2024-08-12, 10:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Assistansbolagen är väl tänkt att vara stöd och ge kunskap, innan ägaren helt tar över?
Allt med djur är "utvecklingsstört" över hela världen.
USA är kanske ett steg före andra länder.

Ägaren? Menar du brukaren, eller? Får de utbildning innan de börjar jobba?

Jag ville ha lite mer utförligt,, de är ju arbetsgivaren.

Eller har jag fel, är brukaren arbetsgivare?
Citera
2024-08-12, 10:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Etologi räcker inte eller agronom. Bara kolla deras egna magisterprogranm för att bli djurskyddsinspektör på linneuniversitetet . Juridik 80% 20% djurhållning i storproducent inget grundläggande om djur i mindre gårdar samt husdjur.

Jag kollar länken och skickar till dig.

Ok. Inte alls vad jag trodde. Tyngdpunkten ligger alltså hårt på juridik och stordrift. Då fattar jag bättre att det ofta blir så fel i djurskyddsärenden. 🥴
Citera
2024-08-12, 10:27
Medlem
Citat:
Assistansbolagen är väl tänkt att vara stöd och ge kunskap, innan ägaren helt tar över?
Allt med djur är "utvecklingsstört" över hela världen.
USA är kanske ett steg före andra länder.

Assistansbolaget är de som har hand om anställningar PA (eller borde ha) till dottern.

Misstänker att du tänker på hunden "innan ägaren helt tar över". Dock kallas det inte för assistansbolag.
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-08-12 kl. 10:34.
Citera
2024-08-12, 10:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Assistansbolaget är de som har hand om anställningar PA (eller borde ha) till dottern.

Misstänker att du tänker på hunden "innan ägaren helt tar över". Dock kallas det inte för assistansbolag.

Ja, så menade hon nog . Det blev lite snurrigt här 😂

Vi får se om någon kan svara på mitt långa inlägg om assistansföretaget. Vi har ju några som jobbar som PA i tråden.
Citera
2024-08-12, 11:00
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Varför skulle farfar ha en övernattningslägenget i samma stad som han bor? Låter konstigt

Det kan ju vara något han brukar hyra ut i andra hand annars. För att få lite cash. Inte så vanligt i småstäder iofs.
Citera
2024-08-12, 11:28
Medlem
Banned.s avatar
Det är faktiskt så att kommer-vara-anon och flashmaner kan ha rätt i ansvarsfrågan gällande hunden. Dock är det gemensamt ansvar som gäller.

Jag tror att man får vara noga med vad det står i anställningsbevis.

Från Lawline

Vems ansvar är det när en hund orsakar en skada?
Hej !

Jag äger en hund samt har personlig assistent. Om assistenten går ensam, eller med mig och assistenten håller hundens koppel (jag oförmögen till det).

Som hundägare har man ju ett strikt ansvar för hunden.Var ligger ansvarsfrågan om hunden ställer till någon skada.

Lawline svarar
Hej, tack för din fråga till Lawline!

Det är både ägaren och innehavaren av hunden som har ett strikt ansvar för skada tillfogats av hunden

Precis som du säger är det du som ägare till hunden som har ett strikt ansvar enligt 19 § Lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. I samma paragraf står det även att den som är innehavaren av hunden har ett strikt ansvar för den.

Innehavare av en hund är en person som regelbundet ansvarar för hunden. Din personliga assistens skulle därför kunna falla under innehavare och därmed även hen ha ett strikt ansvar för hunden.

Skada tillfogad av hunden gör att ägaren och innehavarens är skadeståndsansvariga

Med strikt ansvar menas att hundägaren och innehavaren av hunden blir skadeståndsskyldig oavsett vem det är som vållat skadan eller inte vållat skadan.

Alltså:

1. Om det skulle vara så att din hund skulle orsaka en skada när din personliga assistent är ute med hunden själv är både du och din assistent skadeståndsskyldiga och därför skyldiga att ersätta den skada som hunden tillfogat.

2. Om det är så att ni är ute och går med hunden tillsammans och din personliga assistent håller i hunden är det även vid detta tillfället strikt ansvar för er båda och båda är därför skadeståndsskyldiga.

Detta innebär att den som skadades av hunden kan begära skadestånd av er båda. Ni har båda två ett gemensamt ansvar för hunden och har därför gemensam skyldighet att ersätta om en skada uppkommer.

Sammanfattning
- både du och din personliga assistent är strikt ansvariga för hunden.
- om hunden skadar någon/något har ni därmed gemensam ersättningsskyldighet.
- detta gäller både om ni är ute med hunden gemensamt men även om sin personliga assistent är ute med hunden själv.

Råd

Eftersom ni båda är ansvariga kan det bli svårt, om det faktiskt uppstår en skada pga hunden, att gemensamt komma överens kring vem som ska stå för skadan som hunden orsakat. Jag skulle rekommendera er att prata om detta och i förväg försöka komma fram till hur ni vill att det ska vara. För att vara säkra på att det inte kommer stå ord mot vid eventuell skada kan ni skriva ett avtal som rör ansvar för hunden. Om ni inte gör det kommer ni gemensamt vara strikt skadeståndsskyldiga, vilket såklart kan vara så ni vill ha det!

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga! Om du har några fler funderingar kan du ställa en till fråga eller höra av dig till vår telefonrådgivning.

Ha en fin dag!

Karin Ekström
Rådgivare
Citera
2024-08-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heartfordogs
Ingen aning, kanske har behållit den sen hans tid i militären och var mycket på resande fot?

Behållit lägenheten för att den har ökat mycket i värde sen köp och är en bibehållen investeringstillgång?

Stämmer inte. Paret Ö. hade en egen lägenhet.
Citera
2024-08-12, 11:34
Medlem
En sak, någon nämde att media står utanför deras hus. Vet någon vilka det är och om de står där ofta?

Frågan är om assistenterna, mamman och P ska in till villan och ut så står det det media och försöker ställa frågor eller hur är det? Någon som har info?
Citera
2024-08-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Låter jättekonstigt. Borde de inte vara etologer eller ha något slags agronomutbildning? Vad brukar de ha för meriter?

Menar länk till tv programmet om assistanshundar i USA. Om du har någon om svenska assistanshundar ser jag gärna den med.

Ingen praktisk erfarenhet av djur tex. En del saknar utbildning, o har kanske arbetserfarenhet av kassaarbete på ICA. Deras CV är oftast skrämmande.
Djurskyddsinspektörer borde ha mångårig praktisk erfarenhet av de djurslag de ska kontrollera. Att de uttalar sig om hur mager eller hälsan på ett djur strider mot Djurhälsolagen. Dessutom finns det ingen som kontrollerar deras jobb. Helt galet!
Citera
2024-08-12, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Det är faktiskt så att kommer-vara-anon och flashmaner kan ha rätt i ansvarsfrågan gällande hunden. Dock är det gemensamt ansvar som gäller.

Jag tror att man får vara noga med vad det står i anställningsbevis.

Från Lawline

Vems ansvar är det när en hund orsakar en skada?
Hej !

Jag äger en hund samt har personlig assistent. Om assistenten går ensam, eller med mig och assistenten håller hundens koppel (jag oförmögen till det).

Som hundägare har man ju ett strikt ansvar för hunden.Var ligger ansvarsfrågan om hunden ställer till någon skada.

Lawline svarar
Hej, tack för din fråga till Lawline!

Det är både ägaren och innehavaren av hunden som har ett strikt ansvar för skada tillfogats av hunden

Precis som du säger är det du som ägare till hunden som har ett strikt ansvar enligt 19 § Lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. I samma paragraf står det även att den som är innehavaren av hunden har ett strikt ansvar för den.

Innehavare av en hund är en person som regelbundet ansvarar för hunden. Din personliga assistens skulle därför kunna falla under innehavare och därmed även hen ha ett strikt ansvar för hunden.

Skada tillfogad av hunden gör att ägaren och innehavarens är skadeståndsansvariga

Med strikt ansvar menas att hundägaren och innehavaren av hunden blir skadeståndsskyldig oavsett vem det är som vållat skadan eller inte vållat skadan.

Alltså:

1. Om det skulle vara så att din hund skulle orsaka en skada när din personliga assistent är ute med hunden själv är både du och din assistent skadeståndsskyldiga och därför skyldiga att ersätta den skada som hunden tillfogat.

2. Om det är så att ni är ute och går med hunden tillsammans och din personliga assistent håller i hunden är det även vid detta tillfället strikt ansvar för er båda och båda är därför skadeståndsskyldiga.

Detta innebär att den som skadades av hunden kan begära skadestånd av er båda. Ni har båda två ett gemensamt ansvar för hunden och har därför gemensam skyldighet att ersätta om en skada uppkommer.

Sammanfattning
- både du och din personliga assistent är strikt ansvariga för hunden.
- om hunden skadar någon/något har ni därmed gemensam ersättningsskyldighet.
- detta gäller både om ni är ute med hunden gemensamt men även om sin personliga assistent är ute med hunden själv.

Råd

Eftersom ni båda är ansvariga kan det bli svårt, om det faktiskt uppstår en skada pga hunden, att gemensamt komma överens kring vem som ska stå för skadan som hunden orsakat. Jag skulle rekommendera er att prata om detta och i förväg försöka komma fram till hur ni vill att det ska vara. För att vara säkra på att det inte kommer stå ord mot vid eventuell skada kan ni skriva ett avtal som rör ansvar för hunden. Om ni inte gör det kommer ni gemensamt vara strikt skadeståndsskyldiga, vilket såklart kan vara så ni vill ha det!

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga! Om du har några fler funderingar kan du ställa en till fråga eller höra av dig till vår telefonrådgivning.

Ha en fin dag!

Karin Ekström
Rådgivare

Låter rimligt att båda har ansvar om hunden skapar oegentligheter eller skada.

Frågan är hur är det i djurskyddslagens ansvar gällande hunden inte får sina behov tillgodosedda och far illa?

För frågar man Länsstyrelsen är det hundägaren som har det ansvaret, jag tänker de är ju två skilda händelser och två skilda lagar? Det är om inte annat intressant hur olika händelser bedömma.
Citera
2024-08-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Stämmer inte. Paret Ö. hade en egen lägenhet.

Föräldrarna bor i farfars lägenhet.
Citera
2024-08-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ja i gassande sol tvingades Essie vara vid poolkanten. Assistenter har vittnat
.Hon övervakades ju av kameror så om hon flyttade sig till skuggan blev de väl tillsagda att fösa tillbaka henne.
När A slog henne och Essie gick undan, tvingades hon tillbaka, enligt assistenter.
P tror att Essies uppgift var att avvärja hugg och slag.
Han kan ha dödat Essie för att få en ny, "bättre" hund genom försäkringspengar. Essie ansågs "busig" läste jag.
Tacka för det. En ung hund vill röra på sig och leka - även assistanshundar ska ha ledigt. Om hon sällan kom ut på promenad blir hon såklart rastlös, utom ung med naturliga rörelsebehov.
P har sagt att "hon agerar på kommando" men inte ett ord som visar inlevelse i Essie som vän till A.
Hur kan de vara vänner när vänskapen sker på kommando?
En olycklig hund "busar" inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in