2024-08-02, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Jag jobbar i försäkringsbranschen dock med bil skador därav vet jag jag hur utredare på försäkringsbolag jobbar. jag törs nästan lova dom löser detta. som jag skrev tidigare IF utredare löste mordet på Johanna Möllers pojkvän. dom gjorde gravöppning. polisen i Västerås avskrev det som självmord, men If fick fram det var klorvatten i lungorna. Försäkringsbolagens utredare har många verktyg i verktygslådan som det numera heter så populärt. Jag förlitar mig på dom.
GPS info från bilar och telefonlistor är nog en bra väg att gå. men det har nog utredarna koll på. Inte polisen.
Citera
2024-08-02, 00:59
Medlem
Vet vi när A flyttade hemifrån första gången?
Till boende eller skolan, vilket som kom först.
Och när flyttade hon hem igen?
Citera
2024-08-02, 01:05
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Jag jobbar i försäkringsbranschen dock med bil skador därav vet jag jag hur utredare på försäkringsbolag jobbar. jag törs nästan lova dom löser detta. som jag skrev tidigare IF utredare löste mordet på Johanna Möllers pojkvän. dom gjorde gravöppning. polisen i Västerås avskrev det som självmord, men If fick fram det var klorvatten i lungorna. Försäkringsbolagens utredare har många verktyg i verktygslådan som det numera heter så populärt. Jag förlitar mig på dom.
Dom är jätteduktiga att utreda och nu gav du mig hopp att det kommer att lösas ❤️
En sån här sak ska dom inte komma undan med.
Hunden var nog försäkrad för ett högt belopp på liv.
Själv la jag den max belopp på veterinärvård och nästan inget på liv. Man vill kunna rädda djuret om olyckan skulle vara framme.
Fy fan att pengar ska få människor till att göra vidriga saker
Citera
2024-08-02, 01:14
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Men, om de har skulder- har de då 50 000 kronor att utbetala i hittelön?

Jag misstänker också insiderbrott men hoppas så klart att Essie bara blev "wild and crazy" och stack efter en hare eller något....Fast då borde hon nog hittats vid det här laget.

Hur ser försäkringar ut kring assistanshundar? Nu hör det väl ej till vanligheterna att sådana försvinner men kan en hundinnehavare få ut pengar på förlorad hund, få en ny hund? Eller räknas det som slarv att de släppt ut hunden, utan uppsikt och dessutom den tid på året då "koppeltvång" gäller?
Han har nog jäkligt mycket pengar. P lyckades starta en swishinsamling och om hunden är bragd om livet så hade han kunnat lagt en miljon som hitttelön. Det spelar väl ingen roll. P vet vad som hänt med Essie och att lägga ut en hittelön ser bra ut.
Allt med krokodiltårar och stackars oss är bara skådespeleri och teater.
P är en slug jävel och har talets gåva. Kan formulera sig på papper. Det är därför han fått igenom så mycket. Han vet hur myndigheter ska tas. Han räknade nog inte med att folk skulle reagera så här kraftigt bara.
Citera
2024-08-02, 01:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
helt plötsligt tyst i facebook gruppen om Essie..skumt.

Det här skrev farfar förra veckan.
"Just nu får vi många frågor kring tystnaden. Det beror på att det är ett polisärende med förundersökningssekretess och vi har blivit avrådda från att vara aktiva på Facebook."
Citera
2024-08-02, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det har jag heller inte påstått. Jag tog upp varför det inte finns några belägg för anklagelsen om att Essie gett "tveksamt resultat", utan att den information som finns snarare tyder på motsatsen.

Hur vet du att att Essie "inte hjälpt så mycket så att A får en fungerande vardag"?

Vad är "en fungerande vardag" enligt dig i dotterns kontext, och hur vet du hur dotterns vardag fungerar med och utan Essie?

Jo, det är precis vad jag argumenterade för att det gör. Familjen har lagt 300 papp på en assistanshund. Det tror jag inte en sekund på att de hade gjort, om de redan från början hade en erfarenhet av att dottern inte fungerade med djur. Eftersom de hade såväl hund som katt tidigare så lär de ha haft en god bild av hur deras dotter fungerar med djur. Märkligt påstående av dig tycker jag att man inte skulle veta hur ens barn är med en hund när man har en hund, bara för att det finns fler i familjen. Vi är flera i min familj, och jag vet mycket väl hur alla i min familj är med hundar, jag vet också hur många i min vänskapskrets är med hundar, eftersom jag sett dem umgås med våra hundar. Det är verkligen inget konstigt med det. Det motsatta hade varit konstigt.

Den hund de hade innan Essie kom omplacerades just för att Essie kom, inget konstigt med det. Katten har de kvar.

Interaktionerna behöver inte alls vara helt olika, det kan tvärtom vara mycket som är lika, särskilt med en psykisk hälsa hund.

Nej, inte enligt "dokument", enligt en före detta anställd assistent.
Jag tror dock som du, att hon älskar djur och Essie, men att Essie råkat ut för hennes utåtagerande. Det är dock inget som varken hon eller Essie skall lastas för, utan det är pappan och i den mån de anställda assistenterna har fått utbildning och instruktioner som bär ansvar för att skydda Essie i de situationerna.

Du får gärna länka till det uttalande du avser där PÖ skulle uttalat detta.

Att få såna brutala utbrott där hon skadar sig själv, riskerar att skada andra, Hotar att ta livet av sig låter inte som en person som mår bra och lever en fungerande vardag.
Hon fick inte vara kvar på ett boende pga av att de andra inte kände sig säkra. Läste även nåt om typ knivar, hammare och eltejp.
Hon har varit våldsam mot Essie (sparkat henne på rumpan som pappan skrivit). Ska jag fortsätta??
Det låter för mig inte som en fungerande vardag.
En person som mår bra skadar inte sig själv eller andra fysiskt.
Hon mår uppenbarligen inte bra och behöver MER och ANNAN hjälp/vård.
Jag tror självklart att väldigt många med rätt förutsättningar och den ev. vård man behöver kan leva en bra och relativt fungerande vardag. Men utifrån det man läst så låter det som att A har det otroligt tufft och jobbigt i vardagen.

Det jag menade var att bara för att en familj TILLSAMMANS haft en hund innan betyder det inte att ALLA i den familjen fungerar med hunden. Det är min poäng.
Sen när situationen är så jobbig som den låter så förstår jag om man som förälder greppar efter halmstrån för att de tror att det hjälper dottern. Och Essie har säkert hjälp A på många sätt. Det säger jag inte emot. Men däremot har A sparkat Essie och det tyder ju på att allt inte funkar. Varken A eller Essie mådde bra i den situationen.
Men enligt dig så funkade det mellan A och förra hunden. Men bevisligen har det ju funkat sådär med Essie eftersom A sparkat henne i aggression. Då är ju interaktionerna mellan de två i denna situation inte alls lika.
Eller så blev förra hunden helt enkelt behandlad exakt som Essie. Säkert mycket kärlek och gos men tyvärr risk för våld.
Då funkar det uppenbarligen inte och det är varken "barnets" eller Essies fel.

Här kan du läsa om PÖ's uttalande om sparken
https://www.facebook.com/share/p/NA2YVXCgPYnG771E/?mibextid=K35XfP
Citera
2024-08-02, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ungenskunk
Jo, det är precis vad jag argumenterade för att det gör. Familjen har lagt 300 papp på en assistanshund. Det tror jag inte en sekund på att de hade gjort, om de redan från början hade en erfarenhet av att dottern inte fungerade med djur. Eftersom de hade såväl hund som katt tidigare så lär de ha haft en god bild av hur deras dotter fungerar med djur. Märkligt påstående av dig tycker jag att man inte skulle veta hur ens barn är med en hund när man har en hund, bara för att det finns fler i familjen. Vi är flera i min familj, och jag vet mycket väl hur alla i min familj är med hundar, jag vet också hur många i min vänskapskrets är med hundar, eftersom jag sett dem umgås med våra hundar. Det är verkligen inget konstigt med det. Det motsatta hade varit konstigt

Det är väl ändå vi skattebetalare som lagt 300.000 på hennes assistanshund, inte familjen? De fick ju ansöka om det och fick hund beviljat som ”hjälpmedel”.
Citera
2024-08-02, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weezl
Det är väl ändå vi skattebetalare som lagt 300.000 på hennes assistanshund, inte familjen? De fick ju ansöka om det och fick hund beviljat som ”hjälpmedel”.

Det är inte säkert att det är "vi" som betalat det.
Att de fick beviljat assistanshund som hjälpmedel har ingenting med vem som betalar för kalaset att göra. Det är inte det som är avgörande för brukshundklubben om vem som betalar. De kollar att man är lämplig och är i behov av assistanshund när de beviljar det.
Däremot kan de ju haft kontakt med typ fk eller nåt innan och frågat om ersättning under/efter utbildning och vetat om de får det.

Såhär står det iaf på brukshundklubbens hemsida

För dig som funderar på eller redan är under utbildning finns det möjlighet att söka ekonomiskt stöd via fonder och stipendier.
Nedan hittar du ett urval av de fonder som finns att söka. Listan är inte heltäckande utan har endast för avsikt att vara ett stöd för dig som vill söka medel. Har ni information om andra vägar till stöd så kontakta gärna Svenska brukshundklubben på assistanshund@brukshundklubben.se.
Länstyrelserna har en gemensam stiftelsedatabas som du når genom följande länk: stiftelser.lansstyrelsen.se
Citera
2024-08-02, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Får en känsla att hon stuckit en sax i Essie. Läste här att A gillade att pyssla och saxar inte fick plockas bort.
Pappan och farfar har väl röjt undan kroppen.

Tror också dom gjort det...mamman jobbade till 23.00 den kvällen, hunden försvann osynligt, i tystnad och var plötsligt bara borta
Citera
2024-08-02, 07:12
Medlem
Citat:

Var finns det bekräftat, att PÖ fick Essie som "hjälpmedel"?
Citera
2024-08-02, 07:54
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungenskunk
Att få såna brutala utbrott där hon skadar sig själv, riskerar att skada andra, Hotar att ta livet av sig låter inte som en person som mår bra och lever en fungerande vardag.
Hon fick inte vara kvar på ett boende pga av att de andra inte kände sig säkra. Läste även nåt om typ knivar, hammare och eltejp.
Hon har varit våldsam mot Essie (sparkat henne på rumpan som pappan skrivit). Ska jag fortsätta??
Det låter för mig inte som en fungerande vardag.
En person som mår bra skadar inte sig själv eller andra fysiskt.
Hon mår uppenbarligen inte bra och behöver MER och ANNAN hjälp/vård.
Jag tror självklart att väldigt många med rätt förutsättningar och den ev. vård man behöver kan leva en bra och relativt fungerande vardag. Men utifrån det man läst så låter det som att A har det otroligt tufft och jobbigt i vardagen.

Det jag menade var att bara för att en familj TILLSAMMANS haft en hund innan betyder det inte att ALLA i den familjen fungerar med hunden. Det är min poäng.
Sen när situationen är så jobbig som den låter så förstår jag om man som förälder greppar efter halmstrån för att de tror att det hjälper dottern. Och Essie har säkert hjälp A på många sätt. Det säger jag inte emot. Men däremot har A sparkat Essie och det tyder ju på att allt inte funkar. Varken A eller Essie mådde bra i den situationen.
Men enligt dig så funkade det mellan A och förra hunden. Men bevisligen har det ju funkat sådär med Essie eftersom A sparkat henne i aggression. Då är ju interaktionerna mellan de två i denna situation inte alls lika.
Eller så blev förra hunden helt enkelt behandlad exakt som Essie. Säkert mycket kärlek och gos men tyvärr risk för våld.
Då funkar det uppenbarligen inte och det är varken "barnets" eller Essies fel.

Här kan du läsa om PÖ's uttalande om sparken
https://www.facebook.com/share/p/NA2YVXCgPYnG771E/?mibextid=K35XfP
Om det funkade med förra hunden sä är det ju märkligt att de lämnade bort den
Citera
2024-08-02, 07:56
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Nej, den är inte beviljad av kommunen, därför betalade de den själv. Därav spekulationer om försäkringsbedrägeri
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in