2024-08-11, 10:06
  #337
Medlem
De arbetslösa behöver inte ta jobb om de inte vill.

Alltså ett självvalt tillstånd.
Citera
2024-08-11, 10:44
  #338
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Thailändarna som kommer hit är rutinerade arbetare. Utan att vidare veta så plockar de säkerligen flera gånger snabbare än random sommarjobbande svensk/invandrare, det är tufft att plocka bär.

Jag skulle våga påstå att just bärplockning är ett område där gästarbetare/tillfällig arbetskraftsinvandring faktiskt behövs, men området måste regleras bättre så de inte utnyttjas av ohederliga företagare.

Överlag har folk dålig koll på hur mycket "enkla jobb" kräver. Exempelvis har vi många östeuropeiska jordbruksarbetare i Sverige. Visst vore det bättre med helårsanställda svenskar, men för tillfälliga behov går det ju inte att ta in random snubbe från arbetsförmedlingen och tro att det funkar bra.


Du och flera andra i tråden verkar tror det beror på genetik - det handlar såklart om erfarenhet, envishet och incitament. Ge svenskar incitament för att plocka bär så skall du se att dessa också klarar att plocka multum/dag. Sätt en minimum-gräns för hur många kilon de måste plocka för att erhålla fullt bidrag. Minska detta stegvis i takt med kilon man plockat under minimum-gränsen. Då skulle ni få se flit och flinka fingrar även hos svenskarna. ALLT handlar om morot och piska, dvs. incitament!
Citera
2024-08-11, 11:00
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

Det finns ingen anställningsbar i den grupp du föreslår.
Om bärföretagen skulle anställa bärplockare ur den gruppen som kanske som bäst producerar en tiondel av vad en thailändsk gör så kan du själv räkna ut vad en burk sylt kommer att kosta i affären.
ICA basic lingonsylt på 1,5 kg förpackning kostar 39,95 (26,63kr/kg).
Hur mycket är du villig att betala för den?
Citera
2024-08-11, 11:03
  #340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du och flera andra i tråden verkar tror det beror på genetik - det handlar såklart om erfarenhet, envishet och incitament. Ge svenskar incitament för att plocka bär så skall du se att dessa också klarar att plocka multum/dag. Sätt en minimum-gräns för hur många kilon de måste plocka för att erhålla fullt bidrag. Minska detta stegvis i takt med kilon man plockat under minimum-gränsen. Då skulle ni få se flit och flinka fingrar även hos svenskarna. ALLT handlar om morot och piska, dvs. incitament!
Till viss del är det ju faktiskt genetiskt, thailändare är ofta små och nätta och har nära till bären. Har du förresten sett hur många asiater intar "viloställning" på sin rast efter ett tufft städ/restaurangpass/valfritt tungt jobb? Dom sitter på huk med en cigg i mungipan. Själv hade man inte kommit ner i den positionen och än mindre lyckats resa sig upp efter det. (hälsningar från en som är bra bit över medellängd.)
Citera
2024-08-11, 11:04
  #341
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
De arbetslösa behöver inte ta jobb om de inte vill.

Alltså ett självvalt tillstånd.

it's a trap
Citera
2024-08-11, 11:29
  #342
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du skriver, att "det finns gott om arbetslösa svenskar". Det beror ju på, vilka du åsyftar med "svenskar". Bullletin skriver:

"En ny analys visar att 52 procent av de arbetslösa i Sverige är invandrare – utrikesfödda. Denna överrepresentation blir ännu tydligare i ljuset av att arbetslösheten bland utrikesfödda är 16,8 procent, jämfört med endast 5,4 procent bland inrikes födda. Samtidigt utgör utrikesfödda 63 procent av ökningen i arbetslöshet sedan förra året."

https://bulletin.nu/over-halften-av-sveriges-arbetslosa-ar-utrikes-fodda

Arbetslösheten bland inrikes födda är alltså inte så stor.

Har du några förslag på, hur bärindustrin ska göra, för att "locka till sig" arbetslösa bland de utrikes födda?
Och då är alltså cirka 130.000 icke utlandsfödda svenskar arbetslösa.
Citera
2024-08-11, 11:31
  #343
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Priset fördubblas i varje led i tillverkningen och distributionen i så fall. Det kan verka konstigt, men är då det fungerar.
Dels är det inte så många led (t ex säljs en del av bäruppköparen Polaricas produkter i vanliga livsmedelsaffärer), dels är det ingen naturlag att priset måste dubblas i varje led. Tvärtom, med vanlig konkurrens behöver alla hålla nere priserna.
Citera
2024-08-11, 11:36
  #344
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Det finns ingen anställningsbar i den grupp du föreslår.
Om bärföretagen skulle anställa bärplockare ur den gruppen som kanske som bäst producerar en tiondel av vad en thailändsk gör så kan du själv räkna ut vad en burk sylt kommer att kosta i affären.
ICA basic lingonsylt på 1,5 kg förpackning kostar 39,95 (26,63kr/kg).
Hur mycket är du villig att betala för den?
De plockar betydlige mer än en tiondel, och bärkostnaden i den burk du refererar till är 12-15 kronor.

Visst blir det dyrare, men jag tror att framtiden för bärindustrin ligger i att dela upp sin produktion i olika kategorier. T ex: köra lägsta möjliga pris på bär som importerats eller plockats av de Thailändare som trots allt kommer hit. Köra lägsta möjliga pris på odlade, amerikanska blåbär. Ursprungsmärka svenska blåbär och lingon och ta ett högre pris för dem.

Själv skulle jag nog köpa billiga importbär för en del syften, och dyrare svenska för andra. Tror rätt många resonerar som jag.
Citera
2024-08-11, 11:38
  #345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Det finns ingen anställningsbar i den grupp du föreslår.
Om bärföretagen skulle anställa bärplockare ur den gruppen som kanske som bäst producerar en tiondel av vad en thailändsk gör så kan du själv räkna ut vad en burk sylt kommer att kosta i affären.
ICA basic lingonsylt på 1,5 kg förpackning kostar 39,95 (26,63kr/kg).
Hur mycket är du villig att betala för den?

Ica Basic Lingonsylt innehåller väldigt lite lingon.

35 gram bär per 100 g sylt. Det är mestadels socker och vatten du betalar för i den produkten.

Sverige och gemene man skulle må bättre om det konsumerades mindre av den lingonsylten.
Citera
2024-08-11, 11:42
  #346
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Ja man ska inte tro att en bärplockare är så god som en annan, eller så god som en svensk.
Fast det där med brottsligheten gäller knappast Thailändarna. Du länkar till en 13 år gammal artikel som berättar att det kommer en massa östeuropéer till Jokkmokk med omnejd.
Citera
2024-08-11, 11:50
  #347
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är väldigt få svenskar som är så flinka i fingrarna som Thailändska risbönder och som därmed är lönsamma nog att anställa. En genomsnittlig arbetslös svensk kan helt enkelt inte plocka bär effektivt nog. Det kräver träning och inte mycket poäng att utbilda folk för ett så kort säsongsarbete. Dessutom är det ju som arbetsmarknadsåtgärd en väldigt tillfällig lösning - om några veckor är de arbetslösa igen.

Många svenskar som verkligen kan plocka bär gör det dessutom för att sälja själva och tjänar då en bättre hacka än de hade gjort om de jobbat åt bärföretagen.
Flinka fingrar är inte så jätteviktigt, man plockar med en bärskopa. Man måste vara morgonpigg och orka gå med böjd rygg långa dagar.

Att svenskarna tjänar bättre om de plockar själva säger ju en hel del om vilket ocker som bemanningsföretagen håller på med. Dessutom kan svenskarna göra det hemifrån alt. sova i bilen i någon skogsdunge några nätter.

Höjda priser på bär borde motivera tillräckligt många svenskar att göra det årligen. Blattarna som söker sig hit för att leva på bidrag är svårare, men då får de motiveras med hotet av indragna bidrag - något som förmodligen skulle vända på migrantströmmarna. I Somalia finns det inga bidrag och där får somalierna jobba som djur för att överleva.
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Syftet för dessa människor är att återvända med så mycket pengar som möjligt vilket de troligen också gör ( dvs de spenderar så nära 0 kr som möjligt i Sverige ) vilket gör att vi i Sverige inte inte har så mycket nytta av deras köpkraft.
Det är ju en del kvinnor som plockar också. De borde väl kunna tjäna mer pengar på att runka av några gubbkukar om dagen på någon massagesalong?
Citera
2024-08-11, 11:52
  #348
Medlem
Anonym552s avatar
Det bor ingen där bären finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in