2024-08-22, 18:56
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Och gällande Morelius så har vi ju även hans tidsuppfattning för hur länge den man han senare tror är GM stod vid Dekorima-hörnet. I första uppslaget (1/3) nämns inget annat än att personen kom upp bakom paret Palme. I andra (14/3) så stod "han redan där" men tillägger att han inte är säker.
I tredje (8/4) iakttar han mannen då hans passagerare kliver in i bilen.
I förhöret den 11:e december 1987 så är det 3-4 min.
"Sedan iakttog han mördaren under cirka 3-4 minuter."

Undrar om inte detta växte till 7 minuter "innan skotten" i rätten?

Ja, både Delsborn men framförallt Björkman var ju närmare. Men inte heller det är några garantier för att man uppfattar och minns saker korrekt. Björkman var dessutom berusad vilket så klart kan påverka. (Han uppfattade ju GM som vänsterhänt t.ex., medan flera andra vittnen talar om en högerhänt GM)

Jag får intrycket av att Morelius säger i andra förhöret att han la märke till Dekorimamannen bara sekunder innan han kliver ut på trottoaren.

E107-00-A

Inge M: ”när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill säga paret Palme.”
Förhörsledaren: ”Sekunderna innan de möts?”
Inge M: ”Innan de går förbi honom för han står, som jag uppfattade det, mot väggen, och sen när de går förbi så kommer han upp bakom.”
Senast redigerad av Knattarna 2024-08-22 kl. 19:39.
Citera
2024-08-22, 18:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det är tur att vi har vittnet SE på plats. Bara så otroligt synd att han missade själva mordet några meter framför sig. Jädrans mörka urtavla. Tough luck!

Ironivarning!
Ja Engström hade en suverän iakttagelseförmåga, några exempel: observationen av LJ, slemsugen etc.

Det enda han missade var som du skrev själva mordet och vad klockan var när det small, han hade ju varit fullt upptagen med vad det nu var. Just det, den mörka urtavlan var det ju som du också nämnde.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-08-22 kl. 19:27.
Citera
2024-08-22, 19:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Angående det där med att GM inte satte ytterligare skott i OP och/eller LP. Jag är ju inte alls lika familjär som Engström vad gäller revolvrar men tänkte på hur det går till när man laddar en revolver, GM kanske bara hade två skott tillgängliga? Fanns liksom inte tid att ladda om typ "huk er i bänkera, för nu laddar han ôm!"

(Statsminister Tage Erlander i TV-programmet "Hylands hörna" för länge länge sedan)
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-08-22 kl. 19:19.
Citera
2024-08-22, 19:10
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Och gällande Morelius så har vi ju även hans tidsuppfattning för hur länge den man han senare tror är GM stod vid Dekorima-hörnet. I första uppslaget (1/3) nämns inget annat än att personen kom upp bakom paret Palme. I andra (14/3) så stod "han redan där" men tillägger att han inte är säker.
I tredje (8/4) iakttar han mannen då hans passagerare kliver in i bilen.
I förhöret den 11:e december 1987 så är det 3-4 min.
"Sedan iakttog han mördaren under cirka 3-4 minuter."

Undrar om inte detta växte till 7 minuter "innan skotten" i rätten?

Ja, både Delsborn men framförallt Björkman var ju närmare. Men inte heller det är några garantier för att man uppfattar och minns saker korrekt. Björkman var dessutom berusad vilket så klart kan påverka. (Han uppfattade ju GM som vänsterhänt t.ex., medan flera andra vittnen talar om en högerhänt GM)

Något som slår en, är ju om vittnena hade tillgång till sina tidigare förhör? Om PU skickade hem kopior på utskrifterna av förhören någon vecka efterpå? Om, borde vittnena inte ha läst dem, innan det var dags för ytterligare (eller kompletterande) förhör, för att fräscha upp minnet? Allra helst inför rättegångarna 1989. Vad jag förstått, så får man väl frågan av förhörsledaren efter förhöret, om man vill ha en kopia hemsänt? Eller har jag missuppfattat det tro?
Citera
2024-08-22, 19:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Något som slår en, är ju om vittnena hade tillgång till sina tidigare förhör? Om PU skickade hem kopior på utskrifterna av förhören någon vecka efterpå? Om, borde vittnena inte ha läst dem, innan det var dags för ytterligare (eller kompletterande) förhör, för att fräscha upp minnet? Allra helst inför rättegångarna 1989. Vad jag förstått, så får man väl frågan av förhörsledaren efter förhöret, om man vill ha en kopia hemsänt? Eller har jag missuppfattat det tro?

Kan juridiken för dåligt här, men vid rättegången så har ju alla iblandade fått möjlighet att läsa igenom förundersökningen och därmed också de förhör som tagits med där i.

Och innan, alltså under utredningen, så tror jag inte att man kan få hem sitt förhör då det faller under förundersökningssekretessen. Däremot kan man nog få möjlighet att på plats läsa igenom vad man sagt... kanske?
Direkt efter förhör som bandas, ges man rätt att lyssna igenom och godkänna det som sagts.
Citera
2024-08-22, 19:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag får intrycket av att Morelius säger i andra förhöret att han la märke till Dekorimamannen bara sekunder innan han kliver ut i gatan.

E107-00-A

Inge M: ”när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill säga paret Palme.”
Inge M: ”Innan de går förbi honom för han står, som jag uppfattade det, mot väggen, och sen när de går förbi så kommer han upp bakom.”

Gott, tack. Missade det.
Men senare så växer alltså denna tid. (Och blir då en uppgift som "ska ge tyngd" åt ex. mötesscenariot)
Citera
2024-08-22, 19:27
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Kan juridiken för dåligt här, men vid rättegången så har ju alla iblandade fått möjlighet att läsa igenom förundersökningen och därmed också de förhör som tagits med där i.

Och innan, alltså under utredningen, så tror jag inte att man kan få hem sitt förhör då det faller under förundersökningssekretessen. Däremot kan man nog få möjlighet att på plats läsa igenom vad man sagt... kanske?
Direkt efter förhör som bandas, ges man rätt att lyssna igenom och godkänna det som sagts.

Ja det stämmer. På plats får man välja om man vill läsa igenom det, innan man går hem.

För övrigt har jag också dålig koll på juridiken. Men det låter ju rimligt, nu när du för det på tal, att det faller under sekretess och att man inte kan få det hemskickat.
Citera
2024-08-22, 19:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
YN pekade aldrig ut CP. Det var hittepå av en journalist som behövde en artikel eftersom CP var het just då.

Det enda hon sa var att CP hade rätt bredd jämfört med övriga två kandidater.

Här är en länk till artikeln där YN pekar ut CP bland bilder på olika män.
https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1988-12-15_E15-01-E_Artikel_Kv%C3%A4llsposten_visar_foto_av_Christer _Pettersson_f%C3%B6r_Yvo nne_Niemen.pdf

När YN inte tyckte SE var rätt men hade vissa drag som liknade mannen på DBG hade hon bara visats en enda bild på SE där ansiktet var bortmaskat. Det var inte mycket till konfrontation där med olika val.
Citera
2024-08-22, 19:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det är tur att vi har vittnet SE på plats. Bara så otroligt synd att han missade själva mordet några meter framför sig. Jädrans mörka urtavla. Tough luck!

Ironivarning!

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja Engström hade en suverän iakttagelseförmåga, observationen av LJ, slemsugen etc.

Det enda han missade var som du skrev själva mordet och vad klockan var när det small, han hade ju varit fullt upptagen med vad det nu var. Just det, den mörka urtavlan var det ju som du också nämnde.

Avdelning: Selektivt urval? Trappen och väktarna verkar vara känsliga för honom att nämna med.

Inget nytt på Magasinet: Avsnitt-fronten? Hade hoppats att de skulle hitta The Skandia Tapes. Måste ju finnas bland alla de kassetterna, var visst över 1000 stycken.

Finns det någon förteckning över vad de innehåller?

Kan hända det finns förhör som spelats in men aldrig transkriberats i text. Sedan är Anér inne på att det finns detaljer i förhöret med PH som har utelämnats.

Var håller Rust och Henrik hus numera?

Let's get it rolling!

Skandiamannen: Det sunda och gröna alternativet.
Citera
2024-08-22, 19:36
Medlem
Det kan ju vara så att SE.. upps jag menar GM, faktiskt kollade på hur blodet forsade ur Palmes mun.

Antigen från högra eller vänstra sida, eller båda.

Palme dog ju mer eller mindre direkt där, eller kan mycket vel uppfattats som död. Kan ha spelat en roll för en amatör som inte är tränad i att mata på med skott.
Som ju tex Mossad gjorde när dom avrättade en marrokan på Lillehammer i Norge. Sköts sönder och samman.

Att GM inte sköt en gång till på Lisbeth tror jag faktiskt kan ha sammanhang med att hon kollade på honom. Att skjuta oskyldig kvinna i ansiktet, face to face.. det är något annat än att skjuta folk i ryggen.. ja det kräver en hel del av en människa.

Det kan ha blivit för extremt för GM.
Citera
2024-08-22, 19:53
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Gott, tack. Missade det.
Men senare så växer alltså denna tid. (Och blir då en uppgift som "ska ge tyngd" åt ex. mötesscenariot)

Ja, det sväller rejält. När man ser Morelius i nutid låter han ju så självsäker där han sitter och breder ut sig som en pösmunk i ”30 sekunder” och verkar njuta av uppmärksamheten. Men han verkar aldrig reflektera över hur enormt hans story förändrats.

I sin ursprungliga form finns det inget som hindrar att det är Tensonmannen som gått en bit före och blivit Dekorimamannen, som jag ser det.
Citera
2024-08-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag får intrycket av att Morelius säger i andra förhöret att han la märke till Dekorimamannen bara sekunder innan han kliver ut på trottoaren.

E107-00-A

Ja, det är tydligt att Motelius är osäker där, han tycker han har sett en man stå och vänta, men så sliter han med tiderna, för att sen säga att typ: det kom en man och sköt Palme..

Grejen är att till att börja med finns det ingen orsak att kolla så noga på mannen framför Dekorima. Den mörka figuren är bara en del av gatubilden. Folk får säga vad dom vill, men jag är rätt säker på att det var en annan än GM han först observerade. Kanske även Björkman?

Men när push comes to shove och det börjar röra på sig. När en man kliver upp bakom LOP då tycker jag Morelius har ett mycket intressant vittnesmål. Allt sett under ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in