Citat:
Ursprungligen postat av
GrevePlasma
Eftersom jag inte får fram vad ett batteri ger under sin livstid så kan jag inte räkna ut ett pris för att lagra el.
Däremot kan jag jämföra det jag föreslår med s.k. stödtjänster. Om det aldrig lönar sig att lagra el på batterier så skulle stödtjänster inte ge någon vinst, vilket det enligt många gör. Därför måste det vara bättre att lagra el än att ge bort det.
Ni som säger att det räcker inte det räcker inte. Vad är det ni inte förstår. Det är inte nödvändigt att lagra allt. Inte för någon. För oss konsumenter är det bra om det mesta överskottet lagras, men allt behöver inte lagras för att betydligt mildra svängningarna i pris och kapacitet. För kraftbolaget handlar det om vinstoptimering. Lagras det lite el av andra kan det vara bra för dom att ha överkapacitet och tvärtom.
50 Tesslabatterier är väl ingenting för ett miljardföretag.
Slutligen finns det billigare batterier för stationär lagring och det duger för ändamålet.
Som du säger så finns det en del mindre tillämpningar där batteriparker kan passa in. T ex en kommundel där man använder en batteripark för att stabilisera eltillförseln vid tillfälliga belastningstoppar eller vid dippar och avbrott från tillförseln av el. Det kostar en del, men kan i en del fall vara den billigaste lösningen.
Vill man lagra en större del av den överskottsel som vindkraften skapar så handlar det om tiotusentals gånger så mycket el. Tyvärr finns det idag inget sätt att lagra så mycket energi. Enbart Sverige skulle behöva någon eller några miljarder Teslabatterier. Vätgas är oprövat i den omfattningen, och läckande vätgas (det läcker en hel del vätgas vid produktion och konsumtion) tär på ozonlagret. Etc.
Om det fanns något sätt att lagra så stora mängder energi hade mängder av företag redan byggt anläggningar.
Lagring av stora mängder energi är helt enkelt ett riktigt svårt problem, som de bästa forskarna världen över försökt lösa under många decennier utan att lyckas. Den som lyckas kan nog räkna med Nonelpriset.