Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Läste bara att det har prognostisk betydelse, fast å andra sidan vad hjälper det att veta det om man ändå inte kan göra något åt förloppet. Det var här jag läste det:
https://www.karolinska.se/vard/funktion/funktion-medicinsk-diagnostik-karolinska/vardgivare/kul/klinisk-kemi/analysradgivning-tyreoideautredning/
Nej förlåt menade inte att säga att det är vårt eget fel att vi fått sjukdomen, så behöver det absolut inte vara. Det var mest egna tankebanor om att stress är skadligt för kroppen och att starkt stress skulle kunna göra en sjuk. Man tänker kanske ofta på stress som mycket på jobbet eller jobbiga händelser i livet, men för kroppen lär det vara enormt stressande att bli utsatt för regelbunden svält och hård fysisk aktivitet.
Äter kött (även om jag skulle vilja minska på det egentligen för vill inte stötta den industrin) men även mycket keso, kvarg, bönor, ägg, proteinpulver.
Förstår din läkare med, har dåligt samvete ibland över att "stjäla" medicinen från diabetiker. Fast tänker också att jag kanske minskar risken att bli diabetiker genom att inte vara överviktig. Svårt det där. Men är nog mest inne på det onewalker och andra här skrivit om att man inte ska ställa två patientgrupper mot varandra.
Håller du räkning på hur mycket protein du får i dig? Tycker det är helt galna mängder med 30-40 g protein per måltid (= ca 5 st ägg) som tränade personer rekommenderar. Men försöker sikta på det (fast 3 ägg och 1 dl äggvita, som finns på dunk i kyldisken, för att få ned fettmängden). Som du säger, bra mättnad.
Min mormor har struma och för mig var det förmodligen en graviditet som utlöste hypotyreosen, men jag tror verkligen på den teorin att man kan bli sjuk i detta av för mkt bantande och viktpendlande, det blir som su säger en fysisk stress.
Ha inte dåligt samvete för det! Tycker också det är dåligt att sätta patientgrupper mot varandra sådär, det bör tillverkas mer bara.
Har aldrig riktigt förstått varför det inte gör det dock? Finns säkert någon bra anledning.
Jag får just nu i mig ca 90-100 g protein per dag, för lite, men det är helt omöjligt med kaloriunderskott. Ägg har jag mkt svårt för tyvärr, men kanske ska testa sån äggvita. Tack för tips!
Har inte skrivit här på ett tag för jag håller på och deppar ihop totalt, hehe. Men läser allt. Jag har tagit 3 sprutor på 0.5 men ingen effekt ännu mer än att jag är *trumvirvel* ännu hungrigare än vanligt på kvällarna…. Suck! Hoppas på bättre effekt när jag går upp till 1.
Läste studien och eran diskussion här inne om biggest-looser deltagarna och tappade hakan. Jag känner att det är det där jag drabbats av, sänkt metabolism pga all jävla bantning. En gång drack jag nutrilette i 11 veckor och gick ner 20 kg. Min kropp har aldrig varit sig lik efter det…. Men jag visste inte att kroppen kunde vara sådär jävla dum! Verkar som det enda sättet att höja sin basala metabolism är genom att få mer muskler, jobbar på det. Blev även sugen på att göra en sån mätning för att få reda på min basala metabolism, hittade ett ställe som gör det för 2000 kr, kanske kan vara värt för att verkligen få svar på hur mkt kalorier man ska äta för att hålla sin vikt sen, om jag lyckas gå ner vill säga.