2024-08-21, 11:17
Medlem
Tratten52s avatar
Vilket skitprat vindkraften står ofta för 25-50% av Sveriges elproduktion. Vad är den fantastiska lösningen på problemet?
Citera
2024-08-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, jag kanske tar i litet när jag säger flera miljarder.

Men med den elförbrukning Sverige beräknas ha om 15-20 år, med alla gröna projekt (stål mm) i drift skulle 450.000 batterier klara Sveriges elförbrukning i en knapp timme. Skulle man lägga ned kärnkraften, inte använda fossila bränslen och förlita sig på vatten och vind skulle det krävas ett batterilager på cirka 100 miljoner batterier för att säkerställa Sveriges elförsörjning under vinterns kallaste veckor (när det ofta blåser ganska litet).

Och det är bara Sverige. Skulle alla länder köra samma koncept skulle det gå åt flera miljarder batterier, inte minst eftersom de flesta länder har mindre, eller betydligt mindre, andel vattenkraft än Sverige.

Man måste skilja på hela världen och Sverige ja. Jag säger inte att det är lätt att få vindkraft lönsam och stabil. Men det kanske går menar jag snarare. Om man fokuserar på problemet så är det inte de första ca 80 % av vindkraftselen utan de sista 10 - 20 % som ger problem. Vi har växelström i nätet och som du säkert har hört, så ballar det ut redan vid någon % för lite eller mycket ström. Priset börjar förstås röra sig tidigare än den sista procenten, men det är tills vindkraften når den sista toppen, ett problem mest för vindkraftproducenterna. Min poäng är att lyckligtvis behöver vi bara styra undan en mindre del av vindkraftproduktionen och bara då det blåser relativt mycket. För det mesta är resultatet av vindkraften ok.
Senast redigerad av GrevePlasma 2024-08-21 kl. 14:27.
Citera
2024-08-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Vilket skitprat vindkraften står ofta för 25-50% av Sveriges elproduktion. Vad är den fantastiska lösningen på problemet?
Att vindkraftsbolagen löser sina egna problem och samtidigt berikar sig. Jag har förklarat det i flera inlägg. Vindkraften är oftast inget problem utan en resurs. De dagar då det blåser hårt är det däremot problem. Ingen tvekan därom. Det är dock lite som toppen av ett isberg, som jag förklarar i flera inlägg i tråden.
Citera
2024-08-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ja, jag kanske tar i litet när jag säger flera miljarder.

Men med den elförbrukning Sverige beräknas ha om 15-20 år, med alla gröna projekt (stål mm) i drift skulle 450.000 batterier klara Sveriges elförbrukning i en knapp timme. Skulle man lägga ned kärnkraften, inte använda fossila bränslen och förlita sig på vatten och vind skulle det krävas ett batterilager på cirka 100 miljoner batterier för att säkerställa Sveriges elförsörjning under vinterns kallaste veckor (när det ofta blåser ganska litet).

Och det är bara Sverige. Skulle alla länder köra samma koncept skulle det gå åt flera miljarder batterier, inte minst eftersom de flesta länder har mindre, eller betydligt mindre, andel vattenkraft än Sverige.

Det är inte säkert att vindkraft i stora mängder passar bra överallt. Det är bara att acceptera. Det är säkert bra om vi (Sverige) bromsar in lite innan vi bygger ut mer och först och främst skaffar mer buffertkapacitet. Batterier i första hand. Vattenmagasin kan vara åtgärd nr 2. Kärnkraft och baslast nja vem vet när och om det kommer. Det dröjer för lång tid anser jag. Flera lösningar parallellt tror jag också vi måste göra, men fokusera i den ordningen.
Citera
2024-08-22, 13:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Man måste skilja på hela världen och Sverige ja. Jag säger inte att det är lätt att få vindkraft lönsam och stabil. Men det kanske går menar jag snarare. Om man fokuserar på problemet så är det inte de första ca 80 % av vindkraftselen utan de sista 10 - 20 % som ger problem. Vi har växelström i nätet och som du säkert har hört, så ballar det ut redan vid någon % för lite eller mycket ström. Priset börjar förstås röra sig tidigare än den sista procenten, men det är tills vindkraften når den sista toppen, ett problem mest för vindkraftproducenterna. Min poäng är att lyckligtvis behöver vi bara styra undan en mindre del av vindkraftproduktionen och bara då det blåser relativt mycket. För det mesta är resultatet av vindkraften ok.
Jag räknade litet på vad det kan kosta att använda batterier för lagring av t ex vindkraft. Om man antar att ett batteri klarar 1.000 laddcykler och att en större kund kan få ett pris om 1.000:- per kWh så blir kostnaden 1 krona per laddcykel, dvs 1 krona per kWh.

Den kostnaden ska då läggas ovanpå själva produktionskostnaden för den el som lagras. Den är cirka 35 öre (litet dyrare för havsbaserad). Totalkostnaden blir då 1:35 per kWh. Det blir inte lönsamt om producenten vill sälja den på vanligt vis. Det krävs att man har någon speciell tillämpning där kunden är villig att betala extra.

Om man istället antar att batteriet klarar 2.000 laddcykler (tillverkarnas uppgifter varierar från 500 till 2.000, blir kostnaden för lagring 50 öre per kWh och totalkostnaden runt 85 öre/kWh (litet högre för havsbaserad vindkraft). Det är också svårt att få lönsamhet i.

Det krävs nog att batteripriset halveras eller litet till för att vindkraftbolagen ska börja lagra i större skala.

Rätta mig gärna om jag räknat fel någonstans!
Citera
2024-08-22, 13:34
Medlem
Citat:
Jag räknade litet på vad det kan kosta att använda batterier för lagring av t ex vindkraft. Om man antar att ett batteri klarar 1.000 laddcykler och att en större kund kan få ett pris om 1.000:- per kWh så blir kostnaden 1 krona per laddcykel, dvs 1 krona per kWh.

Den kostnaden ska då läggas ovanpå själva produktionskostnaden för den el som lagras. Den är cirka 35 öre (litet dyrare för havsbaserad). Totalkostnaden blir då 1:35 per kWh. Det blir inte lönsamt om producenten vill sälja den på vanligt vis. Det krävs att man har någon speciell tillämpning där kunden är villig att betala extra.

Om man istället antar att batteriet klarar 2.000 laddcykler (tillverkarnas uppgifter varierar från 500 till 2.000, blir kostnaden för lagring 50 öre per kWh och totalkostnaden runt 85 öre/kWh (litet högre för havsbaserad vindkraft). Det är också svårt att få lönsamhet i.

Det krävs nog att batteripriset halveras eller litet till för att vindkraftbolagen ska börja lagra i större skala.

Det är säkert riktiga ca priser du för fram. Ändå är det bättre än att ge bort el. Det är svårt att säga vad det kostar att ge bort el. Någonstans mellan 0 och 35 öre med priserna ovan. Är det en kostnad med att låta det snurra jämfört med att inte göra det? Då är frågan om det någonsin går att sälja el för mer än 1,00 eller kanske 1,35 för att täcka batterikostnaden. Det gör det, men sällan med någon större marginal. Förra året gick priset upp till mellan 2,10 och 2,90 beroende på plats i landet, enligt Energimyndigheten. Det finns en annan fördel och det är ta bort el från systemet, så att priset inte sjunker till nära noll. Vindkraftproducenten kan lagra en del och sälja en del till ok pris samtidigt.

Summa summarum så är det fortfarande bara marginellt lönsamt att lagra el. Begagnade batterier är en lågt hängande frukt. Ett lägre framtida batteripris och billigare batterityper något som kan komma ganska snart.
Citera
2024-08-31, 19:44
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Bara lägg ner det där om vindkraft. Ingen vill ha det någonstans.
Enda plats det kan platsa är långt ut i havet där man inte ser eller hör det från land.

Citat:
Ny rapport: Stopp för de flesta vindkraftsprojekt
Nästan alla vindkraftsprojekt stoppades första halvåret 2024, visar en rapport från Svensk Vindenergi.

https://www.di.se/nyheter/ny-rapport-stopp-for-de-flesta-vindkraftsprojekt/
Citera
2024-08-31, 20:24
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:

För mycket stor skala av energilagring så är litiumbatterier inte kostnadseffektiva. Traditionellt så har man används sig av en damm som man pumpar upp för att sedan tappa ur vid behov. Detta är mycket mera kostnadseffektivt än litiumbatterier.

Man ska inte räkna ut batterier helt men litiumbatterierna är för dyra för ändamålet. Vi får se om natriumbatterierna blir billiga nog för lagring för stor skala. Ett annan batterityp som kanske kan vara intressant är järnluftsbatterier och nickel-väte batterier.
Citera
2024-09-01, 08:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Enda plats det kan platsa är långt ut i havet där man inte ser eller hör det från land.

Man kan undra varför Svensk vindenergis vd Daniel Badman är så angelägen om att det ska byggas nya vindsnurror som ytterligare kommer att försämra (den redan obefintliga) lönsamheten?
Citera
2024-09-01, 13:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Det mest intressanta med den där artikeln var väl det fakum att det bara kommit in 16 ansökningar om att bygga landbaserad vindkraft. Det är inte mycket.

Havsbaserad vindkraft har det väl ännu svårare; förra året valde Vattenfall t o m att lämna tillnaka de två stora havsblock man köpt av Brittiska regeringen, trots att det medförde en mångmiljardförlust. Skälet till att Vattenfall lämnade tillbaka blocken var att man inte såg att de kunde bli lönsamma.
Citera
2024-09-01, 13:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Det är säkert riktiga ca priser du för fram. Ändå är det bättre än att ge bort el. Det är svårt att säga vad det kostar att ge bort el. Någonstans mellan 0 och 35 öre med priserna ovan. Är det en kostnad med att låta det snurra jämfört med att inte göra det? Då är frågan om det någonsin går att sälja el för mer än 1,00 eller kanske 1,35 för att täcka batterikostnaden. Det gör det, men sällan med någon större marginal. Förra året gick priset upp till mellan 2,10 och 2,90 beroende på plats i landet, enligt Energimyndigheten. Det finns en annan fördel och det är ta bort el från systemet, så att priset inte sjunker till nära noll. Vindkraftproducenten kan lagra en del och sälja en del till ok pris samtidigt.

Summa summarum så är det fortfarande bara marginellt lönsamt att lagra el. Begagnade batterier är en lågt hängande frukt. Ett lägre framtida batteripris och billigare batterityper något som kan komma ganska snart.
Fast det är ju inte lönsamt i de flesta fall. Batterilagringen kostar mer än vad man kan sälja elen för, och då blir det ju faktiskt billigare att ge bort elen, eller stoppa vindsnurrorna.

De enda undantagen är

- när elpriset är extremt högt. Men det är det så sällan att batterier ändå inte blir lönsamma.

- för speciella tillämpningar där kunden är beredd att betala ett högre pris för att få garanterad, avbrottsfri el. Det kan handla om t ex sjukhus, försvarsanläggningar och liknande. Här kan batterier vara lönsamma, och det byggs batteriparker för sådant, men det handlar om små volymer el.
Citera
2024-09-02, 14:42
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Det mest intressanta med den där artikeln var väl det fakum att det bara kommit in 16 ansökningar om att bygga landbaserad vindkraft. Det är inte mycket.

Havsbaserad vindkraft har det väl ännu svårare; förra året valde Vattenfall t o m att lämna tillnaka de två stora havsblock man köpt av Brittiska regeringen, trots att det medförde en mångmiljardförlust. Skälet till att Vattenfall lämnade tillbaka blocken var att man inte såg att de kunde bli lönsamma.

Oljan och gas är fortfarande för billig för att få ihop kalkylen för elbolagen. Vad som behövs är lagändringar och politiker med stake annars händer inte ett skit. Om 10-15år så har dom flesta makthavare vi har i dag grävts ner i jorden eller så sitter dom och dräglar på något hem. Då är det den yngre generationen som bestämmer hur framtiden blir
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in