2024-08-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Korrekt, och om jag senare hävdar att du stulit något av mig, till exempel en jaktlabrador av kvinnlig kön, då är det jag som äger bevisbördan.

Och ja, det är många på det här forumet som lever efter regeln att den som påstår det får bevisa det. Gör man inte det, så brukar folk mest betrakta en som en andra klassens debattör.
Jag ser faktiskt en här på forumet som beter sig exakt på det sättet men personen i sig själv tvekar inte att komma med egna påståenden utan någon som helst belägg för sina påståenden och kalla alla andra för diverse okvädningsord
Citera
2024-08-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenOldie
Farfar har en sommarstuga vid Lejondalssjön i Kungsängen. Ligger intill militärt övningsområde. Infon dök upp i facebookgruppen ”Essie - vad vet vi” igår.
Någon hade hittat en av farfars trådar och visade en skärmdump.
Kan det vara där A och mamman varit?
Kan det eller övningsfältet vara begravningsplatsen?
Gissar farfar har kännedom om atlaskotan. Då behövs inget skjutvapen. Avliva med kniv
Använder man en kniv för avlivningen skadar man blodkärlssystemet. Enligt gammal
tradition ansågs det bra att avliva djur genom ett nackstick, dvs att man sticker in en kniv
mellan skallen och första halskotan (atlaskotan) och skär på så sätt av ryggmärgen. Denna
avlivningsmetod användes exempelvis förr i tiden vid renslakt med en böjd kniv, s.k.
krumkniv. Tekniken är emellertid väldigt svår och det finns stora möjligheter att misslyckas
eftersom man måste skada själva hjärnstammen för att djuret inte endast skall bli förlamat.
Nackstick är därför inte en lämplig avlivningsmetod och får inte tillämpas
Citera
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Det jag ser är att de har olika uppfattningar av vad den skulle innehålla. Något som är bra, då det dokumentet ska ligga till grund för insatsen. Så när du läser att P förhindrat, så läser jag att kommunen börjat försent med övergången till verksamheten, och inte heller prioriterat dokumentet tillräckligt mycket. Kanske också själv saknar kunskapen om vad en genomförandeplan bör innehålla.

Nej, det har jag inte svarat på. För jag har ärligt talat inte sett det. Men jag kan svara på det frågan, fast antagligen inte som du vill. Jag tror inte att A har en omfattande aggressivitet. Människor som träffat henne säger att hon är underbar, smart och ganska skön att umgås med. Det aggressiva beteendet är alltså något annat, ett symtom. Anser jag att samhället bör rensa bort de symtomen, så är svaret ja.
Jag påstå inte att det är enkelt, men jag tror, så här på utsidan att det är möjligt att nå mycket långt. Kanske inte till 100%, utan vissa gånger kommer stödpersonal behöva ta hand om utbrotten, men mycket långt. Och i det arbetet att hantera hennes utbrott, så kan det ju vara så illa att man någon gång kommer behöva vara fysisk, och helt enkelt hindra henne från att skada saker.
Om det då är så att orsaken till utbrotten är ångest, så ja, då måste man ju rensa bort ångesten från hennes liv.
Är det PMS, så ja, då måste man ju hantera det problemet.
Är det bara medicin som kan lösa dessa problem, då är det ju så, och man måste då försöka få ett informerat samtycke. Nu tror inte jag att så skulle vara fallet, men som jag sagt, så är jag inte läkare.

Tack för ett artigt svar. Jag refererade som sagt till ditt inlägg om en hypotetisk person med upp till fyrtio anfall per dag, och varför du verkade anse (tolkade jag det som) att man inte får förhindra brukaren att bete sig som den vill. Vilket jag tyckte och tycker är helt uppåt väggarna.

Det fetade är intressant. Hur vet du allt detta om A? Då känner du alltså människor som känner henne? Saknar man förmågan att tillgodogöra sig information i skriven text vet jag inte om man kan anses "smart" dock, övriga egenskaper lämnar jag därhän då jag inte känner henne.

Jag håller inte med dig om att hon inte visar prov på omfattande aggressivitet. Jag tycker dokumenten från AMV visar på en farlig person, både för sig själv och för andra. Framför allt visar de en hänsynslös person. Det visar för övrigt PÖ:s egen ansökan om utökad assistans; dvs vaken assistans dygnet runt då hon kan vakna och skapa svåra situationer som kräver vaken personal.
Citera
Medlem
Citat:
Har du någon journal som säger att hon varit medicinerad?
Och om hon nu varit medicinerad och ändå haft dessa anfall, så fattar jag inte varför det är fortsatt tjat om medicin, då den uppenbarligen inte fungerat.

Du frågar mig om jag har någon journal? Vet du inte att journaler är
sekretessbelagda och att inte ens en obehörig sjukvårdspersonal får kolla på dem.

Jag ställde dig två allmänt enkla frågor, kunde du inte svara på dem så säg det istället.
Citera
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Det jag ser är att de har olika uppfattningar av vad den skulle innehålla. Något som är bra, då det dokumentet ska ligga till grund för insatsen. Så när du läser att P förhindrat, så läser jag att kommunen börjat försent med övergången till verksamheten, och inte heller prioriterat dokumentet tillräckligt mycket. Kanske också själv saknar kunskapen om vad en genomförandeplan bör innehålla.

Nej, det har jag inte svarat på. För jag har ärligt talat inte sett det. Men jag kan svara på det frågan, fast antagligen inte som du vill. Jag tror inte att A har en omfattande aggressivitet. Människor som träffat henne säger att hon är underbar, smart och ganska skön att umgås med. Det aggressiva beteendet är alltså något annat, ett symtom. Anser jag att samhället bör rensa bort de symtomen, så är svaret ja.
Jag påstå inte att det är enkelt, men jag tror, så här på utsidan att det är möjligt att nå mycket långt. Kanske inte till 100%, utan vissa gånger kommer stödpersonal behöva ta hand om utbrotten, men mycket långt. Och i det arbetet att hantera hennes utbrott, så kan det ju vara så illa att man någon gång kommer behöva vara fysisk, och helt enkelt hindra henne från att skada saker.
Om det då är så att orsaken till utbrotten är ångest, så ja, då måste man ju rensa bort ångesten från hennes liv.
Är det PMS, så ja, då måste man ju hantera det problemet.
Är det bara medicin som kan lösa dessa problem, då är det ju så, och man måste då försöka få ett informerat samtycke. Nu tror inte jag att så skulle vara fallet, men som jag sagt, så är jag inte läkare.

A håller på som en rabiessmittad och biter sina vårdare, och att attackerna kommer blixtsnabbt! Personalen får skylla sig själv! Bullshit!

Det är ju P + C som ansvarar över anställning och kan välja ut vem de vill. Problemet ligger ju i att ingen vill jobba där, inte pga A utan föräldrarna. Dubbla tamponger och kameror överallt! Fy faan, på ren svenska.

Hon skulle ha en opartisk förvaltare och föräldrarna skulle inte få hålla på lägga sig i, de förstör ju bara för henne.
Citera
2024-08-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teklanissen
Hur ska du/någon annan kolla upp att katten blir registrerad? Det går inte att söka på namn, endast chipnummer eller tatuering....

Det är inga problem, länsstyrelsens djurskyddsinspektörer läser här. De har direkt tillgång till jordbruksverkets register.
Citera
2024-08-08, 22:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffsan2
Nu tycks Essies stamtavla ligga ute i fb tråden Essie - vad vet vi

Den har varit fullt tillgänglig för oss alla på SKK's hemsida hela tiden, har refererats och länkats här i tråden tidigare också.
Citera
2024-08-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Jag nämnde det i tråden här igår eller i förrgår.
Ok, då är jag ”tvåa på bollen”. Har missat att du skrev det. Övningsfältet kan vara en bra plats att avliva på, ingen som reagerar på skott.
Citera
Medlem
Citat:
Nu är det ju lite svårt att utgå från DIN KÄNSLA.
Fakta är ganska enkel, det verkar som att det fanns en pågående läkarkontakt, då MAS:en skulle försöka att faktiskt få den kommunikationen fungerande.
Därutöver, finns det ingen fakta. Varken för att familjen varit vänligt inställa, eller varit emot en medicinsk behandling. Så när ni "tror" att familjen skulle varit emot, så har ni absolut inget på fötterna. Till och med mindre än inget.
Eftersom jag inte känner familjen personligen så kan jag omöjligt veta hur dom tänker.
Medicin mot autism finns inte, men det finns läkemedel mot annat. Som jag har uppfattat det är det en samsjuklighet som A har. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att det är ett så stort motstånd till det som läkaren rekommenderade. Assistenter utbildade i psykiatri.
Något piller lugnar väl när det kommer ett våldsutbrott kan man tycka. Det är inte meningen att andra människor och djur ska bli offer och slagpåsar. Kanske få en kniv i sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agata007
Låter mycket konstigt det han skriver. Undrar hur dom gjorde på psykakuten i Uppsala när hon blev inkörd efter incidenten på det tidigare boendet. Brukar dom inte ge något så att personen lugnar ned sig då?
Jag har en känsla att föräldrarna varit ovilliga att medicinera redan när A var liten. Varför detta motstånd till medicin som kan hjälpa?

Förstår inte det heller. Borde väl vara bättre med en person som mår bättre än kanske har världens ångest eller destruktivt beteende?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Du vet mycket väl att vi inte kommer åt journaler. Så vi kan spekulera som vi vill.

Eftersom hon har EP borde hon ha medicin åtminstone för det och det brukar ha en lugnande effekt som biverkan. Uppenbarligen borde hon ha ytterligare medicinering för ångesten.

Att föräldrarna tror bemötande ska vara lösningen har framkommit i alla de dokument vi sett. Det är rent ut sagt förjävligt, det funkar ju inte. Och om de som har ansvaret för henne inte kan se det, ska de fråntas det och punkt slut. Det är sunt förnuft.

Om hon nu redan har en medicin som har en biverkan att vara lugnande, och ändå har utbrott, så är kanske inte medicin lösningen ändå, rent uppenbarligen??

Du kan inte dra några slutsatser om vad som fungerar eller inte. Eftersom hennes omsorg har haft brister. Både kommunen och IVO konstaterar det. IVO gick till och med så långt som att de ansökte om vite.
Kommunen erkänner själv att man inte hade planerat hennes övergång.
Man saknade kompetent personal.
Man klarade inte av att reda ut innan insatsen påbörjades vad den skulle innehålla och hur den skulle fungera.
Man saknar grundläggande förståelse för vad LSS innebär i grunden. (På den enheten, här kan jag erkänna att jag kanske missuppfattat något).
Man hade inte ens lyckats etablera en fungerande kontakt med hennes läkare.

Sista delen är jag inte helt mot dig på. Om inte de som har ansvaret för henne har sett det, så är ju frågan om de inte borde tas av ansvaret. Så frågan är ju varför ni hela tiden fortsätter lita på kommunen? För ansvarsfördelningen här är väldigt klar. Kommunen äger hela ansvaret. Sedan har föräldrarna, som de goda samhällsmedborgare de är, erbjudit sin hjälp. Men kommunens arbete i den här frågan kan närmast beskrivas som en flygplanskrasch, i nivå av en pilot som flyger rakt in i en bergvägg medvetet. Föräldrarna har inte misslyckats, de har hanterat de förutsättningar de fått av kommunen.

Av det som framkommit hittills, så är det här något som andra kommuner borde utreda, bara för att själva undvika liknande haverier.
Citera
2024-08-08, 22:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
A håller på som en rabiessmittad och biter sina vårdare, och att attackerna kommer blixtsnabbt! Personalen får skylla sig själv! Bullshit!

Det är ju P + C som ansvarar över anställning och kan välja ut vem de vill. Problemet ligger ju i att ingen vill jobba där, inte pga A utan föräldrarna. Dubbla tamponger och kameror överallt! Fy faan, på ren svenska.

Hon skulle ha en opartisk förvaltare och föräldrarna skulle inte få hålla på lägga sig i, de förstör ju bara för henne.

Jaha, så nu påstår du att dottern är rabiessmittad också. Du har spårat ur totalt.

Finns inga belägg för att hon biter sina vårdare. Det är bara ännu mer påhitt och lögner från dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in