Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Är det värre med "risk för etnisk rensning" om Ukraina får tillbaka sitt land än den etniska rensningen som vi vet att Ryssland håller på med nu?
Och dessutom. Varför ska Ryssland få bestämma Ukrainas utrikespolitik? Ska Tyskland få bestämma Danmarks också? Ska Spanien få bestämma Portugals?
Ja det där har vi varit inne på förr va? När vi diskuterar vad som händer så landar vi ofta i två olika perspektiv:
Moralister: Identifierar vissa regler (t ex FN), konstaterar hur de uppför sig. Och så ska de som uppför sig fel straffas. Som om världen var en stat, med en ordningsmakt. Vissa i den här kategorin tänker inte längre än så, och vill straffa ryssen till varje pris. Andra har mer sofistikerade varianter.
Realister: De som identifierar mekanismer för hur stater beter sig. Och med hjälp av dessa dels försöker förutsäga hur de kommer att agera, och dels analyserar konsekvenser av alternativa scenarier. Och slutligen försöka bedöma vilken de föredrar.
Du är nog den första. Jag är den andra. Därför gillar jag inte riktigt "varför ska X få...bla bla"-frågor, för de innehåller premisser som jag inte själv tänker efter.