2024-07-29, 13:50
  #14017
Medlem
Kollektivavtal och a-kassa är för meningslösa sossar. Se till att skapa ett eget skyddsnät och höj dig över pöbeln.
Citera
2024-07-29, 13:55
  #14018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Kollektivavtal och a-kassa är för meningslösa sossar. Se till att skapa ett eget skyddsnät och höj dig över pöbeln.

trams,

A kassan är en extremt billigt grundskydd. Alla skall vara med precis lika självklart som
att ha en basic hemförsäkring.
Citera
2024-07-29, 15:05
  #14019
Medlem
sebastian66s avatar
Var smart sura 160 pi om du kommer att bli arbetslös. Dra in på pastan eller nötfärsen istället.
Det kan komma i röven senare i livet om du har otur.
Jag gick ur akassan för typ 10 år sedan hade soft arbete lastbilschaffis.
Trygg anställning det fanns arbeten runt om på alla ställen, Dvs det var sjukt meningslöst jag betalade typ 750 spänn /Månad. Jag tänkte shit jag har varit medlem i 7 år aldrig fått hjälp.
Så det var ju onödiga pengar att bara kasta iväg. Om jag skulle bli av med arbetet hadee jag alltid ett par stående erbjudande på plats.
1 dag ändrades allt. Jag drog till asien blev fast där medvetet och omedvetet.
Jag ringde cheffo sa upp mig med förståelse. Nu kommer det tragiska pga jag gick ur Akassan var jag endast berättigad till ALFA Kassa. Tror jag drog in kanske 5500 svenska var månad.
Om jag hade vart med i Akassan skulle jag kunna dra in typ 15000. Nu ser du vad som kan ske.
Så gilla läget och betala denna lilla summa för du kan trots allt bara vinna.
Sedan 160 pengar är bara en liten del i sverige idag.
Citera
2024-07-29, 16:10
  #14020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är du arbetslös en enda månad så lönar det sig att ha varit medlem i 10 år.
Räkna på det själv.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Att gå ut är nog det mest idiotiska beslut du kan ta, studier räknas som överhoppningsbar tid, och 160:- i månaden är ingenting för den trygghet du uppnår. Annars ska du kvalificera dig på nytt med 12 månaders medlemskap. Vad är 160:- i sammanhanget? Två öl på stan?

5760 spänn under 3 år, men AA, VISST, "två öl"? kanske "och ett netflixabonnemang och en pizza"-argumentet med, som lillkuken schyffert säger?

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Var smart sura 160 pi om du kommer att bli arbetslös. Dra in på pastan eller nötfärsen istället.
Det kan komma i röven senare i livet om du har otur.
Jag gick ur akassan för typ 10 år sedan hade soft arbete lastbilschaffis.
Trygg anställning det fanns arbeten runt om på alla ställen, Dvs det var sjukt meningslöst jag betalade typ 750 spänn /Månad. Jag tänkte shit jag har varit medlem i 7 år aldrig fått hjälp.
Så det var ju onödiga pengar att bara kasta iväg. Om jag skulle bli av med arbetet hadee jag alltid ett par stående erbjudande på plats.
1 dag ändrades allt. Jag drog till asien blev fast där medvetet och omedvetet.
Jag ringde cheffo sa upp mig med förståelse. Nu kommer det tragiska pga jag gick ur Akassan var jag endast berättigad till ALFA Kassa. Tror jag drog in kanske 5500 svenska var månad.
Om jag hade vart med i Akassan skulle jag kunna dra in typ 15000. Nu ser du vad som kan ske.
Så gilla läget och betala denna lilla summa för du kan trots allt bara vinna.
Sedan 160 pengar är bara en liten del i sverige idag.

alltså är det ingen av er som läser? Jag har INGA DAGAR KVAR, och måste därför jobba minst 6 mån semi-heltid innan jag ens kan få EN KRONA igen, så varför ska jag betala deras jävla medlemsavgift i TRE ÅR om jag ändå under dessa tre år inte kommer jobba ihop en ny period berättigad a-kassa?

är det inte bättre att lämna, och sen när man vet att man börjar närma sig arbetslivet igen så blir man medlem sådär runt 6 mån innan man tar examen och ska börja jobba???

antingen missar jag nåt, eller så är ni alla dumma i huvudet. hmm. HMMMM.
Citera
2024-07-29, 16:13
  #14021
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megapolarbear
alltså är det ingen av er som läser? Jag har INGA DAGAR KVAR, och måste därför jobba minst 6 mån semi-heltid innan jag ens kan få EN KRONA igen, så varför ska jag betala deras jävla medlemsavgift i TRE ÅR om jag ändå under dessa tre år inte kommer jobba ihop en ny period berättigad a-kassa?

är det inte bättre att lämna, och sen när man vet att man börjar närma sig arbetslivet igen så blir man medlem sådär runt 6 mån innan man tar examen och ska börja jobba???

antingen missar jag nåt, eller så är ni alla dumma i huvudet. hmm. HMMMM.
Skit då för helvete i att betala. Är du helt jävla dum i huvudet eftersom du skriver detta.
Varför frågar du ens på Flashback om du har så bra idéer.
Citera
2024-07-29, 16:13
  #14022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
trams,

A kassan är en extremt billigt grundskydd. Alla skall vara med precis lika självklart som
att ha en basic hemförsäkring.

Ja, men ingen verkar förstå eller ens läsa om situationen jag befinner mig i, och mot bakgrund av den ser jag noll och ingen anledning att betala en medlemsavgift i tre år som jag kan avsäga mig, för att sen bli medlem efter 2½ år (d.v.s. 6 mån innan jag börjar jobba, så när jag börjar jobba har jag bara 6 mån medlemsskap + 6 mån arbetskrav på mig som jag kan fixa samtidigt).
Citera
2024-07-29, 19:33
  #14023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megapolarbear
5760 spänn under 3 år, men AA, VISST, "två öl"? kanske "och ett netflixabonnemang och en pizza"-argumentet med, som lillkuken schyffert säger?



alltså är det ingen av er som läser? Jag har INGA DAGAR KVAR, och måste därför jobba minst 6 mån semi-heltid innan jag ens kan få EN KRONA igen, så varför ska jag betala deras jävla medlemsavgift i TRE ÅR om jag ändå under dessa tre år inte kommer jobba ihop en ny period berättigad a-kassa?

är det inte bättre att lämna, och sen när man vet att man börjar närma sig arbetslivet igen så blir man medlem sådär runt 6 mån innan man tar examen och ska börja jobba???

antingen missar jag nåt, eller så är ni alla dumma i huvudet. hmm. HMMMM.

Jag försöker påvisa för dig att det lönar sig att vara med.
Oavsett om inte kan ta ut a-kassa på x antal månader/år så är det ändå en vinstaffär.
Det räcker med att du blir utan jobb en enda månad på 10 år för att du skall göra en vinstaffär, om du är med.

Dock verkar du dumsnål så gå ur då o spara dessa 160 kr i månaden.
Lycka till!
Citera
2024-07-29, 19:52
  #14024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag försöker påvisa för dig att det lönar sig att vara med.
Oavsett om inte kan ta ut a-kassa på x antal månader/år så är det ändå en vinstaffär.
Det räcker med att du blir utan jobb en enda månad på 10 år för att du skall göra en vinstaffär, om du är med.

Dock verkar du dumsnål så gå ur då o spara dessa 160 kr i månaden.
Lycka till!

Det är runt 5000 kronor rakt ned i sjön räknat på ca 2,5 år, som jag med visshet kan säga att jag inte kommer arbeta tillräckligt under för att uppfylla arbetskravet. Är det dumsnålt? Jag är bekant med uttalandet "10 års månadsavgift täcks av en månadsutbetalning", men det förutsätter att man befinner sig i arbete, och inte med blicken mot ett treårigt projekt under vars tid man inte kommer klara av att jobba ihop tillräckligt för att få en enda månadsutbetalning.

Förstår du, eller är du en sådan där typ som har 15 olika TV-abonnemang och bara låter betalningarna rulla på för att du har råd? Märklig syn, tycker jag, men alla är vi olika.
Citera
2024-07-29, 20:39
  #14025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megapolarbear
5760 spänn under 3 år, men AA, VISST, "två öl"? kanske "och ett netflixabonnemang och en pizza"-argumentet med, som lillkuken schyffert säger?



alltså är det ingen av er som läser? Jag har INGA DAGAR KVAR, och måste därför jobba minst 6 mån semi-heltid innan jag ens kan få EN KRONA igen, så varför ska jag betala deras jävla medlemsavgift i TRE ÅR om jag ändå under dessa tre år inte kommer jobba ihop en ny period berättigad a-kassa?

är det inte bättre att lämna, och sen när man vet att man börjar närma sig arbetslivet igen så blir man medlem sådär runt 6 mån innan man tar examen och ska börja jobba???

antingen missar jag nåt, eller så är ni alla dumma i huvudet. hmm. HMMMM.
Tvingade AF dig ut på praktik under dina 300 dagar eller har du bara stämplat och redovisat 6 jobb per månad?
Citera
2024-07-29, 21:28
  #14026
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megapolarbear
5760 spänn under 3 år, men AA, VISST, "två öl"? kanske "och ett netflixabonnemang och en pizza"-argumentet med, som lillkuken schyffert säger?



alltså är det ingen av er som läser? Jag har INGA DAGAR KVAR, och måste därför jobba minst 6 mån semi-heltid innan jag ens kan få EN KRONA igen, så varför ska jag betala deras jävla medlemsavgift i TRE ÅR om jag ändå under dessa tre år inte kommer jobba ihop en ny period berättigad a-kassa?

är det inte bättre att lämna, och sen när man vet att man börjar närma sig arbetslivet igen så blir man medlem sådär runt 6 mån innan man tar examen och ska börja jobba???

antingen missar jag nåt, eller så är ni alla dumma i huvudet. hmm. HMMMM.
Om du får slut ersättningsdagar så kvalificerar du ju för jobb- och utvecklingsgarantin. Men det har du förstås tänkt på, det framgår av dina "trevliga" svar till alla som försökt besvara dina frågor, men inte fullt ut delat din uppfattning.
Citera
2024-07-30, 15:22
  #14027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Tvingade AF dig ut på praktik under dina 300 dagar eller har du bara stämplat och redovisat 6 jobb per månad?

Bara stämplat och redovisat 6-10 jobb i månaden. Tror inte AF kan tvinga ut en i åtgärder när man går på a-kassa... det är nog snarare när a-kassan börjar ta slut, för nu har jag fått beslut om inträde i Jobb- och utvecklingsgarantin, och i den ingår det ju tyvärr aktiviteter...
Citera
2024-07-30, 15:27
  #14028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om du får slut ersättningsdagar så kvalificerar du ju för jobb- och utvecklingsgarantin. Men det har du förstås tänkt på, det framgår av dina "trevliga" svar till alla som försökt besvara dina frågor, men inte fullt ut delat din uppfattning.

Ingen har nämnt det alls, så visst blir man grinig. Men okej, en trevligare ton här då: är det ett måste att fortsatt vara med i a-kassan för att få ut ersättningen från FK? Kan tillägga här i sammanhanget att jag även har förbrukat mina 450 dagar inom Jobb- och utvecklingsgarantin när jag var yngre, men enligt pappret jag fick hem så står det "Du har fått en ny plats i Jobb- och utvecklingsgarantin: Ny kvalificering (5§)". Är denna direkt avhängig mitt medlemskap i a-kassan? Jag hittar verkligen skitdålig information online.

Sverige har en rätt okej byråkrati, men ibland (speciellt när AF/FK/A-kassor är inblandade) blir det en JÄVLA röra, och man vet varken bu från bä.

Puss på dig, BUNNY.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in