Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Var inte så förklemad. Du blir trött och sjuk i ryggen dom första dagarna för att du är en soffpotatis. För oss som ofta går i skog och mark känns det ingenstans. Jag gillar självhushållning, plockar svamp och bär, fiskar etc. Nu plockar jag bara åt egen familj, inte för att sälja men har räknat på vad inkomsterna skulle bli om man sålde. Jag skulle påstå att lönen för princip allt du plockar i skogen om du har lite erfarenhet landar på 200-300kr timme.
Nej jag är faktiskt vältränad men det sliter på kroppen att vara böjd i flera timmar och med full skyddsmundering för att slippa alla insekter. Här förväntas folk hålla på i flera veckor. Det är en anledning till att många undviker dessa jobb. Du kan ju själv börja jobba med detta så får du vara ute i naturen och få härlig motion på heltid...
Sedan handlar det inte om erfarenhet för att få ihop 200-300 kr/h utan du måste bo i områden med riklig tillgång på bär och svamp. Jag plockar i vanliga skogar och det lönar sig aldrig ekonomiskt.