2024-08-10, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, det är så det är, de är tafatta.
Finns mängder av folk som gladeligen skulle plocka bär, inte minst sommarjobbandes ungdomar och studenter.

Tror jag knappast. Dagens lata sillryggar skulle börja lipa efter 15 min av bärplockning.

Frågan är om deras levnadsstandard är bättre i hemlandet eller har alla fäder börjar sälja alla sina döttrar nu månne?
Citera
2024-08-10, 13:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Dom vill inte ha Svenskar. Dom intervjuade en av det fåtal företagare som finns kvar och på frågan om i fall han hade anställt svenskar om det inte löst sig mer arbetstillståndet för Thailändarna svarade han:

"Ja då hade jag varit tvungen att försöka anställa folk här i från"
Med den inställningen så vill väl ingen svensk jobba för honom. Och då har han väl grävt sin egen grav om det nu blir stopp för Thailändare.

Jag är ingen expert, men kanske är Thailändarna effektivare än svenskar. Men om de nu inte finns att tillgå får ju bärföretagen på olika sätt anpassa sig och försöka locka svenskar. Men det gör man ju inte genom att säga att man är tvungen att anställa dem.
Citera
2024-08-10, 13:15
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
De som vill ha bär får väl helt enkelt masa sig ut i skogen och plocka lite.
Svårare än så är det inte.
Att utnyttja fattiga asiater till att utföra ett extremt slitsamt jobb till låga löner låter mer Dubai eller Saudi än Sverige.

Alt höja lönerna, och priserna på bär rejält samt att förbättra arbetsvillkoren.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2024-08-10 kl. 13:19.
Citera
2024-08-10, 13:17
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Om bärplockare ges betalt per timme enligt kollektivavtal istället för att få betalt per kilo bär, så skulle en burk lingonsylt kosta sisådär en 200 kr.

Med andra ord är nuvarande prissättning på sylt helt orimlig då den förutsätter att delar av arbetskedjan har villkor som inte borde vara godkända. De subventionerar oss andra som har bättre arbetsvillkor.
Citera
2024-08-10, 13:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du har svaret i din egen trådstart.

Bärplockare är inte gratis. Och om man ska betala dem riktiga pengar så måste de jobba på riktigt. Tyvärr kan inte svenska arbetslösa plocka bär. Om man skulle sätta svenska arbetslösa att plocka bär för avtalsenlig lön skulle bären bli för dyra för att gå att sälja. Då är det bättre att låta bären ruttna på fältet.
Du har inställningen ”Det här är hopplöst. Det finns ingen lösning.” Med all respekt så har jag ingen förståelse för den inställningen. Svenskar har plockat bär förr. Varför skulle de inte kunna göra det nu? Visst, det krävs säkert att man tänker till. Men jag har svårt att tro att det skulle vara omöjligt.

Se t ex förslaget som kom tidigare i tråden om att erbjuda ungdomar bärplockning som sommarjobb.
Citera
2024-08-10, 13:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Det är extremt låg lön för ett säsongsjobb som kräver att du är bortrest från ditt hem.

För att locka människor till sådana jobb måste lönen vara mycket högre än ett vanligt jobb. Som med folk som jobbar på oljeplattformar. Lönen måste vara tillräcklig för att kunna leva på hela året samt kompensera för att man tvingas lämna sitt hem långa perioder.

För de arbetslösa som har barn blir det helt omöjligt vara borta så länge.
Säger till dig som jag sagt till några andra; det finns många möjligheter. T ex erbjuda ungdomar bärplockning som sommarjobb. Med vettiga villkor och boendet ordnat så att de kan få en trevlig gemenskap kan det bli en positiv upplebelse.
Citera
2024-08-10, 13:20
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det hade varit intressant att veta om inköpspriset på bär har följt den allmänna KPI-inflationen.
Ja, det hade varit intressant, frugan och Jag, liksom flera av mina arbetskamrater och grannar plockade och sålde mycket bär på nittiotalet, en kollega berättade att han på 80-talet kunde få upp till 28 kr kilot för blåbär och att han köpte sin första bil med bärpengar.

Tyvärr förstördes allt av slaveriet från Thailand, uppköparna behövde inte längre anpassa priset efter tillgång och efterfrågan längre eftersom thailändarna inte kunde välja om de tyckte att priset motsvarade arbetsinsatsen, även de vanliga uppköparna som vi sålde till slogs ut, det var bensinmacksföreståndare, icahandlare och andra seriösa företagare som var värdefulla för lokalsamhället.

Deras sidoverksamhet togs över av lata lycksökare och ljusskygga typer som var bara var ute efter lättförtjänta pengar på fattiga thailändares, markägarnas och skattebetarnas bekostnad.

Härligt att se att i alla fall ett par av dessa får skaka galler!
Citera
2024-08-10, 13:20
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tror jag knappast. Dagens lata sillryggar skulle börja lipa efter 15 min av bärplockning.

Själv har du såklart inga problem med att slita arschlet av dig 12 timmar om dagen i veckor i sträck till minimilön?
Citera
2024-08-10, 13:21
Medlem
Gores avatar
Det enkla svaret är väl att de som skulle kunna ta jobbet är för välavlönade med bidrag som det är nu.
Jag har bekanta som plockar åt sig själva och ger bort till bekanta, de tycker om att plocka och vara ute i naturen.
Känner även thailändare som plockar, en familj har plockat ihop till ett hus på 5 år...
De är flitiga och ute hela dagar i skogarna.

Det finns väl ingen med timlön för bärplockning du får ju betalt per liter som du plockar.
Så levererar du mycket så tjänar du pengar.
Citera
2024-08-10, 13:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigChampion
Sug kuk, TorkelSnorkel.

https://arbetet.se/2023/10/02/barplockaren-joy-fran-thailand-far-ut-17-kronor-i-timmen/

Bärplockaren Joy från Thailand får ut 17 kronor i timmen
70 timmar i veckan. Inga lediga dagar. I tre månader. För det får bärplockaren Joy Phubutta ut runt 15 500 kronor. Han är nöjd. Andra har det värre. I fjol åkte paret Tongdee hem skuldsatta.
Ett otrevligt och onyanserat svar.

Om du orkar läsa tråden så är det alltså slut med de villkor som den artikel du länkar till, redogör för. Kom igen när du satt dig in i hur det fungerar nu.
Citera
2024-08-10, 13:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
För dyrt att anställa svenskar med kollektivavtal. Bären skulle bli dyrare.

Du menar att bären skulle få den kostnad det faktiskt har om man vill ha ett långsiktigt hållbart samhälle utan underbetalda fattiggrupper?
Citera
2024-08-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Säger till dig som jag sagt till några andra; det finns många möjligheter. T ex erbjuda ungdomar bärplockning som sommarjobb. Med vettiga villkor och boendet ordnat så att de kan få en trevlig gemenskap kan det bli en positiv upplebelse.

Slava 18 timmar om dygnet och sova i skift på möjliga madrasser i någon källare är modernt slaveri. När arbetsgivaren drar av för mat, transporter och husrum blir inget kvar av "lönen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in