2024-08-22, 18:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Den samlade bilden av hur proffs agerar, lär vara att man som regel inte sätter enbart ett skott i offret, utan flera för att försäkra sig om att offret verkligen är utom räddning. Att endast sätta ett skott i kroppen, tillhör verkligen inte vanligheterna när det kommer till proffsjobb.

GM kunde omöjligt veta att Palme avlidit av skottet i ryggen, det är befängt att tro. Att han inte sätter ett (eller flera) skott till när Palme ligger ner, är märkligt. Och detta vet du sannolikt.

Och frågan återstår, varför skjuter han inte Lisbeth när han blir varse om att hon inte ens är träffad. Mycket märkligt. Men det tycker sannolikt inte du.
Jag menar inte att det nödvändigtvis är ett proffs heller. Det tror jag inte heller. Jag lutar mer åt amatör med erfarenhet av skytte.

Det jag motsätter mig är att man går för långt i tankarna på hur det måste ha varit om det var ett proffs eller amatör. Vi kan inte veta vilka antagande gm gjorde, varför han agerade som han gjorde osv.

Du kan tex omöjligt veta om gm visste om att OP var död av första kulan eller ej. Det vet inte jag heller.

Det enda vi kan säga är att det finns en motsättning mellan vad vi tycker förväntas av ett proffs och vad som skedde. Då kan man hålla det som troligare att det inte var ett proffs. Men mer än så kan man inte säga.

Jag tycker för övrigt att väldigt mycket är märkligt. Men jag försöker hindra mig från att dra slutsatser man inte kan dra. Vi vet helt enkelt för lite.
Citera
2024-08-22, 18:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Mårelius berättar ju förvisso tämligen ingående om hur GM rundar och uppehåller sig en stund vid Palmes kropp i rätten 1989.

Skall tillägga att jag inte har de kompletta och inledande förhören från 1986 med Mårelius i huvudet. Men är det verkligen en fantasi eller något han framkallat i huvudet åren efter mordet?

"Fantasi" eller mer kanske "felaktigt minne" vilket på inget sätt är ovanligt utan tvärtom.

T.ex. detta från HR 1989.
Är det troligt att GM skulle ha dröjt 20 sekunder innan han flydde in på Tunnelgatan?
Varför sa inte vittnena(Björkman och Delsborn) något om detta i de tidiga förhören?
https://youtu.be/heWQNjrrXDU?t=575
Citera
2024-08-22, 18:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Mårelius berättar ju förvisso tämligen ingående om hur GM rundar och uppehåller sig en stund vid Palmes kropp i rätten 1989.

Skall tillägga att jag inte har de kompletta och inledande förhören från 1986 med Mårelius i huvudet. Men är det verkligen en fantasi eller något han framkallat i huvudet åren efter mordet?
Han säger inget om att gm skulle gått ut mot Sveavägen i förhören vad jag kan se, snarare tvärtom. Men det kan vara jag som missat något.

Med tanke på att alla andra vittnena är samstämmiga i denna fråga och att IM säger det först 1989, vad det verkar, så framstår det ju som en felaktig uppgift.
Citera
2024-08-22, 18:29
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag menar inte att det nödvändigtvis är ett proffs heller. Det tror jag inte heller. Jag lutar mer åt amatör med erfarenhet av skytte.

Det jag motsätter mig är att man går för långt i tankarna på hur det måste ha varit om det var ett proffs eller amatör. Vi kan inte veta vilka antagande gm gjorde, varför han agerade som han gjorde osv.

Du kan tex omöjligt veta om gm visste om att OP var död av första kulan eller ej. Det vet inte jag heller.

Det enda vi kan säga är att det finns en motsättning mellan vad vi tycker förväntas av ett proffs och vad som skedde. Då kan man hålla det som troligare att det inte var ett proffs. Men mer än så kan man inte säga.

Jag tycker för övrigt att väldigt mycket är märkligt. Men jag försöker hindra mig från att dra slutsatser man inte kan dra. Vi vet helt enkelt för lite.

Jag håller med dig fullo.

Om GM var en erfaren skytt eller inte, har jag ingen direkt åsikt om. Min slutsats är att man inte behöver ha varit det, om man som GM stod så pass nära. Var det inte på typ 30cm avstånd GM sköt? Från min horisont räcker det med att veta ungefär vart hjärtat sitter, sedan trycka av.

Min tro är ju att det inte var en ensam GM, utan en mindre konspiration. Svårt att veta vilken vapenvana de inblandade hade, men gissningsvis borde ju en viss sådan ha funnits? Är det poliser, militärer eller underrättelsetjänst inblandad, så finns ju en viss skyttevana. Dock behöver man ju inte vara en förstklassig skytt, bara pga yrkesvalet.

Ja, väldigt mycket är märkligt kring MOP.
Citera
2024-08-22, 18:31
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Han säger inget om att gm skulle gått ut mot Sveavägen i förhören vad jag kan se, snarare tvärtom. Men det kan vara jag som missat något.

Med tanke på att alla andra vittnena är samstämmiga i denna fråga och att IM säger det först 1989, vad det verkar, så framstår det ju som en felaktig uppgift.

Ja, det är väl ganska troligt. Han ökar ju även på minuterna, som GM inväntade makarna Palme. Fascinerande, hur just hans vittnesmål fladdrat iväg så mycket mellan 1986-1989. Där ligger Ljunqvist i lä, lär man ju medge.
Citera
2024-08-22, 18:34
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"Fantasi" eller mer kanske "felaktigt minne" vilket på inget sätt är ovanligt utan tvärtom.

T.ex. detta från HR 1989.
Är det troligt att GM skulle ha dröjt 20 sekunder innan han flydde in på Tunnelgatan?
Varför sa inte vittnena(Björkman och Delsborn) något om detta i de tidiga förhören?
https://youtu.be/heWQNjrrXDU?t=575

Ja, felaktigt minne snarare. Minst sagt fascinerande, hur just hans minnen växer fram till 1989.

Från min vy, borde ju både Delsborn och Björkman ha sett detta bättre, än Mårelius. Dessutom är det väl just AD och AB som höll fast vid sina utsagor bäst fram till 1989.
Citera
2024-08-22, 18:37
Medlem
Citat:

Förhören har inte varit bra nog tycker jag. Man har inte gjort nog för att komma i botten på många detaljer. Detaljer som med det vi vet idag är mycket intressanta.

Hur många gånger har man inte tänkt: «Men varför frågar ni inte om det?»

Jag tror faktiskt Morelius äntligen kom hela vägen i din förklaring här. Dom hadde ju svårigheter att uppfatta scenariot i rätten också. Fick repetera.

Morelius, Björkman och Lisbeth står lite i särklass just som mordplatsvittnen tycker jag.
Citera
2024-08-22, 18:40
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Förhören har inte varit bra nog tycker jag. Man har inte gjort nog för att komma i botten på många detaljer. Detaljer som med det vi vet idag är mycket intressanta.

Hur många gånger har man inte tänkt: «Men varför frågar ni inte om det?»

Jag tror faktiskt Morelius äntligen kom hela vägen i din förklaring här. Dom hadde ju svårigheter att uppfatta scenariot i rätten också. Fick repetera.

Morelius, Björkman och Lisbeth står lite i särklass just som mordplatsvittnen tycker jag.

Mårelius avstånd, i kombination med motljuset, samt att han håller fläckvis koll på sina medpassagerare, samt sin felparkering, tycker jag ger hans utsaga lite väl skakigt intryck. Vi har ju fått se rekonstruktioner både i form av foton och rörliga bilder från Mårelius position i närtid, personligen håller jag inte hans vittnesmål för särskilt starkt. Men det är min åsikt.
Citera
2024-08-22, 18:46
Medlem
Citat:
Mårelius avstånd, i kombination med motljuset, samt att han håller fläckvis koll på sina medpassagerare, samt sin felparkering, tycker jag ger hans utsaga lite väl skakigt intryck. Vi har ju fått se rekonstruktioner både i form av foton och rörliga bilder från Mårelius position i närtid, personligen håller jag inte hans vittnesmål för särskilt starkt. Men det är min åsikt.

Vi har en full Björkman, en chockad Lisbeth och en stressad Morelius. Dom andra åker runt i bil..

Det kan liksom inte bli bra det här.
Citera
2024-08-22, 18:49
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Vi har en full Björkman, en chockad Lisbeth och en stressad Morelius. Dom andra åker runt i bil..

Det kan liksom inte bli bra det här.

Ha ha, förutsättningarna är väl inte de bästa kanske. Dock var det väl dryga 40 personer omkring mordplatsen? Somliga har sett fragment, andra lite längre sekvenser. Ett jädra pusslande, helt klart.
Citera
2024-08-22, 18:51
Medlem
Det är tur att vi har vittnet SE på plats. Bara så otroligt synd att han missade själva mordet några meter framför sig. Jädrans mörka urtavla. Tough luck!

Ironivarning!
Citera
2024-08-22, 18:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, felaktigt minne snarare. Minst sagt fascinerande, hur just hans minnen växer fram till 1989.

Från min vy, borde ju både Delsborn och Björkman ha sett detta bättre, än Mårelius. Dessutom är det väl just AD och AB som höll fast vid sina utsagor bäst fram till 1989.

Och gällande Morelius så har vi ju även hans tidsuppfattning för hur länge den man han senare tror är GM stod vid Dekorima-hörnet. I första uppslaget (1/3) nämns inget annat än att personen kom upp bakom paret Palme. I andra (14/3) så stod "han redan där" men tillägger att han inte är säker.
I tredje (8/4) iakttar han mannen då hans passagerare kliver in i bilen.
I förhöret den 11:e december 1987 så är det 3-4 min.
"Sedan iakttog han mördaren under cirka 3-4 minuter."

Undrar om inte detta växte till 7 minuter "innan skotten" i rätten?

Ja, både Delsborn men framförallt Björkman var ju närmare. Men inte heller det är några garantier för att man uppfattar och minns saker korrekt. Björkman var dessutom berusad vilket så klart kan påverka. (Han uppfattade ju GM som vänsterhänt t.ex., medan flera andra vittnen talar om en högerhänt GM)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in