Citat:
Ja GDPR gäller men i den lagen finns ett undantag som heter ironiskt nog ”privatundantaget”. Det är dock ett undantag som ska nyttjas restriktivt. Vad det innebär är att om man sätter upp t ex en kamera hemma hos sin dementa mamma för att kunna kolla så att hon inte ramlar när hon är ensam och obevakad så kan det gå under privatundantaget. Men det får inte formellt användas i syfte att bevaka assistenter. Däremot kan det vara tillåtet för att t ex då bevaka att hunden har det bra eller för stt ha koll på dottern om hon är själv. I grunden ska det helst också för att privatundantaget ska gälla göras en intresseavvägning. T ex om det finns en hotbild emot flickan så kan nyttan med övervakningen bedömas som större än den privata integriteten.
Om kameran ska kunna vara på när assistenterna jobbar så måste var och en av de i så fall ge sitt samtycke till det. Och att det då är privatpersonen pappan eller flickans familj som hanterar det. Assistansföretaget får däremot absolut inte övervaka personalen vare sig genom att få tillgång till materialet via familjen eller genom att själva sätta upp kameror.
Mig veterligen är det lite ovanligt att det förekommer kameror i såna här sammanhang.
Känner man sig osäker kan man alltid konsultera datainspektionen. Det kan man också göra som anställd.
Om kameran ska kunna vara på när assistenterna jobbar så måste var och en av de i så fall ge sitt samtycke till det. Och att det då är privatpersonen pappan eller flickans familj som hanterar det. Assistansföretaget får däremot absolut inte övervaka personalen vare sig genom att få tillgång till materialet via familjen eller genom att själva sätta upp kameror.
Mig veterligen är det lite ovanligt att det förekommer kameror i såna här sammanhang.
Känner man sig osäker kan man alltid konsultera datainspektionen. Det kan man också göra som anställd.
Läser man på IMY så gäller det undantaget inte här. Så de kamerorna som finns på arbetsplatsen är olagliga. Givetvis hoppas jag att det anmäls både till IMY och Arbetsmiljöverket. Det finns nog ännu mera att anmäla till Arbetsmiljöverket, verkar ju vara en väldigt osund o otrygg arbetsplats.