2024-08-14, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Har efterlevande maka utan gemensamma barn rätt till sin avlidne makes förälders fastighet när makens förälder avlider vid ett senare tillfälle än sitt egna barns bortgång? Eller ärvs fastigheten enbart av denna förälders andra barn som fortfarande är vid livet?

Är det juridiskt nödvändigt att den efterlevande makan testamenteras ekonomisk kompensation av sin avlidne makes förälder för att fastigheten ska stanna inom släkten?
Nej. Bara kvarlevande barn till den bortgångne (om det inte finns en kvarlevande förälder förstås).

Nej varför skulle så ske?
Citera
2024-08-14, 19:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Har efterlevande maka utan gemensamma barn rätt till sin avlidne makes förälders fastighet när makens förälder avlider vid ett senare tillfälle än sitt egna barns bortgång? Eller ärvs fastigheten enbart av denna förälders andra barn som fortfarande är vid livet?

Är det juridiskt nödvändigt att den efterlevande makan testamenteras ekonomisk kompensation av sin avlidne makes förälder för att fastigheten ska stanna inom släkten?

Nej. När maken dog så skiftades boet, och änkan fick med sig sin del. Hon har inte rätt till något mer från någon i makens släkt som avlider senare. Svärdöttrar, svärsöner o.s.v. har ingen arvsrätt. Eftersom hon inte hade några gemensamma barn med maken, så är hans släkt numera ett avslutat kapitel för henne. (Och hade hon haft gemensamma barn med maken, så hade det varit DE som hade ärvt sina farföräldrar, ÄNKAN hade fortfarande inte ärvt något av dem.)
Citera
2024-08-14, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nej. Bara kvarlevande barn till den bortgångne (om det inte finns en kvarlevande förälder förstås).

Nej varför skulle så ske?

Det vore en lösning om efterlevande maka tog över rätten till den avlidne bröstarvingens del av laglotten, vilket inte verkar vara i enlighet med rådande arvsrätt…
Citera
2024-08-14, 21:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det vore en lösning om efterlevande maka tog över rätten till den avlidne bröstarvingens del av laglotten, vilket inte verkar vara i enlighet med rådande arvsrätt…

Nej, så funkar det inte. Och jag ser inte varför det skulle vara så heller? Om jag tänker mig att jag skulle vara en förmögen person, då vill jag ju att mina barn ska ärva allt jag har. Inte änkan eller änkemannen efter ett avlidet barn, och särskilt inte om denna person inte ens är förälder till mina barnbarn.

...sedan står det ju var och en fritt att testamentera ett legat till vem man vill, i sitt testamente, så länge som det inte inskränker på någon annans lagenliga rättigheter (t.ex. laglottsrätten). D.v.s. om man är förtjust i sin svärdotter, så är det inget som hindrar att man testamenterar en slant till henne även efter att ens son gått bort.
Citera
2024-08-14, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, så funkar det inte. Och jag ser inte varför det skulle vara så heller? Om jag tänker mig att jag skulle vara en förmögen person, då vill jag ju att mina barn ska ärva allt jag har. Inte änkan eller änkemannen efter ett avlidet barn, och särskilt inte om denna person inte ens är förälder till mina barnbarn.

...sedan står det ju var och en fritt att testamentera ett legat till vem man vill, i sitt testamente, så länge som det inte inskränker på någon annans lagenliga rättigheter (t.ex. laglottsrätten). D.v.s. om man är förtjust i sin svärdotter, så är det inget som hindrar att man testamenterar en slant till henne även efter att ens son gått bort.

Håller helt med om tolkningens orimlighet. Tack för klargörandet.
Citera
2024-08-15, 12:08
Medlem
perpactums avatar
Citat:

Utan testamente är det särkullbarnen som ärver, dock med förbehåll för basbeloppsregeln 3 kap. 1 § 2st. ärvdabalken.
Citera
2024-09-29, 08:22
Medlem
En fråga,

Har av misstag råkat se mammas testamente och funderade på en sak som stod i det.

Vi är 4 barn till mamma som kommer ärva.

På testamentet står det följande gällande mammas sommarstuga;

Fastigheten ***** ska fördelas med lika del mellan följande barn:

Alltså har hon utelämnat ETT barn.

Vad kommer det betyda när arvet ska delas ut, får 3 barn dela på sommarstugan och det 4e barnet lämnas utan?

Det ska nämnas att jag och två av mina syskon (3 barn) har god kontakt medan vi ej umgås med det 4e syskonet sedan många år tillbaka (hen som lämnas utanför sommarstugan).

Tacksam om någon med kunskap kunde förklara.
Citera
2024-09-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
En fråga,

Har av misstag råkat se mammas testamente och funderade på en sak som stod i det.

Vi är 4 barn till mamma som kommer ärva.

På testamentet står det följande gällande mammas sommarstuga;

Fastigheten ***** ska fördelas med lika del mellan följande barn:

Alltså har hon utelämnat ETT barn.

Vad kommer det betyda när arvet ska delas ut, får 3 barn dela på sommarstugan och det 4e barnet lämnas utan?

Det ska nämnas att jag och två av mina syskon (3 barn) har god kontakt medan vi ej umgås med det 4e syskonet sedan många år tillbaka (hen som lämnas utanför sommarstugan).

Tacksam om någon med kunskap kunde förklara.
Ja det betyder vad du tror att det betyder.
Citera
2024-09-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ja det betyder vad du tror att det betyder.

Jo jag tolkar det ju så, men sen när man läser om arvslotten så verkar det ju som att den står över testamentet på något sätt, typ att man inte kan göra sina barn arvslösa.

Betänk att det inte finns något mer att ärva än sommarstugan, kan då det 4e barnet bli arvslös - eller kräva sin del av sommarstugan trots det som står skrivet?

Anledningen är att vi vill behålla stugan kvar inom familjen men det vill inte det 4e barnet som isf skulle vilja bli utköpt vilket vi andra ej har råd med...
Citera
2024-09-29, 14:32
Medlem
Citat:
Jo jag tolkar det ju så, men sen när man läser om arvslotten så verkar det ju som att den står över testamentet på något sätt, typ att man inte kan göra sina barn arvslösa.

Betänk att det inte finns något mer att ärva än sommarstugan, kan då det 4e barnet bli arvslös - eller kräva sin del av sommarstugan trots det som står skrivet?

Anledningen är att vi vill behålla stugan kvar inom familjen men det vill inte det 4e barnet som isf skulle vilja bli utköpt vilket vi andra ej har råd med...
Halva arvslotten kallas laglott. Om ett testamente kränker laglotten kan den som kränkts bestrida testamentet för att få sin laglott. I det här fallet kanske ni som ärver stugan måste kompensera den 4:e.
Citera
2024-09-29, 19:19
Medlem
Citat:
Halva arvslotten kallas laglott. Om ett testamente kränker laglotten kan den som kränkts bestrida testamentet för att få sin laglott. I det här fallet kanske ni som ärver stugan måste kompensera den 4:e.

Yes, precis det jag tänker kan ske..
Märkligt att man inte kan ge vem man vill vad man vill men men, det är en annan fråga..
Får se vad som sker helt enkelt den dagen den sorgen.
Citera
2024-09-29, 19:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Yes, precis det jag tänker kan ske..
Märkligt att man inte kan ge vem man vill vad man vill men men, det är en annan fråga..
Får se vad som sker helt enkelt den dagen den sorgen.
Laglotten är ett ganska unikt svenskt institut, vad jag har förstått.

Men de har alltså rätt till 1/8 (eftersom ni är fyra bröstarvingar) av det totala arvet.

Man kan dock skriva att de ska ha mindre, eller t.o.m. göra dem arvslösa i testamentet. Gör man det så kan de klandra testamentet och då kommer de få rätt till sin laglott, men klandrar de inte testamentet så blir det som det står däri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in