Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Nu har ni i den här tråden uppgett att pappan skulle vara god man eller förvaltare till dottern. Överföringar mellan dottern och pappans företag skulle alltså synas i bokföringen hos dottern, alltså den som ska lämnas in till ÖFN för kontroll varje år. Visst, nu har ju inte kommunen visat sig som speciellt kompetent, men rena brott borde den väl kunna uppmärksamma i en bokföring? Lönen till mamman sätts i samarbete med utföraren av personlig assistans, och det är väl inte helt förtroendeingivande för det företaget om det skulle vara inblandade i trolöshet mot huvudman.
Men sedan förstår jag inte varför det skulle vara speciellt konstigt att A har betalningsanmärkningar. Vi vet att hon har en ytterst låg taxerad inkomst. Som sjönk än mer när kommunen kastade ut henne från DV. Vi vet att hundmat kostar pengar. Vetrinär kostar pengar. Färdtjänst kostar pengar/egen bil kostar pengar. Bara för att tjejen har funktionsnedsättningar, så sitter hon ju inte och stirrar in i en vägg hela dagarna, och allt sånt kostar också stålar.
Då kan man ju tycka att familjen, utöver att ge henne tak över huvudet också ska betala för hennes tillvaro. Jag tycker inte det, när det är en myndig person.
Sedan så förstår jag inte riktigt varför pappans företag skulle beskrivas som misslyckat. Han hade över en miljon i årsinkomst förra året. Något förvärvsarbete har han uppenbarligen. Två är kanske lite väl för de flesta??
Men snälla rara... Har lagt ner alldeles för mycket tid på den här tråden och tycker du kunde läsa lite själv i stället för att kräva svar av mig.
Men ok. Vi har fått uppgifter om att pappan är den som sköter dotterns ekonomi via förvaltar- eller godmannaskap. Det kan vara fel. Oavsett vem det är, har personen till uppgift att se till så kvinnan inte lever över sina tillgångar, att räkningar betalas i tid och att det finns sparade medel till oförutsedda utgifter.
Jag vet hur låg sjuk- och aktivitetsersättningen är. Hon har rätt till bostadstillägg för sin del av kostnaden för huset upp till 7500 kr. Dessutom borde hon få merkostnadstillägg för sitt svåra handikapps skull. Det är Försäkringskassan som står för detta.
Allt det du räknar upp kostar pengar. Men alla har rätt till en skälig levnadsnivå enligt socialtjänstlagen och då är det gode mannens uppgift att ansöka om försörjningsstöd (socialbidrag) så att man kan uppnå detta.
Det finns alltså inga som helst ursäkter för att A ska få kronofogden på sig.
Och hon ska ha så hon klarar sig utan att föräldrarna behöver bidra. Men med tanke på hur strålande deras ekonomi ser ut på papperet borde de ju om de har nåt hjärta i kroppen.
Vad gäller pappan har han dels en högavlönad anställning, dels ett nystartat företag vars affärsidé bygger på att han gått ner i vikt, 36 kg på ett år vill jag minnas, efter att ha jojobantat i många år. Pappan har själv gått ut i gruppen med att företaget är satt på paus. En grävare här på forumet uppgav att det går dåligt. Vill du veta mer får du ta reda på det själv, det finns länkar och inlägg, du kan söka på nätet.
Det du skrev om medicinering nånstans tycker jag lät så tokigt att du driver med oss? I den bästa av världar har de med intellektuell funktionsnedsättning högutbildad engagerad personal dygnet runt, som kan få den mest sjövilda våldsamma brukare lugn och vettig. Men så ser verkligheten inte ut.
Vad vi har här är en vuxen kvinna med ett barns förstånd. Hon är våldsam. Om hon vet det är fel att slåss eller ej vet vi inte. Men jag tror inte hon själv är kapabel att fatta beslut om sin medicinering.
Vård och omsorg har ont om pengar. Man trollar med knäna för att få verksamheter att gå runt. Det kan du väl ändå inte ha missat. Om man då hellre lägger resurser på att habilitera barn som är funktionsnedsatta och som kan vara formbara än A, som är en ung vuxen, det kan man förstå. Men A fick ju plats på HBV hem för utredning och föräldrarna tackade nej.