Citat:
Har du jobbat som PA någon gång?! Det har jag sedan drygt 24 år…. Vet du vad våran arbetsbeskrivning är?! Det är rätt och slätt att vara brukarens armar, ben och att föra dennes talan om han/hon inte kan göra den själv av olika orsaker. Helt enkelt göra det som brukaren skulle gjort själv om denne kunnat göra det. Och oavsett vilka personliga åsikter jag som PA har så har jag ingen rätt att yppa dom och jag kan få sparken med omedelbar verkan om brukaren inte vill ha mig kvar…. Omedelbart dvs från ena sekunden till den andra…. De behöver egentligen inte ens ange orsak till varför man inte får vara kvar hos brukaren.
Om brukaren har hund den skulle träna själv om den kunde så ingår det i mitt jobb att träna hunden. Om brukaren har hund/katt ingår det i mitt jobb att se till att den blir omhändertagen på ett korrekt sätt och får mat och vatten … tömd/rengjort låda (rastad ihop med brukaren om det är en hund) osv.
Vad gäller att bli anställd är det varierande. Jag har blivit anställd utan att ens ha kontakt med chef utan endast fått anställningskontrakt skickat till mig för underskrift (det var en kommun) då brukaren själv ville ha mig som PA. På de flesta ställen har det dock varit chefen som rekommenderat mig som PA och så har jobbet varit mitt. Har själv aldrig blivit uppsagd av någon brukare utan anställningar har upphört pga dödsfall.
Det finns ställen som är precis som detta fall då det är en grym personalomsättning pga olidliga arbetsförhållanden… där brukaren eller anhöriga ställer fullkomligt orimliga krav på assistenterna och kräver det omöjliga. Det är en komplicerad balansgång att vara PA då du jobbar i någons hem och måste respektera det samtidigt som det är en arbetsplats och behöver vara god arbetsmiljö.
Om brukaren har hund den skulle träna själv om den kunde så ingår det i mitt jobb att träna hunden. Om brukaren har hund/katt ingår det i mitt jobb att se till att den blir omhändertagen på ett korrekt sätt och får mat och vatten … tömd/rengjort låda (rastad ihop med brukaren om det är en hund) osv.
Vad gäller att bli anställd är det varierande. Jag har blivit anställd utan att ens ha kontakt med chef utan endast fått anställningskontrakt skickat till mig för underskrift (det var en kommun) då brukaren själv ville ha mig som PA. På de flesta ställen har det dock varit chefen som rekommenderat mig som PA och så har jobbet varit mitt. Har själv aldrig blivit uppsagd av någon brukare utan anställningar har upphört pga dödsfall.
Det finns ställen som är precis som detta fall då det är en grym personalomsättning pga olidliga arbetsförhållanden… där brukaren eller anhöriga ställer fullkomligt orimliga krav på assistenterna och kräver det omöjliga. Det är en komplicerad balansgång att vara PA då du jobbar i någons hem och måste respektera det samtidigt som det är en arbetsplats och behöver vara god arbetsmiljö.
Citat:
Det händer tyvärr alltför ofta att personal inte vågar säga speciellt mycket pga att de faktiskt kan få sparken med omedelbar verkan om de säger något som inte passar brukare eller anhöriga…
Det verkar inte som att du är speciellt insatt i hur det jobbet fungerar och vilka villkoren är 🙈!! De flesta ställen är bra ställen, men det finns skräckexempel också och det är tydligt detta ställe är ett sådant. Jag hade trots min snart 24-åriga erfarenhet inom yrket (då jag jobbat med allt från NPF till intensivvård i hemmet med respirator och annat livsuppehållande) aldrig satt min fot där och utsatt mig för dessa arbetsförhållanden som uppenbarligen är under all kritik.
Det verkar inte som att du är speciellt insatt i hur det jobbet fungerar och vilka villkoren är 🙈!! De flesta ställen är bra ställen, men det finns skräckexempel också och det är tydligt detta ställe är ett sådant. Jag hade trots min snart 24-åriga erfarenhet inom yrket (då jag jobbat med allt från NPF till intensivvård i hemmet med respirator och annat livsuppehållande) aldrig satt min fot där och utsatt mig för dessa arbetsförhållanden som uppenbarligen är under all kritik.
Hej!
Välkommen till tråden! Det är verkligen trevligt att det kommit in någon med lång erfarenhet som PA i tråden. Men att göra entre genom att inleda med värsta härskartekniken är inte särskilt stilfullt! Inte heller att omedelbart börja binda halmgubbar. For the record så har jag av "naturliga skäl" en god insyn i yrket som PA och dess villkor, och till skillnad från många andra i tråden, vilket jag tycker att du borde ha uppmärksammat, så är jag en av de få som är väl införstådda med PA'ns roll som brukarens förlängda "allt".
Jag förstår nog vad du menar med att få sparken, och det du menar är helt korrekt, men det du skriver är något annat och det är inte helt korrekt. De svenska arbetsrättslagarna gäller trots allt för personliga assistenter också. Så nej, man får inte sparken med omedelbar verkan som du skriver. Däremot kan man förlora det aktuella uppdraget, men sin anställning, den har man kvar. För din information så kan jag meddela att personliga assistenter är långt ifrån den enda och långt ifrån den största yrkesgruppen som har sådana villkor för sina uppdrag. Varenda konsult på svenska storföretag har det likadant.
Otacksamma jobb finns det gott om, inte tu tal om den saken.
Som jag tror du märkt så är det en del som skriver rent hittepå i tråden, och som gör kraftiga överdrifter. Den assistent som inte får säga något alls och som inte får göra något alls, kan inte göra sitt jobb. Det är en kraftig överdrift att påstå att den PA som säger något alls eller gör något alls, får sparken. Och den typen av överdrifter haglar det av i tråden. Du som PA borde kunna se överdrifterna och nyansera bilden lite, såvida inte du skriver i affekt, vilket inte är bra.
Jättebra att du med din långa erfarenhet bekräftar det som några av oss andra redan har förklarat otaliga gånger i tråden, vad gäller PA's arbetsuppgifter och att de är brukarens förlängda armar och ben med mera. Då kanske vi slipper en massa falska anklagelser om det här i tråden från de värsta näthatarna.
Här handlar det om en tjej med grav autism som har 40h assistans om dygnet beviljat, det är alltså en stor skara PA's som behövs för att tillgodose hennes behov. Några få av dem som inte har kvar sitt uppdrag har inte bara uttryckt missnöje om sin arbetssituation, utan tydlig bitterhet och aversioner mot familjen. Är det alltid familjens fel då? Klarar du av att göra en opartiskt objektiv bedömning i den frågan?
Alla människor klickar inte och det vet säkert du också. Det som en anställd finner helt fruktansvärt kanske en annan bara rycker på axlarna åt. En av de som anmälde till Länsstyrelsen kallade tjejen som har en autism-diagnos, för CP-skadad. Vad tänker du om en assistent som uttalar sig om sin brukare, en tjej med grav autism, på det viset? Är det en assistent som bör få arbeta för tjejen?
En av assistenterna som uttalade sig, med väldigt mycket och allvarlig kritik emot pappan, berättade dock också att assistenterna tog hand om hunden. Vilket är just precis vad tråden handlar om, hunden, Essie. Många påstår att det inte är deras jobb, att de inte fick göra det, att de inte gjorde det, att det är en lögn att de hade sådana instruktioner osv osv. Men faktum är, att en assistent som jobbat där bekräftat att det pappan säger är sant. Assistenterna tog hand om Essie. Och du bekräftar mycket riktigt att det är en del av en PAs jobb.
Många av de saker som näthatarna i tråden från början, och fortfarande, påstår att pappan ljuger om, har vi fått bekräftat att pappan talar sanning om, och de enda som ljuger är näthatarna.
Det faktum att fler och fler saker som pappan sagt kunnat bekräftas som sanning, borde få en och annan att tänka till. Men näthatarna i tråden tänker inte, de hatar bara, tyvärr.
Senast redigerad av flashmaner 2024-08-12 kl. 12:28.
Senast redigerad av flashmaner 2024-08-12 kl. 12:28.