2024-08-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmax
Jag har en fråga!
Har inte läst igenom hela tråden, men vart får du tag på Ozempic?
Har det själv på recept som diabetesmedicin, men det är alltid restnoterat på apoteken.
En del verkar lyckats beställa/reservera på Apotea eller dylikt, men det verkar som att dom flesta får ligga på "bevaka" apotekens lagerstatus på ex. FASS tyvärr.
Citera
2024-08-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
undrar hur du mäter de?
En Beurer BF 500-våg för cirka 500 spänn. Väldigt opålitliga mått som jag trackar mest för att se att inte vätskebalansen diffar mycket mellan vägningarna, och för att se att det går i generellt rätt riktning/balans mellan fett/muskler, samt "på skoj", men inget som jag egentligen fäster någon stort vikt vid eller förlitar mig på.
Citera
2024-08-13, 13:45
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helahavetstormar1
Grymt bra jobbat! Tänk på att du även under tiden av denna viktresa ska leva och njuta av livet, då du ska upprätthålla den här livsstilen sen i framtiden! Du har haft en jämn, frisk och fin viktnedgång. Kritisera inte dig själv genom att jämföra dig med dina kompisar på bilderna! Du gör det här för dig själv, din hälsa och ditt framtida jag. ❤️
Tack snälla! Jag behövde två dagar i den där deppiga självhatsgropen, men nu har jag kravlat mig upp och ser med tillförsikt och pepp fram emot de kommande månaderna.
Citera
2024-08-13, 14:01
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
En Beurer BF 500-våg för cirka 500 spänn. Väldigt opålitliga mått som jag trackar mest för att se att inte vätskebalansen diffar mycket mellan vägningarna, och för att se att det går i generellt rätt riktning/balans mellan fett/muskler, samt "på skoj", men inget som jag egentligen fäster någon stort vikt vid eller förlitar mig på.
Och jag köpte en Withingsvåg för typ en tusenlapp med liknande funktioner. Trodde det var totalt humbug och att den skulle spotta ur sig några siffror på måfå. Tvingade dock upp två vänner på den för att se deras resultat också, och sifforna kan nog stämma hyfsat med deras kroppar, så det känns som det ändå görs någon typ av mätning.

Den visar dock inte fett, muskler och vatten som Beurer-vågen, utan muscle / fat / bone (och sen visceral fat, lean mass och water mass presenteras separat).

Jag tar den absolut ändå med en stor nypa salt och bryr mig inte ett dugg om specifika mätningar. Men det är dock intressant att se skillnad över tid. Zoomar jag ut över två månader så ser jag en graf där muskelkurvan går uppåt och fettkurvan neråt. Från 60,6% till 63,2% muskler och från 36,1% till 33,4% fett. Även om det skulle vara humbug så motiverar det mig, så jag är nöjd över köpet.
Citera
2024-08-14, 13:44
Medlem
Är det någon som ökat från 0.25 till 0.5 efter endast 2v? Märkte ni någon skillnad?
Enligt Dr.Vikt så tycker han att jag ska öka till 0.5 nu vid 3e injektionen.
Jag har haft i princip 0 biverkningar på 0.25 men också ingen effekt, utan det är precis som ”vanligt” dessa 2 veckor som passerat på 0.25.
Citera
2024-08-14, 13:49
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SEoHOER
Är det någon som ökat från 0.25 till 0.5 efter endast 2v? Märkte ni någon skillnad?
Enligt Dr.Vikt så tycker han att jag ska öka till 0.5 nu vid 3e injektionen.
Jag har haft i princip 0 biverkningar på 0.25 men också ingen effekt, utan det är precis som ”vanligt” dessa 2 veckor som passerat på 0.25.
Tror det är flera här som gjorde så, själ gick ja över till 0,5 efter 3 veckor.
Citera
2024-08-14, 13:54
Medlem
Ny här!

Nu har jag följt era resor här inne ett tag (mycket spännande och inspirerande må jag säga!) utan att ge mig till känna.
Tänkte att det kanske vore dags nu!

Jag är en kvinna på 35 år och jag började min viktresa med ozempic 0,25mg den 5/7.
Jag har egentligen inga större problem med att jag trycker i mig varken mat eller sötsaker, men har ändå haft mycket svårt att tappa i vikt.
Och för varje graviditet har jag blivit större och större. Under senaste graviditeten fick jag också högt blodtryck, vilket jag nu medicineras för. Hade varit en bonus om viktnedgången kunde medföra att jag slapp ta blodtrycks-medicin..

Startvikt: 121,3kg.
Mitt första delmål: 110kg.

Första veckan gick över förväntan.
Jag tappade 3,8kg och vägde nu 117,5. Jag fick sånt lyckorus; äntligen något som kan hjälpa mig att komma ner i vikt!

Sen har det rullat på..
V.2: 116,4kg (-1,1kg, tot: -4,9kg)
V.3: 115,4kg (-1kg, tot: -5,9kg) Ökade här dosen till 0,5mg.
V.4: 113,9kg (-1,5kg, tot: -7,4kg)
V.5: 112,5kg (-1,4kg, tot: -8,8kg)

På fredag den 16/8 väntar nästa vägning och injektion. Jag står än så länge kvar på 0,5mg då jag upplever att det fortfarande fungerar för mig.

Jag har dock en fråga.. jag fick för mig att jag läst här inne att folk beställt ozempic via apotea/meds etc. Men när jag går in för att göra det så står det att det inte skickas ut via post då det är en kylvara. Har jag bara drömt? Är det samma för er andra?
Citera
2024-08-14, 15:11
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verysour
Ny här!

Nu har jag följt era resor här inne ett tag (mycket spännande och inspirerande må jag säga!) utan att ge mig till känna.

Jag är en kvinna på 35 år och jag började min viktresa med ozempic 0,25mg den 5/7.
Jag har egentligen inga större problem med att jag trycker i mig varken mat eller sötsaker, men har ändå haft mycket svårt att tappa i vikt.
Och för varje graviditet har jag blivit större och större. Under senaste graviditeten fick jag också högt blodtryck, vilket jag nu medicineras för. Hade varit en bonus om viktnedgången kunde medföra att jag slapp ta blodtrycks-medicin..

Jag tappade 3,8kg och vägde nu 117,5. Jag fick sånt lyckorus; äntligen något som kan hjälpa mig att komma ner i vikt!

Sen har det rullat på..

På fredag den 16/8 väntar nästa vägning och injektion. Jag står än så länge kvar på 0,5mg då jag upplever att det fortfarande fungerar för mig.

Jag har dock en fråga.. jag fick för mig att jag läst här inne att folk beställt ozempic via apotea/meds etc. Men när jag går in för att göra det så står det att det inte skickas ut via post då det är en kylvara. Har jag bara drömt? Är det samma för er andra?

Oj, vilken fin start, bra jobbat! Hoppas du ser skillnad på blodtrycket också framöver. Kul att du joinar i tråden. Får jag fråga hur lång du är?

Gällande din fråga så har jag (boende i storstad) aldrig lyckats beställa hem med post, men däremot läst i andra forum om folk boende i mindre städer/på landsbygden som har lyckats beställa den vägen. Vet dock ej via vilket apotek. Men har för mig att det var någon i den här tråden (boende i Sthlm om jag inte missminner mig?) som lyckades beställa online för några veckor sen, så förhoppningsvis har någon annan koll.
Citera
2024-08-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Oj, vilken fin start, bra jobbat! Hoppas du ser skillnad på blodtrycket också framöver. Kul att du joinar i tråden. Får jag fråga hur lång du är?

Gällande din fråga så har jag (boende i storstad) aldrig lyckats beställa hem med post, men däremot läst i andra forum om folk boende i mindre städer/på landsbygden som har lyckats beställa den vägen. Vet dock ej via vilket apotek. Men har för mig att det var någon i den här tråden (boende i Sthlm om jag inte missminner mig?) som lyckades beställa online för några veckor sen, så förhoppningsvis har någon annan koll.

Ja, fick en flygande start men känner väl nu att jag kommit ner på en mer rimlig nivå.
Jag är 1,76cm lång.

Okej, då hoppas jag på att någon här har koll!
Citera
2024-08-14, 21:23
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ja, fick en flygande start men känner väl nu att jag kommit ner på en mer rimlig nivå.
Jag är 1,76cm lång.

Okej, då hoppas jag på att någon här har koll!

Har lyckats beställa på Apotea i höstas i och då kom det med hemleverans (Sthlm) men sedan dess har det inte funkat. Sen tror jag någon annan i tråden skrev att den lyckats köpa med hemleverans men minns inte hur det gick eller om personen inte uppdaterat sen dess.

Men bevaka Fass och snabbt ta sig till apotek som har i lager är min taktik.
Citera
2024-08-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ny här!

Sen har det rullat på..

Jag beställde på meds.se, dock wegovy men det är också kylvara och jag fick kyld leverans vardagen efter. Bor i storsthlm
Citera
2024-08-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Läste bara att det har prognostisk betydelse, fast å andra sidan vad hjälper det att veta det om man ändå inte kan göra något åt förloppet. Det var här jag läste det:
https://www.karolinska.se/vard/funktion/funktion-medicinsk-diagnostik-karolinska/vardgivare/kul/klinisk-kemi/analysradgivning-tyreoideautredning/

Nej förlåt menade inte att säga att det är vårt eget fel att vi fått sjukdomen, så behöver det absolut inte vara. Det var mest egna tankebanor om att stress är skadligt för kroppen och att starkt stress skulle kunna göra en sjuk. Man tänker kanske ofta på stress som mycket på jobbet eller jobbiga händelser i livet, men för kroppen lär det vara enormt stressande att bli utsatt för regelbunden svält och hård fysisk aktivitet.

Äter kött (även om jag skulle vilja minska på det egentligen för vill inte stötta den industrin) men även mycket keso, kvarg, bönor, ägg, proteinpulver.

Förstår din läkare med, har dåligt samvete ibland över att "stjäla" medicinen från diabetiker. Fast tänker också att jag kanske minskar risken att bli diabetiker genom att inte vara överviktig. Svårt det där. Men är nog mest inne på det onewalker och andra här skrivit om att man inte ska ställa två patientgrupper mot varandra.

Håller du räkning på hur mycket protein du får i dig? Tycker det är helt galna mängder med 30-40 g protein per måltid (= ca 5 st ägg) som tränade personer rekommenderar. Men försöker sikta på det (fast 3 ägg och 1 dl äggvita, som finns på dunk i kyldisken, för att få ned fettmängden). Som du säger, bra mättnad.

Min mormor har struma och för mig var det förmodligen en graviditet som utlöste hypotyreosen, men jag tror verkligen på den teorin att man kan bli sjuk i detta av för mkt bantande och viktpendlande, det blir som su säger en fysisk stress.

Ha inte dåligt samvete för det! Tycker också det är dåligt att sätta patientgrupper mot varandra sådär, det bör tillverkas mer bara.
Har aldrig riktigt förstått varför det inte gör det dock? Finns säkert någon bra anledning.

Jag får just nu i mig ca 90-100 g protein per dag, för lite, men det är helt omöjligt med kaloriunderskott. Ägg har jag mkt svårt för tyvärr, men kanske ska testa sån äggvita. Tack för tips!

Har inte skrivit här på ett tag för jag håller på och deppar ihop totalt, hehe. Men läser allt. Jag har tagit 3 sprutor på 0.5 men ingen effekt ännu mer än att jag är *trumvirvel* ännu hungrigare än vanligt på kvällarna…. Suck! Hoppas på bättre effekt när jag går upp till 1.

Läste studien och eran diskussion här inne om biggest-looser deltagarna och tappade hakan. Jag känner att det är det där jag drabbats av, sänkt metabolism pga all jävla bantning. En gång drack jag nutrilette i 11 veckor och gick ner 20 kg. Min kropp har aldrig varit sig lik efter det…. Men jag visste inte att kroppen kunde vara sådär jävla dum! Verkar som det enda sättet att höja sin basala metabolism är genom att få mer muskler, jobbar på det. Blev även sugen på att göra en sån mätning för att få reda på min basala metabolism, hittade ett ställe som gör det för 2000 kr, kanske kan vara värt för att verkligen få svar på hur mkt kalorier man ska äta för att hålla sin vikt sen, om jag lyckas gå ner vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in