2022-01-18, 19:56
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.di.se/nyheter/kraftig-medvind-for-sverige-en-av-de-storsta-vinnarna/
Kraftig medvind för Sverige – ”En av de största vinnarna”

Sverige har blivit ett av världens mest attraktiva länder för investeringar i förnybar energi. Främst är det landbaserad vindkraft som lockar inte minst utländska investerare att vilja storsatsa i ny elproduktion i Sverige. Det uppger norska banken DNB som placerat sitt nya globala kontor för förnybar energi i Stockholm.

Många vill investera sina besparingar i elproduktion i Sverige.
Det är ju inte så dumt. Billig el lär vi få. Och exportera massor.
Och blir över-självförsörjande.

Som någon skrev tidigare, Sverige blir en elektrisk stormakt.
Och företag som vill komma över grön el flyttar hit.
Positivt.

HaHa... Klart att dom känner lukten av stora pengar och ser möjligheten att lura "Die dumme Schweden". Gamarna samlas kring liket. Vad bryr dom sig om att dom förstör Sveriges ännu något oförstörda natur och att landsbygdsmänniskor som lagt ned mycken möda på att behålla Svensk kultur och biologisk mångfald drivs bort från sina gårdar. Regeringen bryr sig inte heller.
Och dyr och opålitlig el kommer vi att få.
Citera
2022-01-18, 20:45
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Det är väl enkelt.
Kraftverken skall installeras och vägar skall fram (och i viss mån skall de underhållas).
För det får kapitalisterna betala till ortens arbetslösa. Och sedan spenderar de inkomsterna på orten.
Bara där är det visat.

Sedan sker en överetablering vilket gör att elpriset här faller (till vårt fromma) varje gång som man inte lyckas exportera överskottet.
Och där har jag också visat det.

Vidare kommer fler företag som vill komma över grön el att etablera sig här. (Vilket i sig redan sker).
Det kommer leda till ökad efterfrågan på arbetskraft. Och dessa anställda omsätter lönen lokalt vilket leder till ytterligare ökad efterfrågan.

Menar du att du missat allt detta?

Visa giltigheten i det om du kan.
(Nej, det duger du inte till).
Vad exakt betalar de till dem arbetslösa?

Varför är det nödvändigt att det blir en överetablering?

Vilka företag är det som etablerar sig för att köpa grön el?
Citera
2022-01-18, 22:28
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Det är väl enkelt.
Kraftverken skall installeras och vägar skall fram (och i viss mån skall de underhållas).
För det får kapitalisterna betala till ortens arbetslösa. Och sedan spenderar de inkomsterna på orten.
Bara där är det visat.

Sedan sker en överetablering vilket gör att elpriset här faller (till vårt fromma) varje gång som man inte lyckas exportera överskottet.

Vidare kommer fler företag som vill komma över grön el att etablera sig här. (Vilket i sig redan sker).
Det kommer leda till ökad efterfrågan på arbetskraft. Och dessa anställda omsätter lönen lokalt vilket leder till ytterligare ökad efterfrågan.

Menar du att du missat allt detta?

Visa giltigheten i det om du kan.
(Nej, det duger du inte till).

Filmtips till dig och andra som tror att vindkraften är lösningen på allt och Guds gåva till folket. Fransk m engelsk undertext som går att automatöversätta i inställningar:

https://m.youtube.com/watch?v=Vf9EbpzDvoY

Mig lurar du och "de gröna" inte.
/G
Citera
2022-01-19, 22:11
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnocarpium
Filmtips till dig och andra som tror att vindkraften är lösningen på allt och Guds gåva till folket. Fransk m engelsk undertext som går att automatöversätta i inställningar:

https://m.youtube.com/watch?v=Vf9EbpzDvoY

Mig lurar du och "de gröna" inte.
/G

En utmärkt film! Tack!

Det är trist att inte någon svensk journalist bemödat sig med att kritiskt granska den förfärliga vindkraftsutbyggnaden som håller på att förstöra vårt land till enorma kostnader.
I stället bedriver svensk PK-media propaganda hur bra vindkraften är och hur dumma de är som inte håller med.
Citera
2022-01-19, 22:12
Medlem
Citat:
En debattartikel är väl just en partsinlaga där skribenterna ger uttryck för sina preferenser.
En vänsterpartist som skriver ger uttryck för sina preferenser och föreställningar.
En fackpamp ger uttryck för sina preferenser och föreställningar.
En direktör ger uttryck för de förändringar denne ser angelägna för att nå större marketshare och lönsamhet för det egna företaget.

Är inte det allmängods? Hur tänkte du här?

Det jag pekar på är att näringslivsföreträdare för dessa företag har en helt annan syn än vad som kommer till uttryck i tråden. Det är många ggr folk i forumet hävdat diametrala motsatsen.

Fast de ger ju sken av att de står för hela industrin, vilket är fel. Tror inte kärnkaftsindustrin, turismindustrin i Östergötland, håller med. Vindkraftsmotståndare anklagas för att inte hänga med i tiden, oaktat det faktum att vindkraften är lika gammal som kärnkraften. Men om framtiden är ett totalförstört landskap då är jag gärna bakåtsträvare.

Med det sagt, enstaka vindkraftverk här och där är inget som stör. Det är detta vansinniga storhetsvansinne som verkligen skrämmer.
Citera
2022-01-21, 21:28
Medlem
mindreeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildegorm
Hur har man lyckats sälja in ett kraftverk:

*Med argument som att den skulle gynna miljön när det i verkligheten är en miljöbov av stora mått.
*Som endast ger en helt försumbar mängd elenergi. För närvarande 1,6% av vårt behov.
*Som producerar en urusel kvalité på el. Elproduktionen varierar hela tiden i takt med vindbyarna. Upphör helt att producera när det blåser mycket eller lite.
*Som producerar en el som inte alls motsvarar de krav ett modernt samhälle har.
*Som inte har någon egen ekonomisk bärkraft.
*Som är helt beroende av ekonomiskt stöd från skatter och andra ekonomiska konstruktioner.

Från en artikel i Expressen idag:

Khashayar Farmanbar:
– Sen har jag stor förståelse för oron att det inte alltid kommer att blåsa. Det kommer inte alltid att blåsa, så där måste vi skapa system för att kunna lagra energi när vi har överproduktion.

Det är just ingen brist på inkompetens måste jag säga. Det vettiga hade ju varit att undersöka "hur kan vi lagra energi för de dagar de inte blåser" INNAN man bestämde sig för att satsa på vindkraft. Herregud vilka stolpskott vi har till ministrar
Citera
2022-01-22, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindreeu
Från en artikel i Expressen idag:

Khashayar Farmanbar:
– Sen har jag stor förståelse för oron att det inte alltid kommer att blåsa. Det kommer inte alltid att blåsa, så där måste vi skapa system för att kunna lagra energi när vi har överproduktion.

Det är just ingen brist på inkompetens måste jag säga. Det vettiga hade ju varit att undersöka "hur kan vi lagra energi för de dagar de inte blåser" INNAN man bestämde sig för att satsa på vindkraft. Herregud vilka stolpskott vi har till ministrar

Jag säger inget, men det här kan jag säga: Du har ingen aning om hur mycket påtryckningar från vindkraftsintressenterna innebär strykningar av forskningsresultat, åsikter, vinklar på artiklar, du vet inte det!.

Du har ingen aning om det! Jag kan säga dig att det är extrema resultat. Exempelvis finns en agenda som har presenterats av Le Pen för hur vi ska kunna eliminera och demontera alla jävla vindkraftverk.

Denna studie är mörkad av alla dessa jävlar, inklusive Magdalena Andersson som är en av de absolut värsta vindkraftsäcklen.

Jag kan tala om för dig att vi har velat framföra allt negativt med vindkraften - men de är ute efter att döda oss.
Citera
2022-01-25, 09:05
Medlem
Egentligen är det väldigt enkelt: Om man vill bygga ett vindkraftverk som ska leverera el till det svenska elnätet måste man garantera sin leverans. Det behövs ju el vid alla tidpunkter, även då det inte blåser eller solen skiner. Om man inte kan leverera en timme när det inte blåser blir det straffavgift som betalas till de som kan leverera då.

Vem skulle köpa en bil som bara går att köra när det blåser?
Citera
2022-01-25, 19:48
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Egentligen är det väldigt enkelt: Om man vill bygga ett vindkraftverk som ska leverera el till det svenska elnätet måste man garantera sin leverans. Det behövs ju el vid alla tidpunkter, även då det inte blåser eller solen skiner. Om man inte kan leverera en timme när det inte blåser blir det straffavgift som betalas till de som kan leverera då.

Ja, man måste komplettera vindindustrierna med gasturbindrivna kraftverk som startas när vinden är svag. Kostnaderna för detta ska föras på den "billiga" vindkraften.
Citera
2022-01-26, 18:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Fast de ger ju sken av att de står för hela industrin, vilket är fel.
Så uppfattade jag det inte alls. Var ser du det någonstans?

Alla håller definitivt inte med. Konkurrenter och de som står för konkurrerande teknologi brukar vara rabiata motståndare.

Citat:
Men om framtiden är ett totalförstört landskap då är jag gärna bakåtsträvare.
Du är miljöpartist.

Citat:
Med det sagt, enstaka vindkraftverk här och där är inget som stör. Det är detta vansinniga storhetsvansinne som verkligen skrämmer.
Accepterar man att det finns människor så får man acceptera att människor har installationer. Hyreshus, fabriker, åkrar, ladugårdar, vägar osv.

Sverige är väldigt glest.
Hur hade det sett ut om Sverige hade haft samma folktäthet som Holland.
Då hade det bott nästan 190 miljoner i Sverige. Några stackars vindkraftverk är ingenting mot alla vägar, fabriker, hyreshus, mobilmaster mm som du hade fått se då.
Island kan vara ett ok ställe för dig. Extremt glest på människor på sina ställen. Där får du vara ensam med naturen.
Citera
2022-01-26, 18:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Egentligen är det väldigt enkelt: Om man vill bygga ett vindkraftverk som ska leverera el till det svenska elnätet måste man garantera sin leverans.
Det är så det är idag.
Producenterna kommittar en viss mängd el en viss timme kommande dag.

Citat:
Det behövs ju el vid alla tidpunkter, även då det inte blåser eller solen skiner.
Ja, och så fungera Elspot. Elköparna anger efterfrågad el varje given timme kommande dag.

Citat:
Om man inte kan leverera en timme när det inte blåser blir det straffavgift som betalas till de som kan leverera då.
Den som inte levererar komittad mängd åker dit rejält.

Sedan finns Elbas för finjusteringar. Det är ju så att de som köper el och levererar till sådana som mig kan inte veta exakt hur mycket vi förbrukar varje sekund en dag i förväg.
Därför behövs en finjustering. Där kan också producenterna finjustera.

Fungerar bra. Sedan går priset upp och ned beroende på produktion och efterfrågan.

Citat:
Ja, och vem går med på att handla i butiker som bara har öppet en del av dygnets timmar.

För min del har jag inget emot att köpa billig vindkraftsel när det blåser.
Varför blir folk arga över låga elpriser?
Citera
2022-01-26, 18:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Ja, man måste komplettera vindindustrierna med gasturbindrivna kraftverk som startas när vinden är svag. Kostnaderna för detta ska föras på den "billiga" vindkraften.
Den som köper elen åker på att betala för den. Mycket sund princip.
När det blåser kan man köpa billig el. Och när det inte blåser blir elen dyrare.
Och är prisdifferensen tillräcklig så kommer entreprenörer fixa lagring. Då köper dom när det är billigt och säljer när det är dyrt. Vilket pressar ihop prisskillnaden.

Låter man bara marknadskrafterna härja fritt får vi lägsta pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in