2024-07-28, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Ja GDPR gäller men i den lagen finns ett undantag som heter ironiskt nog ”privatundantaget”. Det är dock ett undantag som ska nyttjas restriktivt. Vad det innebär är att om man sätter upp t ex en kamera hemma hos sin dementa mamma för att kunna kolla så att hon inte ramlar när hon är ensam och obevakad så kan det gå under privatundantaget. Men det får inte formellt användas i syfte att bevaka assistenter. Däremot kan det vara tillåtet för att t ex då bevaka att hunden har det bra eller för stt ha koll på dottern om hon är själv. I grunden ska det helst också för att privatundantaget ska gälla göras en intresseavvägning. T ex om det finns en hotbild emot flickan så kan nyttan med övervakningen bedömas som större än den privata integriteten.

Om kameran ska kunna vara på när assistenterna jobbar så måste var och en av de i så fall ge sitt samtycke till det. Och att det då är privatpersonen pappan eller flickans familj som hanterar det. Assistansföretaget får däremot absolut inte övervaka personalen vare sig genom att få tillgång till materialet via familjen eller genom att själva sätta upp kameror.

Mig veterligen är det lite ovanligt att det förekommer kameror i såna här sammanhang.
Känner man sig osäker kan man alltid konsultera datainspektionen. Det kan man också göra som anställd.

Läser man på IMY så gäller det undantaget inte här. Så de kamerorna som finns på arbetsplatsen är olagliga. Givetvis hoppas jag att det anmäls både till IMY och Arbetsmiljöverket. Det finns nog ännu mera att anmäla till Arbetsmiljöverket, verkar ju vara en väldigt osund o otrygg arbetsplats.
Citera
2024-07-28, 01:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
/../
Men istället har man nu en väldigt kaosartad situation som kanske till och med slutar i ännu mer tragedier. Hela grejen är verkligen sorglig…
/../

Detta låter olycksbådande. Vad får dig att tänka i dessa termer och vad skulle dessa tragedier i så fall bestå av?

Oavsett vilken hållning man har i hela den här historien, så håller jag med om att hela den här grejen verkligen är sorglig. (Personligen tycker jag att den i första hand är sorglig baserat på vad hunden verkar ha fått utstå).
Citera
2024-07-28, 01:36
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
En från den öppna gruppen la denna kommentar nyss:

”Fint skrivet!
Som sagt han är manipulativ och en stor jävla narcissistist. Man har ju gillat sitt jobb pga A har många fina sidor. Men det är föräldrarna som förstör för assistenterna, speciellt P han är helt sjuk i huvudet.
Vi är fler som varit sjukskriva pga psykiskt mående pga honom. Han har ju Varit och gått utanför fd kollegors bostäder då han trott att dem tagit Essie osv. Sagt helt vidriga saker till kollegor osv, vi alla har sagt till A när hon gjorde grejer men inget har hjälpt tyvärr då man får tippa på tå.
Samt att det är kameror överallt så P kan se oss överallt förutom på toa. Det är sjukt.”

Såvitt hon vet, alltså. Dolda kameror existerar ju, och med P:s kontrollbehov...
Citera
2024-07-28, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Såvitt hon vet, alltså. Dolda kameror existerar ju, och med P:s kontrollbehov...

Min tanke också. Med det kontrollbehovet och den perversa personligheten så vill han nog både ha koll på hur lång tid de tillbringar på toa, och även se dem för sitt perversa nöjes skull.
Citera
2024-07-28, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Är det verkligen tillåtet att filma på en arbetsplats utan tillstånd? Här måste ju GDPR gälla.
Assistenter berättar om kamerorna:

Man såg typ om dem aktiverades, men han erkände det aldrig.

Vi har inte godkänt någonting, han sa att dem inte funkade osv.. Minns inte exakt vad han sa men vi skulle bara lägga ner och typ gilla läget….

Nu har pappan förmodligen raderat hela hårddisken men det spelar ingen roll för hela Sverige vet att det finns aktiva kameror inomhus och kan inte pappan hosta upp ett dokument där assistenterna kan intyga att det är deras underskrifter är det ett lagbrott att filma personer inomhus.
Citera
2024-07-28, 01:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Toolbox65
Ja visst släpp henne var som helst !
På gatan och i parken så hon kan bli påkörd eller tagen på nytt
Vilken urbota dum idé 😡

verkligen!! hur tänker han?
Citera
2024-07-28, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Assistenter berättar om kamerorna:

Man såg typ om dem aktiverades, men han erkände det aldrig.

Vi har inte godkänt någonting, han sa att dem inte funkade osv.. Minns inte exakt vad han sa men vi skulle bara lägga ner och typ gilla läget….

Nu har pappan förmodligen raderat hela hårddisken men det spelar ingen roll för hela Sverige vet att det finns aktiva kameror inomhus och kan inte pappan hosta upp ett dokument där assistenterna kan intyga att det är deras underskrifter är det ett lagbrott att filma personer inomhus.

Pappan får inte ha installerat kamerorna, han är inte arbetsgivare utan det är assistantföretaget.
Känns som det bara blir mer och mer obehagligheter som dyker upp, snart hittar vi nog Essie också.
Citera
2024-07-28, 01:59
Medlem
Citat:
Bostaden är en arbetsplats. Tror fö knappast A blir hotade av sina assistenter med tanke på hur föräldrarna betett sig mot de anställda.

Bostaden ör en bostad för flickan och en arbetsplats för assistenterna. Det kan aldrig bara bli en arbetsplats. Men just det har ingen betydelse ifråga om GDPR. Grunden är att man inte får filma. Och att om man ska filma så måste privatundantagskriteriet vara uppfyllt. Så skulle någon i personalen ifrågasätta det och inte ge sitt samtycke så får de inte filma. Alternativt kan man överenskomma om att kamerorna kan täckas över när personalen jobbar, vilket i det här fallet är hela tiden…

Deras arbetsgivare får däremot inte filma i det här sammanhanget. Där är kraven betydligt hårdare.

Känns pinsamt att behöva förtydliga. För jag tror att de flesta skulle förstå att när jag skriver att om det skulle föreligga en hotbild i ett sammanhang där man överväger kameraövervakning, så skulle en intresseavvägning kunna ge tillstånd till det för en privatperson också om den har t ex hemtjänst eller assistenter - så menar jag det i allmän bemärkelse. Jag föreslår inte att något sådant gäller i den här flickans situation. (Även om såsom en del låter i det här forumet så kanske det snart finns fog för det…).
Så utifrån det förstår jag inte riktigt din kommentar. Så för att vara ännu tydligare då; jag tror inte att den här familjen såsom situationen varit fram till nu skulle kunnat få ok för kameraövervakning av assistenterna av datainspektionen om inte assistenterna själva ger sitt samtycke och syftet med kamerorna kan omfattas av privatundantaget i GDPR.
Citera
2024-07-28, 01:59
Medlem
Citat:
Pappan får inte ha installerat kamerorna, han är inte arbetsgivare utan det är assistantföretaget.
Känns som det bara blir mer och mer obehagligheter som dyker upp, snart hittar vi nog Essie också.
Jag vet inte om vi vill hitta Essie om hon lever, hon ska skyddas för all framtid från familjen och då är det bättre att hon mår bra i det dolda.

Ja just det. Assistansbolaget ska få frågan om de visste om detta.
Citera
2024-07-28, 02:02
Medlem
Citat:
Bostaden ör en bostad för flickan och en arbetsplats för assistenterna. Det kan aldrig bara bli en arbetsplats. Men just det har ingen betydelse ifråga om GDPR. Grunden är att man inte får filma. Och att om man ska filma så måste privatundantagskriteriet vara uppfyllt. Så skulle någon i personalen ifrågasätta det och inte ge sitt samtycke så får de inte filma. Alternativt kan man överenskomma om att kamerorna kan täckas över när personalen jobbar, vilket i det här fallet är hela tiden…

Deras arbetsgivare får däremot inte filma i det här sammanhanget. Där är kraven betydligt hårdare.

Känns pinsamt att behöva förtydliga. För jag tror att de flesta skulle förstå att när jag skriver att om det skulle föreligga en hotbild i ett sammanhang där man överväger kameraövervakning, så skulle en intresseavvägning kunna ge tillstånd till det för en privatperson också om den har t ex hemtjänst eller assistenter - så menar jag det i allmän bemärkelse. Jag föreslår inte att något sådant gäller i den här flickans situation. (Även om såsom en del låter i det här forumet så kanske det snart finns fog för det…).
Så utifrån det förstår jag inte riktigt din kommentar. Så för att vara ännu tydligare då; jag tror inte att den här familjen såsom situationen varit fram till nu skulle kunnat få ok för kameraövervakning av assistenterna av datainspektionen om inte assistenterna själva ger sitt samtycke och syftet med kamerorna kan omfattas av privatundantaget i GDPR.

Så säger inte IMY. O tydligen hade inte assistenterna gett sitt samtycke då PÖ sagt att kamerorna inte funkade. Mkt märkvärdigt detta med kamerorna...
Citera
2024-07-28, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Jag vet inte om vi vill hitta Essie om hon lever, hon ska skyddas för all framtid från familjen och då är det bättre att hon mår bra i det dolda.

Ja just det. Assistansbolaget ska få frågan om de visste om detta.

Nej, ska Essie tillbaka till familjen finns det nog inte många som vill hitta henne. Bara fancluben son inte vet bättre.

Bra du ställer frågan, ställ den till IMY också.
Citera
2024-07-28, 02:17
Medlem
Citat:
Så säger inte IMY. O tydligen hade inte assistenterna gett sitt samtycke då PÖ sagt att kamerorna inte funkade. Mkt märkvärdigt detta med kamerorna...
Dom funkade utmärkt inomhus när assistenter var på plats och den ena kameran filmar Essie.

Från Enköpingsposten:

Någon frågade om han inte hade kameror inne? Jo, visst hade han det, men de visade ju inte vad som hände utanför, tänkte han.

Fast sen tänkte jag att jag skulle kolla i alla fall och då var det en innekamera som fått med när Essie springer iväg, berättar Patrik Ölmeborg.

Edit länk: https://eposten.se/nyheter/enkoping/artikel/har-lockas-assistanshunden-essie-fran-tomten-se-nya-filmen/r5v4xxnj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in