Citat:
Ursprungligen postat av
Saga23
Händer att socialtjänsten placerar vuxna med LSS när de far illa genom att placera de på något boende med hjälp av en god man/förvaltare. En förälder kan bli uppsagda från uppdraget och en ny kan ersättas förälder .
En förvaltare kan bli av med sitt uppdrag som förvaltare om man t ex missköter personens ekonomi som man förvaltar. Eller missbrukar sin ställning på något annat sätt gentemot personen den är förvaltare för.
Skulle det tex visa sig att flickans pappa och förvaltare skulle ha tagit livet av flickans hund här i den här situationen så skulle man förmodligen kunna säga att han med råge missbrukat sin ställning… Men om han är en dålig kollega eller agerar otillbörligt informell chef för flickans assistenter eller en allmänt bufflig typ men månar om sin dotter som han är förvaltare för och inte vill att flickan ska vårdas av personer som ställer till bråk, så är det inte i sig skäl att bli entledigad ifrån sitt förvaltarskap. Det ör alltid en bedömningsfråga. Och flickan kommermockså om möjligt att tillfrågas i så fall.
När det kommer till huruvida kommunens socialtjänst kan tvångsomhänderta flickan så kan jag inte se att de skulle kunna uppfylla någon del av de kriterier som krävs för det om hon inte en dag står helt ensam och utan assistenter. Men de skulle nog inte behöva det för jag har inte uppfattat det som att det inte går att prata med flickan alls… Om man skulle fråga henne om hon behöver hjälp i en sådan situation så kan hon nog svara själv tänker jag. Och då behövs inga tvångsåtgärder.
Tvång är liksom inget man ska hålla på med lättvindigt inom socialtjänsten.
Här är ju liksom inte problemet flickan i sig. Utan att det verkar väldigt svårt att hitta ett bra sätt att få till en hållbar be,aning och ett bra och kompetent stöd runt henne som om det gick att ordna kanske skulle kunna klara av både henne och hund och katt och allt möjligt utan att det skulle behöva bli så mycket konflikter och kalabalik. Men bara det lilla som kommer fram hör och på andra ställen vittnar ju om att det har funnits en herrans massa konflikter runt den här stackars tjejen som inte kan rå för sitt tillstånd överhuvudtaget. Allt sånt påverkar ju också henne för är det något som människor med autism är skickliga på så är det att plocka upp vibbar och attityder i folks beteenden. Och då behövs inte mycket för att saker ska gå igång. Och om det ständigt är en massa bråk mellan personal och hennes föräldrar så blir det inte lätt för vare sig henne eller en hund att kunna navigera. I det avseendet är hon och hunden sannolikt mer lika varandra. (Det är för övrigt en av hemligheterna bakom varför assistanshundar är så otroligt bra för både barn och vuxna med svår autism.
Om bara personalen och familjen kunnat hålla sina förvirrade sinnen i styr så hade sannolikt allt kunnat se betydligt bättre ut.
Men istället har man nu en väldigt kaosartad situation som kanske till och med slutar i ännu mer tragedier. Hela grejen är verkligen sorglig…
För övrigt till de puckon i den här tråden för jaa, ni är verkligen puckon med en hjärncell som banne mig måste vara lagd i respirator när ni tror att alla som har en avvikande uppfattning än den blodtörstiga pöbeln är pappan till flickan. Det är nog bland det mest patetiska jag sett på Flashback. Någonsin. Jag har som jag skrivit återkommande ifrån mitt allra första inlägg i den här tråden att jag har ingen koppling till någon i den här familjen eller hunden eller någon i Enköping med omnejd öht. Jag vågar påstå med stor säkerhet att jag inte har någon koppling till någon på hela det här forumet.
Men jag köper inte vadsomhelst för det och springer aldrig iväg med mina känslor åt något håll.
Jag tycker däremot att det är rätt intressant och skrämmande att se hur snabbt det går att få folk att tro precis vad som helst. Helt utan någon som helst urskiljning eller källkritik… utan folk går bara på sin känsla. Å det roliga med det är att känslor har inget som helst sanningsansvar… de förhåller sig till whatever fantasi som kittlar mest för stunden…
Dvs jag är intresserad av den förgörande kraften som finns i det. För den skadar så mycket i samhället. Och löser aldrig något.
Min grund är att man vet inget förrän man vet och det går alltid att få reda på mer om man vänder på perpektiven.
I det här sammanhanget är jag egentligen mest intresserad av en enda sak och det är var finns hunden?