Citat:
Ursprungligen postat av
larkascending
Det är en skillnad på att lägga sig i och aktivt förhindra, vilket är vad jag läser in av PÖ:s beteende i stycket jag citerar.
Du svarade aldrig på en fråga jag ställde i tråden tidigare förresten. Anser du att samhället inte ska ha rätt att hindra A från att leva ut sin aggressivitet?
Det jag ser är att de har olika uppfattningar av vad den skulle innehålla. Något som är bra, då det dokumentet ska ligga till grund för insatsen. Så när du läser att P förhindrat, så läser jag att kommunen börjat försent med övergången till verksamheten, och inte heller prioriterat dokumentet tillräckligt mycket. Kanske också själv saknar kunskapen om vad en genomförandeplan bör innehålla.
Nej, det har jag inte svarat på. För jag har ärligt talat inte sett det. Men jag kan svara på det frågan, fast antagligen inte som du vill. Jag tror inte att A har en omfattande aggressivitet. Människor som träffat henne säger att hon är underbar, smart och ganska skön att umgås med. Det aggressiva beteendet är alltså något annat, ett symtom. Anser jag att samhället bör rensa bort de symtomen, så är svaret ja.
Jag påstå inte att det är enkelt, men jag tror, så här på utsidan att det är möjligt att nå mycket långt. Kanske inte till 100%, utan vissa gånger kommer stödpersonal behöva ta hand om utbrotten, men mycket långt. Och i det arbetet att hantera hennes utbrott, så kan det ju vara så illa att man någon gång kommer behöva vara fysisk, och helt enkelt hindra henne från att skada saker.
Om det då är så att orsaken till utbrotten är ångest, så ja, då måste man ju rensa bort ångesten från hennes liv.
Är det PMS, så ja, då måste man ju hantera det problemet.
Är det bara medicin som kan lösa dessa problem, då är det ju så, och man måste då försöka få ett informerat samtycke. Nu tror inte jag att så skulle vara fallet, men som jag sagt, så är jag inte läkare.