Citat:
Ursprungligen postat av
GrevePlasma
Man måste skilja på hela världen och Sverige ja. Jag säger inte att det är lätt att få vindkraft lönsam och stabil. Men det kanske går menar jag snarare. Om man fokuserar på problemet så är det inte de första ca 80 % av vindkraftselen utan de sista 10 - 20 % som ger problem. Vi har växelström i nätet och som du säkert har hört, så ballar det ut redan vid någon % för lite eller mycket ström. Priset börjar förstås röra sig tidigare än den sista procenten, men det är tills vindkraften når den sista toppen, ett problem mest för vindkraftproducenterna. Min poäng är att lyckligtvis behöver vi bara styra undan en mindre del av vindkraftproduktionen och bara då det blåser relativt mycket. För det mesta är resultatet av vindkraften ok.
Jag räknade litet på vad det kan kosta att använda batterier för lagring av t ex vindkraft. Om man antar att ett batteri klarar 1.000 laddcykler och att en större kund kan få ett pris om 1.000:- per kWh så blir kostnaden 1 krona per laddcykel, dvs 1 krona per kWh.
Den kostnaden ska då läggas ovanpå själva produktionskostnaden för den el som lagras. Den är cirka 35 öre (litet dyrare för havsbaserad). Totalkostnaden blir då 1:35 per kWh. Det blir inte lönsamt om producenten vill sälja den på vanligt vis. Det krävs att man har någon speciell tillämpning där kunden är villig att betala extra.
Om man istället antar att batteriet klarar 2.000 laddcykler (tillverkarnas uppgifter varierar från 500 till 2.000, blir kostnaden för lagring 50 öre per kWh och totalkostnaden runt 85 öre/kWh (litet högre för havsbaserad vindkraft). Det är också svårt att få lönsamhet i.
Det krävs nog att batteripriset halveras eller litet till för att vindkraftbolagen ska börja lagra i större skala.
Rätta mig gärna om jag räknat fel någonstans!