2024-08-20, 18:12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är heller inte helt främmande för att stödja Ukraina med vapen, det är en komplex fråga. Du har helt rätt i att det är en abstraktion, många indier har ingen aning. Men så är det med representativ demokrati. Så fort man ska prata om "alla världens demokratier" och vad de tycker om kriget, så blir det så. De flesta svenskar har också missförstått kriget enligt mig. Vad är värst, att vara en "outbildad bonde" som har en magkänsla av att fred nu är bättre än krig för fred? Eller att vara en utbildad indoktrinerad västerlänning? Inte så lätt att svara på egentligen.
Jag är utbildad och jag har en magkänsla att fred är bättre än krig, så Putin bör dra sig tillbaka.
Citera
2024-08-20, 18:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Dina, sakfrågor.

1) Man skulle kunna stödja dem med vapen, på villkor att de sätter sig vid förhandlingsbordet.
Varför då?
Argumentet är lika givet som att Ryssland backar ut ur Ukraina.

2) Man skulle kunna stödja dem med vapen, på villkor att de rensar upp i sin nazism/högerextremism/etnonationalism (du väljer själv vilket begrepp du blir minst arg över i dina små kalsonger).
Det är propaganda och svammel.
Nazister sett ur Rysslands synvinkel, är alla som inte gör som Ryssland vill.
Uttrycket nazister, är godis till egen befolkning, för att höja temperaturen.
Du vet lika väl som alla andra, att nazismen är inte större problem i Ukraina än i ex Ryssland.

3) Man skulle kunna stödja dem så att existensen av ett rest-ukraina är säkrat i väst, även för framtida rysk aggression.
Ditt fd östukraina, består av 38% etniska ryssar. En minoritet.
Inte minst, vill vi inte ha ett Lex-Ukraina. Landgrab lönar sig inte.
Vem skulle garantera Ukraina i framtiden? Som inte skulle vara med i Nato.
Skulle du åka dit och offra dig?

4) Man skulle kunna stötta dem utan att gå med i anfallsalliansen Nato.
Ryssland är inte att lita på. Alla brutna avtal. Visar vad Ryssland egentligen vill.
Jag har ett flertal gånger argumenterat att Primakovs doktrin, visar det rätta trynet på ryssen. Men du har hittills undvikit att svara i frågan. Man undrar varför. Kanske teorierna hos en ryssapologet kraschar?

Om du scrollar tillbaka lite, så har jag svarat på min syn tidigare idag via länkar.

Primakov-doktrinen är lite svår att diskutera i denna tråd enligt ramarna för tråden. Starta en Primakov-tråd vetja. Jag ska svara i den.
Citera
2024-08-20, 18:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag är utbildad och jag har en magkänsla att fred är bättre än krig, så Putin bör dra sig tillbaka.

Risken för etnisk rensning är stor om Putin drar sig tillbaka. Om den varit låg, så hade jag hållt med dig.

Dock håller jag med om att det vore bra om han upphörde med att anfalla och fredsförhandlingar inleddes, istället för att han tar mer och mer av Ukraina.

Eftersom inget av detta lär hända som det ser ut nu, så uppstår frågeställningen vad vi bör göra. Vi har försökt tvinga honom genom ekonomiskt krig och genom att skicka vapen till Ukraina. Det går uselt. Jag föreslår då att försöka få fred på något sätt utan att han drar sig tillbaka, alternativt förhandla. Nån annan i tråden kom med förslaget att Sverige och Finland går ur Nato, och det kan man använda som morot för att han lämnar tillbaka lite land till. Kanske värt att prova.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-20 kl. 18:19.
Citera
2024-08-20, 18:19
Medlem
Trådens vatniks enda förslag till en s.k. fred är att Ukraina lägger ner helt och godkänner ryzzlands alla krav. Jo, tjena. Mycket realistiskt.
Citera
2024-08-20, 18:24
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Man skulle kunna stötta dem utan att gå med i anfallsalliansen Nato.
Vad i helvete är det här för dravel. Nato är en FÖRSVARSALLIANS där medlemsländerna hjälper till att försvara varandra om de blir anfallna. Ryssland har gränsat till Nato både i öst och väst sedan Nato grundades 1949 och har givetvis aldrig anfallits av Nato eftersom det är en FÖRSVARSALLIANS.
Din stinkande Kremlpropaganda får du köra på ryska forum.
Citera
2024-08-20, 18:30
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
4) Man skulle kunna stötta dem utan att gå med i anfallsalliansen Nato.

.

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vad i helvete är det här för dravel. Nato är en FÖRSVARSALLIANS där medlemsländerna hjälper till att försvara varandra om de blir anfallna. Ryssland har gränsat till Nato både i öst och väst sedan Nato grundades 1949 och har givetvis aldrig anfallits av Nato eftersom det är en FÖRSVARSALLIANS.
Din stinkande Kremlpropaganda får du köra på ryska forum.

Ta Schweiz och Österrike. Eller för den delen Sverige för ett år sedan. Helt omringade av Natoländer. Verkar gå bra.
Senast redigerad av MrArtur 2024-08-20 kl. 18:36.
Citera
2024-08-20, 18:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ryssland ser ett Ukraina i NATO som ett existentiellt hot eftersom det innebär amerikanska baser precis vid gränsen, i ett strategiskt mycket känsligt område.

USA:s f.d. ambassadör i Ryssland, William Burns, skrev så här 2008:
"In 2008, Burns wrote to Secretary of State Condoleezza Rice: "Ukrainian entry into NATO is the brightest of all redlines for the Russian elite (not just Putin). In more than two and a half years of conversations with key Russian players, from knuckle-draggers in the dark recesses of the Kremlin to Putin's sharpest liberal critics, I have yet to find anyone who views Ukraine in NATO as anything other than a direct challenge to Russian interests.""
https://en.wikipedia.org/wiki/William_J._Burns_(diplomat)

Hur svårt ska det vara att fatta det?

Så din översättning av "a direct challenge to Russian interests" är "existentiellt hot"?
Din lilla falskspelare där....

Sedan kan man inte bygga en världsordning på att ett land kan invadera ett annat och ta dess mark p.g.a. upplevda (påstådda/imaginära) hot.
I så fall kanske Nato och/eller Kina bör ta land av ryssen? Eller funkar det bara åt ett håll?
Citera
2024-08-20, 18:49
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Om du scrollar tillbaka lite, så har jag svarat på min syn tidigare idag via länkar.

Primakov-doktrinen är lite svår att diskutera i denna tråd enligt ramarna för tråden. Starta en Primakov-tråd vetja. Jag ska svara i den.

Dina länkar. Är de inte offtopic? Varför postar du de?

Primakovs doktrin. Finns i tråden Euromaidan.
Tråden där man ska diskutera uppkomsten och annat runtomkring kriget.
Välkommen!
Citera
2024-08-20, 18:49
Medlem
Ser att man ifrågasätter vinstutvecklingen för olja och gas från denna video: https://www.youtube.com/watch?v=5-1UYY0bruA&t=565s

1. Det är naturligt att jämföra vinst vid krigsstart och nutid just för att försöka få fram effekten av kriget.
2. Det har varit inflation i världen de senaste åren.

Att Ryssarna tjänar samma på råoljan idag jämfört med 2022 innebär alltså att man tappat, då man inte får betalt för inflationen på cirka 10%.

Faktum kvarstår, man får in avsevärt mindre på gasen.

Och kanske viktigast, man har i år höjt priset ut till konsument med hela 11% ungefär.
Citera
2024-08-20, 18:50
Medlem
Citat:
Risken för etnisk rensning är stor om Putin drar sig tillbaka. Om den varit låg, så hade jag hållt med dig.
Herregud vad ryssen lyser igenom dig!
Det är ju en total etnisk rensning som sker i de områden som ryssarna ockuperar.
Det finns inga tecken att samma sker i kursk nu.
Citera
2024-08-20, 18:51
Medlem
Snapcounts avatar
Tja, då har Ukraina tatt ner åtminstone den första ponton-bron över Siem : https://www.youtube.com/watch?v=vYPlMilOJmA
Citera
2024-08-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Man får en känsla av att Putin hellre skulle överge Kursk än det mineralrika Donbas.
Putin skiter väl i hur det går för ryssar i Kursk.
De är bara kanonmat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in