Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Att ha plockat bär en sensommar skulle kunna vara helt avgörande för nästa steg i arbetslivet för en som varit långtidsarbetslös/sjukskriven/ung vuxen som aldrig haft ett jobb tidigare.
Jag har varit arbetsgivare och jag hade definitivt fått upp ögonen för en person som köttat på i bärskogen i stället för att bara sitta och söka ytterligare 100 jobb.
Tror knappast det...
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Om man gör fel ja...
Min gamla mor är alltså ute i skogen i dagar i sträck och plockar bär, bara för nöjes/husbehovs skull.
Om man som ungdom är för lat för att arbeta med vad en 70-80-åringar gör för nöjes skull så skall man fan skämmas.
Hur mycket får hon ihop då? Som bärplockare förväntas man få ihop ganska mycket och arbeta under press.
Citat:
Ursprungligen postat av
GAMLE SVARTEN
Jag tror man underskattar svårighetsgraden i att snabbt plocka stora mängder bär. Thailändarna är välmotiverade proffs.
Möjligtvis kan bärplockning vara något för yngre friska svenskar med god fysik. Typ studenter från gymnasium eller högskola.
Den genomsnittliga omotiverade, halvgamla arbetslöse med dålig fysik är nog en mardröm för bärföretagare att anställa.
Ja det blir så mycket skrönor här på nätet om att folk bara är lata och odugliga när sanningen är att det är väldigt ansträngande att plocka bär och att de flesta drar sig för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
Varför ska folk som redan har andra jobb plocka bär? Kravet ska väl riktas till de arbetslösa, inte till de som redan jobbar? Sen finns det gott om möjligheter att plocka bär även i södra delen av landet, kanske inte hjortron men jordgubbar.
Det handlar väl ändå om att arbetsgivaren får ordna med ok arbetsvillkor så hittar man säkert villiga. Finns säkert många idrottsföreningar som kunde skicka upp lite ungdomar på sommaren och skramla ihop pengar till klubben. Arbetslösa förväntas söka jobb, inte springa runt i skogen någon månad.