2011-11-22, 22:01
Medlem
Vildegorms avatar
Hur har man lyckats sälja in ett kraftverk:

*Med argument som att den skulle gynna miljön när det i verkligheten är en miljöbov av stora mått.
*Som endast ger en helt försumbar mängd elenergi. För närvarande 1,6% av vårt behov.
*Som producerar en urusel kvalité på el. Elproduktionen varierar hela tiden i takt med vindbyarna. Upphör helt att producera när det blåser mycket eller lite.
*Som producerar en el som inte alls motsvarar de krav ett modernt samhälle har.
*Som inte har någon egen ekonomisk bärkraft.
*Som är helt beroende av ekonomiskt stöd från skatter och andra ekonomiska konstruktioner.
Citera
2011-11-22, 22:05
Medlem
Thuriazs avatar
Fyll även på att underhåll för dem ligger i miljonklassen. Iaf kullagerbyte vad jag har fått höra.
Citera
2011-11-22, 22:10
Medlem
Raketprofetens avatar
Jag håller med dig om att vindkraft är dåligt, men när du ändå ska göra en trådstart kanske du vill ha med lite källor till allt det där? allt blir så mycket lättare då, vi vet att vi har rätt och miljömupparna tystnar
Citera
2011-11-22, 22:22
Medlem
trailblasers avatar
Bluff eller inte. Det är bättre än vattenkraft, som definitivt inte borde klassas som miljövänligt...
Citera
2011-11-22, 22:35
Medlem
popeondopes avatar
Vindkraft är en modefluga som alla vill sammanknipas med det eftersom man då ses som god. Det handlar inte om ett genuint miljöengagemang, det handlar om personliga motiv.

Jag tror att det kommer dö ut och försvinna.
Citera
2011-11-22, 22:39
Medlem
billiga kinesiska solceller is the shit..
Citera
2011-11-22, 22:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildegorm

*Med argument som att den skulle gynna miljön när det i verkligheten är en miljöbov av stora mått.
*Som endast ger en helt försumbar mängd elenergi. För närvarande 1,6% av vårt behov.
*Som producerar en urusel kvalité på el. Elproduktionen varierar hela tiden i takt med vindbyarna. Upphör helt att producera när det blåser mycket eller lite.
*Som producerar en el som inte alls motsvarar de krav ett modernt samhälle har.
*Som inte har någon egen ekonomisk bärkraft.
*Som är helt beroende av ekonomiskt stöd från skatter och andra ekonomiska konstruktioner.

Bara att nicka bifall till föregående talare. Beslutsfattare blir blind döva, helt okritiska så fort miljöargument framförs. När sedan andra argument framförs att vindkraften medför en rad betydande problem inklusive miljöförstöring då vill de inte vet av det.

Politisk förträngning på all plan och så blir det när man inte tänker efter före utan rusar på som en skock höns.
Citera
2011-11-22, 22:45
Medlem
Durgas avatar
Vore ett intressant uppslag för uppdrag granskning att titta på hur det gick till när elkrafts industrin lobbade in vindkraften.

http://www.landskapsskydd.se/
Citera
2011-11-22, 22:57
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildegorm

1. Med argument som att den skulle gynna miljön när det i verkligheten är en miljöbov av stora mått.
2. Som endast ger en helt försumbar mängd elenergi. För närvarande 1,6% av vårt behov.
3. Som producerar en urusel kvalité på el. Elproduktionen varierar hela tiden i takt med vindbyarna. Upphör helt att producera när det blåser mycket eller lite.
4. Som producerar en el som inte alls motsvarar de krav ett modernt samhälle har.
5. Som inte har någon egen ekonomisk bärkraft.
6. Som är helt beroende av ekonomiskt stöd från skatter och andra ekonomiska konstruktioner.
Jag ändrar dina stjärnor till siffror.

1. Med det uttrycket så tolkar jag det som att vindkraft genererar större miljöpåverkan än kolkraftverk, gigantiska dammbyggen och kärnkraftverk. Visa mig någon källa på det tack.
2. I dagsläget ja men du måste väl själv inse att det argumentet inte håller? Den siffran är dessutom felaktig. Mellan 2009 och 2010 ökade vindkraftsproduktionen med 42% och stod år 2010 för 2,4%. Det är fortfarande inte en hög andel men en betydligt högre siffra än du anger. http://www.energimyndigheten.se/PageFiles/110/Vindkraftsstatistik-2010-ny.pdf
3. Ja? Det är en av de stora utmaningarna med vindkraft. Det finns väl ingen som kan påstå att den svenska kärnkraftsproduktionen har varit särskilt stabil de senaste åren. Ska vi skrota dem med?
4. Är inte detta samma som punkt 2? Varken kärnkraften, kolkraften eller vattenkraften kan ensamma tillgodose den energi som krävs av samhället.
5. Som är samma som 6. Många alternativa bränslen och energier är beroende av stöd. Det är ett beslut som samhället måste fatta hur vi vill att vår framtid ska se ut. Nu har man bestämt att man vill stödja vindkraften.

Du har egentligen tre punkter kan vi konstatera och den enda som känns förankrad på något sätt är punkt 5-6 angående den ekonomiska lönsamheten.

Jag tror inte någon tror att all svensk el ska komma att produceras av vindkraft om 30 år men det är ett komplement för att kunna minska på kolkraften. Tyvärr ökade kolkraftanvändningen i fjol eftersom många kärnkraftverk stod stilla. Det gjorde även att vindkraftens andel ökade något mer är om kärnkraften i alla fall hade legat på 80% av sin kapacitet.
Senast redigerad av valter-eggon 2011-11-22 kl. 22:59. Anledning: Konstigt skrivet vid punkt 5,6
Citera
2011-11-22, 23:25
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Jag ändrar dina stjärnor till siffror.

1. Med det uttrycket så tolkar jag det som att vindkraft genererar större miljöpåverkan än kolkraftverk, gigantiska dammbyggen och kärnkraftverk. Visa mig någon källa på det tack.

Vindkraft är en dold miljöbov av stor rang. De kräver stora mängder neodym till sina magneter som är en smutsig industri.

http://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1350811/In-China-true-cost-Britains-clean-green-wind-power-experiment-Pollution-disastrous-scale.html

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2009/05/clean-energy-apos-s-dirty-little-secret/7377/
Citera
2011-11-22, 23:26
Medlem
Lägger till en punkt på din kritik.

-Som kräver minst lika stor installerad effekt vattenkraft för regleringens skull.
Citera
2011-11-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Vindkraft är en dold miljöbov av stor rang. De kräver stora mängder neodym till sina magneter som är en smutsig industri.

http://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1350811/In-China-true-cost-Britains-clean-green-wind-power-experiment-Pollution-disastrous-scale.html

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2009/05/clean-energy-apos-s-dirty-little-secret/7377/

Nu är visserligen generatorn i de flesta vindsnurror släpringade asynkronmaskiner som inte har några magneter men PM kommer mer och mer så jag håller med till viss del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in