2024-08-14, 23:46
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Kan det bli så att EU-domstolen tar hänsyn till att svenska regeringen har tillsatt en utredning om att begränsa dessa söktjänster och dömer att vi får avgöra detta på nationell nivå?
Absolut inte. EU-domstolens beslut kommer att ha betydelse för hela EU och kommer inte att ge Sverige någon fripass för att bryta mot GDPR, särskilt när andra länder som Finland dömts för liknande överträdelser.
Citera
2024-08-15, 23:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Senaste händelserna jag har skickat in ett skriftligt yttrande som svar på den svenska regeringens argumentation. Jag förbereder mig nu för den muntliga förhandlingen i målet C-199/24, som troligen kommer att äga rum någon gång i september eller oktober.
Har domstolen redan bekräftat att det blir muntlig förhandling?

Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Finns det någon ungefärlig tid det tar från det att den muntliga förhandlingen äger rum tills det att domen döms ut?
Citat:
EU-domstolens beslut förväntas komma i början av 2025. Alla myndigheter och företag har tid på sig att rätta till felen de har orskat alla svenska medborgare. På kort sikt kommer det bli särskilt intressant att se vad justitieminister Gunnar Strömmer presenterar i den kommande utredningen https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/10/skyddet-for-personuppgifter-ska-forstarkas/
I början av 2025? Vad baserar du den tiden på? Det vore verkligen ovanligt snabbt.
Citera
2024-08-16, 01:11
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Har domstolen redan bekräftat att det blir muntlig förhandling?

I början av 2025? Vad baserar du den tiden på? Det vore verkligen ovanligt snabbt.

Domstolen har berättat att dokumenten ska översättas först. om de översatta dokumenten blir klara i början av september, kan domstolen potentiellt planera en förhandling senare samma månad.

Jag kan inte se in i framtiden finns flera faktorer som spelar in, men jag gissar att det blir klart då.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-08-16 kl. 01:20.
Citera
2024-08-16, 17:07
Medlem
Från justitiedepartementet

Citat:
För din information har regeringen tillsatt en utredning för att se över frågan om skyddet för den personliga integriteten i s.k. söktjänster som t.ex. den som Verifiera driver. Utredningen ska redovisa sina överväganden i ett betänkande senast i november i år. Mer information om utredningen finns på regeringens webbplats, Skyddet för personuppgifter ska förstärkas - Regeringen.se

Om utredningen lämnar förslag till grundlag som regeringen bedömer att det finns skäl att gå vidare med, behöver en proposition överlämnas till riksdagen senast i december 2025 om riksdagen ska kunna behandla förslagen inför de allmänna valen 2026. En grundlag kan ändras bara genom två likalydande riksdagsbeslut med ett mellanliggande val. Om en ändring i grundlag föreslås och beslutas, kan ändringen på grund av det inte träda i kraft förrän tidigast 2027.
Citera
2024-08-16, 17:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Domstolen har berättat att dokumenten ska översättas först. om de översatta dokumenten blir klara i början av september, kan domstolen potentiellt planera en förhandling senare samma månad.

Jag kan inte se in i framtiden finns flera faktorer som spelar in, men jag gissar att det blir klart då.
Vad får dig att tro att det skulle bli en muntlig förhandling i det här fallet? Jag kollade målet i Curia, och det står inget om att domstolen beslutat om det.

I början av september? De har inte ens avgjort målet än, och genomsnittlig tid för att få ett förhandsavgörande är 16-17 månader. Jag har inte sett några indikationer på att det skulle bli klart på bara ett halvår i det här fallet.

Grundar du din gissning på något, eller är det bara en känsla? Du har gissat lite tidigare, bl.a. på "max 3-5 månader" vilket skulle betytt att förhandsavgörandet skulle ha kommit någon gång juni-augusti.
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Detta baserade du på "bara en feeling jag har ingen fakta."

Ett par månader senare förklarade du att "personligen tror jag att det finns en betydande möjlighet att det är klart före jul. Tidigare hade jag förväntat mig att det skulle ta till våren 2025."

Har du någon fakta du grundar dina uttalanden på den här gången, eller är det bara "feeling" igen? Det vore bra om du förklarade sånt när du uttalar dig så självsäkert om saker och ting, för det är ganska viktigt för alla att veta om dina uttalandet är baserade på faktiska kommunikationer från domstolen, eller bara personliga "feelings."
Citera
2024-08-16, 19:45
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro att det skulle bli en muntlig förhandling i det här fallet? Jag kollade målet i Curia, och det står inget om att domstolen beslutat om det.

I början av september? De har inte ens avgjort målet än, och genomsnittlig tid för att få ett förhandsavgörande är 16-17 månader. Jag har inte sett några indikationer på att det skulle bli klart på bara ett halvår i det här fallet.

Grundar du din gissning på något, eller är det bara en känsla? Du har gissat lite tidigare, bl.a. på "max 3-5 månader" vilket skulle betytt att förhandsavgörandet skulle ha kommit någon gång juni-augusti.

Ett par månader senare förklarade du att "personligen tror jag att det finns en betydande möjlighet att det är klart före jul. Tidigare hade jag förväntat mig att det skulle ta till våren 2025."

Har du någon fakta du grundar dina uttalanden på den här gången, eller är det bara "feeling" igen? Det vore bra om du förklarade sånt när du uttalar dig så självsäkert om saker och ting, för det är ganska viktigt för alla att veta om dina uttalandet är baserade på faktiska kommunikationer från domstolen, eller bara personliga "feelings."

Det som talar för en snabbare ledtid är att EUD redan i princip tagit ställning till frågan med avgörandet i Finland.
Utöver att EU tjatat på Sverige att göra något åt det perversa beteendet Sverige har mot sina invånare.
Men det är ingen garanti på något sätt.
Citera
2024-08-16, 20:14
Medlem
Citat:

Översättningen är från Svenska eller Engelska till de språken som används i domstolen. Samt domaren som skriver förslaget kan prata vilket språk som helst som finns i EU. Inget konstigt att inlagorna ska översättas först och att de är klara nu i höst någon gång.

Efter översättningen vill domaren som skriver förslaget kanske höra parterna muntligt. Är det enligt samma regler som i ECHR är det alltid en muntlig förhandling vilket ingår i konceptet rättvis rättegång.

Därefter kommer domaren att skriva ett förslag vilket sedan kommer att diskuteras i en domstol innan denna sedan slutligen skrivs ut. Den domaren som skriver förslaget kommer att utveckla sina tankar väldigt väl så han har en del att fundera på.

Jag tycker det låter rimligt och det lär tyvärr fortfarande ta lång tid innan det finns ett slutgiltigt avgörande.
Citera
2024-08-16, 21:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Översättningen är från Svenska eller Engelska till de språken som används i domstolen. Samt domaren som skriver förslaget kan prata vilket språk som helst som finns i EU. Inget konstigt att inlagorna ska översättas först och att de är klara nu i höst någon gång.

Efter översättningen vill domaren som skriver förslaget kanske höra parterna muntligt. Är det enligt samma regler som i ECHR är det alltid en muntlig förhandling vilket ingår i konceptet rättvis rättegång.

Därefter kommer domaren att skriva ett förslag vilket sedan kommer att diskuteras i en domstol innan denna sedan slutligen skrivs ut. Den domaren som skriver förslaget kommer att utveckla sina tankar väldigt väl så han har en del att fundera på.

Jag tycker det låter rimligt och det lär tyvärr fortfarande ta lång tid innan det finns ett slutgiltigt avgörande.
Jag tror du missade att GDPRWarrior faktiskt verkar tro att förhandsavgörandet snart (inom de närmaste månaderna) ska vara klart. Det var det jag ifrågasatte, för det tror inte jag.

I mål om förhandsavgörande så är det långt ifrån alla fall som har en muntlig förhandling. Domstolen måste särskilt besluta om det.

Jag instämmer i att det förmodligen fortfarande kommer ta lång tid innan saken är avgjord.
Citera
2024-08-16, 21:40
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:

Haha Kalle alltid pessimistisk .

Nr 1: Detta är ett faktum: Det kommer att bli en muntlig förhandling. Om denna fakta inte passar dig, rekommenderar jag att du läser de praktiska anvisningarna om hur EU-domstolens process fungerar.

Nr 2: Vad gäller vad som kommer att ske i framtiden, så tror jag personligen att förhandsavgörandet kommer att ske i början av 2025. Detta är dock bara min personliga åsikt. Svårare än så är det inte
Citera
2024-08-16, 21:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Haha Kalle alltid pessimistisk .
Folk som är överdrivet optimistiska har tyvärr en tendens att blanda ihop realism och pessimism.

Citat:
Nr 1: Detta är ett faktum: Det kommer att bli en muntlig förhandling. Om denna fakta inte passar dig, rekommenderar jag att du läser de praktiska anvisningarna om hur EU-domstolens process fungerar.
Det är inte ett faktum förrän domstolen beslutat om det. Som det tydligt står i de praktiska anvisningarna, så är det något som domstolen beslutar om i det enskilda fallet.

Citat:
Nr 2: Vad gäller vad som kommer att ske i framtiden, så tror jag personligen att förhandsavgörandet kommer att ske i början av 2025. Detta är dock bara min personliga åsikt. Svårare än så är det inte
Så den personliga åsikten är inte grundad på något alltså, mer än en s.k. "feeling" ?
Citera
2024-08-16, 22:02
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Folk som är överdrivet optimistiska har tyvärr en tendens att blanda ihop realism och pessimism.

Det är inte ett faktum förrän domstolen beslutat om det. Som det tydligt står i de praktiska anvisningarna, så är det något som domstolen beslutar om i det enskilda fallet.

Så den personliga åsikten är inte grundad på något alltså, mer än en s.k. "feeling" ?
Jag tror att du har glömt att jag nämnde att jag redan har pratat med EU-domstolen om detta. Vet du vad kör på det du kan vänta på information från media eller den officiella sidan om ärendet det är inget fel med det.
Citera
2024-08-16, 22:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag tror att du har glömt att jag nämnde att jag redan har pratat med EU-domstolen om detta. Vet du vad kör på det du kan vänta på information från media eller den officiella sidan om ärendet det är inget fel med det.
Jag har inte glömt det - jag har helt enkelt inte hört om det förut. Jag frågade dig ju två gånger tidigare om domstolen bekräftat att det blir muntlig förhandling, och båda gångerna så svarade du på inlägget men ignorerade den frågan.

Så domstolen har alltså bekräftat att det blir muntlig förhandling? Kan du utveckla lite om den kommunikationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in