Citat:
Ursprungligen postat av
Proklos
Okej intressant…. Men tänker mig att PG borde haft bra koll eller snarare hans jurist….
Så bästa skänka bort allt medans du lever? Ja gjorde inte Petter Stordalen något liknande? Ja du får gärna rätta mig…
Att skänka bort allt medan du lever löser inget, eftersom bröstarvingar kan kräva tillbaka tillgångar ifrån den du skänkt bort dem till. Jag vet dock inte exakt hur lång tid som måste ha förflutit mellan gåvan och ditt dödsfall för att de ska kunna göra det, för det föreligger en total förvirring avseende detta... Men i alla fall tio år måste du hålla dig vid liv, efter att du gjort det, om inte dina bröstarvingar ska kunna begära tillbaks beloppet/värdet när du går bort.
Men annars räcker det ju med ett testamente, så jag ser egentligen inte problemet. Om du är stadigvarande bosatt (kolla reglerna!) i ett land som saknar laglottsrätt, och skriver i ditt testamente att någon annan än dina bröstarvingar ska ärva allt utan hänsyn till dina barns/barnsbarns laglottsrätt - så gäller ju det. Case closed.
(Angående PG så skulle man tro det ja, men så är det inte... Han har uppenbarligen varit dement på slutet, och kanadensiskan har haft honom i sin hand...)