2024-08-15, 12:00
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Kul med uppdatering iaf. 0,6 kg/veckan och snart ett BMI under 25 låter ju toppenbra? Heja dig!

Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Jag startade 3 veckor efter dig, och oxå har 0,6 snitt, tycker det är bara braaaaa att det inte går för snabbt.
Nästan normal BMI är ju kanon!!! Jag har minst 6 kg dit, räknar att det tar c:a 2 månader

Jo eg är det ju bra resultat men jag snöar nog in på att jag hade bättre resultat i början o att vågen går både upp o ner nu…

När jag fyllde i hälsodeklaration till drV så vägde jag 2 kg mer än när jag började med läkemedlet.. så eg har jag gått ner ca 11 kg men i appen jag registrerar min vikt har jag utgått från startdatum med ozempic vilket är den vikt jag redovisar här.
Citera
2024-08-15, 12:03
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ny vecka och ny vägning. Visserligen bara 5 dagar sen sist, men jag gillar mina torsdagsvägningar. Denna spruta är den 10:nde, fortfarande 0,25.

Efter förra veckans mentala breakdown så har jag hittat tillbaka till rutinerna och det svarade kroppen bra på. Det blev ett fint minus på dessa fem dagar och jag har nu passerat -10 kg.

Bakgrund: Kvinna, 35 år. 176 cm.
1 juni (start): 96 kg
14 juni (första sprutan Ozempic): 94,6 kg (-1,4 kg)
21 juni: 92,4 kg (-2,2 kg)
28 juni: 90,9 kg (-1,5 kg)
4 juli: 90,1 kg (-0,8 kg)
11 juli: 88,6 kg (-1,5 kg)
18 juli: 87,7 kg (-0,9 kg)
25 juli: 87,0 kg (-0,7 kg)
31 juli: 86,4 kg (-0,6 kg)
10 aug: 86,1 kg (-0,3 kg)
15 aug: 85,3 kg (-0,8 kg)

Totalt: -10,7 kg.

Det som dock inte funkar är proteinintaget som vegetarian. Har både kvarg och proteinpulver hemma, men tar så mycket hellre en knäckemacka med ost som frukost/mellanmål eller skippar frukosten. Senaste månaden har jag inte varit i närheten av mitt proteinmål, så jag vet att jag borde skärpa till mig… Det får bli mitt huvudsakliga mål kommande veckan.

Sen ett litet tips om app, kanske framförallt om man kör dagliga vägningar: Happy Scale (ljusblå logga). Det är ytterst få appar jag betalar för, men för mig har den varit värd varenda krona. Väldigt bra för att ”lyfta blicken” och se både trender och prognoser i sin viktminskning etc.

Woow vilka bra resultat du får.. Grattis :-)
Citera
2024-08-15, 12:09
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Yes, det går absolut att göra. Min första månad körde jag också Excel (med hemmagjorda halvknackiga grafer), men sen jag testade appen och la in allt där så har jag inte ens öppnat Excelen.

Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Jag har gått från 3 till 15 datapunkter/kolumner i min Excel, så kanske vore bra för mig att begränsa mig lite haha.

Här är min graf (registrerar min vikt dagligen)

https://postimg.cc/Rq12WS1K
Citera
2024-08-15, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Jag skrev i början på juli att jag kunde göra en onlinebeställning på hjärtat.. fick kyld hemleverans.. när jag skulle köpa nästa penna så hitta jag ingen på nätet. (Bor inte i Stockholm)

Dåligt med uppdatering från mig… det går så långsamt nedåt så det finns inte så mkt att uppdatera om.

Startade 1/5
Har hittills gått ner 9,1 kg (snitt 0,6 kg/vecka)
Dagens BMI 25,8

Okej, då verkar det som att de har begränsat denna möjligheten för tillfället då. Tråkigt tycker jag, då det hade minskat stressnivån och oroligheten avsevärt kring att inte få tag i medicinen när man behöver.

Jag kan säga att jag är imponerad över ALLA resultat som folk fått i den här tråden. Självklart går det mer eller mindre snabbt för olika personer, men beror ju på så många olika faktorer. Huvudsaken är att vi alla verkar lyckas ta oss nedåt och fyfan vad vi kämpar!
Tänker också att det klart går lite långsammare ju mindre man blivit. Desto mer får man helt enkelt kämpa. <3
Citera
2024-08-15, 13:17
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Jag har gått från 3 till 15 datapunkter/kolumner i min Excel, så kanske vore bra för mig att begränsa mig lite haha.
Haha, du är nog bättre på Excel än vad jag är, så jag hoppas att du inte blir besviken om du testar appen.

De roligaste grejerna i appen (som ju garanterat går att fixa i Excel också om man är lagd åt det hållet, men det var överkurs för mig ):
- Se vikttrenden i lite olika format. Den avdramatiserar verkligen den "officiella" veckovägningen för mig, oavsett om jag på torsdagen ser en otippat hög eller låg siffra.
- Se prognoser framåt. Har knappat in några datum i höst (ett bröllop och en resa) och kan sen labba lite med vilken vikt jag skulle kunna vara nere på då, utifrån t.ex. nuvarande trend eller trenden sen jag började. Det är jättemotiverande för mig.

Och grafer och möjlighet att sätta delmål också såklart. Låter som jag är sponsrad, men så är inte fallet, haha. Bara glad över att appen gjort viktresan roligare för mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Här är min graf (registrerar min vikt dagligen)

https://postimg.cc/Rq12WS1K
Det där är nån annan app va? Men kul att du också har det reggat och får det visualiserat så där. Det är ju intressant att se vikten fluktuera så mycket, och jag tycker att det gör en lite snällare mot sig själv även om man skulle ha några dagar/nån vecka med otippade plus.
Citera
2024-08-15, 13:36
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:

Det där är nån annan app va? Men kul att du också har det reggat och får det visualiserat så där. Det är ju intressant att se vikten fluktuera så mycket, och jag tycker att det gör en lite snällare mot sig själv även om man skulle ha några dagar/nån vecka med otippade plus.

Appen jag använder heter ”monitor your weight”

Har använt den sen typ 2016.. går att göra flera olika profiler.. det finns en hel del andra inställningar oxå som jag inte har satt mig in i men jag tror att det går att registrera div olika kroppsmått oxå
Citera
2024-08-15, 14:27
Medlem
Någon som gått från 0.5 direkt till 1mg? Har inte haft några biverkningar, så kanske borde va ok. Dock reser jag på söndag och är lite rädd för käftsmäll-biverkningar, kanske lite stort hopp att göra? Läkaren sa jag kunde välja själv nämligen:
Citera
2024-08-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestial.neptunia
Någon som gått från 0.5 direkt till 1mg? Har inte haft några biverkningar, så kanske borde va ok. Dock reser jag på söndag och är lite rädd för käftsmäll-biverkningar, kanske lite stort hopp att göra? Läkaren sa jag kunde välja själv nämligen:

Jag ställde samma fråga för någon vecka sen men fick inget svar då. Så jag tog ett snack med läkaren på Dr Vikt. Jag fick välja själv om jag ville gå upp till till 0,75mg eller 1mg. Men han rekommenderade att gå upp till 1mg eftersom jag varit så hungrig senaste veckan. Då har jag ändå tagit 0,5mg i 6 veckor.
Citera
2024-08-15, 20:09
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Men för att gå upp allt igen så måste de överäta ordentligt. Och de borde ju ha märkt att vågen skenade.
Vart kan man läsa studien?

Verkar inte som det.
"Deltagarna i studien var högmotiverade individer som tränade mer och åt mindre än de flesta", enligt överläkaren.

Här är länk till artikeln:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt/
Och här är studien: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27136388/

"Varför hade då så många gått upp i vikt igen? Svaret ligger i ämnesomsättningen. Ämnesomsättningen fortsatte alltså att sjunka även när deltagarna gick upp i vikt igen", var läkarens slutsats.

Min slutsats är att man ska passa sig som fan för att dra igång en extrem lågkaloridiet. Risken är stor att man fuckar upp sin kropp ordentligt och ökar risken att förbli fet för evigt. Vilket vi kanske ser nu med fler feta än någonsin efter ett antal decennier med bantningshysteri.
Citera
2024-08-15, 20:40
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badgurl
Min mormor har struma och för mig var det förmodligen en graviditet som utlöste hypotyreosen, men jag tror verkligen på den teorin att man kan bli sjuk i detta av för mkt bantande och viktpendlande, det blir som su säger en fysisk stress.

Ha inte dåligt samvete för det! Tycker också det är dåligt att sätta patientgrupper mot varandra sådär, det bör tillverkas mer bara.
Har aldrig riktigt förstått varför det inte gör det dock? Finns säkert någon bra anledning.

Jag får just nu i mig ca 90-100 g protein per dag, för lite, men det är helt omöjligt med kaloriunderskott. Ägg har jag mkt svårt för tyvärr, men kanske ska testa sån äggvita. Tack för tips!

Har inte skrivit här på ett tag för jag håller på och deppar ihop totalt, hehe. Men läser allt. Jag har tagit 3 sprutor på 0.5 men ingen effekt ännu mer än att jag är *trumvirvel* ännu hungrigare än vanligt på kvällarna…. Suck! Hoppas på bättre effekt när jag går upp till 1.

Läste studien och eran diskussion här inne om biggest-looser deltagarna och tappade hakan. Jag känner att det är det där jag drabbats av, sänkt metabolism pga all jävla bantning. En gång drack jag nutrilette i 11 veckor och gick ner 20 kg. Min kropp har aldrig varit sig lik efter det…. Men jag visste inte att kroppen kunde vara sådär jävla dum! Verkar som det enda sättet att höja sin basala metabolism är genom att få mer muskler, jobbar på det. Blev även sugen på att göra en sån mätning för att få reda på min basala metabolism, hittade ett ställe som gör det för 2000 kr, kanske kan vara värt för att verkligen få svar på hur mkt kalorier man ska äta för att hålla sin vikt sen, om jag lyckas gå ner vill säga.

Ja finns en ärftlig faktor också. Men det ska tydligen vara relativt vanligt att det kan komma efter graviditet. Det kanske gjorde det för mig med även om det var många år mellan graviditeten och diagnosen. Vilket inte är så konstigt för symtomen smyger sig på och kan ta många år innan man fattar att man har sjukdomen.

Åh vad tråkigt Om du inte fått biverkningar kanske du kan fråga läkaren om det går bra att öka dosen redan nu?

Har hört att efterfrågan är så enorm att de inte hinner med och så drabbades Novo Nordisk av två bränder på kort tid i våras som försenade allt ännu mer.

Kroppen verkar vara väldigt anpassningsbar. Såg ett tv-program där de undersökt hur mycket kalorier en grupp med jägar-samlarfolk i Afrika förbrukar, de var extremt aktiva och gick långa sträckor och rörde på sig konstant. Visade sig att de förbrände 2000-2500 kcal om dan dvs samma som helt vanliga slöa västerlänningar haha. Så deras kroppar hade anpassat sig till den höga aktiviteten. Dvs vi som är aktiva och tränar mycket förbränner inte så mycket extra för våra kroppar har anpassat sig...

Hittade en studie (PMID: 26832439) som visade detta också, de undersökte hur energiförbrukningen förändras hos människor som regelbundet har hög fysisk aktivitet. De fann att personer som är mycket fysiskt aktiva inte nödvändigtvis bränner mer kalorier än de som är måttligt aktiva. Detta beror alltså på att kroppen kan anpassa sig till högre aktivitetsnivåer och spara energi på andra sätt.

Menar absolut inte att man ska ge upp utan bara använda kunskapen och få mer förståelse för sig själv och mekanismerna.

Hur går en sån basalmetabolism-mätning till?

Jag har dragit igång ordentligt med proteinpulver, hittat en god variant nu: Star Nutrition Whey-80 Double rich chocolate, 30 g av den och blandar med 3 dl lättmjölk och ett gäng isbitar. Två såna om dan ger 66 g protein (468 kcal) och bra komplement till övrig mat.
Citera
2024-08-15, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestial.neptunia

Citat:
Ursprungligen postat av FenderEdda
Jag ställde samma fråga för någon vecka sen men fick inget svar då. Så jag tog ett snack med läkaren på Dr Vikt. Jag fick välja själv om jag ville gå upp till till 0,75mg eller 1mg. Men han rekommenderade att gå upp till 1mg eftersom jag varit så hungrig senaste veckan. Då har jag ändå tagit 0,5mg i 6 veckor.

Enligt min läkare så är det rekommendationen från läkemedelstillverkaren iaf och eftersom pennorna är utformade i de styrkorna också så borde det stämma.

Jag tar själv 0.5 mg just nu men ska hoppa upp nästa vecka, har dock 0.75 mg kvar i nuvarande penna så kommer ta det en vecka (ev fler om jag får bra effekt) innan jag går upp på 1 mg. Är 8 veckor in i behandlingen nu och jag har tyvärr inte märkt av någon större effekt.
Citera
2024-08-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Verkar inte som det.
"Deltagarna i studien var högmotiverade individer som tränade mer och åt mindre än de flesta", enligt överläkaren.

Här är länk till artikeln:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt/
Och här är studien: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27136388/

"Varför hade då så många gått upp i vikt igen? Svaret ligger i ämnesomsättningen. Ämnesomsättningen fortsatte alltså att sjunka även när deltagarna gick upp i vikt igen", var läkarens slutsats.

Min slutsats är att man ska passa sig som fan för att dra igång en extrem lågkaloridiet. Risken är stor att man fuckar upp sin kropp ordentligt och ökar risken att förbli fet för evigt. Vilket vi kanske ser nu med fler feta än någonsin efter ett antal decennier med bantningshysteri.

Tack!

Jag tror inte heller att man ska hålla på med några snabbdieter.
Men du är ju överdrivet orolig.
De förbrände ju 1900kcal i viloläge när de va ”smala”
Då kan du ju äta 2500-3000 kcal varje dag med lite aktiviteter

Det är ju där de började att överäta igen.

Och ja det verkar som att för mycket skräp och processad mat gör din ämnesomsättning sämre.
Och de har ju mätt deras nuvarande omsättning när de har förgiftat sina kroppar igen.

Hade de hållit sig smala så hade de haft en i stort sätt normal ämnesomsättning

Så att de har en sämre omsättning efter ännu en omgång med stora mängder skräpmat är väl inte så konstigt eg.

Och att de skulle gå ner till några 1300 kcal är ju dina egna teorier och inget som studien stödjer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in