2024-08-10, 07:27
  #109
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men har ni själva ens plockat bär i några timmar? Man blir sjukt trött i kroppen och ryggen. Tror alla som kan väljer bort detta.
Var inte så förklemad. Du blir trött och sjuk i ryggen dom första dagarna för att du är en soffpotatis. För oss som ofta går i skog och mark känns det ingenstans. Jag gillar självhushållning, plockar svamp och bär, fiskar etc. Nu plockar jag bara åt egen familj, inte för att sälja men har räknat på vad inkomsterna skulle bli om man sålde. Jag skulle påstå att lönen för princip allt du plockar i skogen om du har lite erfarenhet landar på 200-300kr timme.
Citera
2024-08-10, 07:28
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Då borde man också välja bort sin akassa om man hellre väljer att sitta på röven än att göra något för pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
trött ?

Ni kan ju själva hjälpa till att plocka blåbär i Norrland istället för att klaga på andra men det kommer ni aldrig att göra...

Sedan ska man bo någonstans, ordna med mat, transport osv...
Citera
2024-08-10, 07:33
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Var inte så förklemad. Du blir trött och sjuk i ryggen dom första dagarna för att du är en soffpotatis. För oss som ofta går i skog och mark känns det ingenstans. Jag gillar självhushållning, plockar svamp och bär, fiskar etc. Nu plockar jag bara åt egen familj, inte för att sälja men har räknat på vad inkomsterna skulle bli om man sålde. Jag skulle påstå att lönen för princip allt du plockar i skogen om du har lite erfarenhet landar på 200-300kr timme.

Nej jag är faktiskt vältränad men det sliter på kroppen att vara böjd i flera timmar och med full skyddsmundering för att slippa alla insekter. Här förväntas folk hålla på i flera veckor. Det är en anledning till att många undviker dessa jobb. Du kan ju själv börja jobba med detta så får du vara ute i naturen och få härlig motion på heltid...

Sedan handlar det inte om erfarenhet för att få ihop 200-300 kr/h utan du måste bo i områden med riklig tillgång på bär och svamp. Jag plockar i vanliga skogar och det lönar sig aldrig ekonomiskt.
Citera
2024-08-10, 07:34
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ni kan ju själva hjälpa till att plocka blåbär i Norrland istället för att klaga på andra men det kommer ni aldrig att göra...

Sedan ska man bo någonstans, ordna med mat, transport osv...
Jag har frysen full, men ska plocka...varför är svenskar lata ?
Citera
2024-08-10, 07:36
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Jag har frysen full, men ska plocka...varför är svenskar lata ?

Det handlar om att svenskar har enklare sätt att tjäna pengar på. Blåbärsplockning är ingen karriärsstege och dessutom säsongsbundet. Frågan är varför du är för lat för att åka upp till Norrland och göra jobbet...
Citera
2024-08-10, 07:45
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det handlar om att svenskar har enklare sätt att tjäna pengar på. Blåbärsplockning är ingen karriärsstege och dessutom säsongsbundet. Frågan är varför du är för lat för att åka upp till Norrland och göra jobbet...
Jag bor i norra sverige, ut i skogen bara !
Citera
2024-08-10, 07:46
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Var inte så förklemad. Du blir trött och sjuk i ryggen dom första dagarna för att du är en soffpotatis. För oss som ofta går i skog och mark känns det ingenstans. Jag gillar självhushållning, plockar svamp och bär, fiskar etc. Nu plockar jag bara åt egen familj, inte för att sälja men har räknat på vad inkomsterna skulle bli om man sålde. Jag skulle påstå att lönen för princip allt du plockar i skogen om du har lite erfarenhet landar på 200-300kr timme.

Rätt!!
Citera
2024-08-10, 08:17
  #116
Avstängd
Arbetsfönedringen kan väll skick ut alla sysslolösa muslimska kvinnor i skogen att plocka bär?
dom får ju inte tacka nej till job
Citera
2024-08-10, 08:26
  #117
Medlem
Precis sånt här som arbetslösa ska göra för att få bidrag. Att plocka bär och städa gator och torg är perfekta uppgifter för invandrare som ofta har otroligt svårt att klara av arbeten som är mer tekniska än att knulla getter. Att plocka bär och skrapa upp snus från gatan är ju något även en somalie skulle klara av
Citera
2024-08-10, 08:28
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Var inte så förklemad. Du blir trött och sjuk i ryggen dom första dagarna för att du är en soffpotatis. För oss som ofta går i skog och mark känns det ingenstans. Jag gillar självhushållning, plockar svamp och bär, fiskar etc. Nu plockar jag bara åt egen familj, inte för att sälja men har räknat på vad inkomsterna skulle bli om man sålde. Jag skulle påstå att lönen för princip allt du plockar i skogen om du har lite erfarenhet landar på 200-300kr timme.

Plockar du alltså 10-15 kg blåbär i timmen? Det tror inte jag på.

kilopriset på orensade blåbär är 20kr i Norrland.
Citera
2024-08-10, 08:29
  #119
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, det är så det är, de är tafatta.
Finns mängder av folk som gladeligen skulle plocka bär, inte minst sommarjobbandes ungdomar och studenter.
Ja det är väl klart som fan att de är glada att plocka bär åt sig själva i motsats till desperata arbetslösa blir utskickade till något engångs uppdrag av värdelösa arbetsförmedlingen att slava åt en chef som kör splitter ny Volvo XC90?
Citera
2024-08-10, 08:35
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Du tänker då på jordgubbsplockning, förmodar jag?

Viss skillnad mellan att slita 4-5 timmar i gryningen i prydliga odlingsrader och sen gå hem och sova och få mat hos morsan, jämfört med att ligga ute i en barack i obygden och bli äten levande av mygg, i veckor åt gången.
Jag har gått om bär inom en mils radie och kan cykla till skogen. Om någon vill köpa rensade bär för 60 kronor litern så fixar jag det. Kan hålla tio litern i timmen rensat och klart i skogen, sedan tar ställtiden lika länge. Så utslaget blir det 300 kronor per timme, då är det värt det för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in