2024-08-10, 14:18
  #241
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZXW100
Jag vill plocka bär. Men ingen anställer mig. Dom flyger zigenare och risplockare betalar deras bostad hellre än anställer mig. Vad är deras problem. Vi svenska bärplockare vill ju ha jobb? Endast krav på 80 kronor i timmen. Jag bor i skogen, ingen hotell, inge flyg. Vad är deras problem att dom inte anställer mig? Sinnesjuka. Nu har vi dessutom redskap som industriella revolutionen gav oss.
Du är för dyr. De vill ha bärplockare som inte vet sina rättigheter.
Citera
2024-08-10, 14:18
  #242
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Hur mycket kan man anta stannar i Sverige av det som plockas tro?
Inte mycket.
Citera
2024-08-10, 14:19
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, det är så det är, de är tafatta.
Finns mängder av folk som gladeligen skulle plocka bär, inte minst sommarjobbandes ungdomar och studenter.

Dem testade detta under pandemin, det gick inte bra. Här är ett exempel på en lat bortskämd svensk som hade jobbet då. Länk

Eftersom dem tjänar pengar baserat på hur mycket dem plockar så måste man ha hårt jobbande folk. Och visst det finns gott om svenskar som är villiga att svettas, men dessa jobbar inte för slavlönerna som bärplockarna får, när de kan få bättre jobb.
Citera
2024-08-10, 14:41
  #244
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men har ni själva ens plockat bär i några timmar? Man blir sjukt trött i kroppen och ryggen. Tror alla som kan väljer bort detta.

Jag skulle till och med gå så långt och säga att vanliga svenskar inte KAN plocka bär i mer än några få timmar. Våra kroppar har gradvist anpassats för stillasittande och monotona träningsmoment. Vi skulle aldrig kunna gå runt med böjd rygg dag efter dag som thailändarna gör på risfälten.
Citera
2024-08-10, 14:50
  #245
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Finns fler arbetstillfällen i Stockholm än i Västernorrland.

Ok, dra in alla bidrag och a-kassor över 3 månader så får folk klara sig själva då om det finns så många lediga jobb. Somalier och sånn skit vill inte jobba, inse det.
Citera
2024-08-10, 14:52
  #246
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZXW100
Jag vill plocka bär. Men ingen anställer mig. Dom flyger zigenare och risplockare betalar deras bostad hellre än anställer mig. Vad är deras problem. Vi svenska bärplockare vill ju ha jobb? Endast krav på 80 kronor i timmen. Jag bor i skogen, ingen hotell, inge flyg. Vad är deras problem att dom inte anställer mig? Sinnesjuka. Nu har vi dessutom redskap som industriella revolutionen gav oss.

Du behöver inte bli anställd, ut och plocka och sälj till uppköpare!
Citera
2024-08-10, 14:55
  #247
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Du behöver inte bli anställd, ut och plocka och sälj till uppköpare!

Ja, det är nåt djupt fel på kapitalismen. Etnosocialism for the win. Får dom en guldpeng av Soros för att dom anställer en neger likt reklambolagen eller?
Citera
2024-08-10, 14:56
  #248
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZXW100
Jag kan inte konkurrera med risplockare i Thailand. Men med en vi har redskap till skillnad från dessa folk med mindre IQ. En robotarm har jag. Jag och min robotarm kommer plock 30 kg i timmen. Se mig göra det.

Folk i Sydostasien ligger inte långt efter Européer i snitt-IQ, Thailändare är som typ Norrmän:

https://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality#/media/Fil:World-iq-map-lynn-2002.svg

Citat:
Ursprungligen postat av ZXW100
Ja, det är nåt djupt fel på kapitalismen. Etnosocialism for the win. Får dom en guldpeng av Soros för att dom anställer en neger likt reklambolagen eller?

Du kan plocka själv och sälja till uppköpare direkt för kilopris. Med lite tur kanske du tom slipper skatt.
Citera
2024-08-10, 15:02
  #249
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du har inställningen ”Det här är hopplöst. Det finns ingen lösning.” Med all respekt så har jag ingen förståelse för den inställningen. Svenskar har plockat bär förr. Varför skulle de inte kunna göra det nu? Visst, det krävs säkert att man tänker till. Men jag har svårt att tro att det skulle vara omöjligt.

Se t ex förslaget som kom tidigare i tråden om att erbjuda ungdomar bärplockning som sommarjobb.

Vem är det som har en hopplös inställning? Jag tycker tvärtom att problemet är mycket enkelt att lösa: Det är bara att importera så många thailändare som krävs.

Att sätta svenska ungdomar på att plocka bär går förstås. Om du lyckas få dem till det. Problemet är att thailändare plockar bär kanske fyra gånger snabbare än svenska ungdomar. Om thailändare får 28000 kronor i månaden så betyder det att en marknadsmässig lön för svenska ungdomar är 7000 kronor i månaden. Lycka till med att hitta några svenska ungdomar som arbetar heltid för den lönen.
Citera
2024-08-10, 15:15
  #250
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag plockade jordgubbar en hel sommarmånad på 70-talet. Det var fina pengar och jag fick träning. Det är en annan mentalitet idag. Alla vill ha pengar utan arbete.

Du inser att jordgubbsplockning på odlade fält och bärplockning i Norrland är två helt olika saker? Men givetvis var alla mycket bättre människor på sjuttiotalet. : )))
Citera
2024-08-10, 15:15
  #251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Ok, dra in alla bidrag och a-kassor över 3 månader så får folk klara sig själva då om det finns så många lediga jobb. Somalier och sånn skit vill inte jobba, inse det.

Ser många somalier som städare, busschaufförer, taxiförare med mera. Betydligt fler än bärbranschen skulle kunna fixa jobb åt.
Citera
2024-08-10, 15:16
  #252
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du är för dyr. De vill ha bärplockare som inte vet sina rättigheter.

Vilket naturligtvis är rent trams. Grundläggande ekonomi gäller fortfarande.

Priserna hos slutkund kommer gå upp. Och de kommer bli mer ekonomiskt fördelaktigt att plocka bär.

Blåbär och lingon kommer bli en lyxartikel. Det vi svenska kallar blåbär, finns bara på vissa platser på jorden.

Dom är mycket godare än ex. odlade. Folk kommer vara villiga att betala mer, volymerna kommer minska. Och priserna kommer öka, drastiskt.

Vill man äta blåbär får man antingen betala det de kostar, eller få lite frisk luft och plocka själv.

Ingen kommer bli lidande. Bort sätt ifrån några få skojjar företag
__________________
Senast redigerad av Hardstekt 2024-08-10 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in