Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Bra fråga, för att A vill ha en hund, och LSS handlar om att möjliggöra hennes val. Så därför. Finns inga hinder, som jag hittat att A inte skulle få ha en hund i närheten, oavsett vem som äger den på pappret.
Skulle personer med PA inte få vara hundvakt, eller djurvakt?
hur vet vi att A vill ha en hund?
men okej, vi säger att vi vet det. Vi har hört henne säga det. (hur nu det är möjligt om man inte är så pass nära familjen eller en assistent och vart på plats).. men, men..
Även om många ser det som en rättighet att äga en hund och att du inte hittar något hinder för att A inte skulle få ha en hund i närheten eller vara hundvakt... så känns det mer korrekt att säga att det är en möjlighet som kommer med ett stort ansvar. En möjlighet som regleras av lagar och bestämmelser för att säkerställa att både hundar och människor skyddas och behandlas på ett ansvarsfullt sätt. Det finns djurskyddslagar, lokal lagstiftning och regler. lagar kring ID märkning och registrering osv.
Av det jag sett så har det skrivits en del att A är som en 4åring i en vuxen kvinnas kropp. En problematik som kräver assistenter i vardagen. Hon kan inte ansvara över sig själv, ta hand om sig själv eller fatta beslut. Hon har en förvaltare. Assistenter har hon fått med anledning av att hon har "behov av tillsyn för att förebygga skada. Hon är impulsiv och kan bli fysiskt utåtagerande. Hon har vid flera tillfällen skadat eller hotat att skada såväl sig själv som andra i sin omgivning". Är det verkligen rimligt då att hon ska ha en hund hos sig för att hon vill? Jag ville väldigt mycket som fyraåring men min far svarade då " Din vilja står på tillväxt i skogen "... Jag ser då väldigt många hinder för att A ska ha en hund i närheten eller vara hundvakt....
Kan en 4åring vara hundvakt? .. Nej.. i den åldern saknar de nödvändiga mognaden och förmågan att hantera de uppgifter och det ansvar som kommer med att ta hand om en hund...
Vi vet inte vad som står i Assistenternas arbetsbeskrivning eller vad de har ingått i för avtal vid anställning. Eller finns det dokument på det som jag missat? Som Assistent är arbetsuppgifterna oftast definierade i arbetsbeskrivning eller i ett avtal med arbetsgivaren. Absolut kan det ha stått att assistenterna ska rasta, mata och sköta hunden. Men vitt jag förstått så har det mer vart att de ska motivera A att gå ut med hunden och ringa C om de inte lyckas innan 18. Jag tycker själv det är orimligt att A skall ha tillgång till hund dygnet runt i tanke på hennes problematik, mognad och funktionsnedsättning. Särskilt eftersom hon själv inte är lämpad som ägare pga ovanstående. Om A inte är kapabel att ta hand om sig själv och medför en risk för våld i sin omgivning.. då är det väl ändå i stor vikt att även tänka på etiska aspekterna kring hunden.. om hon inte är kapabel att ta hand om en hund och dessutom behandlar den illa.. kanske hon inte ska ha någon hund... Personer som arbetar nära djur, tex assistenterna i detta fall eller vårdpersonal, har en skyldighet att rapportera om de misstänker djur far illa. Till tex polis eller Länsstyrelsen.. Men tyvärr är det nog många som inte har kunskap, är ny på sitt jobb eller rädsla att förlora sitt jobb.. som då istället blundar.
Men svar på din fråga, klart personer med PA ska kunna vara hundvakt eller ha en hund i sin närhet om kraven kring djurskyddslagar etc följs. Detta är helt individuellt och beroende på person och situation. Saker och ting behöver inte vara svart eller vitt... och när det gäller levande ting så är det verkligen inte det.
I detta fall så nej...och det borde ju ringa en hel del varningsklockor kring om hon är lämplig att ha hund i sin närhet efter alla diskussioner som varit och kanske främst efter HH's uttalande och andra vittnen som gjort anmälan. Om det förmodan bara skulle vara lögner och obefogad anmälan (vilket jag inte tror), men om... och att A kan ha nytta av en hund utan att riskera att skada den.. ja kanske det hade funkat att få träffa en hund tex 1ggr veckan under kontrollerade former, men i tanke på hennes problematik och höga risker för att skada sig själv och andra, så är det inte lämpligt att hon ska bo med en hund eller djur oavsett vad som är sant och inte...