Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
För dyrt att anställa svenskar med kollektivavtal. Bären skulle bli dyrare.
Nu gäller ju en minimilön på 24.000 för alla bärplockare, så svenskar borde inte bli dyrare.
Och om de skulle plocka långsammare än Thailändare så spelar det inte jättestor roll för priserna i butik: Kostnaden för de blåbär som ingår i en 400g burk blåbärssylt är cirka 2-3 kronor medan burken kostar runt 35 kronor i butik. En dubbling av bärpriset skulle bara öka burkens pris med några kronor. För de flesta konsumenter innebär det några tioöringar om dagen.
Sen tycker jag att bär- och livsmedelsföretag borde tänka till kring hur de marknadsför sina produkter. Nu verkar de enbart tänka på att pressa priset. Jag är övertygad om att det t ex finns många konsumenter som är villiga att betala litet mer för ett kvalitetsmärke som garanterar svenska bär, kanske t o m från ett visst landskap. Titta på viner, ostar, öl mm. Där har producenterna under många år utvecklat ett system med differentierade, ursprungsmärkta produkter.