2025-03-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girering
Oj, det visste jag inte. Således uteslutet. Tack för svar.

Nu skriver du i och för sig att det är hennes bostadsrätt. Men eftersom hon är änka så kickar efterarvet efter hennes framlidne man också in, hur nu det ser ut. Han kan ju haft testamente till exempel.
Citera
2025-03-20, 18:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Enligt 11kap, 1paragrafen Brb så är det brottsligt att avhända sej arv om man
har skulder som Berit har i mitt exempel.
Anna kan väl testamentera hälften av sina tillgångar till barnbarnen Anders o Peter?
Laglotten som Berit får är då 50% av Annas tillgångar.
Tänker jag rätt då? Inom lagens riktlinjer?
Brottet är inte att avhända (tror du menar avstå) arv. Brottet är att man skadar borgenärernas intresse att kunna reglera sin fordran. Det måste alltså finnas en medvetenhet hos Berit att hennes beslut tar sikte på att skada borgenärernas intresse. Det innebär inte per definition att "det är brottsligt att avstå arv pga skulder". Däremot är det brottsligt att avstå arv om syftet är att förhindra en borgenär att inkassera på sin fordran.
Förstår du skillnaden? Skälet till att hon väljer att avstå sitt arv är avgörande, inte själva handlingen i sig.

Ett sätt som man skulle kunna lösa det enkelt på är att ge Berit 20% av bostadsrätten och barnbarnen 40% vardera. Det är nämligen ganska invecklat att tvinga fram en försäljning av en bostadsrätt där borgenären inte innehar säkerhet för sin fordran i bostadsrätten. Att bostadsrätten samägs mellan tre olika personer gör inte saken enklare.
Citera
2025-03-20, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Nu skriver du i och för sig att det är hennes bostadsrätt. Men eftersom hon är änka så kickar efterarvet efter hennes framlidne man också in, hur nu det ser ut. Han kan ju haft testamente till exempel.

Nej, den avlidne maken hade inte skrivit testamente.
Citera
2025-03-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Brottet är inte att avhända (tror du menar avstå) arv. Brottet är att man skadar borgenärernas intresse att kunna reglera sin fordran. Det måste alltså finnas en medvetenhet hos Berit att hennes beslut tar sikte på att skada borgenärernas intresse. Det innebär inte per definition att "det är brottsligt att avstå arv pga skulder". Däremot är det brottsligt att avstå arv om syftet är att förhindra en borgenär att inkassera på sin fordran.
Förstår du skillnaden? Skälet till att hon väljer att avstå sitt arv är avgörande, inte själva handlingen i sig.

Ett sätt som man skulle kunna lösa det enkelt på är att ge Berit 20% av bostadsrätten och barnbarnen 40% vardera. Det är nämligen ganska invecklat att tvinga fram en försäljning av en bostadsrätt där borgenären inte innehar säkerhet för sin fordran i bostadsrätten. Att bostadsrätten samägs mellan tre olika personer gör inte saken enklare.

Tack för att du förklarar. Ja, jag förstår. Tror att det bästa är om barnbarnen
får 50% att dela på genom ett testamente, dottern får sin laglott.
Ja du har rätt, menade avstå från arvet, inte avhända sej arvet.
Citera
2025-03-21, 07:59
Medlem
Citat:
Nej, den avlidne maken hade inte skrivit testamente.

Ok. Änkan kan inte testamentera bort det i boet som kommer från den avlidne maken - det går till hans arvingar i ett efterarv.

Men om lägenheten är hennes som hon betalat med egna pengar utanför giftorättsgodset som kommer från maken så spelar ju just det inte någon roll.
Citera
2025-03-21, 12:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns det nån tidsbegränsning på när arvsskifte måste ske eller kan ett dödsbo med enbart monetära tillgångar ligga ett år eller två?
Citera
2025-03-21, 13:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns det nån tidsbegränsning på när arvsskifte måste ske eller kan ett dödsbo med enbart monetära tillgångar ligga ett år eller två?
Det finns ingen tidsgräns! Jag har varit med om ett dödsbo som tog nästan tre år att skifta på grund utav en riktig idiot till änka. Förmodligen en av de vidrigaste människorna jag någonsin haft och göra med.

Anyways. Tidsgränsen gäller samtliga tillgångar, oavsett om de är monetära, ideella, lösöre eller fast egendom m.m.
Citera
2025-03-21, 17:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det finns ingen tidsgräns! Jag har varit med om ett dödsbo som tog nästan tre år att skifta på grund utav en riktig idiot till änka. Förmodligen en av de vidrigaste människorna jag någonsin haft och göra med.

Anyways. Tidsgränsen gäller samtliga tillgångar, oavsett om de är monetära, ideella, lösöre eller fast egendom m.m.
Gott, allt materiellt som smycken o elektronik är avklarat sen långt innan dödsboet registrerades, är bara "ströpengarna" kvar och ingen dödsbodelägare har bråttom så det får ta den tid det tar.
Citera
2025-03-21, 17:32
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gott, allt materiellt som smycken o elektronik är avklarat sen långt innan dödsboet registrerades, är bara "ströpengarna" kvar och ingen dödsbodelägare har bråttom så det får ta den tid det tar.
Det låter som att ni har full koll! Återkom om några frågor uppstår!
Citera
2025-05-09, 17:44
Medlem
Rent praktiskt hur går betalningen till arvtagare till? Flera arvtagare där juristfirma fått fullmakt och sköter bouppteckning, upprätta klientkonto dit tillgångarna samlas och allt vad det heter. Men sedan när allt är klart och pengar ska överföras till arvtagarna hur exakt går det till? Görs det genom möte på sin bank eller banken juristen samarbetar med eller anger man bara ett av sina konton till juristen så ramlar pengarna in där? Behöver man isåfall förvarna sin bank att det kommer ramla in pengar eller får dom uppgifterna att det är arv från juristernas bank?
Citera
2025-05-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grans
Rent praktiskt hur går betalningen till arvtagare till? Flera arvtagare där juristfirma fått fullmakt och sköter bouppteckning, upprätta klientkonto dit tillgångarna samlas och allt vad det heter. Men sedan när allt är klart och pengar ska överföras till arvtagarna hur exakt går det till? Görs det genom möte på sin bank eller banken juristen samarbetar med eller anger man bara ett av sina konton till juristen så ramlar pengarna in där? Behöver man isåfall förvarna sin bank att det kommer ramla in pengar eller får dom uppgifterna att det är arv från juristernas bank?

Man går till banken med den registrerade bouppteckningen. Om alla dödsbodelägarna är där själva eller genom fullmakt så kan banken instrueras hur betalningen ska ske från dödsboet till mottagarna.
Överföring av aktier kan ta ett tag att genomföra är min erfarenhet.

Ägarförändring av fast egendom sköter man via Lantmäteriet, finns nog bra instruktioner på deras hemsida.
Citera
2025-05-09, 21:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ska till banken på tisdag för att dona lite med ett dödsbo och tänkte lägga in lite överföringar till övriga dödsbodelägare, jag har en fullmakt av denna typen från övriga dödsbodelägare med alla rutor ikryssade, räcker det för att skyffla runt pengar?

https://www.nordea.se/Images/154-356460/fullmakt-dodsbo.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in