2024-08-12, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, säkert. Personel sa absolut ingenting och de gjorde absolut ingenting.
För vad de än sa och vad de än gjorde, så skulle de få sparken.
Så var det säkert

Man får verkligen vara en riktig jubelidiot om man tror på sådana idiotuttalanden.
Men det är bara ännu ett exempel på hur assistenten har agg mot familjen och ljuger.

Det händer tyvärr alltför ofta att personal inte vågar säga speciellt mycket pga att de faktiskt kan få sparken med omedelbar verkan om de säger något som inte passar brukare eller anhöriga…

Det verkar inte som att du är speciellt insatt i hur det jobbet fungerar och vilka villkoren är 🙈!! De flesta ställen är bra ställen, men det finns skräckexempel också och det är tydligt detta ställe är ett sådant. Jag hade trots min snart 24-åriga erfarenhet inom yrket (då jag jobbat med allt från NPF till intensivvård i hemmet med respirator och annat livsuppehållande) aldrig satt min fot där och utsatt mig för dessa arbetsförhållanden som uppenbarligen är under all kritik.
Citera
2024-08-12, 03:21
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag tror att han har haft ett förtroende för Hundhjälpen, och om det företaget inte sagt något om att hunden skulle vara olycklig, så har P levt i tron om att hon är lycklig. Så skulle i varje fall jag har gjort om jag betalt någon 300K.

Precis om alla inte är människopsykologer, så är inte alla hundpsykologer heller.
Man behöver bara ha empati för att se att hunden inte är lycklig.

Jag blir helt övertygad om att du är autist eftersom du tror att det handlar om utbildning.
Nej har man en själ kan man se in i en annan själ genom att se in i ögonen.
Ja hundar har en själ. Ibland undrar jag om en del autister har. Jag tycker det verkar kopplat till EQ.

En del av Simon Baron Cohens empatitest är bilder på enbart ögon och så får man identifiera känslan. Ögonen är själens spegel. Baron Cohen forskar på avsaknad av empati.

Bold, ännu ett tecken på autism. Eftersom du om du hade betalt 300 000 för en hund så tror du att den är lycklig?

Du tror alltså att lycka är en del av ens konstitution?

Det finns ingen som helst korrelation mellan pris och könslor. Fattar du inte att den blir olycklig av att vara runt människor som inte kommunicerar med den på ett rimligt begripligt vis.

Med djur lommunicerar man mycket med suggesion, man förmedlar känslor. För det krävs självkännedom och självkontroll. Har A det enligt dig? Har P?
Senast redigerad av Gertrud1 2024-08-12 kl. 03:31.
Citera
2024-08-12, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja, vi har redan rett ut det och jag har medgett min okunskap. Visste inte att man hade rätt till LSS livet ut.

Kan tyckas lite orättvist om en 90åring har PA och en annan får nöja sig med gott och blandat från hemtjänsten. Men så är reglerna.

Absolut, det är orättvist… det håller jag med om. Det borde vara allas rätt att kunna få PA oavsett ålder. Har jobbat som PA i drygt 24 år och har sett några livsöden. Vet att det är en trygghet för de som har oss att ha vetskapen om att de får behålla oss livet ut. Och det är synd att yrket många gånger ses som ett ”icke-yrke vilken idiot som helst kan få”.. Kan garantera att vilken idiot som helst hade inte kunnat vara i fler av de ärenden jag varit i då det varit IVA-vård i hemmet.
Citera
2024-08-12, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är deras jobb enligt LSS.
Var sig du fattar det eller inte, så är det deras jobb enligt LSS.

Om sedan mamman tar på sig att göra delar av deras jobb så må det så vara. Är det ett problem tycker du?

Att du sedan låtsas som att du inte vet att en assistent sagt att assistenterna tog hand om Essie, visar bara vilken oärlig och lögnaktig person du är.

Assistenterna hjälpte till och tog hand om Essie, för det var en del av deras jobb. Det vet alla. Det har en assistent själv berättat om.

.. Vårdpersonals primära ansvar är att tillhandahålla stöd och service som omfattas av LSS och godkänts i den enskildes individuella plan. du har alltså insyn i den planen? Om Assistanshundens behov inte finns med i den planen så är vårdpersonal nödvändigtvis skyldig att sköta hunden. Vårdpersonal kan ha ett kompletterande stöd i hunden, men för att det ska ingå i LSS så skall det definieras i As individuella plan.
och OM det finns en överenskommelse om att assistanshunden ska vara en del av stödet som ges under LSS. Så skall det klargöras hur vårdpersonalens ansvar ska se ut och förväntas utföra. Men jag har inte sett någon sådan plan eller arbetsbeskrivning?

en privat inköpt assistanshund är i praktiken ägarens ansvar ÄVEN om hunden är viktig för den enskildes VÄLBEFINNANDE. Det är fortfarande ÄGARENS ansvar för hundens vård, skötsel, inkklusive mat och träning.

men jag tar gärna del av en formell LSS-insats för A och hennes stödplan enligt LSS. Om det är så att Essie finns med i den planen så kan du delvis ha rätt ifall det står att assistenterna skall sköta hunden, skydda hunden, rasta hunden eller vad det nu kan vara...

för som nämnt i tidigare svar... rent generellt faller inte en assistanshund inom LSS lagstiftning särskillt inte om den är köpt privat väg utanför kommuns beslut osv. Men hunden kan integreras som en del av insatserna. Har vi missat sånna dokument? eller hur har du sån insyn i vad som gäller kring As LSS insatser.
Citera
2024-08-12, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Ännu en som hört, men inte vet.
Jag har hört att Jesus var den första att döpa hundar efter samma namn som han hört första gången han hörde någon yla foff. Jag vet inte säkert men jag hört eller läst det någon gång.
Fakta är inte så noga

Och jag VET att det förekommer att brukare beställer saker på internet helt själva, och vi som PA inte kan göra något åt det.

Källa; Jag själv som jobbat drygt 24 år som PA inklusive hos brukare som kan hantera datorn helt på egen hand 👍🏼👍🏼
Citera
2024-08-12, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Känns inte som jag behöver det. jag jobbar på försäkringsbolag gjorde grundutbildning på försäkringsbolag , med juridik. Vi gick igenom olika lagar och skillnader. då hette lagen
Tillsyn av hund och katt §5 hette den då.
Strikt ansvar regleras även i lagen om tillsyn av hund eller katt. Skadeståndsanspråk kan riktas mot ägaren av en hund som orsakat en skada, även om inte hundens ägare vållat skadan. . Det finns inte Culpa i den lagen. fatta det en gång för alla.

Vad skulle Culpa ha med saken att göra??
Citera
2024-08-12, 03:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
Och jag VET att det förekommer att brukare beställer saker på internet helt själva, och vi som PA inte kan göra något åt det.

Källa; Jag själv som jobbat drygt 24 år som PA inklusive hos brukare som kan hantera datorn helt på egen hand 👍🏼👍🏼

Det gäller inte A. Det kom fram tidigt i tråden att hon inte kan läsa och inte följa med i sociala medier. Hon sägs vara på en fyraåringsnivå.

Och det är väl förvaltare eller god man som ska spärra kontona i så fall? Inte PA.
Citera
2024-08-12, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Måste ju vara evigheter sedan. Med tanke på att det mesta kräver bank id idag så kan dom inte köpa något alls på egen hand.

Jobbade med en för några år sedan som beställde hem grejer… med bank-ID… vi PA var personens händer och fick knappa in koden…Personen har rätt att beställa vad den vill oavsett kostnad och den som är PA MÅSTE knappa in koden och hjälpa till…
Citera
2024-08-12, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det gäller inte A. Det kom fram tidigt i tråden att hon inte kan läsa och inte följa med i sociala medier. Hon sägs vara på en fyraåringsnivå.

Och det är väl förvaltare eller god man som ska spärra kontona i så fall? Inte PA.

Nej, det gäller inte A… en användare påstod att det måste varit många år sedan en brukare kunde beställa varor själv pga att det nu oftast sker med bank-ID… Varpå jag svarade att det är inte så säkert för jag har själv jobbat hos en person som beställde hem grejer men vi fick hjälpa till att både beställa och betala med bank-ID. Personen har rätt att beställa vad den vill och för hur mycket pengar den vill - vårat jobb är att utföra beställningen åt brukaren oavsett åsikt eller om det är dyrt eller inte.
Citera
2024-08-12, 05:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Jag vill vara väldigt klar här. Detta handlar inte om assistenterna. Det är inte de som har haft i ansvar att se till att hundens behov blev tillgodosedda. Det är PÖ och bara PÖ som bär detta ansvar. Jag vet inte varför folk envisas med att diskutera assistenterna hela tiden? Det gynnar PÖ i sak och det missgynnar Essie. Assistenterna har ingenting med detta att göra. PÖ har brustit i sitt hundägaransvar. Assistenterna hade ingen som helst skyldighet att tillgodose Essies behov, det var PÖ som hade i ansvar att tillse detta. Det finns ingen som helst anledning att diskutera assistenterna längre i det här fallet. Det är totalt ovidkommande. De är fria från ansvar. Den enda som bär ansvar utifrån svensk lagstiftning är PÖ. Hoppas att jag har uttryckt mig tydligt här.

Jag lägger inte skuld på.assistenter men ser att mitt försök att visa på Det tokiga i upplägget kanske brast. Jag ville visa på tvärtom. Att familjens upplägg att ge PA "ansvar" att rasta Essie går i strid med uppdraget om dubbel bemanning de yrkat att de behöver så för dottern. Jag ville peka på att DE har ansvar att rasta hunden, inte PA.
Citera
2024-08-12, 05:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag lägger inte skuld på.assistenter men ser att mitt försök att visa på Det tokiga i upplägget kanske brast. Jag ville visa på tvärtom. Att familjens upplägg att ge PA "ansvar" att rasta Essie går i strid med uppdraget om dubbel bemanning de yrkat att de behöver så för dottern. Jag ville peka på att DE har ansvar att rasta hunden, inte PA.

Lägger till ett extra förtydligande: hur kunde PÖ med familj finna det ok att dottern plötsligt var utan en assistent om en av dem skulle rasta Essie? För familjen har ju sagt att dottern kräver två personer. Hur kan det behovet sedan förändras bara för att PÖ inte kan ta SITT ansvar att rasta Essie? Ena stunden skriks det efter full bemanning för dottern sedan menar de att PA ska lämna dottern för att gå ut med hunden. PÖ är inte kongruent och han brister i att tillgodose Essies behov men kräver att assistenter ska göra saker den dubbla bemanningen går stick i stäv mot. Blev det tydligare nu?
Citera
2024-08-12, 06:02
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Lägger till ett extra förtydligande: hur kunde PÖ med familj finna det ok att dottern plötsligt var utan en assistent om en av dem skulle rasta Essie? För familjen har ju sagt att dottern kräver två personer. Hur kan det behovet sedan förändras bara för att PÖ inte kan ta SITT ansvar att rasta Essie? Ena stunden skriks det efter full bemanning för dottern sedan menar de att PA ska lämna dottern för att gå ut med hunden. PÖ är inte kongruent och han brister i att tillgodose Essies behov men kräver att assistenter ska göra saker den dubbla bemanningen går stick i stäv mot. Blev det tydligare nu?

Tycker du har förklarat tydligt och det pekar på ett mysko logikfel som sticker ut i föräldrarnas resonemang.

P har ju ansökt om dubbelbemanning dygnet runt. Vaken natt ska det vara.

Kanske är baktanken att en assistent ska rasta Essie mitt i natten medan A sover? Annars vet jag inte hur de hade tänkt sig få ihop detta. 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in