Citat:
Ursprungligen postat av
KaptenMorot-
Hur kommer det sig att bär måste jagas vilt i skogen medan allt annat kan odlas och skördas på mer effektivt sätt? Besökte en champinjonfarm för en massa år sedan och de producerade så mycket champinjoner att man kunde köpa hinkvis av dem för en spottstyver.
Det är inte markägaren som driver bärföretagen i Norrland, det är separata företag som kan sägas missbruka allemansrätten. Allemansrätten var aldrig tänkt att man skulle ha organiserade arbetskompanier från Thailand för att plocka bär. Tanken var att var och en skulle kunna plocka för husbehovet.