2024-08-09, 20:21
  #13
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, varför inte.
Är väl dessutom bättre för folk att ta något sådant gig än att komma till något meningslöst Fas3-uppdrag. (om nu sådan meningslös verksamhet finns kvar?)
Var väl dessutom sådana sommarjobb som ofta gavs ut när man själv var ung.

Varför? Jag har aldrig någonsin sett/hört/läst att en Svensk velat arbeta med att plocka bär. Eller ens gjort det. Någonsin. (För eget behov givetvis men aldrig som inkomstrelaterat arbete)

Ytlänningar kan man sno tillbaka större delen av lönen via kost och logi som gör det hela lönsamt för arbetsgivaren. En ytterst oseriös hantering överlag som det blundas för eftersom vi "måste" ha sylt i kylskåpet.
Citera
2024-08-09, 20:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Är väl oftast en aning baserat på arbetsinsats. Med dagens spel-samhälle borde väl det kunna trigga en och annan?
De har ju en toalett runt var och annat träd liksom.

Så tänker inte stadskids idag riktigt. Men jag fattar att du haft en lite mer natur/arbetsnära uppväxt.
Citera
2024-08-09, 20:29
  #15
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Så tänker inte stadskids idag riktigt. Men jag fattar att du haft en lite mer natur/arbetsnära uppväxt.

De kan väl locka de kids som inte kommer från Östermalm då, om bärskogen ligger i exempelvis Värmland så finns det väl för fan folk på närmre håll än Thailand som kan plocka?
Citera
2024-08-09, 20:29
  #16
Medlem
Importen som ser sig som ett herrefolk skulle aldrig nedlåta sig till bärplockning när Soc betalar ut varje månad.
Citera
2024-08-09, 21:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

Vad anser du man ska göra?
Tvångsrekrytera folk som i Nazityskland eller Nordkorea?
Vad är lönen som bärföretagen erbjuder?
Är du säker på att den är så pass hög som idioterna i Tidölaget kräver?
Om svenskar inte vill plocka bär så vill dom inte.
Citera
2024-08-09, 21:12
  #18
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

För att folk som du inte är beredda att betala vad det kostar.
Citera
2024-08-09, 21:16
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
De kan väl locka de kids som inte kommer från Östermalm då, om bärskogen ligger i exempelvis Värmland så finns det väl för fan folk på närmre håll än Thailand som kan plocka?

Nja man ogillar att anställa svenskar till såna jobb. Man föredrar utländska.
Citera
2024-08-09, 22:35
  #20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag kan bara hålla med eftersom det är var förutsägbart.

Men det finns ingen vilja hos flertalet av de arbetslösa i Sverige att jobba och speciellt då inte med något såpass krävande som att gå ut i skogen och plocka bär.

Det är krut i thailändarna så de åtnjuter ju generellt sett en betydligt högre respekt än vad afrikaner och mellanösternfolk gör.

Jag tror dock att hade man höjt lönerna lite så hade gladeligen fler svenskar gått ut i skogen och plockat bär. Den vägen kan man gå på allvar. Speciellt som sommarjobb för ungdomar.

Men sedan behövs det yrkeskompetens också. Om man tar vemsomhelst och inte utbildar lite först, så tror jag det blir ganska få bär inplockade.

Det är därför jag tror den allra bästa vägen ändå är att se till thailändarna får schyssta löner och arbetsvillkor och får göra det jobbet. Win-win eftersom de både har viljan och kunskapen.
Om myndigheter och bär/livsmedelsföretag ordnade ett enkeltmoch attraktivt paket med resa och boende borde de kunna locka en del folk. Lönen är ändå någorlunda, för att vara ett slags instegsjobb:

Citat:
Via avtal får bärplockare en garantilön som säsongen 2023 uppgår till runt 24 000 kronor i månaden

Om myndigheterna dessutom såg till att de som tar ett sådant jobb får ett plus i sitt CV, plus bättre möjligheter att få erbjudande om andra jobb, borde det kunna gå ännu bättre.
Citera
2024-08-09, 22:36
  #21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
]Nej, folk står verkligen inte i kö för att plocka bär för de löner och villkor som erbjuds i den svängen.[/b]

De som går hemma anser sig dessutom ofta för halta och lytta för att klara ens en promenad runt kvarteret, hur ska de klara en heldag i skogen utan toalett liksom?
Lönen är inte katastrofalt låg:

Citat:
Via avtal får bärplockare en garantilön som säsongen 2023 uppgår till runt 24 000 kronor i månaden
Citera
2024-08-09, 22:37
  #22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Om bärplockare ges betalt per timme enligt kollektivavtal istället för att få betalt per kilo bär, så skulle en burk lingonsylt kosta sisådär en 200 kr.
De har en garanterad minimilön:

Citat:
Via avtal får bärplockare en garantilön som säsongen 2023 uppgår till runt 24 000 kronor i månaden
Citera
2024-08-09, 22:37
  #23
Medlem
HBTKuks avatar
Brist på bärplockare som är villiga att jobba för småpengar, snarare.
Citera
2024-08-09, 22:39
  #24
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen
Nä, man måste ha flitiga bärplockare.
Det är svårt att tvångsrekrytera bärplockare av den anledningen.
Bärföretagen och syltföretagen är livrädda för att literpriset blir skyhögt, svårsålt och att lingonsylten kommer att kosta 200 kr burken.
En omotiverad bärplockare som släpps lös i skogen är nog det sämsta som finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in