2024-07-28, 00:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
Att han skulle med all medial uppmärksamhet ha öppna kort hela vägen men gjorde inte det.

Hur många är det som har fått sitt husdjur försvunnen och fått så mycket uppmärksamhet?

Kanske formulerade lite fel.

sant… det sker nog inte hela tiden… annars skulle detta nog inte få så mycket publicitet…
Citera
2024-07-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Den diskussionen har varit fram och tillbaka och har kommit fram till att kraven som finns säger att de inte ska gå men de är certifierade som ekipage MEN som jag skrev tidigare alla tjänar på att föda upp, sälja &, examinera ekipage från SBK då alla hör ihop

Ah, då är jag med. Jag har missat en del diskussioner märker jag. Nu är jag med! Det är ju jätteviktigt att ditt gräv kring det här kommer upp och diskuteras. Jag hoppas att det kan leda till en förändring. För hundar får inte bli utsatta så här. Och folk ska inte tjäna pengar på det!

Du borde skriva en artikel om det här!
Citera
2024-07-28, 00:16
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Han finns ej på lexbase..

Hela familjen har skyddade uppgifter. Är väl bara Mr Koll och Merinfo som är sega på att ta bort.
Citera
2024-07-28, 00:22
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
hon är väl omyndighetsförklarad.. plus inte ett barn.. soc är väl bara för individer under 18?

Man kan inte omyndigförklara personer i Sverige sedan 89, nu heter det förvaltarskap. Egentligen är det inte så stor skillnad för just Amanda förutom att hon får rösta.
Citera
2024-07-28, 00:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Man kan inte omyndigförklara personer i Sverige sedan 89, nu heter det förvaltarskap. Egentligen är det inte så stor skillnad för just Amanda förutom att hon får rösta.

Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Hela familjen har skyddade uppgifter. Är väl bara Mr Koll och Merinfo som är sega på att ta bort.

Tack för svar.
Citera
2024-07-28, 00:25
Medlem
Citat:
Nu behöver vi inte fundera längre hur de kunde bli certifierade Assistanshundsekipage genom SBK

För kvaliteten är otroligt kass och de är lätt att tjäna pengar på det samt de gynnar varandra, alla har intresse i att få utbilda examinera och sälja Assistanshundar och assitanshundsekipage

Att någon som enligt beskrivning är som en 4-åring mentalt kan bli certifierad är sinnessjukt. Hur är det ens lagligt? Verkar som den nytta hunden varit för henne är att hon fick någon att ta ut sina aggressioner på. Stackars, stackars hund. Hoppas den är på en bättre plats och aldrig hamnar där igen om hon fortfarande är vid liv.
Citera
2024-07-28, 00:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Weezl
Att någon som enligt beskrivning är som en 4-åring mentalt kan bli certifierad är sinnessjukt. Hur är det ens lagligt? Verkar som den nytta hunden varit för henne är att hon fick någon att ta ut sina aggressioner på. Stackars, stackars hund. Hoppas den är på en bättre plats och aldrig hamnar där igen om hon fortfarande är vid liv.

Tycker verkligen att assistanshund i detta sammanhang är felaktig, eftersom att E får utstå aggressionsutbrott..

Det är sådan missbruk och de som verkligen behöver en assistanshund kommer få svårare att få det nu iom essie-fallet..
Citera
2024-07-28, 00:36
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weezl

Precis, om man läser mellan raderna här så känns det precis så. Föräldrarna kan inte hantera sitt barn sedan säkert evigheter tillbaka. Tidigare boendet och nuvarande Assistenterna får inte jobba i fred för pappan och tvingar dom att ta hur mkt skit som helst från Amanda och sedan när hon får utbrott är det tänkt att Essie ska finnas tillhands. Egentligen innan, men antagligen går utbrottet från 0 till 100 pga tidigare erfarenheter som skapar rejält med ångest så Essie hinner nog inte göra vad hon är tränad för i just dessa situationer och åker istället på stryk.
Citera
2024-07-28, 00:39
Medlem
Svensk Brukshundsklubben är en specialklubb under SKK. Därför går det att göra en anmälan till SKKs disciplinnämnd gällande det som kommit fram om utbildningen och speciellt examinationen om Essie. Har hon inte ens godkänt täcke är hon kanske inte ens examinerade med godkänt prov.

Anmälan kan göras av uppfödare, föreningar, privatpersoner mfl och man använder tydligen deras speciella blankett. Anmälan ska göras skriftlig.
Citera
2024-07-28, 00:40
Medlem
En från den öppna gruppen la denna kommentar nyss:

”Fint skrivet!
Som sagt han är manipulativ och en stor jävla narcissistist. Man har ju gillat sitt jobb pga A har många fina sidor. Men det är föräldrarna som förstör för assistenterna, speciellt P han är helt sjuk i huvudet.
Vi är fler som varit sjukskriva pga psykiskt mående pga honom. Han har ju Varit och gått utanför fd kollegors bostäder då han trott att dem tagit Essie osv. Sagt helt vidriga saker till kollegor osv, vi alla har sagt till A när hon gjorde grejer men inget har hjälpt tyvärr då man får tippa på tå.
Samt att det är kameror överallt så P kan se oss överallt förutom på toa. Det är sjukt.”
Citera
2024-07-28, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
En från den öppna gruppen la denna kommentar nyss:

”Fint skrivet!
Som sagt han är manipulativ och en stor jävla narcissistist. Man har ju gillat sitt jobb pga A har många fina sidor. Men det är föräldrarna som förstör för assistenterna, speciellt P han är helt sjuk i huvudet.
Vi är fler som varit sjukskriva pga psykiskt mående pga honom. Han har ju Varit och gått utanför fd kollegors bostäder då han trott att dem tagit Essie osv. Sagt helt vidriga saker till kollegor osv, vi alla har sagt till A när hon gjorde grejer men inget har hjälpt tyvärr då man får tippa på tå.
Samt att det är kameror överallt så P kan se oss överallt förutom på toa. Det är sjukt.”

Är det verkligen tillåtet att filma på en arbetsplats utan tillstånd? Här måste ju GDPR gälla.
Citera
2024-07-28, 00:55
Medlem
Citat:
Händer att socialtjänsten placerar vuxna med LSS när de far illa genom att placera de på något boende med hjälp av en god man/förvaltare. En förälder kan bli uppsagda från uppdraget och en ny kan ersättas förälder .

En förvaltare kan bli av med sitt uppdrag som förvaltare om man t ex missköter personens ekonomi som man förvaltar. Eller missbrukar sin ställning på något annat sätt gentemot personen den är förvaltare för.

Skulle det tex visa sig att flickans pappa och förvaltare skulle ha tagit livet av flickans hund här i den här situationen så skulle man förmodligen kunna säga att han med råge missbrukat sin ställning… Men om han är en dålig kollega eller agerar otillbörligt informell chef för flickans assistenter eller en allmänt bufflig typ men månar om sin dotter som han är förvaltare för och inte vill att flickan ska vårdas av personer som ställer till bråk, så är det inte i sig skäl att bli entledigad ifrån sitt förvaltarskap. Det ör alltid en bedömningsfråga. Och flickan kommermockså om möjligt att tillfrågas i så fall.

När det kommer till huruvida kommunens socialtjänst kan tvångsomhänderta flickan så kan jag inte se att de skulle kunna uppfylla någon del av de kriterier som krävs för det om hon inte en dag står helt ensam och utan assistenter. Men de skulle nog inte behöva det för jag har inte uppfattat det som att det inte går att prata med flickan alls… Om man skulle fråga henne om hon behöver hjälp i en sådan situation så kan hon nog svara själv tänker jag. Och då behövs inga tvångsåtgärder.
Tvång är liksom inget man ska hålla på med lättvindigt inom socialtjänsten.

Här är ju liksom inte problemet flickan i sig. Utan att det verkar väldigt svårt att hitta ett bra sätt att få till en hållbar be,aning och ett bra och kompetent stöd runt henne som om det gick att ordna kanske skulle kunna klara av både henne och hund och katt och allt möjligt utan att det skulle behöva bli så mycket konflikter och kalabalik. Men bara det lilla som kommer fram hör och på andra ställen vittnar ju om att det har funnits en herrans massa konflikter runt den här stackars tjejen som inte kan rå för sitt tillstånd överhuvudtaget. Allt sånt påverkar ju också henne för är det något som människor med autism är skickliga på så är det att plocka upp vibbar och attityder i folks beteenden. Och då behövs inte mycket för att saker ska gå igång. Och om det ständigt är en massa bråk mellan personal och hennes föräldrar så blir det inte lätt för vare sig henne eller en hund att kunna navigera. I det avseendet är hon och hunden sannolikt mer lika varandra. (Det är för övrigt en av hemligheterna bakom varför assistanshundar är så otroligt bra för både barn och vuxna med svår autism.
Om bara personalen och familjen kunnat hålla sina förvirrade sinnen i styr så hade sannolikt allt kunnat se betydligt bättre ut.

Men istället har man nu en väldigt kaosartad situation som kanske till och med slutar i ännu mer tragedier. Hela grejen är verkligen sorglig…

För övrigt till de puckon i den här tråden för jaa, ni är verkligen puckon med en hjärncell som banne mig måste vara lagd i respirator när ni tror att alla som har en avvikande uppfattning än den blodtörstiga pöbeln är pappan till flickan. Det är nog bland det mest patetiska jag sett på Flashback. Någonsin. Jag har som jag skrivit återkommande ifrån mitt allra första inlägg i den här tråden att jag har ingen koppling till någon i den här familjen eller hunden eller någon i Enköping med omnejd öht. Jag vågar påstå med stor säkerhet att jag inte har någon koppling till någon på hela det här forumet.

Men jag köper inte vadsomhelst för det och springer aldrig iväg med mina känslor åt något håll.
Jag tycker däremot att det är rätt intressant och skrämmande att se hur snabbt det går att få folk att tro precis vad som helst. Helt utan någon som helst urskiljning eller källkritik… utan folk går bara på sin känsla. Å det roliga med det är att känslor har inget som helst sanningsansvar… de förhåller sig till whatever fantasi som kittlar mest för stunden…
Dvs jag är intresserad av den förgörande kraften som finns i det. För den skadar så mycket i samhället. Och löser aldrig något.

Min grund är att man vet inget förrän man vet och det går alltid att få reda på mer om man vänder på perpektiven.
I det här sammanhanget är jag egentligen mest intresserad av en enda sak och det är var finns hunden?
Senast redigerad av Scoutsin 2024-07-28 kl. 01:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in