2024-08-12, 01:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFLT
fast... hunden är inte A.s utan P.s så varför i hela friden ska de rasta P's hund?

Fattar du verkligen inte det, eller låtsas du bara dum i huvudet?

För att det är dotterns assistanshund, oavsett vem som är registrerad ägare, och för att det är hennes rätt att ha en sådan assistanshund för att kunna leva ett så normalt liv som möjligt, varför det också är assistenternas skyldighet att ta hand om hunden inom ramen för sitt arbete.

Var det för svårt för dig att förstå, eller trillade poletten ner nu?

Klarar du kanske inte av att läsa LSS och förstå den?
Citera
2024-08-12, 01:57
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Så då ska vi utgå från att Hundhjälpen också har NPF alltså?? För de har ju både sett bilder och hunden i verkligheten, och om den är depressiv på bilder, så borde den ju vara det i verkligheten med?

Vad gäller HH kan jag inte svara på det såklart. Men som jag sagt tidigare, tror jag de var medvetna om att något inte stämde. Inte tjata mera nu.

Intressantare tycker jag är:

Tycker du inte det är märkligt att P lagt upp alla dessa hundbilder och inte lagt märke till ögonen?
Senast redigerad av SmurfSmurf 2024-08-12 kl. 02:01. Anledning: Grammatiken fixas.
Citera
2024-08-12, 01:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Enligt mig är det inte deras jobb.
Enligt dig är det deras jobb, och då frågar jag varför assistenterna skulle ringa C om inte A varit ut med hunden innan kl 18.00.
Och uppenbarligen kan du inte svara på den frågan. Troligen kan du inte svara på den frågan eftersom det inte var assistenternas jobb att ta hand om hunden.

Det är deras jobb enligt LSS.
Var sig du fattar det eller inte, så är det deras jobb enligt LSS.

Om sedan mamman tar på sig att göra delar av deras jobb så må det så vara. Är det ett problem tycker du?

Att du sedan låtsas som att du inte vet att en assistent sagt att assistenterna tog hand om Essie, visar bara vilken oärlig och lögnaktig person du är.

Assistenterna hjälpte till och tog hand om Essie, för det var en del av deras jobb. Det vet alla. Det har en assistent själv berättat om.
Citera
2024-08-12, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vad gäller HH kan jag inte svara på det såklart. Men som jag sagt tidigare, tror jag de var medvetna om att något inte stämde. Inte tjata mera nu.

Intressantare tycker jag är:

Tycker du inte det är märkligt att P lagt upp alla dessa hundbilder och inte lägga märke till ögonen?

Jag tror att han har haft ett förtroende för Hundhjälpen, och om det företaget inte sagt något om att hunden skulle vara olycklig, så har P levt i tron om att hon är lycklig. Så skulle i varje fall jag har gjort om jag betalt någon 300K.

Precis om alla inte är människopsykologer, så är inte alla hundpsykologer heller.
Citera
2024-08-12, 02:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Jag tror att han har haft ett förtroende för Hundhjälpen, och om det företaget inte sagt något om att hunden skulle vara olycklig, så har P levt i tron om att hon är lycklig. Så skulle i varje fall jag har gjort om jag betalt någon 300K.

Precis om alla inte är människopsykologer, så är inte alla hundpsykologer heller.

Ok, men du kan väl svara på frågan? Om en flitig fotograf som inte lägger märke till ögonen?
Citera
2024-08-12, 02:11
Medlem
Citat:
Perfekt, då gör vi som så att i morgon tar du och jag och ringer till 2 försäkringsbolag och en branschorganisation, så du får en chans att förklara varför de tolkat lagtexten fel.
Känns inte som jag behöver det. jag jobbar på försäkringsbolag gjorde grundutbildning på försäkringsbolag , med juridik. Vi gick igenom olika lagar och skillnader. då hette lagen
Tillsyn av hund och katt §5 hette den då.
Strikt ansvar regleras även i lagen om tillsyn av hund eller katt. Skadeståndsanspråk kan riktas mot ägaren av en hund som orsakat en skada, även om inte hundens ägare vållat skadan. . Det finns inte Culpa i den lagen. fatta det en gång för alla.
Citera
2024-08-12, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det är skillnad på LSS, som A har, och hemtjänst som äldre och icke LSS berättigade brukare har.

LSS får man välja PA men det upphör vid 65 år.

LSS upphör inte när brukaren fyller 65 år. Har du fått PA har du det livet ut. Däremot kan du inte ansöka om att få LSS efter att du fyllt 65 år.
Citera
2024-08-12, 02:30
Medlem
Citat:
Bra fråga, för att A vill ha en hund, och LSS handlar om att möjliggöra hennes val. Så därför. Finns inga hinder, som jag hittat att A inte skulle få ha en hund i närheten, oavsett vem som äger den på pappret.

Skulle personer med PA inte få vara hundvakt, eller djurvakt?

hur vet vi att A vill ha en hund?
men okej, vi säger att vi vet det. Vi har hört henne säga det. (hur nu det är möjligt om man inte är så pass nära familjen eller en assistent och vart på plats).. men, men..

Även om många ser det som en rättighet att äga en hund och att du inte hittar något hinder för att A inte skulle få ha en hund i närheten eller vara hundvakt... så känns det mer korrekt att säga att det är en möjlighet som kommer med ett stort ansvar. En möjlighet som regleras av lagar och bestämmelser för att säkerställa att både hundar och människor skyddas och behandlas på ett ansvarsfullt sätt. Det finns djurskyddslagar, lokal lagstiftning och regler. lagar kring ID märkning och registrering osv.

Av det jag sett så har det skrivits en del att A är som en 4åring i en vuxen kvinnas kropp. En problematik som kräver assistenter i vardagen. Hon kan inte ansvara över sig själv, ta hand om sig själv eller fatta beslut. Hon har en förvaltare. Assistenter har hon fått med anledning av att hon har "behov av tillsyn för att förebygga skada. Hon är impulsiv och kan bli fysiskt utåtagerande. Hon har vid flera tillfällen skadat eller hotat att skada såväl sig själv som andra i sin omgivning". Är det verkligen rimligt då att hon ska ha en hund hos sig för att hon vill? Jag ville väldigt mycket som fyraåring men min far svarade då " Din vilja står på tillväxt i skogen "... Jag ser då väldigt många hinder för att A ska ha en hund i närheten eller vara hundvakt....
Kan en 4åring vara hundvakt? .. Nej.. i den åldern saknar de nödvändiga mognaden och förmågan att hantera de uppgifter och det ansvar som kommer med att ta hand om en hund...

Vi vet inte vad som står i Assistenternas arbetsbeskrivning eller vad de har ingått i för avtal vid anställning. Eller finns det dokument på det som jag missat? Som Assistent är arbetsuppgifterna oftast definierade i arbetsbeskrivning eller i ett avtal med arbetsgivaren. Absolut kan det ha stått att assistenterna ska rasta, mata och sköta hunden. Men vitt jag förstått så har det mer vart att de ska motivera A att gå ut med hunden och ringa C om de inte lyckas innan 18. Jag tycker själv det är orimligt att A skall ha tillgång till hund dygnet runt i tanke på hennes problematik, mognad och funktionsnedsättning. Särskilt eftersom hon själv inte är lämpad som ägare pga ovanstående. Om A inte är kapabel att ta hand om sig själv och medför en risk för våld i sin omgivning.. då är det väl ändå i stor vikt att även tänka på etiska aspekterna kring hunden.. om hon inte är kapabel att ta hand om en hund och dessutom behandlar den illa.. kanske hon inte ska ha någon hund... Personer som arbetar nära djur, tex assistenterna i detta fall eller vårdpersonal, har en skyldighet att rapportera om de misstänker djur far illa. Till tex polis eller Länsstyrelsen.. Men tyvärr är det nog många som inte har kunskap, är ny på sitt jobb eller rädsla att förlora sitt jobb.. som då istället blundar.

Men svar på din fråga, klart personer med PA ska kunna vara hundvakt eller ha en hund i sin närhet om kraven kring djurskyddslagar etc följs. Detta är helt individuellt och beroende på person och situation. Saker och ting behöver inte vara svart eller vitt... och när det gäller levande ting så är det verkligen inte det.

I detta fall så nej...och det borde ju ringa en hel del varningsklockor kring om hon är lämplig att ha hund i sin närhet efter alla diskussioner som varit och kanske främst efter HH's uttalande och andra vittnen som gjort anmälan. Om det förmodan bara skulle vara lögner och obefogad anmälan (vilket jag inte tror), men om... och att A kan ha nytta av en hund utan att riskera att skada den.. ja kanske det hade funkat att få träffa en hund tex 1ggr veckan under kontrollerade former, men i tanke på hennes problematik och höga risker för att skada sig själv och andra, så är det inte lämpligt att hon ska bo med en hund eller djur oavsett vad som är sant och inte...
Citera
2024-08-12, 02:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
LSS upphör inte när brukaren fyller 65 år. Har du fått PA har du det livet ut. Däremot kan du inte ansöka om att få LSS efter att du fyllt 65 år.

Ja, vi har redan rett ut det och jag har medgett min okunskap. Visste inte att man hade rätt till LSS livet ut.

Kan tyckas lite orättvist om en 90åring har PA och en annan får nöja sig med gott och blandat från hemtjänsten. Men så är reglerna.
Citera
2024-08-12, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är deras jobb enligt LSS.
Var sig du fattar det eller inte, så är det deras jobb enligt LSS.

Om sedan mamman tar på sig att göra delar av deras jobb så må det så vara. Är det ett problem tycker du?

Att du sedan låtsas som att du inte vet att en assistent sagt att assistenterna tog hand om Essie, visar bara vilken oärlig och lögnaktig person du är.

Assistenterna hjälpte till och tog hand om Essie, för det var en del av deras jobb. Det vet alla. Det har en assistent själv berättat om.

Du som vet allt och är den ända som kan nått i denna tråd. Hur vet vi att denna assistanshund faller inom LSS? För vitt jag vet är detta nått P köpt utanför kommunen från egen ficka och inte efter beslut taget av kommunen så att det faller inom LSS. För att få stöd för assistanshund genom LSS behövs en bedömning om det är lämpligt och nödvändigt och då kan kommunen överväga bidrag till kostnaderna för det. Detta varierar dock beroende på kommuns policy och tillgängliga resurser.
För rent generellt faller inte Assistanshundar direkt under LSS. alltså specificeras inte direkt i LSS-lagstiftning, men en del kommuner "kan" se behov och användning och beaktas som en del av stöd och service. Kommunen "Kan" beroende på omständigheterna ge en bedömning av behov och överväga att stödja kostnaderna. Men själv får jag svårt att tro att de skulle ens tänka tanken i tanke på A's problematik.
Citera
2024-08-12, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men snälla nån? Har du ens försökt tänka efter innebörden i det som påstås?

Vad de än säger eller vad de än gör så hotas de men avsked!

De anställda kan alltså inte prata, de kan inte säga något, de kan heller inte göra något, för då hotas de med avsked.

Tror du på det?

Vad ska de då ha assistenter till, om de inte får säga något och inte för göra något?

Det är bara en massa lögner från folk som inte har någon annan agenda än att smutskasta familjen.

Så många assistenter? Hur vet du hur många olika personer som ligger bakom de konton som sprider sådant förtal?

Fråga dig istället hur många assistenter du tror skulle ta risken att bryta den strikta tystnadsplikt de har om familjen de jobbar hos. De, eller snarare den, assistenten, om det ens är en assistent, som spridit detta förtal i sociala medier riskerar att fällas för flera brott, såväl brott mot tystnadsplikten som för grovt förtal, och riskerar åka på rejäla straff och stora skadestånd för det.

Inte heller det är det någon som har ägnat minsta tanke åt här i tråden. Man kan undra varför alla som sprider förtal här i tråden är anonyma..... Så hur sannolikt tror DU att det är att det är verkliga icke-anonyma tidigare anställda som står bakom de kontona?

Har du jobbat som PA någon gång?! Det har jag sedan drygt 24 år…. Vet du vad våran arbetsbeskrivning är?! Det är rätt och slätt att vara brukarens armar, ben och att föra dennes talan om han/hon inte kan göra den själv av olika orsaker. Helt enkelt göra det som brukaren skulle gjort själv om denne kunnat göra det. Och oavsett vilka personliga åsikter jag som PA har så har jag ingen rätt att yppa dom och jag kan få sparken med omedelbar verkan om brukaren inte vill ha mig kvar…. Omedelbart dvs från ena sekunden till den andra…. De behöver egentligen inte ens ange orsak till varför man inte får vara kvar hos brukaren.

Om brukaren har hund den skulle träna själv om den kunde så ingår det i mitt jobb att träna hunden. Om brukaren har hund/katt ingår det i mitt jobb att se till att den blir omhändertagen på ett korrekt sätt och får mat och vatten … tömd/rengjort låda (rastad ihop med brukaren om det är en hund) osv.

Vad gäller att bli anställd är det varierande. Jag har blivit anställd utan att ens ha kontakt med chef utan endast fått anställningskontrakt skickat till mig för underskrift (det var en kommun) då brukaren själv ville ha mig som PA. På de flesta ställen har det dock varit chefen som rekommenderat mig som PA och så har jobbet varit mitt. Har själv aldrig blivit uppsagd av någon brukare utan anställningar har upphört pga dödsfall.

Det finns ställen som är precis som detta fall då det är en grym personalomsättning pga olidliga arbetsförhållanden… där brukaren eller anhöriga ställer fullkomligt orimliga krav på assistenterna och kräver det omöjliga. Det är en komplicerad balansgång att vara PA då du jobbar i någons hem och måste respektera det samtidigt som det är en arbetsplats och behöver vara god arbetsmiljö.
Citera
2024-08-12, 03:15
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Så då ska vi utgå från att Hundhjälpen också har NPF alltså?? För de har ju både sett bilder och hunden i verkligheten, och om den är depressiv på bilder, så borde den ju vara det i verkligheten med?
Att vara olycklig är inte samma sak som att vara deprimerad.

Vad vill du ha sagt?
Är de bra människor har de sett att hunden inte är lycklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in