Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 06:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du kanske aldrig hört om mordet på JFK, nu var han visserligen inte statsminister men mördaren amvände eget vapen.

Vid mordet på Gustav III i Sverige använde mördaren sina egna pistoler. Jag vet att G3 inte var statsminister heller men din teori verkar som vanligt vara en fantasiprodukt.

Jodå, Zapruder-filmen visar att skotten kom bakifrån, vilket också närmaste livvakten sa, och det var Oswald som köpte vapnet plus att hans fingeravtryck satt på det. Men i USA har betydligt fler medborgare vapen.

Så du slår fast att GM använde ett egenregistrerat vapen?

Vad har du för bevis för det?

Två fall är inte mycket att hänga i julgranen.
Citera
2024-04-18, 07:23
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det gick att få CP dömd i tingsrätten utan att sätta en revolver i handen på honom, kunde han ens skjuta? SE hade dokumenterad erfarenhet av skytte och deltagit och till och med vunnit någon skyttetävling. Jo jag vet att det var långt innan mordet men ändå. Han hade till och med hållit vapentekniska utläggningar på Skandia. Hade PU/86 känt till detta så hade kanske inte bivit avfärdad som en "kuf" men Ströms PM hade nog räddat honom ändå.

När hölls dessa utläggningar? Länk till källa?
Citera
2024-04-18, 08:48
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Att eventuellt använda ett vapen reggat på sig själv kan ju också ha något att göra med att det inte var helt lätt att komma över ett olagligt vapen med 2 timmars varsel som kuf utan kontaktnät.

Om man magiskt får välja mellan eget vapen och ett vapen man just hittat i en soptunna är det klart att man väljer det senare. Men så ser väl inte riktigt verkligheten ut alla gånger.
Citera
2024-04-18, 08:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
När hölls dessa utläggningar? Länk till källa?
Jag tror det var det här jag tänkte på

https://magasinetfilter.se/wp-conten...6-feb-1987.pdf

Det bör ha varit en tid efter mordet eftersom han kommenterade "nyårssmällarna" (det vill säga skotten) och spekulerade över vilken eller vilka vapentyper det kan ha handlat om. Jag brukar använda ordet "familjär" om Engströms förhållande till revolvrar och skjutvapen, "personligen skulle jag använt ett smidigare vapen" är ett annat exempel på det. Synd att PU/86 inte kände till de här vapenkunskaperna. Hans skytte och vapenkunskaper låg säkert långt över gemene mans men CP var säkert bättre på stickvapen.

TP nämner också det här i sin bok, om jag inte minns fel så var det på en personalfest SE hade hållit det här "föredraget" som PH hade reagerat över.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-04-18 kl. 09:01.
Citera
2024-04-18, 09:01
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror det var det här jag tänkte på

https://magasinetfilter.se/wp-conten...6-feb-1987.pdf

Det var en tid efter mordet, han kommenterade "nyårssmällarna" (det vill säga skotten) och spekulerade över vilken eller vilka vapentyper det kan ha handlat om. Jag brukar använda ordet "familjär" om Engströms förhållande till revolvrar och skjutvapen, "personligen skulle jag använt ett smidigare vapen" är ett exempel på det. Synd att PU/86 inte kände till de här vapenkunskaperna.

Fast han uttrycker sig väl lika grötmyndigt om de livräddande insatserna på Palme? Han talar förminskande om Hage och antyder att han själv hade handlat på ett helt annat sätt. Och det finns väl inga kända uppgifter om att SE hade en sjukvårdsutbildning i grunden.
Citera
2024-04-18, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Fast han uttrycker sig väl lika grötmyndigt om de livräddande insatserna på Palme? Han talar förminskande om Hage och antyder att han själv hade handlat på ett helt annat sätt. Och det finns väl inga kända uppgifter om att SE hade en sjukvårdsutbildning i grunden.

Jag tror att det är någon första hjälpen kurs på Skandia han syftar på.
Citera
2024-04-18, 09:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag tror att både hans teoretiska och praktiska kunskaper om vapen låg långt över sjukvårdskunskaperna, och det är ju inget konstigt i det med tanke på att han jobbat inom Kungliga Armetygförvaltningen och tävlat en del i skytte. Då har jag inte ens nämnt den vapensamlande vännen vars kunskaper om vapen också lär ha spillt över på Engström och täppt till eventuella kunskapsluckor.
Citera
2024-04-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beringer
Bakom allt detta ligger ett beräknad mord i tid med flera inblandandande och inte SE
Hur motiverar du det?
Vad man än tror om Stig som möjlig GM så tyder nästan allt på att mordet var ett icke professionellt dåd sannolikt utan större planering bakom och med all sannolikhet utfört av en ensam agerande GM.

Mördaren uppträdde mycket amatör mässigt på ett antal områden. Valet av vapen, tidpunkt , plats.
Mördaren exponerade sig för många människor på en av Stockholms mest befolkade gator en lönefredag

Hanteringen av LP tyder starkt på ett impuls dåd!
Antingen släcka henne med eller låta bli att skjuta henne alls. Hanteringen av henne visar att GM saknade plan , ty ingen plan i världen innehåller väl BÅDE skjut och skjut inte???

Att missa henne från så nära håll tyder också på att GM nog inte var nån större skytt heller, som dessutom saknade en plan.
Allt tyder egentligen på ett slumpmässigt impuls dåd utfört av en ensam agerande amatör!
Citera
2024-04-18, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Hur motiverar du det?
Vad man än tror om Stig som möjlig GM så tyder nästan allt på att mordet var ett icke professionellt dåd sannolikt utan större planering bakom och med all sannolikhet utfört av en ensam agerande GM.

Mördaren uppträdde mycket amatör mässigt på ett antal områden. Valet av vapen, tidpunkt , plats.
Mördaren exponerade sig för många människor på en av Stockholms mest befolkade gator en lönefredag

Hanteringen av LP tyder starkt på ett impuls dåd!
Antingen släcka henne med eller låta bli att skjuta henne alls. Hanteringen av henne visar att GM saknade plan , ty ingen plan i världen innehåller väl BÅDE skjut och skjut inte???

Att missa henne från så nära håll tyder också på att GM nog inte var nån större skytt heller, som dessutom saknade en plan.
Allt tyder egentligen på ett slumpmässigt impuls dåd utfört av en ensam agerande amatör!

Håller med om mycket.
Dock går du bort dig när du påstår att mördaren inte var fena på att skjuta med spädgris.
Han skjuter två skott i snabb följd med böjd arm och utan att inta någon som helst form av skyttestance.
En amatör klarar inte av något av ovanstående.
Citera
2024-04-18, 18:28
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE kan ha träffat samma knarkförsäljare som CA och kanske köpte ett vapen av denne. Inte CAs vapen men ett annat vapen före mordet.

Nu tycker jag du tar det lite väl sakta i backarna. Det finns en hel del som tyder på att CA:s vapen inte setts till sedan mitten på 80-talet. Inte en enda medlem på skytteklubben kan bekräfta det. Den ende som sägs ha sett det efter det är hans bror men honom kan man misstro av familjeskäl – CA spekulerar till och med själv i förhör om att brodern försöker hitta på ett alibi åt honom i ett annat sammanhang.

Man kan inte utesluta att det faktiskt är CA:s revolver som vandrat vidare till SE strax före mordet via en kort sejour hos knarklangaren. CA uppger visserligen 1992 som försäljningsår men det kan han ha andra skäl att ljuga om.

Det är cirka 1 kilometer från Skandiahuset till Kungsträdgården. Vet att Dalulven tyckte att det lät som en väldigt betungande promenad, men herr Engström var gammal skolmästare på 100 meter och kanske ändå mäktade med en promenad dit emellanåt?
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-04-18 kl. 18:45.
Citera
2024-04-18, 19:57
Medlem
Hittade något material kallat «Palme-nytt» av Sven Anér. Boken då, en samling av hans tidning från 93 till 2001. Rätt mycket material. Är det någon här inne som läst genom det. Särskillt med tanke på Skandia och Skandiamannen, Engström?

Är det värt att gräva i?

Edit*

Okej, hittade nån sorts sökmotor där nu.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-04-18 kl. 20:08.
Citera
2024-04-18, 21:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Hittade något material kallat «Palme-nytt» av Sven Anér. Boken då, en samling av hans tidning från 93 till 2001. Rätt mycket material. Är det någon här inne som läst genom det. Särskillt med tanke på Skandia och Skandiamannen, Engström?

Är det värt att gräva i?

Edit*

Okej, hittade nån sorts sökmotor där nu.
Sven Anér skall tydligen ha föreslagit SE som Palmes mördare i boken "Cover-up" från 1998. Och enligt Expressen skall polisen ha hittat ett öppnat kuvert i samband med att man utredde SE:s dödsfall 1999. Kanske hade Sven Anér och SE på senare år återupptagit brevväxlingen?
Senast redigerad av Draifos 2024-04-18 kl. 21:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback