, Mopp, om Allmänna Försvarsföreningen har haft någon koppling till Thule / Stay Behind?

Tänkte om det fanns någon medlemslista från 70-talet eller liknande.

Var håller Roerlig hus nu för tiden? Sitter han och joddlar i CA-bubblan?

Jag "menar" ingenting här...men:
Du tar upp seriemördare och vill mena likhet med SE?
"Mediatörstandet"?
"Lägga sig i en mordutredning"?

Vilka är det som statistiskt sett "hör av sig" som du vill mena?
Jag har inte full koll själv, men tänker att det oftast är våld/brott i nära relationer där det är givet vem som bör misstänkas? Återkom gärna med källor och motargument här.

Ett motargument är väl då att SE direkt kände sig utpekad och misstänkt och där av hörde av sig direkt. (Dagen efter kl12:20)
Samtidigt får man ha med sig all vittnet-SE har med sig från kvällen, chocken kring att statsministern mördats, nyheterna under morgonen sedan o.s.v.
Klart är väl att han som vittne skulle höra av sig och bidra med det han kunde bidra med?
T.o.m. en utstämplingstid.

Och argument har varit "förväxlings-strategin" och "spökvittnet"... vilket för mig passar mer i en roman.
Citera
2024-08-31, 08:33
Medlem
Brevet från «pusselbiten» måste ha en sammanhang med att SE varit på tv tänker jag. Samtidigt lite konstigt/avslöjande att veta om att polisen jobbade i par. Kanske?

Kan det ha varit en polis som leker detektiv?
Stockholmspolisens Sherlock Holmes in spe som tyvärr får finna sig i att spöa uteliggare och koka te på kontoret. Men drömmen att lösa ett riktigt brott finns?

Sen det här med dessa som tycker dom framstår som duktiga när dom liksom ser helt sakligt och torrt på allt möjligt.. typ «det låter mest som fantasier» «påminner om en roman»..

Sanningen kan vara hundra gånger mer «fantastisk» än den konstigaste science fiction man någonsin läst. Den KAN vara det. Det får man inte glömma.
Citera
2024-08-31, 11:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag "menar" ingenting här...men:
Du tar upp seriemördare och vill mena likhet med SE?
"Mediatörstandet"?
"Lägga sig i en mordutredning"?

Vilka är det som statistiskt sett "hör av sig" som du vill mena?
Jag har inte full koll själv, men tänker att det oftast är våld/brott i nära relationer där det är givet vem som bör misstänkas? Återkom gärna med källor och motargument här.

Ett motargument är väl då att SE direkt kände sig utpekad och misstänkt och där av hörde av sig direkt. (Dagen efter kl12:20)
Samtidigt får man ha med sig all vittnet-SE har med sig från kvällen, chocken kring att statsministern mördats, nyheterna under morgonen sedan o.s.v.
Klart är väl att han som vittne skulle höra av sig och bidra med det han kunde bidra med?
T.o.m. en utstämplingstid.

Och argument har varit "förväxlings-strategin" och "spökvittnet"... vilket för mig passar mer i en roman.

1.

Det hävdas att SE sökte uppmärksamhet. Han höll också på med sina rekonstruktioner i minst 6 års tid.

Han erbjöd sig rekonstruera det hela även på en klass-återförening? Vilket år var det?

Han tittade som vittne på klockan ungefär 6 gånger och som GM tittade han bakåt ungefär 6 gånger?

Är det en kombination av lättare tvång och ett sökande av uppmärksamhets-kickar?

Den näst mest berusande grejen måste då vara att bli FÖRVÄXLAD med GM.

Att vara GM, men ändå inte ...

2.

Varför väntade SE i 10 dagar med sina bidrag? Storyn blev mer detaljerad och tiden lades fram (om än manipulerad) först den 10:e mars. Det fanns en telefon i stugan ...

Enligt egen utsago var han i kontakt med polisen 5 gånger strax efter hemkomst, och ett av samtalen spelades in. Det verkar vara det den 11. Då ringde han in själv?

Så förutom en snabb etablering av alibi låg han lågt i 10 dagar.

Eller så njöt han av semestern, och av att åka skidor, efter de tuffa traktor-annonserna i veckan.
Citera
2024-08-31, 15:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
1.

Det hävdas att SE sökte uppmärksamhet. Han höll också på med sina rekonstruktioner i minst 6 års tid.

Han erbjöd sig rekonstruera det hela även på en klass-återförening? Vilket år var det?

Han tittade som vittne på klockan ungefär 6 gånger och som GM tittade han bakåt ungefär 6 gånger?

Är det en kombination av lättare tvång och ett sökande av uppmärksamhets-kickar?

Den näst mest berusande grejen måste då vara att bli FÖRVÄXLAD med GM.

Att vara GM, men ändå inte ...

2.

Varför väntade SE i 10 dagar med sina bidrag? Storyn blev mer detaljerad och tiden lades fram (om än manipulerad) först den 10:e mars. Det fanns en telefon i stugan ...

Enligt egen utsago var han i kontakt med polisen 5 gånger strax efter hemkomst, och ett av samtalen spelades in. Det verkar vara det den 11. Då ringde han in själv?

Så förutom en snabb etablering av alibi låg han lågt i 10 dagar.

Eller så njöt han av semestern, och av att åka skidor, efter de tuffa traktor-annonserna i veckan.

Angående 1. så känner inte jag mig vid det du berättar(antalet ggr han skulle ha tittat på klockan..) Men ja, att SE sökte uppmärksamhet och att han erbjöd sig berätta om mordet på klass-återträffen. (Minns inte vilket år det skulle ha varit)
Förväxlingen görs märkligare än vad den behöver vara.
"Dan Lundberg" gick ut i media och tyckte sig vara Grandmannen....

2. SE var ju som bekant i Idre och kontaktade åter polisen direkt på måndagen den 10/3.
Visst fanns det en telefon i stugan, men och?
Ja detta med att han skulle ha ringt fler ggr till polis är ju ett frågetecken då det inte finns dokumenterat mer än uppslagen den 1:a, 10:e, 11:e mars och sedan 25 april.

Vad är egentliga argumenten här? Indicierna?
Jag vet inte om jag förstår ditt svar på mitt inlägg..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in