2024-07-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det gemensamma barnet har väl efterarvsrätt till 1/6 efter pappan. Dvs den del som mamman nu ärver med fri förfoganderätt.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Din pappas fru ärver ingenting efter er pappa. Det blir så eftersom det inte finns något testamentet och din pappa har barn.

Däremot ska boet delas och då får frun hälften. Detta under förutsättning att det inte finns något äktenskapsförord eller andra restriktioner, som att någon del av av någon av makarnas tillgångar kommer från ett arv eller en gåva och är enskild egendom.

Alla din pappas barn ärver lika delar av din pappas tillgångar. Ni särkullbarn har rätt att få ut ert arv omedelbart, medan det gemensamma barnet måste vänta tills mamman är död.

Det är vad jag försöker säga också men hans fru har fått för sig att hon ärver 50% av honom, och blir väldigt grinig när jag försöker påtala att hon har fel. Hon har gett sig fan på att 75% är hennes. Men vi har tagit in utomstående jurist för att reda ut allt, då det även är ytterligare dödsbon i dödsboet.
Men då tänker jag alltså rätt att dödsboet efter pappa delas upp på hans barn varav halvbrors sjättedel går till pappas fru.
Citera
2024-08-01, 01:57
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Finns inget testamente så ärver ni 5/6 av dödsboets tillgångar efter bodelningen. Efterlevande ärver 1/6 med fri förfoganderätt och deras gemensamma barn har efterarvsrätt gällande denna del när efterlevande avlider.

Gällande bodelningen så innebär det inte nödvändigtvis att hon har rätt till hälften av er fars tillgångar utan det beror på egendomsförhållandena mellan dem (samt ev. Äktenskapsförord och enskild egendom). Hennes tillgångar bör finnas redovisade i bouppteckningen.
Citera
2024-08-01, 06:57
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakedSunshine
Det är vad jag försöker säga också men hans fru har fått för sig att hon ärver 50% av honom, och blir väldigt grinig när jag försöker påtala att hon har fel. Hon har gett sig fan på att 75% är hennes. Men vi har tagit in utomstående jurist för att reda ut allt, då det även är ytterligare dödsbon i dödsboet.
Men då tänker jag alltså rätt att dödsboet efter pappa delas upp på hans barn varav halvbrors sjättedel går till pappas fru.
Det här är någonting alla bör tänka på som gifter sig med någon som har barn.

En av er kommer att dö först. Vad händer då? Inte nog med att man drabbas av sorgen av att mista sin make/maka, man kan komma att tvingas att lämna hus och hem. Många tänker nog att de ska bo kvar i den gemensamma bostaden, men man kan tvingas bort av arvingar, som hänsynslöst kräver att man ska sälja sin bostad och tömma sina bankkonton.
Citera
2024-08-01, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det här är någonting alla bör tänka på som gifter sig med någon som har barn.

En av er kommer att dö först. Vad händer då? Inte nog med att man drabbas av sorgen av att mista sin make/maka, man kan komma att tvingas att lämna hus och hem. Många tänker nog att de ska bo kvar i den gemensamma bostaden, men man kan tvingas bort av arvingar, som hänsynslöst kräver att man ska sälja sin bostad och tömma sina bankkonton.

Absolut, vi gör alla våra val här i livet, det är bara att se till så man har koll på sina val.
Senast redigerad av NakedSunshine 2024-08-01 kl. 07:45.
Citera
2024-08-02, 23:40
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Tråd med rubriken "Dödsbo och arv" infogad.

/Mod
Citera
2024-08-09, 13:57
Medlem
Fråga till eventuella advokater eller juridikstudenter här. Är detta ett adekvat testamente? Ser formuleringarna rätt ut? Värt att tillägga är att delen av lägenheten bara är en liten procent av hela arvet, så övriga delar av arvet täcker med god mån laglotten. Tack på förhand.

------------------
Testamente
Datum

Jag, [Ditt Namn], med personnummer [Ditt Personnummer], bosatt på [Din Adress], förklarar härmed min yttersta vilja angående fördelningen av min kvarlåtenskap efter min bortgång.

Lägenhet på Exempelgatan 1, Lägenhet nr 123, Stockholm:
Jag testamenterar min andel av lägenheten på Exempelgatan 1, Lägenhet nr 123, i Stockholm, till mina två söner Adam [Adams Efternamn] och Bertil [Bertils Efternamn], i lika delar.
Min son Daniel [Daniels Efternamn] ska inte erhålla någon del av denna lägenhet.

Övrig Kvarlåtenskap:
All övrig kvarlåtenskap, efter att skulder och andra förpliktelser har täckts, ska delas lika mellan mina tre söner Adam, Bertil och David [Davids Efternamn].
Detta är min yttersta vilja och jag återkallar härmed alla tidigare testamenten och förordnanden.
Ort och datum: [Ort och datum]

[Din Namnteckning]

[Ditt Namn, textat]

--------
Sen så följer vittnesparagrafen:
----

Bevittnas
Undertecknade nedan som särskilt utsedda testamentsvittnen intygar härmed att ovan nämnd testator denna dag vid sina sinnens fulla bruk och av egen fri vilja i vår närvaro förklarat för oss att ovanstående förordnande är dennes yttersta vilja och testamente och egenhändigt undertecknat testamentet.

-------------

Vittne 1 och vittne 2 namn, postadress, personnummer signatur, namnförtydligande
Senast redigerad av dodgy 2024-08-09 kl. 14:02. Anledning: ytterligare info finns.
Citera
2024-08-09, 14:35
Medlem
perpactums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
Fråga till eventuella advokater eller juridikstudenter här. Är detta ett adekvat testamente? Ser formuleringarna rätt ut? Värt att tillägga är att delen av lägenheten bara är en liten procent av hela arvet, så övriga delar av arvet täcker med god mån laglotten. Tack på förhand.

------------------
Testamente
Datum

Jag, [Ditt Namn], med personnummer [Ditt Personnummer], bosatt på [Din Adress], förklarar härmed min yttersta vilja angående fördelningen av min kvarlåtenskap efter min bortgång.

Lägenhet på Exempelgatan 1, Lägenhet nr 123, Stockholm:
Jag testamenterar min andel av lägenheten på Exempelgatan 1, Lägenhet nr 123, i Stockholm, till mina två söner Adam [Adams Efternamn] och Bertil [Bertils Efternamn], i lika delar.
Min son Daniel [Daniels Efternamn] ska inte erhålla någon del av denna lägenhet.

Övrig Kvarlåtenskap:
All övrig kvarlåtenskap, efter att skulder och andra förpliktelser har täckts, ska delas lika mellan mina tre söner Adam, Bertil och David [Davids Efternamn].
Detta är min yttersta vilja och jag återkallar härmed alla tidigare testamenten och förordnanden.
Ort och datum: [Ort och datum]

[Din Namnteckning]

[Ditt Namn, textat]

--------
Sen så följer vittnesparagrafen:
----

Bevittnas
Undertecknade nedan som särskilt utsedda testamentsvittnen intygar härmed att ovan nämnd testator denna dag vid sina sinnens fulla bruk och av egen fri vilja i vår närvaro förklarat för oss att ovanstående förordnande är dennes yttersta vilja och testamente och egenhändigt undertecknat testamentet.

-------------

Vittne 1 och vittne 2 namn, postadress, personnummer signatur, namnförtydligande
"Lägenheten", är det en bostadsrätt? Hur stor andel äger du och vem äger resten? Samäganderättslagen tillämplig eller har den avtalats bort?

Onödigt att ha med "efter att skulder och andra förpliktelser har täckts".
Citera
2024-08-09, 14:53
Medlem
Tack för svar. Ja, lägenheten är en bostadsrätt
Den ägs till en tredjedel av den som skriver testamentet, en tredjedel ägs av Adam redan, och en tredjedel av Bertil. Det är inskrivet i köpekontraktet, så jag antar det täcker samäganderättslagen (tack för den utbildningen)
Citera
2024-08-09, 15:11
Medlem
perpactums avatar
Citat:
Tack för svar. Ja, lägenheten är en bostadsrätt
Den ägs till en tredjedel av den som skriver testamentet, en tredjedel ägs av Adam redan, och en tredjedel av Bertil. Det är inskrivet i köpekontraktet, så jag antar det täcker samäganderättslagen (tack för den utbildningen)
Om du vill kan du förordna att egendomen ska vara enskild egendom för mottagarna. Hembudsförbehåll för Adam och Bertil gentemot varandra ifall de vill sälja sin andel kanske också kan vara något att fundera över.
Citera
2024-08-09, 15:16
Medlem
Tack igen. Vill inte komplicera ytterligare eftersom jag kanske klantar till formuleringarna. Ser det relativt adekvat ut i nuläget så att arvtagare Daniel inte får någon del alls av bostadsrätten? Det är det som är det egentliga syftet med testamentesskrivningen.
EDIT: Ser nu att jag använt mig av både "Daniel" och "David" i texten av misstag. Dessa namn representerar samma person
Citera
2024-08-09, 15:28
Medlem
perpactums avatar
Citat:
Tack igen. Vill inte komplicera ytterligare eftersom jag kanske klantar till formuleringarna. Ser det relativt adekvat ut i nuläget så att arvtagare Daniel inte får någon del alls av bostadsrätten? Det är det som är det egentliga syftet med testamentesskrivningen.
EDIT: Ser nu att jag använt mig av både "Daniel" och "David" i texten av misstag. Dessa namn representerar samma person
Ja, det är tydligt.
Citera
2024-08-14, 17:11
Avslutad
Har efterlevande maka utan gemensamma barn rätt till sin avlidne makes förälders fastighet när makens förälder avlider vid ett senare tillfälle än sitt egna barns bortgång? Eller ärvs fastigheten enbart av denna förälders andra barn som fortfarande är vid livet?

Är det juridiskt nödvändigt att den efterlevande makan testamenteras ekonomisk kompensation av sin avlidne makes förälder för att fastigheten ska stanna inom släkten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in