2024-08-20, 18:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Eftersom inget av detta lär hända som det ser ut nu, så uppstår frågeställningen vad vi bör göra. Vi har försökt tvinga honom genom ekonomiskt krig och genom att skicka vapen till Ukraina. Det går uselt. Jag föreslår då att försöka få fred på något sätt utan att han drar sig tillbaka, alternativt förhandla. Nån annan i tråden kom med förslaget att Sverige och Finland går ur Nato, och det kan man använda som morot för att han lämnar tillbaka lite land till. Kanske värt att prova.
När man tror att du inte kan komma med sämre argument så kommer du med detta.
Nästan imponerande herr "jagärbaraneutral".
Citera
2024-08-20, 19:00
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Risken för etnisk rensning är stor om Putin drar sig tillbaka. Om den varit låg, så hade jag hållt med dig.

Dock håller jag med om att det vore bra om han upphörde med att anfalla och fredsförhandlingar inleddes, istället för att han tar mer och mer av Ukraina.

Eftersom inget av detta lär hända som det ser ut nu, så uppstår frågeställningen vad vi bör göra. Vi har försökt tvinga honom genom ekonomiskt krig och genom att skicka vapen till Ukraina. Det går uselt. Jag föreslår då att försöka få fred på något sätt utan att han drar sig tillbaka, alternativt förhandla. Nån annan i tråden kom med förslaget att Sverige och Finland går ur Nato, och det kan man använda som morot för att han lämnar tillbaka lite land till. Kanske värt att prova.

Den etniska rensningen har Putin redan påbörjat.
Du är inte orolig?

Är du inte orolig över att Ukraina tar mer och mer av Ryssland?

De ekonomiska sanktionerna får fortsätta. Det är inget ekonomiskt krig. Det är ditt hittepå.

Lavrov har sagt att de inte förhandlar med ett land som invaderat de.
Har svårt att följa den ryska logiken. Men du förstår nog den bättre?

Min tolkning av rysk logik, är:
1. Gör som vi säger.
2. Gör ni inte som vi säger, anfaller vi er.
3. Om det går dåligt ( vilket det gör) hotar vi med kärnvapen, för att få som vi vill.
4. Sedan har vi visat världen att de ska frukta oss och följa våra order.

Japp.
Citera
2024-08-20, 19:09
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Tyskland slingrar sig hela tiden, de har några veckor sedan sagt att de ska minska deras finansiella hjälp till Ukraina med 50%.
De skjuter på framtiden alla sina löften.

Ja, de uppgifterna har återkommit med viss tyngd. Men nu måste t.o.m. ryska media (som med förkärlek trumpetat om detta) konstatera att Scholz har gått ut och dementerat dem: "Tyskland planerar inte att skära ned på den militära hjälpen till Ukraina, och år 2025 förbereder man sig att skicka mer medel till Kiev än något annat land i EU"
Citera
2024-08-20, 19:17
Medlem
Alsenos avatar
Ska vi slå vad om att inga av trådens ryzztroll kommer nappa på detta, trots att det är deras mentalt svaga husse som kommer med erbjudandet? Dessa ryzztroll kommer inte åka till paradiset ryzzland då dom tycker att väst är bättre att leva i och bättre på allt, även fast dom inte har några bollar att erkänna det. Dom är alltid tysta som fan när jag tar upp det. Dom skäms verkligen, hehe:

Putin erbjuder rövhattar att flytta till Ryssland – rekordartade ryska förluster

https://cornucopia.se/2024/08/uppdateras-1-250-km2-av-kursk-i-ukrainska-hander-12-14-brigader-inblandade-i-slaget-om-kursk-rysk-po ntonbro-forstord-putin-erbjuder-rovhattar-att-flytta-till-ryssland-rekordartade-ryska-forlu/

Rövhattar som inte gillar det liberala Väst utan vill ha traditionella värderingar erbjuds att flytta till Ryssland och få uppehållstillstånd, utan några som helst krav enligt ett nytt ryskt presidentdekret, vilket är en fantastisk möjlighet för alla putinister och vatniks att få flytta till sitt drömland. Ryssland tog mycket tunga förluster igår som var rekordartade på flera punkter.
Citera
2024-08-20, 19:18
Medlem
Silfverryggs avatar
För er som gillar statistik.
Citat:
Statistics of missile strikes by the Russian Armed Forces on the territory of Ukraine: 9,627 missiles were launched (2,857 were shot down by air defense forces). Of these, 5,197 were aimed at civilian targets and 1,998 at military ones. 13,997 attack UAVs were launched. 9,272 were shot down.
https://t.me/insiderUKR/81280
Citera
Avstängd
Citat:
Risken för etnisk rensning är stor om Putin drar sig tillbaka. Om den varit låg, så hade jag hållt med dig.

Dock håller jag med om att det vore bra om han upphörde med att anfalla och fredsförhandlingar inleddes, istället för att han tar mer och mer av Ukraina.

Nej, risken är snarare stor för etnisk rensning om ryssråttorna tillåts fortsätta härja i Ukraina.

Vad gäller Finland så kommer de aldrig gå ur NATO för att tillfredsställa din husse då det kan du glömma i din narcissistiska och patetiska hjärna.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Ser att man ifrågasätter vinstutvecklingen för olja och gas från denna video: https://www.youtube.com/watch?v=5-1UYY0bruA&t=565s

1. Det är naturligt att jämföra vinst vid krigsstart och nutid just för att försöka få fram effekten av kriget.
2. Det har varit inflation i världen de senaste åren.

Att Ryssarna tjänar samma på råoljan idag jämfört med 2022 innebär alltså att man tappat, då man inte får betalt för inflationen på cirka 10%.

Faktum kvarstår, man får in avsevärt mindre på gasen.

Och kanske viktigast, man har i år höjt priset ut till konsument med hela 11% ungefär.

Det har du rätt i, men där är två problem.
1) Eftersom ingen visste vad som skulle hända i starten av Rysslands invasion, så steg oljepriset brutalt, så de första 1-2 månaderna tjänade ryssarna extremt bra, men det är en rätt ointressant datapunkt.
2) Just på grund av Covid-19 som började släppa, så har oljekonsumtionen i världen varit väldigt atypisk. Först jättelåg under pandemin, sedan kom där en ketchup-effekt av pent-up demand.

Joe Blogs...Vi får kolla hans track record:
https://www.youtube.com/watch?v=5NWuchPw664 (The collapse have started). Låt oss se vad han snackar om där.
100% inflation förväntade Joe Blogs (2022?) lite oklart. Kanske mer. Med några små cover-your-ass formuleringar så klart, men detta var huvudbudskapet. Facit 14%.
Antyder att kriget kostar Ryssland 20 BUSD per dag (det var denna artikel som han pratade om,som fick mig intresserad av att debunka media i Ukraina). 20*365*2 = 14.6 trillion USD. Rysslands GDP: 2.24 T USD. Hans förmåga att bedöma ekonomisk propaganda är otroligt låg.
640 B USD är var han rapporterade var frysta ryska tillgångar. Han överdrev med 100%.

En annan: https://www.youtube.com/watch?v=LrHb04BeQ7c
"The russians will not be able to buy iphones [after sanctions start]. " (nej)
"Russia will enter a deep recession 2022 [and onwards] " (nej)

Orkar inte kolla vidare. Snubben är en typisk b-ekonom, som är bra på att formulera sig slingrande och göra cherry-picking och extrapolera det missvisande.

Slutsatsen är att Joe Blogs förmåga att täcka ukrainakriget är att han är en ekonomisk Douglas McGregor.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-20 kl. 19:23.
Citera
2024-08-20, 19:20
Medlem
Silfverryggs avatar
Det var ett tag sedan Ukraina lyckades pricka en rysk general. Kanske dags igen?
Citat:
Yevkurov has been appointed deputy head of the coordinating council on military security issues in border areas, - Russian Defense Minister Belousov said. Deputy Defense Minister Colonel General Yunus-Bek Yevkurov is currently in Kursk Oblast, the head of the Russian Defense Ministry noted.
https://t.me/tass_agency/267383
Citera
2024-08-20, 19:20
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
För er som gillar statistik.

https://t.me/insiderUKR/81280

Ryzztrollen kommer gapa och skrika:

Fejk news.

Men för oss civiliserade visste vi ju såklart om detta sedan länge att ryzzland fokuserar på civila Ukrainare.
Citera
2024-08-20, 19:21
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Ser att man ifrågasätter vinstutvecklingen för olja och gas från denna video: https://www.youtube.com/watch?v=5-1UYY0bruA&t=565s

1. Det är naturligt att jämföra vinst vid krigsstart och nutid just för att försöka få fram effekten av kriget.
2. Det har varit inflation i världen de senaste åren.

Den här är högst korrekt, och om man orkar kan man justera beräkningen jag presenterade med någon slags förenklad beräkning. Gör gärna det. 5 års inflation gör ganska mycket.
Citera
2024-08-20, 19:27
Medlem
rex144s avatar
WHO har idag informerat att Ryssland har utfört 1940 missilattacker mot ukrainska sjukhus över hela Ukraina, alltså inte bara vid frontlinjen.
Citera
2024-08-20, 19:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Putin har redan fixat etninsk rensning, hans invaderade oblast är alla ukrainare bortkörda från.
Bortkörda ukrainare måste få tillbaka sina ägor..

Få bort ryssen så blir det så småningom bra för Ukraina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in