2024-08-10, 13:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Bärföretagen är nog inte tafatta men bortskämda.

Förr, fram till i början av 2000 talet betalade de så pass bra för bären att det var lönsamt för vanliga svenskar, arbetslösa som drygade ut a-kassan eller arbetande som ville tjäna en extra hacka och till och med folk från öststaterna som körde bil hit för att tjäna en slant.

Men sedan kom de på tricket att lura hit thailändare som fick slava istället och uppköparna behövde inte längre betala rimliga priser så svenskarna slutade plocka.

Nu står bärföretagen där utan thailändska slavar men de vill inte betala svenskarna för bären.
Ja, precis. Vi ser på samma sätt på saken, men använder litet olika beteckning.
Citera
2024-08-10, 13:25
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, det är så det är, de är tafatta.
Finns mängder av folk som gladeligen skulle plocka bär, inte minst sommarjobbandes ungdomar och studenter.
Fråga valfri Hej Hej individ utanför coop eller Ica.
Är det sommarlov enbart för dig året runt
Eller tänkte Du Inte på Det?
Citera
2024-08-10, 13:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Du menar att bären skulle få den kostnad det faktiskt har om man vill ha ett långsiktigt hållbart samhälle utan underbetalda fattiggrupper?
Jepp. Och det vill inte svensken.
Citera
2024-08-10, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus

Jag vill plocka bär. Men ingen anställer mig. Dom flyger zigenare och risplockare betalar deras bostad hellre än anställer mig. Vad är deras problem. Vi svenska bärplockare vill ju ha jobb? Endast krav på 80 kronor i timmen. Jag bor i skogen, ingen hotell, inge flyg. Vad är deras problem att dom inte anställer mig? Sinnesjuka. Nu har vi dessutom redskap som industriella revolutionen gav oss.
Senast redigerad av ZXW100 2024-08-10 kl. 13:33.
Citera
2024-08-10, 13:31
Medlem
Någon som har någon aning om hur stor andel av lingonen som plockas och går till stora köpare som stannar i Sverige?
Citera
2024-08-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZXW100
Jag vill plocka bär. Men ingen anställer mig. Dom flyger zigenare och risplockare betalar deras bostad hellre än anställer mig. Vad är deras problem. Vi svenska bärplockare vill ju ha jobb? Endast krav på 80 kronor i timmen. Jag bor i skogen, ingen ingen inge flyg. Vad är deras problem att dom inte anställer mig?
Du kan sälja bär utan att vara anställd.
Citera
2024-08-10, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ett otrevligt och onyanserat svar.

Håller med.

Citat:
Om du orkar läsa tråden så är det alltså slut med de villkor som den artikel du länkar till, redogör för. Kom igen när du satt dig in i hur det fungerar nu.

Vi är överens att det borde gå att lösa så att dessa jobb görs utan trafficking från Thailand.
Citera
2024-08-10, 13:33
Medlem
Citat:
Hur mycket kan man anta stannar i Sverige av det som plockas tro?
Citera
2024-08-10, 13:34
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
För dyrt att anställa svenskar med kollektivavtal. Bären skulle bli dyrare.
Nu gäller ju en minimilön på 24.000 för alla bärplockare, så svenskar borde inte bli dyrare.

Och om de skulle plocka långsammare än Thailändare så spelar det inte jättestor roll för priserna i butik: Kostnaden för de blåbär som ingår i en 400g burk blåbärssylt är cirka 2-3 kronor medan burken kostar runt 35 kronor i butik. En dubbling av bärpriset skulle bara öka burkens pris med några kronor. För de flesta konsumenter innebär det några tioöringar om dagen.

Sen tycker jag att bär- och livsmedelsföretag borde tänka till kring hur de marknadsför sina produkter. Nu verkar de enbart tänka på att pressa priset. Jag är övertygad om att det t ex finns många konsumenter som är villiga att betala litet mer för ett kvalitetsmärke som garanterar svenska bär, kanske t o m från ett visst landskap. Titta på viner, ostar, öl mm. Där har producenterna under många år utvecklat ett system med differentierade, ursprungsmärkta produkter.
Citera
2024-08-10, 13:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Slava 18 timmar om dygnet och sova i skift på möjliga madrasser i någon källare är modernt slaveri. När arbetsgivaren drar av för mat, transporter och husrum blir inget kvar av "lönen".
Det är ju detta som bärföretagen måste ändra på. Nu när minimilön och andra regler successivt introduceras, och det blir svårare att flyga in Thailändare, så måste bärföretagen helt enkelt tänka till.
Citera
2024-08-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ett otrevligt och onyanserat svar.

Om du orkar läsa tråden så är det alltså slut med de villkor som den artikel du länkar till, redogör för. Kom igen när du satt dig in i hur det fungerar nu.

Villkoren är fortfarande för undermåliga för att svenskar eller invandrare ska vilja jobba med bärplockning istället för städjobb eller McDonald’s.

Lägg dessutom där till att många bärföretagare är skojare som ej har för avsikt att följa de villkor som finns nedskrivna.
Citera
2024-08-10, 13:44
Medlem
Citat:

Svensken fortsätter handla godis, chips och läsk trots det ökar i pris. Samma hade skett med sylt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in