2024-08-07, 12:49
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du upplåter alltså din bostad till en lägre kostnad, bara för kommunens kostnaders skull?
Tycker du att det är bättre att suga ut varje krona man kan eller?
A verkar vara en lönsam affär för familjen Ö
Citera
2024-08-07, 12:54
Medlem
Citat:
Om pappan fått in väldigt mycket pengar via swish, så betyder det att det är väldigt många människor som litar på pappan och därför har swishat pengar.

Om pengarna inte blivit återbetalda så betyder det faktum att inte en enda av alla dessa människor har beklagat sig över det, inte en enda, att alla dessa människor fortfarande litar på pappan och är fortsatt nöjda över att ha bidragit.

Således är det tydligt att alla vanliga vänliga människor förstår att familjen blivit utsatt för ett riktigt svin, sannolikt en före detta assistent, som iscensatt allt detta och som stulit Essie från dottern som så väl behöver sin assistanshund.
Tycker det är mkt anklagelser mot assistenterna även fd har du några belägg för detta eller du bara spekulerar?
Många OM i din text ovan du har alltså ingen fakta?
Citera
2024-08-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Fråga till någon som har koll....om A skulle bli dömd för brott...får hon sitta i fängelse? Eller kan hon tack vare förmyndarskap inte straffas?

Någon straff-frihet finns inte i Sverige, och har inte heller funnits under lång tid. Blir A dömd, så kommer alltså något straff dömas ut. Finns några saker som skulle kunna ändra det, bland annat om hon bedöms handla i nödvärn.
Om hon har en förvaltare eller ej påverkar inget, då hon som sagt är en myndig vuxen person.

När det gäller fängelse så är det svårare. Kriminalvården kommer med stor sannolikhet inte ha en förmåga att ta hand om A. Så då är det rättspsykiatrisk vård, men det ska man egentligen bara bli dömd till om man beroende av en psykiatrisk diagnos begick brottet. En funktionsnedsättning som så ska inte räcka, vad jag tror. Nu är det dock inte mitt expertområde, så någon som faktiskt jobbar på RPV kanske kan svara djupare på den frågan.

Så svaret är att ett straff kommer dömas ut, om hon blir dömd för ett brott. Svårare att svara på vilket straff, då det inte är en så vanlig situation, så det vimlar inte av tidigare exempel.
Jag själv skulle nog tro, om inte kraven för rättspsykiatrisk vård uppnås, att man i samarbete med frivården kommer uppfinna en behandling. Ingen professionell tror jag skulle bedöma att ett fängelsestraff kommer bidra till någon samhällsnytta.
Citera
2024-08-07, 13:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Allt med Essie kanske blir det som reder ut alla bedrägerier kors och tvärs...

A kanske hamnar under tvångsvård för att hennes förvaltare byts ut då den inte verkar uppfylla kraven för att få vara förvaltare. Samt att det framkommit att det är många olika diagnoser som uppges, beroende på vad man vill uppnå.

I en av artiklarna så fick tydligen A polistransport till psykakuten efter att hon fick flytta från boendet.
Kan det vara så att det var ett sista utbrott som satte stopp för det boendet? Ett som var så pass farligt så polis fick komma?
Det har ju varit olika uppgifter om händelser på boenden i Enköping.
Ett mord och ett mordförsök.
Är A den som är skyldig till mordförsöket eller är det en helt annan person?
Jag har ingen aning så det är en fråga jag ställer mig.
Poliser sköter de transporterna oavsett om det är farligt eller inte så det behöver inte betyda något.
Citera
2024-08-07, 13:06
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Någon straff-frihet finns inte i Sverige, och har inte heller funnits under lång tid. Blir A dömd, så kommer alltså något straff dömas ut. Finns några saker som skulle kunna ändra det, bland annat om hon bedöms handla i nödvärn.
Om hon har en förvaltare eller ej påverkar inget, då hon som sagt är en myndig vuxen person.

När det gäller fängelse så är det svårare. Kriminalvården kommer med stor sannolikhet inte ha en förmåga att ta hand om A. Så då är det rättspsykiatrisk vård, men det ska man egentligen bara bli dömd till om man beroende av en psykiatrisk diagnos begick brottet. En funktionsnedsättning som så ska inte räcka, vad jag tror. Nu är det dock inte mitt expertområde, så någon som faktiskt jobbar på RPV kanske kan svara djupare på den frågan.

Så svaret är att ett straff kommer dömas ut, om hon blir dömd för ett brott. Svårare att svara på vilket straff, då det inte är en så vanlig situation, så det vimlar inte av tidigare exempel.
Jag själv skulle nog tro, om inte kraven för rättspsykiatrisk vård uppnås, att man i samarbete med frivården kommer uppfinna en behandling. Ingen professionell tror jag skulle bedöma att ett fängelsestraff kommer bidra till någon samhällsnytta.
Jag har redan fått svar..kortare men den informationen jag behövde. Tack för att du tog dig tid
Citera
2024-08-07, 13:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Tycker det är mkt anklagelser mot assistenterna även fd har du några belägg för detta eller du bara spekulerar?
Många OM i din text ovan du har alltså ingen fakta?

Oj, du har både jättedålig koll och fattade inte ett smack att mitt inlägg ovan. Jag är dock inte förvånad. Detsamma gäller de flesta näthatarna här i tråden.

De enda som vi vet har begått brott i detta är assistenterna, de som på många olika sätt och vis smutskastat och förtalat familjen och dottern genom att bryta sin tystnadsplikt på ett mycket grovt och allvarligt sätt när de postat inlägg i sociala medier med sådant förtal. De riskerar flera års fängelse för sina brott.

Mot bakgrund av den rättspraxis som utvecklats i Sverige på senare år, så vore det en stor rättsskandal om de inte döms för grovt brott mot tystnadsplikten och grovt förtal. De kommer alltså med största sannolikhet inte att undslippa såväl fängelse som höga skadestånd.

Märkligt att du ifrågasätter detta men inte alla grundlösa anklagelser mot familjen. Men du är väl en näthatare som övriga i tråden.
Citera
2024-08-07, 13:09
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Mamman hade en lön på 486 600 inkomståret 2023. Farfadern 944 900 samma år och farmodern 209 100.
Jag vill också bli PA om man tjänar så där jäkla bra.

Nu var jag lite snabb med att svara innan jag hade läst ikapp alla sidor. Har det framkommit om mammans inkomst inkluderar andra saker än lönen hon fick som assistent år dottern?
Citera
2024-08-07, 13:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Så det är inte heller något som man kan klandra A för.

Ingen har klandrat A på evigheter.

Och du vet väl att föräldrarna tackade nej till HBV utredningshem och ett annat boende, innan föräldrahemmet blev LSS boende? Eller har du inte den stenkoll du vill förespegla oss?

Svara kort och koncist på varför man nekar utredning.
Citera
2024-08-07, 13:14
Medlem
Anna-Helgas avatar
En tanke som slog mig och som stärker min känsla av att assistenterna torde ha suttit i/sitter i (?) en förbaskat knepig sits... De ser vad som sker, och att då inte kunna/få ingripa eller få gehör någonstans om de protesterar mot Essies situation, dessutom vara i beroendeställning gentemot en driven, manipulativ familj som styr och ställer och hittar på egna regler, lagar och "sanningar" efterbehov. Säger dom upp sig och drar därifrån kan dom inte finnas där och försöka skydda Essie överhuvudtaget.

Många vårdställen har totalt mobilförbud. Och som PA är det dessutom inte så enkelt att bara plocka fram telefonen under arbetstid, då de flesta lämnar den i sitt skåp och enbart har jobbtelefon på sig. Verkar finnas risk att saker skadas under arbetspassen och mobilen är många ganska rädda om. GDPR sätter stopp för att filma, det borde gälla även assistenterna... Om då Hundhjälpen, polisen, länsstyrelsen osv behöver bevis på missförhållanden är det med all sannolikhet inte särskilt enkelt att lyckas fånga dessa bevis på bild eller film. Allra helst eftersom mor och far finns där i princip hela tiden vad det verkar. När sen Hundhjälpen fick bevis vet vi ju att de polisanmälde och så även andra som bevittnat våld och vanvård av Essie. Vilket jobb och vilket mod!

En person skriver på nätet: "jag jobbar som assistent, filmar vi bryter vi tystnadsplikt med upp till 2 års fängelse i straffskalan"
Citera
2024-08-07, 13:20
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Du upplåter alltså din bostad till en lägre kostnad, bara för kommunens kostnaders skull?
Kan inte släppa det här med villan. Jäkligt smutt att ha pool nu när det är så varmt ute.
Det måste ha varit lite av genidrag av P att hyra ut fina villan till A när boräntorna steg och elpriserna skenade i höjden. Dom måste haft jäkla mycket pengar kvar i månaden eftersom dom knölade in sig i en liten lägenhet.
Bara elen i en villa på vintern är svindyr.
Bostadstillägg har ju ett tak och jag kan inte tänka mig att A har speciellt mycket i aktivitetsersättning.
Då kan man fråga sig hur kostnaderna för villa och elen finansierades? Hon ska ju ha råd med mat också. Har du koll på det?
Andra villaägare gick på knäna men familjen Ö löste det på ett imponerande sätt.
Det är återigen vi skattebetalare som betalat deras bolån och höga elräkningar.
Citera
2024-08-07, 13:28
Medlem
HappySnowmans avatar
Nu har jag hunnit glömma bort. Sorry om det blir omtagningar. Men när var det som P fick information från Hundhjälpen att en anmälan hade gjorts? Visst var det innan Essie försvann?

I så fall känns det väldigt enkelt. Precis som ni har varit inne på så riskerade han att avslöjas som djurplågare helt enkelt. Ingen hund, pengar i sjön. Bara att låta hunden försvinna och därmed var även problemet med myndigheterna borta. Som grädde på moset hoppades han kunna fylla plånboken med försäkringspengarna.

Missar jag något?
Citera
2024-08-07, 13:34
Medlem
Banned.s avatar
Citat:

Ja jösses vad du är korkad. Inget av ovanstående skulle diskvalificera utbetalning från försäkringen om Essie omkomit i samband med att dottern blivit utåtagerande. Du kan helt enkelt inget om juridik och är uppenbarligen för korkad för att inse det också.

Tyvärr, vilken missräkning det blev nu från din sida 🥱

Citat:
Jag tänker att många av de som arbetar som assistenter inte har svenskt ursprung, och att Essie skickats utomlands och där sålts vidare. Den eller de som hyser sådant här agg mot familjen har inte bara tagit Essie, de har sett till att tjäna en slant på henne också. Vare sig hunden sålts som en vanlig sällskapshund eller någon form av tjänstehund, så finns ett värde i henne.

I Sverige hade ju situationen blivit ohållbar ganska snabbt som du skriver, för det finns ändå en reell risk för upptäckt, och även om det inte avslöjas automatiskt om Essie hamnar hos en veterinär, så har fallet ändå blivit väl känt i branschen i landet och det har nog talats om fallet på så gott som alla veterinärkliniker i landet. Skulle misstanke uppstå är det bara ett snabbt öga på tänderna och en slagning på internet så har en veterinär, en djursjukskötare eller en djurvårdare svaret. Utanför Sverige däremot är risken för upptäckt nära noll.

Nu har du tittat för länge på sagostunden

Citat:
Om det är några som inte blir poppis i fängelset, och som verkligen riskerar hamna där, så är det assistenter som ger sig på en gravt autistisk tjej och stjäl hennes hund.

Det var väl sekretessbrott nyss

Citat:
Om pappan fått in väldigt mycket pengar via swish, så betyder det att det är väldigt många människor som litar på pappan och därför har swishat pengar.

Om pengarna inte blivit återbetalda så betyder det faktum att inte en enda av alla dessa människor har beklagat sig över det, inte en enda, att alla dessa människor fortfarande litar på pappan och är fortsatt nöjda över att ha bidragit.

Således är det tydligt att alla vanliga vänliga människor förstår att familjen blivit utsatt för ett riktigt svin, sannolikt en före detta assistent, som iscensatt allt detta och som stulit Essie från dottern som så väl behöver sin assistanshund.

🤣 Vilka fantasier, nu får du verkligen stänga av sagostunden för detta årtiondet! Ge tillbaka telefonen till skötarna nu innan du går in i en psykos. Du har redan börjat hallucinera friskt.

Du måste vara en bedragares våta dröm som är så naiv. Men för din info så har P swishat tillbaka pengarna fortare än kvickt när det var någon som råkade andas om försäkringspengarna. Denna person blev givetvis raderad och blockerad ögonaböj.
När någon frågade om insamlingen så var den givetvis pausad. Ja tro fan det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in