2024-08-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wodness
Hej!
Jag blev utsatt för en våldtäkt 2021.
Våldtäktsmannen blev dömd.
Jag är belagd med sekretess och ska inte finnas med mitt namn i några dokument alls.
Om man begär ut domen från Tingsrätt eller Hovrätt är mitt namn borttaget och ersatt med "Sekretess NN" digitalt.
Jag betalade däremot för att få ta del av informationen som finns på Krimfup.se.
Där heter dokumentet "maskat" och någon har manuellt dragit en dassig penna över mitt namn men det lyser igenom på hundratals ställen i FUPen. Man ser alltså mitt fullständiga namn, personnummer, adress och telefonnummer. Även bilder som går att härleda till mina barn finns i den här FUPen.
Jag har kontaktat Krimfup.se/Fuplex och bara fått svaret att de inte skulle göra något sådant. Men allt ligger kvar.
Vem anmäler jag? "Mattias Gustafsson"...

Ta det direkt med advokaterna. Det du beskriver är ett vattentätt fall.

Begär stort skadestånd.
Citera
2024-08-13, 15:54
Medlem
Scrattys avatar
Vad bra att man stämmer även IMY nu.
Detta har verkligen dragit ut på tiden.
Vad är uppdateringen för GDPRWARRIORS anmälan då?
Citera
2024-08-13, 17:18
Medlem
Citat:
Hej!
Jag är belagd med sekretess och ska inte finnas med mitt namn i några dokument alls.
Om man begär ut domen från Tingsrätt eller Hovrätt är mitt namn borttaget och ersatt med "Sekretess NN" digitalt.
Jag betalade däremot för att få ta del av informationen som finns på Krimfup.se.
Där heter dokumentet "maskat" och någon har manuellt dragit en dassig penna över mitt namn men det lyser igenom på hundratals ställen i FUPen. Man ser alltså mitt fullständiga namn, personnummer, adress och telefonnummer. Även bilder som går att härleda till mina barn finns i den här FUPen.
Jag har kontaktat Krimfup.se/Fuplex och bara fått svaret att de inte skulle göra något sådant. Men allt ligger kvar.

Det finns lite olika vägar att gå.

Börja först med en anmälan till JK (Justitiekanslern). Domstolen har uppenbart brustit och lämnat ut sekretessbelagda uppgifter.

Skicka även ett klagomål till IMY(integritetsskyddsmyndigheten) och klaga på att sekretessbelagda uppgifter säljs på krimfup.

Skadar inte att även göra en polisanmälan och se vart det leder. Detta skulle kunna gå under "allmän åtal" då det är ett brott mot sekretessen.

Hör även av dig till NOYB och berätta om din situation och se om de kan hjälpa till med något. Passa på att bli medlem för då får man ett antal timmar som man kan få rådgivning kring sådana ämnen.

Som andra redan nämnt är det även bra att höra med en duktig och erfaren advokat. Denna advokat byrå är att rekommendera:
https://www.bfhlaw.se
Citera
2024-08-13, 21:37
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Hej!
Jag beklagar verkligen det som har hänt dig. Tyvärr anser staten för närvarande att den information du har delat kan betraktas som journalistik, vilket de flesta förnuftiga människor förstår inte borde förekomma på en hemsida. Om jag vore i din situation skulle jag börja med att samla in alla relevanta bevis. Därefter skulle jag överväga att vidta rättsliga åtgärder mot den personuppgiftsansvarige för hemsidan. Lättare alternativ är att kontakta IMY, Börja med att samla in alla relevanta bevis och kontakta sedan IMY. Om IMY inte kan eller vill hjälpa dig, kan det vara nödvändigt att ta rättsliga steg.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-08-13 kl. 21:47.
Citera
2024-08-13, 21:43
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Vad bra att man stämmer även IMY nu.
Detta har verkligen dragit ut på tiden.
Vad är uppdateringen för GDPRWARRIORS anmälan då?
Senaste händelserna jag har skickat in ett skriftligt yttrande som svar på den svenska regeringens argumentation. Jag förbereder mig nu för den muntliga förhandlingen i målet C-199/24, som troligen kommer att äga rum någon gång i september eller oktober.
Citera
2024-08-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Senaste händelserna jag har skickat in ett skriftligt yttrande som svar på den svenska regeringens argumentation. Jag förbereder mig nu för den muntliga förhandlingen i målet C-199/24, som troligen kommer att äga rum någon gång i september eller oktober.

Finns det någon ungefärlig tid det tar från det att den muntliga förhandlingen äger rum tills det att domen döms ut?
Citera
2024-08-14, 23:04
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Jag blev precis betalande medlem. Hoppas alla som har råd gör samma sak. Skönt att ha en så pass seriös organisation på vår sida. Blir säkert högre prioriterat ju fler som blir medlemmar

Kommer att bli betalande medlem så fort jag får råd!
Citera
2024-08-14, 23:06
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Lexbase anmäls för förtal efter publicering av frikännande dom

https://m.dagenskalmar.nu/nyheter/e/164673/lexbase-anmals-for-fortal-sedan-en-dom-ligger-kvar-pa-deras-sajt/

Dom måste stå för alla kostnader själva. Vilket dom inte kommer att ha råd med.
Citera
2024-08-14, 23:11
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Finns det någon ungefärlig tid det tar från det att den muntliga förhandlingen äger rum tills det att domen döms ut?
EU-domstolens beslut förväntas komma i början av 2025. Alla myndigheter och företag har tid på sig att rätta till felen de har orskat alla svenska medborgare. På kort sikt kommer det bli särskilt intressant att se vad justitieminister Gunnar Strömmer presenterar i den kommande utredningen https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/10/skyddet-for-personuppgifter-ska-forstarkas/
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-08-14 kl. 23:14.
Citera
2024-08-14, 23:11
Medlem
Scrattys avatar
Citat:

Hur löd regeringens argumentation emot dig då?
Antar dom skyddar ryggen på bolagen som bryter mot GDPR.
Citera
2024-08-14, 23:34
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Hur löd regeringens argumentation emot dig då?
Antar dom skyddar ryggen på bolagen som bryter mot GDPR.
Den kan du läsa här om du bläddrar ner under sammanfattningen https://ledarsidorna.se/regeringen-skickar-avgorande-signaler-via-eu-domstolen/.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/verifieras-vd-vadjar-till-regeringen-intervenera-mal-i-eu-domstolen/

Gunnar Axén har sökt stöd från sin parti kollega, justitieminister Gunnar Strömmer, i mitt ärende. Men jag är övertygad om att jag kommer att lyckas hantera deras motstånd och vinna målet. Det här är verkligen en klassisk David-mot-Goliat-situation, eller hur?
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-08-14 kl. 23:43.
Citera
2024-08-14, 23:40
Medlem
Citat:
EU-domstolens beslut förväntas komma i början av 2025. Alla myndigheter och företag har tid på sig att rätta till felen de har orskat alla svenska medborgare. På kort sikt kommer det bli särskilt intressant att se vad justitieminister Gunnar Strömmer presenterar i den kommande utredningen https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/10/skyddet-for-personuppgifter-ska-forstarkas/

Kan det bli så att EU-domstolen tar hänsyn till att svenska regeringen har tillsatt en utredning om att begränsa dessa söktjänster och dömer att vi får avgöra detta på nationell nivå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in