2024-08-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men snälla, att den här kvinnan är psykiskt sjuk och mår oerhört dåligt kan inte råda någon som helst tvekan om. Då får man vara smidig med samtycke.

Och du kan väl inte tycka att personalen får skylla sig själv om de blir bitna, knivhotade etc.

Nej, man kan absolut inte vara lite smidig med vad som kan misstänkas bli en livslång medicinering. Klart att det måste ske med ett informerat samtycke. Det är inte mindre viktigt i det här fallet, utan tvärtom mycket, mycket viktiga med att få ett samtycke.

Självklart ska inte personal som gör sitt jobb bli bitna eller knivhotade. Men igen, andra kommuner lyckas ju, är det medborgaren det är fel på, eller verksamheten?
Citera
2024-08-08, 22:28
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är en viktig princip i alla västerländska rättssystem, är man inte dömd är man oskyldig. Hävdar någon att han inte är oskyldig, så äger man bevisbördan. Inte de som säger att han är oskyldig.

roligt att du inte kan se skillnaden mellan rättssystemet och ett anonymt diskussionsforum
men du menar att om jag stjäl något från dig och du inte kan bevisa att jag gjorde det så är jag oskyldig
Citera
2024-08-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agata007
Låter mycket konstigt det han skriver. Undrar hur dom gjorde på psykakuten i Uppsala när hon blev inkörd efter incidenten på det tidigare boendet. Brukar dom inte ge något så att personen lugnar ned sig då?
Jag har en känsla att föräldrarna varit ovilliga att medicinera redan när A var liten. Varför detta motstånd till medicin som kan hjälpa?

Nu är det ju lite svårt att utgå från DIN KÄNSLA.
Fakta är ganska enkel, det verkar som att det fanns en pågående läkarkontakt, då MAS:en skulle försöka att faktiskt få den kommunikationen fungerande.
Därutöver, finns det ingen fakta. Varken för att familjen varit vänligt inställa, eller varit emot en medicinsk behandling. Så när ni "tror" att familjen skulle varit emot, så har ni absolut inget på fötterna. Till och med mindre än inget.
Citera
2024-08-08, 22:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Har du någon journal som säger att hon varit medicinerad?
Och om hon nu varit medicinerad och ändå haft dessa anfall, så fattar jag inte varför det är fortsatt tjat om medicin, då den uppenbarligen inte fungerat.

Du vet mycket väl att vi inte kommer åt journaler. Så vi kan spekulera som vi vill.

Eftersom hon har EP borde hon ha medicin åtminstone för det och det brukar ha en lugnande effekt som biverkan. Uppenbarligen borde hon ha ytterligare medicinering för ångesten.

Att föräldrarna tror bemötande ska vara lösningen har framkommit i alla de dokument vi sett. Det är rent ut sagt förjävligt, det funkar ju inte. Och om de som har ansvaret för henne inte kan se det, ska de fråntas det och punkt slut. Det är sunt förnuft.
Citera
2024-08-08, 22:35
Medlem
flashmaners avatar
Ja, det dyker bara upp fler och fler oegentligheter kring Hundhjälpen i Uppland i detta ärende.

I ett inlägg den 28 Juli så skriver Hundhjälpen bland annat följande

Citat:
Vi har flera steg i vår process för att förvissa oss om att en hund ska få ett bra liv med sin förare. Att information undanhållits oss är givetvis upprörande.

En assistanshund får självklart aldrig utsättas för hot eller våld, varken psykisk eller fysisk sådan. I varje enskilt fall förvissar vi oss därför om att sådan risk inte föreligger.
Detta gjordes även med Essies brukare.

Hundjälpen påstår alltså att de har förvissat sig om att ingen risk för våld föreligger med dottern som brukare av Essie.

Hundhjälper påstår vidare att

Citat:
Hade vi vetat att det förelåg minsta risk hos Essies brukare att bli utåtagerande eller aggressiv mot en hund/assistanshund hade vi inte sålt en assistanshund till familjen.

De skulle alltså aldrig ha sålt en hund om det förelåg minsta risk att dottern kunde bli utåtagerande.
Det får alltså inte föreligga någon risk alls, inte minsta risk. För då påstår Hundhjälpen att de inte säljer någon hund.

De förklarar också att de upprättat en anmälan till SBK och till Länsstyrelsen.

Citat:
Vi upprättade en anmälan till SBK/assistanshund, som examinerat Essies brukare, hennes föräldrar och Essie samt till Länsstyrelsen.

Avslutningvis säger Hundhjälpen följande

Citat:
Hundens välfärd är för oss det viktigaste och har högsta prioritet.

Hundens välfärd är för oss det viktigaste och har högsta prioritet.

Mer än en månad innan de säger detta om hundens välfärd som högsta prioritet, har de gjort en anmälan med allvarliga anklagelser om våld emot hunden.

Ändå sitter de i Enköpingsposten efter att de har gjort anmälan om våld, och säger att de hoppas att hunden kommer tillbaka till familjen.

Det där om att Hundhjälpen mörkar för alla i sin omgivning att de har gjort en anmälan till Länsstyrelsen, det påtalade jag redan igår. De kontaktade inte pappan och berättade, och de sa ingenting till Enköpingsposten utan sa istället att de hoppades att hunden skulle komma tillbaka till familjen. Sedan vänder de på kappan och säger att de aldrig skulle ha skickat en hund dit om de hade vetat vad de nu vet, men det visste de ju när de sa att de hoppades att hunden skulle komma tillbaka till dottern. De hoppades att Essie skulle komma tillbaka till dottern, trots att de påstår att hunden blev utsatt för allvarlig våld hos dottern!

Och nu till kvällens avsöjande.

Hundhjälpen visste redan från början, innan de skickade Essie till dottern, att hunden där riskerade utsättas för våld och att hunden behövde ständig övervakning av någon annan, när hunden var med dottern, för att skyddas från dottern och hennes "problem".

Detta har Hundhjälpen själva berättat!

Hundhjälpen berättade för Länsstyrelsen att de visste att hunden måste skyddas för att "barnet" har de problem som finns!

Så här står det i den upptagning av Hundhjälpens anmälan som Länsstyrelsen har gjort:
Citat:
Inför leveransen skickades mycket dokumentation till familjen om hur hunden ska hanteras och att det alltid måste finnas någon som kan skydda hunden när barnet har de problem som finns.

Hundhjälpen har alltså varit mycket väl medvetna om att det ALLTID måste finnas någon som kan SKYDDA Essie från dottern.

Det är utan tvekan så att Hundhjälpen ljuger oss alla rakt upp i ansiktet när de påstår att

Citat:
Hade vi vetat att det förelåg minsta risk hos Essies brukare att bli utåtagerande eller aggressiv mot en hund/assistanshund hade vi inte sålt en assistanshund till familjen.

För det vet vi nu att de visste redan från början!

Man undrar vad det är som hundhjälpen egentligen vill dölja, för något är det helt klart!

Här finns Länsstyrelsen upptagning av Hundhjälpens anmälan, samt Hundhjälpens egna ord enligt ovan, på deras facebookhemsida.

Länsstyrelsen Tjänsteanteckning

Hundhjälpen Assistanshundar Facebook
Citera
2024-08-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
roligt att du inte kan se skillnaden mellan rättssystemet och ett anonymt diskussionsforum
men du menar att om jag stjäl något från dig och du inte kan bevisa att jag gjorde det så är jag oskyldig

Korrekt, och om jag senare hävdar att du stulit något av mig, till exempel en jaktlabrador av kvinnlig kön, då är det jag som äger bevisbördan.

Och ja, det är många på det här forumet som lever efter regeln att den som påstår det får bevisa det. Gör man inte det, så brukar folk mest betrakta en som en andra klassens debattör.
Citera
2024-08-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Den här tråden har ju svällt och handlar numera mest om andra saker än vad som egentligen har hänt Essie.

De allra flesta förstår nog att efter fyra veckor utan någon som helst bekräftelse eller godtagara observationer om att hunden stulits/kidnappats eller förts bort återstår misstanken om att familjen ligger bakom hundens försvinnande.. .

Men var är hon då?

I en gödselstack i Fjärdhundra eller någonstans under jord i Norra Sverige?

Det borde vara en av de viktigaste frågorna i denna tråd eftersom ingenting lär lösas av polisen om de inte får detaljerade uppgifter.

Den som vill gömma en kropp (människa eller djur) väljer sällan en okänd plats utan väljer ett område eller en plats man känner till för att undvika upotäckt och avslöjande.
Farfar har en sommarstuga vid Lejondalssjön i Kungsängen. Ligger intill militärt övningsområde. Infon dök upp i facebookgruppen ”Essie - vad vet vi” igår.
Någon hade hittat en av farfars trådar och visade en skärmdump.
Kan det vara där A och mamman varit?
Kan det eller övningsfältet vara begravningsplatsen?
Citera
2024-08-08, 22:40
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Korrekt, och om jag senare hävdar att du stulit något av mig, till exempel en jaktlabrador av kvinnlig kön, då är det jag som äger bevisbördan.

Och ja, det är många på det här forumet som lever efter regeln att den som påstår det får bevisa det. Gör man inte det, så brukar folk mest betrakta en som en andra klassens debattör.

och då förstår jag inte alls vad du gör i ABoK, för du är utan tvekan i fel forum för du fattar ju ingenting, för du skriver faktiskt att vi inte har något att diskutera förrän det finns en dom i målet
Citera
2024-08-08, 22:41
Medlem
Citat:
Nej, man kan absolut inte vara lite smidig med vad som kan misstänkas bli en livslång medicinering. Klart att det måste ske med ett informerat samtycke. Det är inte mindre viktigt i det här fallet, utan tvärtom mycket, mycket viktiga med att få ett samtycke.

Självklart ska inte personal som gör sitt jobb bli bitna eller knivhotade. Men igen, andra kommuner lyckas ju, är det medborgaren det är fel på, eller verksamheten?

Jag ställde frågan innan om kvinnan sagt att hon vill flytta till en bunker utan aktiviteter. Du svarade aldrig. Även här ska gon väl ge sitt samtycke med det resonemanget?

En undran, tycker du det är bättre att folk har ångest eller kanske får någon medicin för det så personen blir o känner dig lite bättre?
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det är en skillnad på att lägga sig i och aktivt förhindra, vilket är vad jag läser in av PÖ:s beteende i stycket jag citerar.

Du svarade aldrig på en fråga jag ställde i tråden tidigare förresten. Anser du att samhället inte ska ha rätt att hindra A från att leva ut sin aggressivitet?

Varför skulle inte dottern ha samma rätt att leva ut sin aggressivitet som alla andra människor har?
Lagen skall väl gälla lika för alla, eller tycker inte du det?
Citera
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Ja, eller öronmärkning. Men det finns ett otal katter som varken är märkta eller registrerade.

Enligt PÖ ska katten Snövit med till det nya boendet o då nu länsstyrelsen fått upp ögonen på familjens djur bör de snarast märka o registrera katten.
Annars är det en brist o kan bli till ett eget föreläggande. Så vi får se hur snabbt någon av familjen läser här o hur snabbt Snövit blir registrerad.
Hur ska du/någon annan kolla upp att katten blir registrerad? Det går inte att söka på namn, endast chipnummer eller tatuering....
Citera
2024-08-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenOldie
Farfar har en sommarstuga vid Lejondalssjön i Kungsängen. Ligger intill militärt övningsområde. Infon dök upp i facebookgruppen ”Essie - vad vet vi” igår.
Någon hade hittat en av farfars trådar och visade en skärmdump.
Kan det vara där A och mamman varit?
Kan det eller övningsfältet vara begravningsplatsen?

Jag nämnde det i tråden här igår eller i förrgår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in