Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-19, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
20 m är inget stort avstånd. Och får du en skymt av ansiktet räcker det för att avgöra ålder med rätt hög säkerhet. Det räcker med fraktionen av en sekund för att du ska kunna göra det.

Som sagt har hjärnan en stort centrum för just hanteringen av ansikten och bland annat dess ålder. Det går då inte rakt av att kolla vad de såg mest av, rörelsemönster eller ansikte, och göra en procent rakt av av det.

LP säger heller inte två gm. Det vet jag inte varifrån du får.

Och att hon sedan pekar ut CP har nog mest att göra med att det är vad människor gör när de får ett alternativ forcerat till sig. Det är bara att kolla på alla gånger det hänt inom mop för att förstå att det är en normal företeelse. Så fort en person nämns som potentiell gm har helt plötsligt vittnen sett just honom, trots att deras initiala vittnesmål inte stämmer överens med deras utpekande.

Du har tappat mkt senaste tiden och jag vet inte varför....

Detta om LP och hon misstänker två GM är ju allmänt känt...

Du får börja bruka allvar i tråden ...
Citera
2024-08-19, 02:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Vilka anser du är de två GM LP talar om på mordnatten?

Du behöver inte nämna namn eller ålder på dem, men kan du förklara hur du tänker om att två GM passar in på mordnatten?
Citera
2024-08-19, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vilka anser du är de två GM LP talar om på mordnatten?

Du behöver inte nämna namn eller ålder på dem, men kan du förklara hur du tänker om att två GM passar in på mordnatten?

Jag tror hon får ögonkontakt med AB
Citera
2024-08-19, 06:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Jag som skulle ge upp om du inte svarade på frågor..
Men det är så irriterande med sådana här missförstånd som kastas ut som sanningar.

Det är inte allmänt känt att hon pratar om 2 gm. Det är enbart Åke Rimborn som påstår att hon har sagt det.

Det hon säger i förhören är att det är en gm. Och att denne möjligtvis kan vara densamma som en av två män hon har sett utanför hennes bostad. Och hon säger vilken av dom hon menar.
Citera
2024-08-19, 06:27
Medlem
pojkpingiss avatar
Två gärningsmän/skyttar (eller ännu fler) är det väl bara desinformatören "Matte" och hans lågbegåvade svans som fullaste allvar tror 2024?

Att Rimborn missuppfattat (bör han inte lastas för). Men det är fortfarande ett missförstånd. Jag tycker att tråden och dess intressenter borde ha kommit längre, än att diskutera denna sägning av Rimborn 2024.
.
Citera
2024-08-19, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du får vara försiktig med referaten.

Tycker mig ana en fråga från polisen där:

- Hade han något skägg?
- Inte vad jag kunde se.

YN säger senare att hon inte såg något av ansiktet, mer än att mannen hade ljus hy.

Ingen såg gm ansikte/utseende- Inte heller Lisbet. Det här är känt sedan länge men vissa tomtar har svårt att förstå.

(FB) Tråden om Christer Pettersson

(FB) Tråden om mordet på Olof Palme (Sammanfogad)
Citera
2024-08-19, 13:12
Medlem
Citat:
Men det är så irriterande med sådana här missförstånd som kastas ut som sanningar.

Det är inte allmänt känt att hon pratar om 2 gm. Det är enbart Åke Rimborn som påstår att hon har sagt det.

Det hon säger i förhören är att det är en gm. Och att denne möjligtvis kan vara densamma som en av två män hon har sett utanför hennes bostad. Och hon säger vilken av dom hon menar.

Fast då kände du ju till det...

Alltså allmänt känt
Citera
2024-08-19, 13:17
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Ingen såg gm ansikte/utseende- Inte heller Lisbet. Det här är känt sedan länge men vissa tomtar har svårt att förstå.

(FB) Tråden om mordet på Olof Palme (Sammanfogad)

Är det inte GMs ansikte Lisbeth beskriver med ljus överläpp, bulliga kindknotor och ljus blick?
Citera
2024-08-19, 14:49
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Fast då kände du ju till det...

Alltså allmänt känt
Jag kände inte till att LP pratat om 2 skyttar. Jag kände till att Rimborn har påstått det. Det är en väsentlig skillnad.

Han har ju förmodligen rört ihop det med de två män i gamla stan hon pratar om.
Citera
2024-08-19, 14:59
Medlem
Citat:

Det sägs om Åke Rimborn att han tigit om Palmemordet i alla år, men han lät sig faktiskt intervjuas ett par gånger: först per telefon av Maja-Lena Rådelius för tidningen Arbetet (artikeln daterad 8/5 1986), och när den artikeln kom ut tog kvällstidningarna upp temat och Aftonbladets Bengt Michanek åkte ut till Skärholmen och talade med honom personligen (artikeln kom ut samma kväll).

Utdrag från de här två intervjuerna finns återgivna i Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten", sid 367-369. Jag saxar lite här, och vi börjar med Rådelius-intervjun:

Rådelius: Du tror alltså fortfarande att det första rikslarmet var riktigt?
Rimborn: Ja, det gör jag. I sitt chocktillstånd sade Lisbet Palme i förhören på Sabbatsberg att hon sett två gärningsmän, att hon kände igen dem som de två som före mordet stått mittemot bostaden och burit sig underligt åt.
Rådelius: Hon tvekade inte eller var osäker i sina uppgifter?
Rimborn: Nej, hon var inte tveksam. Det enda var att hon knappt ville säga det där om Ustasja, men hon nämnde det i alla fall.

Hur lät det då i Michanek-intervjun? Låt oss se:

Rimborn: Jag träffade omedelbart Lisbet Palme på sjukhuset. Hon var naturligtvis i ett svårt chocktillstånd, men hon tvekade inte när hon berättade om vad hon hunnit se. (...) Hon lämnade signalementet till mig på de två män hon sett. Hon sa också att hon kände igen dem sedan tidigare. Jag minns inte idag om hon sa att hon sett dem en eller flera gånger tidigare. Men hon var säker på att hon sett dem vid jultiden utanför paret Palmes bostad på Västerlånggatan i Gamla Stan där de burit sig underligt åt. Hon uppgav också att hon trodde att de tillhörde Ustasja.
Michanek: Nämnde hon Ustasja flera gånger?
Rimborn: Minst två gånger.
Michanek: Kommer du ihåg några exakta ord från Lisbet Palme?
Rimborn: Ja, exempelvis "De som gjorde det här var de som var i Gamla Stan". "En av dem var den som sköt."

De här utdragen tycker jag ger en ganska bra bild av hur Lisbeth Palme såg på saken vid det allra första förhörstillfället på Sabbatsberg.

Sedan blev det ganska uppenbart, att den ene av de här två "gärningsmännen" i själva verket var vittnet Anders Björkman. Det blir minuspoäng för Lisbeth på den punkten, för hennes påstående att hon känt igen honom från Gamla Stan stämmer ju knappast. Men det utesluter på intet vis att hon känt igen den andre mannen, som alltså sköt, som en av de två männen i Gamla Stan.

Om hon ser två män och känner igen den som står närmast så är det väl ganska naturligt att utgå från att det är samma två gubbar som agerar tillsammans nu också. Men det förutsätter att hon knappt fått ens ett ögonblicks bild av Björkman, vilket också verkar överensstämma med vad vi känner till om de första sekunderna efter mordet. Att Björkman sedan spårlöst försvinner ur Lisbeths synfält (när han hoppar in i nischen vid Dekorimas ingång) lär också ha spätt på intrycket att han "hört ihop" med gärningsmannen.

Så min idé om den här saken är helt enkelt, att Lisbeth känt igen mördaren och sedan projicerat bilden av den andre mannen från Gamla Stan på Björkman, under det intuitiva antagandet att det rörde sig om samma två män. Det är visserligen ett felaktigt antagande hon gör, men ändå är det ett förståeligt fel, om man säger så. Det viktiga är ju ändå mördaren, och då vill jag understryka sista raden i vad Rimborn säger till Michanek, när han citerar Lisbeth ordagrant ur minnet:

"De som gjorde det här var de som var i Gamla Stan" och "En av dem var den som sköt."

Det låter ju inte precis som Stig Engström, nu när vi pratar i den tråden. Inte heller låter det som Christer Andersson eller Christer Pettersson. Vad det låter som är två män med tydligt öststatsutseende, varav den ene är påtagligt lång och cendréblond medan den andre är betydligt kortare och mörkare. Fyrtornet & Släpvagnen kallar jag dem, och då är det Släpvagnen som skjuter. Det framgår av att Lisbeth beskriver Björkman som påtagligt lång och dessutom iförd beige rock. Vid rättegångarna nyanserar hon det till att "han hade något beigt på sig", vilket ju stämmer fint då allt Björkman har på sig utom jackan går i beige-brunt.

Kroppslängden förbryllar emellertid, att Lisbeth kunnat uppfatta Björkman som så lång när han i själva verket knappt kommer upp i medellängd (173 cm). Här får man emellertid komma ihåg, att Lisbeths första iakttagelser vid mordplatsen är gjorda medan hon står på huk över sin fallne make och just själv blivit beskjuten. Vi vet att hennes avståndsbedömningar varit uppåt väggarna, och det har tvivelsutan med det extremt hotade läget och den låga ögonhöjden att göra.

Då ligger det nära till hands att hon gjort samma slags fel, om än inte lika extremt, när det gäller bedömningen av kroppslängderna på mördaren respektive Björkman. Precis som med avståndsbedömningarna får man istället ta fasta på deras inbördes proportioner. När Lisbeth säger att Björkman stod tre gånger längre bort än mördaren så stämmer det utmärkt. Då menar jag, att vi på samma sätt kan säga att mördaren för Lisbeth troligtvis framstått som mindre än Björkman. Även detta talar för en relativt kort gärningsman.

Några reflektioner där på Lisbeths tidiga uppgifter till Rimborn, och hur man kan betrakta dem. För mig är de uppgifterna högintressanta, och jag har skrivit många inlägg om hur vägen till Olof Palmes mördare går via Fyrtornet i Gamla Stan. För dels vet vi att Fyrtornet & Släpvagnen känner varandra, och dels finns starka skäl att tro att Fyrtornet är identisk med den påtagligt långe och ljuse man som förekommer på flera ställen i Säpo:s övervakningsrapport. Då menar jag, att det borde gå att identifiera Fyrtornet, och genom att analysera dennes umgängeskrets kunde man sedan förhoppningsvis vaska fram även Släpvagnen – dvs Olof Palmes mördare.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-08-19 kl. 15:27.
Citera
2024-08-19, 15:02
Medlem
Citat:
Jag kände inte till att LP pratat om 2 skyttar. Jag kände till att Rimborn har påstått det. Det är en väsentlig skillnad.

Han har ju förmodligen rört ihop det med de två män i gamla stan hon pratar om.

Hon rör ihop allt..
Citera
2024-08-19, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Är det inte GMs ansikte Lisbeth beskriver med ljus överläpp, bulliga kindknotor och ljus blick?

Nej- ett ansikte och en blick växte fram med tiden vilket har diskuterats tusentals ggr. förut.

https://www.mhskanland.net/page47/page39/page39.html

"LISBET PALMES IDENTIFIERING AV 42-ÅRINGEN ENLIGT PROTOKOLL
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------

Framväxten av ett ansikte och en "blick".
--------------------------------------------------------------

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++

Autentiskt förundersöknings-material:
----------------------------------------------------
1.
1986-03-01 på Sabbatsbergs sjukhus (sid 22 i (Huvud)protokoll 1):

Signalement: stor, kraftig, mörkhårig iklädd midje- eller 3/3-lång blå eller mörkblå täckjacka.

Kommentar (Astrid Holgersons):
----------------------------------------
Inget ansikte – ingen blick

2.
1986-03-01 i bostaden (sid 25):

Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan. Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte

Långt avstånd – mörkt
Inget ansikte – ingen blick

======

-.-.- i 40-årsåldern – ca 180 cm lång – kompakt kropp med kort hals – mørk inte direkt sydländsk – håret brunaktigt – /klädeluppgifter som stämmer med ovanstående/ – i övrigt lade fru Palme inte märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel

Något ursprungligt intryck av en stirrande blick finns uppenbarligen inte. Uttryckligen sägs att inga detaljer i utseendet uppmärksammats. Ett bandat förhör hade här kunnat visa hur tydligt fru Palme avvisar att hon sett några detaljer i utseendet.

3.
1986-03-08 efter publiceringen av fantombilden (sid 27):

Mannen som sprang in på Tunnelgatan hade ett något rundare, fylligare ansikte än det på fotot. Dragen i övrigt, mun och näsa, uppfattade hon som raka.

Fantombilden börjar ge innehåll åt "ansiktet" ikke i gränden – rundare och fylligare. Mun och näsa "raka" stämmer väl med fantombilden, dvs. kan vara en effekt av påverkan av bilden.

4.
1986-03-25 samtal med Holmér (sid 29):

Gärningsmannen har stirrande blick, – ljus blick – kindknotorna är liksom bulliga – vit överläpp – kort hals – uppdragna axlar – ett kompakt utseende.

Plötsligt dyker den "stirrande blicken" upp tillsammans med ytterligare några nya detaljer. Utan bandad dokumentation går det inte att härleda hur den stirrande blicken tillkommit, men från och med nu är den etablerad i "minnet".

Mannen har blivit "gärningsman". "Ljus blick" – "vit överläpp" för knappast tankarna till 42-åringen..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in