Citat:
Ursprungligen postat av
Wodness
Hej!
Jag blev utsatt för en våldtäkt 2021.
Våldtäktsmannen blev dömd.
Jag är belagd med sekretess och ska inte finnas med mitt namn i några dokument alls.
Om man begär ut domen från Tingsrätt eller Hovrätt är mitt namn borttaget och ersatt med "Sekretess NN" digitalt.
Jag betalade däremot för att få ta del av informationen som finns på Krimfup.se.
Där heter dokumentet "maskat" och någon har manuellt dragit en dassig penna över mitt namn men det lyser igenom på hundratals ställen i FUPen. Man ser alltså mitt fullständiga namn, personnummer, adress och telefonnummer. Även bilder som går att härleda till mina barn finns i den här FUPen.
Jag har kontaktat Krimfup.se/Fuplex och bara fått svaret att de inte skulle göra något sådant. Men allt ligger kvar.
Vem anmäler jag? "Mattias Gustafsson"...
Det finns lite olika vägar att gå.
Börja först med en anmälan till JK (Justitiekanslern). Domstolen har uppenbart brustit och lämnat ut sekretessbelagda uppgifter.
Skicka även ett klagomål till IMY(integritetsskyddsmyndigheten) och klaga på att sekretessbelagda uppgifter säljs på krimfup.
Skadar inte att även göra en polisanmälan och se vart det leder. Detta skulle kunna gå under "allmän åtal" då det är ett brott mot sekretessen.
Hör även av dig till NOYB och berätta om din situation och se om de kan hjälpa till med något. Passa på att bli medlem för då får man ett antal timmar som man kan få rådgivning kring sådana ämnen.
Som andra redan nämnt är det även bra att höra med en duktig och erfaren advokat. Denna advokat byrå är att rekommendera:
https://www.bfhlaw.se