Citat:
Ursprungligen postat av Vildegorm
Hur har man lyckats sälja in ett kraftverk:
1. Med argument som att den skulle gynna miljön när det i verkligheten är en miljöbov av stora mått.
2. Som endast ger en helt försumbar mängd elenergi. För närvarande 1,6% av vårt behov.
3. Som producerar en urusel kvalité på el. Elproduktionen varierar hela tiden i takt med vindbyarna. Upphör helt att producera när det blåser mycket eller lite.
4. Som producerar en el som inte alls motsvarar de krav ett modernt samhälle har.
5. Som inte har någon egen ekonomisk bärkraft.
6. Som är helt beroende av ekonomiskt stöd från skatter och andra ekonomiska konstruktioner.
Jag ändrar dina stjärnor till siffror.
1. Med det uttrycket så tolkar jag det som att vindkraft genererar större miljöpåverkan än kolkraftverk, gigantiska dammbyggen och kärnkraftverk. Visa mig någon källa på det tack.
2. I dagsläget ja men du måste väl själv inse att det argumentet inte håller? Den siffran är dessutom felaktig. Mellan 2009 och 2010 ökade vindkraftsproduktionen med 42% och stod år 2010 för 2,4%. Det är fortfarande inte en hög andel men en betydligt högre siffra än du anger.
http://www.energimyndigheten.se/PageFiles/110/Vindkraftsstatistik-2010-ny.pdf
3. Ja? Det är en av de stora utmaningarna med vindkraft. Det finns väl ingen som kan påstå att den svenska kärnkraftsproduktionen har varit särskilt stabil de senaste åren. Ska vi skrota dem med?
4. Är inte detta samma som punkt 2? Varken kärnkraften, kolkraften eller vattenkraften kan ensamma tillgodose den energi som krävs av samhället.
5. Som är samma som 6. Många alternativa bränslen och energier är beroende av stöd. Det är ett beslut som samhället måste fatta hur vi vill att vår framtid ska se ut. Nu har man bestämt att man vill stödja vindkraften.
Du har egentligen tre punkter kan vi konstatera och den enda som känns förankrad på något sätt är punkt 5-6 angående den ekonomiska lönsamheten.
Jag tror inte någon tror att all svensk el ska komma att produceras av vindkraft om 30 år men det är ett komplement för att kunna minska på kolkraften. Tyvärr ökade kolkraftanvändningen i fjol eftersom många kärnkraftverk stod stilla. Det gjorde även att vindkraftens andel ökade något mer är om kärnkraften i alla fall hade legat på 80% av sin kapacitet.