Citat:
Ursprungligen postat av
vemedinma
Fråga till någon som har koll....om A skulle bli dömd för brott...får hon sitta i fängelse? Eller kan hon tack vare förmyndarskap inte straffas?
Någon straff-frihet finns inte i Sverige, och har inte heller funnits under lång tid. Blir A dömd, så kommer alltså något straff dömas ut. Finns några saker som skulle kunna ändra det, bland annat om hon bedöms handla i nödvärn.
Om hon har en förvaltare eller ej påverkar inget, då hon som sagt är en myndig vuxen person.
När det gäller fängelse så är det svårare. Kriminalvården kommer med stor sannolikhet inte ha en förmåga att ta hand om A. Så då är det rättspsykiatrisk vård, men det ska man egentligen bara bli dömd till om man beroende av en psykiatrisk diagnos begick brottet. En funktionsnedsättning som så ska inte räcka, vad jag tror. Nu är det dock inte mitt expertområde, så någon som faktiskt jobbar på RPV kanske kan svara djupare på den frågan.
Så svaret är att ett straff kommer dömas ut, om hon blir dömd för ett brott. Svårare att svara på vilket straff, då det inte är en så vanlig situation, så det vimlar inte av tidigare exempel.
Jag själv skulle nog tro, om inte kraven för rättspsykiatrisk vård uppnås, att man i samarbete med frivården kommer uppfinna en behandling. Ingen professionell tror jag skulle bedöma att ett fängelsestraff kommer bidra till någon samhällsnytta.