2024-08-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Var inte så förklemad. Du blir trött och sjuk i ryggen dom första dagarna för att du är en soffpotatis. För oss som ofta går i skog och mark känns det ingenstans. Jag gillar självhushållning, plockar svamp och bär, fiskar etc. Nu plockar jag bara åt egen familj, inte för att sälja men har räknat på vad inkomsterna skulle bli om man sålde. Jag skulle påstå att lönen för princip allt du plockar i skogen om du har lite erfarenhet landar på 200-300kr timme.
Sälja själv till konsument eller uppköpare?

Sälja själv så går det nog få ut 300 kroner per timme men tveksamt till uppköpare men berätta gärna vilka priser per kilogram det går att få.
Citera
2024-08-10, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja man ogillar att anställa svenskar till såna jobb. Man föredrar utländska.
Ogillar? Om de skulle rekrytera 100 unga vuxna från Karlstad för fyra veckors jobb skulle det vara ca två kvar den fjärde veckan. Vare sig Johan eller Mohammed klarar av sådant jobb. Plockade själv 15 liter hjortron i sommar och det är hårt arbete även för mig som är van vid bärplockning, är van vid att vara i skogen och skiter i knott och mygg.
Citera
2024-08-10, 08:42
Medlem
EnLitenkilles avatar
Vore kul att se påskkärringarna från Somalia plocka bär
Citera
2024-08-10, 08:46
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Jag har gått om bär inom en mils radie och kan cykla till skogen. Om någon vill köpa rensade bär för 60 kronor litern så fixar jag det. Kan hålla tio litern i timmen rensat och klart i skogen, sedan tar ställtiden lika länge. Så utslaget blir det 300 kronor per timme, då är det värt det för mig.
60kr/L=ca 100kr/kg, bra kgpris, men handplocka 10liter/Tim låter otroligt, och dessutom cykla kanske en mil, jättebra, du borde starta kurser..
Senast redigerad av stpungen 2024-08-10 kl. 08:53.
Citera
2024-08-10, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
60kr/L=ca 100kr/kg, bra kgpris, men handplocka 10kg/Tim låter otroligt, och dessutom cykla kanske en mil, jättebra, du borde starta kurser..
Inte handplocka, stor plockare, häller först bären på rensgaller och rensar innan bären hälls i hink. Kräver heltorrt blåbärsris och bra bärår som i år och i fjol.

Ikväll så är nog riset torrt. Ska först värma upp med tiotals mil grusvägscykling. Sedan hoppas jag orka iväg och dra ihop tio liter rensade blåbär ikväll, jag har en stor frys att fylla.
Citera
2024-08-10, 08:59
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Inte handplocka, stor plockare, häller först bären på rensgaller och rensar innan bären hälls i hink. Kräver heltorrt blåbärsris och bra bärår som i år och i fjol.

Ikväll så är nog riset torrt. Ska först värma upp med tiotals mil grusvägscykling. Sedan hoppas jag orka iväg och dra ihop tio liter rensade blåbär ikväll, jag har en stor frys att fylla.
Lycka till, här är det ett bedrövligt dåligt blåbärsår, fick plocka över en Tim för en knapp hink, orensad, men jag vet vad du menar med torrt ris, det underlättar..
Citera
2024-08-10, 09:10
Medlem
Blaskas avatar
Det finns ju en anledning till att företagen alltid använder sig av utländska bärplockare. Folk här jobbar säkert inte i närheten av lika hårt, man vill ha andra villkor eller helt enkelt ingen lust att jobba med detta. Bara för att folk är arbetslösa betyder det inte att man är redo att åka upp till Norrland och plocka bär.
Citera
2024-08-10, 09:11
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Du har svaret i din egen trådstart.

Bärplockare är inte gratis. Och om man ska betala dem riktiga pengar så måste de jobba på riktigt. Tyvärr kan inte svenska arbetslösa plocka bär. Om man skulle sätta svenska arbetslösa att plocka bär för avtalsenlig lön skulle bären bli för dyra för att gå att sälja. Då är det bättre att låta bären ruttna på fältet.
Citera
2024-08-10, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om myndigheter och bär/livsmedelsföretag ordnade ett enkeltmoch attraktivt paket med resa och boende borde de kunna locka en del folk. Lönen är ändå någorlunda, för att vara ett slags instegsjobb:

Om myndigheterna dessutom såg till att de som tar ett sådant jobb får ett plus i sitt CV, plus bättre möjligheter att få erbjudande om andra jobb, borde det kunna gå ännu bättre.

Det är extremt låg lön för ett säsongsjobb som kräver att du är bortrest från ditt hem.

För att locka människor till sådana jobb måste lönen vara mycket högre än ett vanligt jobb. Som med folk som jobbar på oljeplattformar. Lönen måste vara tillräcklig för att kunna leva på hela året samt kompensera för att man tvingas lämna sitt hem långa perioder.

För de arbetslösa som har barn blir det helt omöjligt vara borta så länge.
Citera
2024-08-10, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Arbetsfönedringen kan väll skick ut alla sysslolösa muslimska kvinnor i skogen att plocka bär?
dom får ju inte tacka nej till job

Finns inte denna tillgång till bär inom pendlingsavstånd från Rinkeby.
Citera
2024-08-10, 09:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Finns inte denna tillgång till bär inom pendlingsavstånd från Rinkeby.
Dom får väll resa dit jobben finns
Citera
2024-08-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Dom får väll resa dit jobben finns

Faller på så många punkter.

1. Dessa muslimska kvinnor har barn de ej kan lämna.
2. Lönen är för låg för att täcka resor, dubbla boenden, samt räcka till att leva på även utanför säsong.
3. De har låg produktivitet så arbetsgivarens affärsmodell går ej runt.

Dessa kvinnor passar bättre i städjobb/Samhall.

Om Svennebanan anser det är så viktigt ha sylt på köksbordet så får han plocka sina egna bär eller vara beredd på att betala mycket mer för sylt så att bärföretag kan locka inhemsk arbetskraft. Varför skulle man välja bärföretaget när rensa fisk i Norge är bättre betalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in