2024-07-31, 12:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Hur ska man kunna hitta Essie om det är så att hon är avliden? Är det någon här som har kollat närliggande områden, skogar och sjöar? Är det ens någon som letar fortfarande?

Kan en eftersökshund hitta nergrävda djur?

Vem menar du ska bekostar det? Och om man skulle hitta henne, vad händer sen? En död Essie bevisar att hon är död inte vem som tagit ihjäl henne.
Citera
2024-07-31, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det har framkommit att föräldrarna är motståndare till medicinering. Om dottern får utbrott är det personalens fel. Har man hängt med i tråden vet man.

Anade nästan det. Har försökt hänga med men nästan 500 sidor är lite svårt att läsa allt. Men jag förstod nästan att det var något sådant.
Citera
2024-07-31, 12:53
Medlem
Gillar en sida på Facebook som även den heter "Hundhjälpen."
Förvirrade människor har trott att det var dom som sålde (?) Essie till A och hennes familj. Så nu har dom skrivit ett inlägg att dom inte har något med Essie eller familjen att göra.

Det lustiga är att denna sida hade skrivit ett inlägg tidigare idag, men av någon anledning så raderade dom det inlägget, och la upp ett nytt. I tidigare inlägg fanns det givetvis kommentarer från folk som minsann inte alls trodde att Essie blev utsatt för våld, och blev hemskt arga över att Hundhjälpen tagit någons "parti."

https://www.facebook.com/100069269933614/posts/pfbid02YorCy9mt64zHcNaZdWD8B6jqRxzG5nirtLvPMcfMQ12 9c51QRY1fZd1oXvmMRaJvl/?app=fbl

Jag håller alla tummar och tår för att inga djur ska behöva spendera "egentid" med denna familjen.
Citera
2024-07-31, 12:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escamas
Anade nästan det. Har försökt hänga med men nästan 500 sidor är lite svårt att läsa allt. Men jag förstod nästan att det var något sådant.

Eventuellt är de påverkade av antroposofi eftersom dottern tidigare varit på ett boende i Järna. Men det är en ren spekulation från min sida.
Citera
2024-07-31, 12:55
Medlem
Ett motiv till att Essie skulle försvinna förutom försäkringsbedrägeri var den sociala skammen för familjen om misshandeln och vanvården av Essie blev känd i hela Sverige.
Citera
2024-07-31, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Hur ska man kunna hitta Essie om det är så att hon är avliden? Är det någon här som har kollat närliggande områden, skogar och sjöar? Är det ens någon som letar fortfarande?

Kan en eftersökshund hitta nergrävda djur?
Jag hoppas Utredarna på försäkringsbolaget kopplar deras bils Gps data.då kan man se vart bilen ev körts den aktuella kvällen
Citera
2024-07-31, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Ja, man kan hoppas på det men är det nån insatt som vet hur det verkligen ser ut?

Inte framkommit i tråden iaf, du får vända dig till kommunen... kanske de har bestämt sig för vad som ska hända på det nya boendet.
Citera
2024-07-31, 13:03
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneochSvea
Jag gissar att när han la ut efterlysningen hade han nog inte en tanke på att det skulle bli så här stort, inte sluta i kaos. Antagligen trodde han att det skulle bli delningar på Facebook, i media och bara en massa omtanke och kärlek. Så blev det inte. Fattade nog inte att folk skulle börja ifrågasätta och räkna ut att något är väldigt lurt, se igenom lögner. Antar att i hans egovärld kändes det som ett omöjligt scenario.
Verkar som att hans 5 min of fame blev väldigt mycket mer än han tänkte. Snarare en sommar i katastrof men jag känner inga sympatier med honom. Tvärtom!
Hade han glömt att flashback finns?? Här lämnas inget åt slumpen. Oavsett om hunden är stulen eller ej, mina sympatier har han inte heller.
Citera
2024-07-31, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Hur vet du att Essie har tappat tanden?

I efterlysningen står ”Essie saknar en liten framtand i överkäken”. Det är inte ovanligt att en hund aldrig får alla sina 42 permanenta tänder.
På hundutställning räknas t.ex. avsaknad av en framtand som ett så allvarligt fel att det för vissa raser diskvalificerar hunden från pris.

Det kan naturligtvis också hända att en hund tappar/bryter av en tand om den t.ex. biter i något olämpligt.

En lucka i överkäken där det skulle ha suttit en tand är en bra detalj att känna till för snabb identifiering när det gäller hundar som annars liknar andra hundar. Svarta labradortikar finns det ju många av men inte lika många som har en lätt synbar lucka i överkäkens tandrad.

Den är utdragen för länge sedan under tiden Hundhjälpen Uppland hade hunden, så tanden kan man bortse från när man spekulerar om vad psykfamiljen gjort.
Citera
2024-07-31, 13:09
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jaha, du har alltså pratat med alla grannar som har berättat detta för dig?

Jösses vilken massa skitsnack du kommer med. Du har verkligen ingen koll överhuvudtaget på någonting. Essie var registrerad hos JBV långt innan hon kom till familjen Ö.

Och?
Sökningen efter Essie pågår också fortfarande!

Man får vara bra korkad om man går ut i skogen och sätter sig och grillar korv i tron att det skall återbörda en stulen hund!

Du hade tapetserat med papperslappar. Essies husse var lite smartare än så och tog istället till sociala medier, vilket fick till följd att massmedia med TV och hela landet är engagerade.

Att du helt saknar förståelse för hur olika människor hanterar sorg säger en hel del om dig men inte ett skit om mamman.

Hade din hund varit värd "allt" för dig hade du aldrig kallat din hund för en "byracka".

Hunden var INTE registrerad hos jordbruksverket. Enbart skk. Jag förstår att du inte delar mångas uppfattning här inne. Men fakta är fakta. Flera enköpingsbor som dessutom bor nära har inte noterad vare sig sök, id hundar, drönare eller ropande människor. Så kamma dig lite och läs fakta i tråden innan du skriker
Senast redigerad av vemedinma 2024-07-31 kl. 13:18.
Citera
2024-07-31, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Inte framkommit i tråden iaf, du får vända dig till kommunen... kanske de har bestämt sig för vad som ska hända på det nya boendet.

Kanske domstolen ger mer klarhet i det med tanke på att det är både ärenden från Ivo, Försäkringskassan och Kommunen.
Citera
2024-07-31, 13:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Fast det är ju just det som är den stora frågan avseende detta. Drivs nya stället i kommunal regi eller drivs det på entreprenad, dvs har assistansbolaget fått upphandlingen om själva vården

Ja, det vill vi veta. Om nu boendet blir av, grannarna har protesterat för det är känt lokalt hur hon är. Ska hon då hamna ute i skogen, som den där killen som blev barmhärtighetsmördad av sin syster? Unnar henne ett bättre öde, hon får ju inte för hurdan hon är.

Det hade också varit intressant att undersöka föräldrahemmet, som ju verkar ha varit omgjort till LSS boende och hyrts ut för dyra pengar rätt ner i pappans ficka. De bodde ju inte där fast de var skrivna på adressen.

Kan för lite om assistans fiffel. Kan mamman ha fungerat som en föreståndare? Har sett screenshot där hon ger direktiv till personalgruppen Essie, med en idiotisk förklaring hur de ska hantera dotterns våldsutbrott mot henne. Det finns upplagt i tråden, långt bak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in