Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Brevet från «pusselbiten» måste ha en sammanhang med att SE varit på tv tänker jag. Samtidigt lite konstigt/avslöjande att veta om att polisen jobbade i par. Kanske?
Kan det ha varit en polis som leker detektiv?
Stockholmspolisens Sherlock Holmes in spe som tyvärr får finna sig i att spöa uteliggare och koka te på kontoret. Men drömmen att lösa ett riktigt brott finns?
Sen det här med dessa som tycker dom framstår som duktiga när dom liksom ser helt sakligt och torrt på allt möjligt.. typ «det låter mest som fantasier» «påminner om en roman»..
Sanningen kan vara hundra gånger mer «fantastisk» än den konstigaste science fiction man någonsin läst. Den KAN vara det. Det får man inte glömma.
Pusselbiten verkar vara väl insatt i polisarbetet och även kunnig i maskering. Jag lutar åt att det kan vara någon väktare på en teater som är överintresserad av polisarbete som kan vara "Pusselbiten".
Jag har tittat lite på dokument från Kungliga Dramatiska Teatern och en del av deras manus från 80-talet är skrivna med en skrivmaskin med liknande typsnitt som det som förekommer i "Pusselbitens" brev till polisen.
Väktaren borde därför rimligen jobbat på sena kvällar på Dramaten så att hen kunde slinka in och skriva brevet på Dramatens skrivmaskiner utan att någon märkte något. Det syns i brevet att skribenten inte är en van maskinskrivare.
Det behöver således inte vara en riktig polis. Jämför gärna med Ålandsmaggan som tog sina fakta direkt från Expressen. Att "Pusselbiten" kan ha påverkats av media är inte helt osannolikt.
GMP "Pusselbiten":
1. Väl insatt i maskeringsteknik. Jobbade på teater.
2. Tillgång till skrivmaskin, utan att uppvisa drivenhet i maskinskrivning.
3. Stort intresse för polisens arbetsmetoder vid grova våldsbrott.
4. Innehade TV vid tidpunkten efter mordet.
5. Prenumererade på en morgontidning eller köpte kvällstidningar lösnummervis.
6. Ville påverka PU utan att synas. (Demonregissör.)
7. Förhållandevis kort kroppsbyggnad då hen inte nått upp till hyllan där SAOL stod.
8. Dyslektiker
Sammantaget: "Pusselbiten" är en väktare som jobbade kvällar /natt på Dramaten, God insyn i maskeringsteknik genom miljön på Dramaten, med ambition att bli en riktig polis och en ovan maskinskrivare med tillgång till skrivmaskiner med aktuellt typsnitt. Dyslektiker eller en mästare på att dölja sin drivna litterära förmåga.