2024-07-24, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Fast jag har inte sagt något annat. I det här fallet är det helt klart en LSS verksamhet som saknat kompetens. Och personalen är helt fri att tala med IVO, och möjligen media, om det håller A omöjligt att identifiera.

Nu var ju det raka motsatsen till vad som hände.

Inte så konstigt, det är ju pappan själv som avidenfierat sin dotter
Citera
2024-07-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
Nytt inlägg från Patrik:

”Vi förstår att Essie nu kan ha blivit en börda för den/de som ev. har tagit henne.
Uppmärksamheten Essie nu har fått hade man kanske inte räknat med.
Snälla!!! Släpp henne vart som helst där någon kan upptäcka henne och hjälpa henne hem. Ex. En park, utanför en affär eller likande.
Vi vill bara ha hem Essie 🙏🏻❤️”

Ja visst släpp henne var som helst !
På gatan och i parken så hon kan bli påkörd eller tagen på nytt
Vilken urbota dum idé 😡
Citera
2024-07-24, 19:49
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Du får flyga över området, lite olika regler pga klassningen på drönaren (vikten), inga problem alls. Utomordentligt redskap för att hitta en hund på marken.

Nej, jag tror inte alls på er i tråden som skriver att hunden är dödad av familjen. Jag tror hunden är stulen. Det är inget konstigt som skrivs i gruppen "Essie ska hem", av någon av de moderatorerna. Filmerna visar inte så mycket heller i någon riktning som tyder på att hunden är dödad.

Den är snodd, finns 3300 registrerade labbar i Sverige, hjärtströsslar-tanterna i gruppen Essie ska hem tror jag inte hittar den. Motivet har förmodligen varit pengar, att någon trott den varit värd massa pengar, vilket ni debatterat om i tråden och inte ens kunnat vara eniga om. Det är dumt undersöka alla 3300 labbar i Sverige, ni slösar er tid.

Det går inte lita på folk, någon klåfingrig en har varit hemma hos familjen och kokat ihop stölden av hunden. Lyft den över staketet, slängt in den i bilen och dragit. För att hitta Essie, tänkt som en tjuv.
Staket och hög häck
Citera
2024-07-24, 19:50
Medlem
Citat:
Fast jag har inte sagt något annat. I det här fallet är det helt klart en LSS verksamhet som saknat kompetens. Och personalen är helt fri att tala med IVO, och möjligen media, om det håller A omöjligt att identifiera.

Nu var ju det raka motsatsen till vad som hände.
Och då önskar du livet ur den personen? Fräscht.

Men vi får väl se. Sanningen kommer alltid fram till slut
Citera
2024-07-24, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Men, pappan har ju sagt att kameran mystiskt stängdes av...? Det framkommer i media där han intervjuats. Inte att kameran endast fångat upp rörelser och däremellan varit på men inte filmat. Våra kameror hemma fungerar också så, när djuren rör sig filmar den och filmerna sparas. Däremellan filmar den inte. Grejen är ju att Essie var ju i rörelse på gården förutom då hon kanske satt ned en stund, men hon måste ju ha rest sig sen och då borde kamerorna filmat igen om hon inte var utanför filmsensorområde. Var är den filmsnutten? Ena stunden syns hon, sen inte. Det låter ju som att kamerorna stängts av i mina öron. Inomhuskamera fångade upp henne ute på gården då hon sprang iväg. Den filmen finns inte på kamerorna ute. Varför?

Jag förstod det som att det var rörelsesensorer. Pappan sa väl bara "innan kamerorna stängdes av" och det blivit fritt tolkat därefter? Men vet inte då.
Men folk spekulerar i hur frisbeen finns på ena bilden och inte andra, när det är uppenbart att bilderna är från två olika kameror och att frisbeen inte är i bild från ena hållet. Att molnen inte rört sig på 30 minuter, när det handlar om 5. Att pappan är ensam hemma för sin stora masterplan han ska iscensätta, när det inte heller är sant. Saker om deras ekonomi, viktnedgång och företag (eftersom bara normalviktiga med ordnad ekonomi blir av med sina hundar) Att han samlade till en ny hund, men samtidigt haft ihjäl Essie för att dottern inte får ha en hund på nya boendet. Osv. Man blir helt matt.
Och glöm inte att folk nu VET hur det ligger till efter att "smurfsmurf på flashback berättat att han fått ett pm..."
Oavsett vad som visar sig stämma i slutändan så sitter folk här bara och gissar med illvilja. Ingen har tänkt att det kanske faktiskt handlar om en familj som blivit av med sin hund och gör allt för att få tillbaka henne.
Citera
2024-07-24, 19:56
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Staket och hög häck

Nej, nej, nej. Om du följer vad som sagts på nyhetsinslagen, så intervjuas pappan, där han säger "över grinden", att id-hunden spårat. Om du tittar på bilder, ser du det finns ett uppsatt litet staket och att det på ett ställe finns en utgång i den höga häcken.
Citera
2024-07-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Och då önskar du livet ur den personen? Fräscht.

Men vi får väl se. Sanningen kommer alltid fram till slut

Om en person väljer att arbeta med den här målgruppen, och sedan sitter och sprider personlig information om enskilda individer på Sveriges största nätforum, så gör jag det.

Sedan kan man undra varför jag tycker det här hör hemma i tråden. Vilket är en bra fundering. Men för mig handlar det om trovärdigheten i den informationen som sprids. I den här tråden är det mycket spekulationer, antaganden och ryktesspridning. Hux flux dyker det upp någon och begår ett extremt övertramp av lag och etik. Vilket kommer att landa som en grund för nya spekulationer. Ska/kan vi verkligen lita på information som tillkommer på det sättet??
Citera
2024-07-24, 20:06
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nej, nej, nej. Om du följer vad som sagts på nyhetsinslagen, så intervjuas pappan, där han säger "över grinden", att id-hunden spårat. Om du tittar på bilder, ser du det finns ett uppsatt litet staket och att det på ett ställe finns en utgång i den höga häcken.
Första info var hjulspår på allmänningen. Och där finns ingen grind enligt googleearth
Citera
2024-07-24, 20:06
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffanloppan
Jag förstod det som att det var rörelsesensorer. Pappan sa väl bara "innan kamerorna stängdes av" och det blivit fritt tolkat därefter? Men vet inte då.
Men folk spekulerar i hur frisbeen finns på ena bilden och inte andra, när det är uppenbart att bilderna är från två olika kameror och att frisbeen inte är i bild från ena hållet. Att molnen inte rört sig på 30 minuter, när det handlar om 5. Att pappan är ensam hemma för sin stora masterplan han ska iscensätta, när det inte heller är sant. Saker om deras ekonomi, viktnedgång och företag (eftersom bara normalviktiga med ordnad ekonomi blir av med sina hundar) Att han samlade till en ny hund, men samtidigt haft ihjäl Essie för att dottern inte får ha en hund på nya boendet. Osv. Man blir helt matt.
Och glöm inte att folk nu VET hur det ligger till efter att "smurfsmurf på flashback berättat att han fått ett pm..."
Oavsett vad som visar sig stämma i slutändan så sitter folk här bara och gissar med illvilja. Ingen har tänkt att det kanske faktiskt handlar om en familj som blivit av med sin hund och gör allt för att få tillbaka henne.
här ser du ett uttalande från PÖ :
https://i.imgur.com/BiwuOn8.jpg
Citera
2024-07-24, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soffanloppan

Ingen vet här inne tror jag. Inte heller i FB-gruppen där det gissats ganska vilt med men med skillnaden att inlägg tas bort. Jag fattar det, men samtidigt är det fullt rimligt att folk spekulerar. Både här och på FB. Men att sprida rykten eller förtala är annan sak.

Jag håller inte med riktigt att ingen här tror att hunden inte blivit stulen (eller räddad). Det diskuteras också. Men alla spår pratas det om. Och det finns något sunt i det tänker jag, att folk får göra. Men till viss gräns som jag nämnde ovan. Att bara utgå från att någon utanför familjen stulit Essie är kanske inte heller så hjälpsamt? För...om vi ska ha Essies bästa för ögonen, och det borde ju alla ha för det är ju hon som ev är stulen, borde alla spår kunna få diskuteras. Jag Säger inte att familjen dödat henne men låt säga att de har det, eller omplacerat henne, vore det ju urdumt att alla bara följer familjens teori rakt av?
Citera
2024-07-24, 20:15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Nu har ni i den här tråden uppgett att pappan skulle vara god man eller förvaltare till dottern. Överföringar mellan dottern och pappans företag skulle alltså synas i bokföringen hos dottern, alltså den som ska lämnas in till ÖFN för kontroll varje år. Visst, nu har ju inte kommunen visat sig som speciellt kompetent, men rena brott borde den väl kunna uppmärksamma i en bokföring? Lönen till mamman sätts i samarbete med utföraren av personlig assistans, och det är väl inte helt förtroendeingivande för det företaget om det skulle vara inblandade i trolöshet mot huvudman.

Men sedan förstår jag inte varför det skulle vara speciellt konstigt att A har betalningsanmärkningar. Vi vet att hon har en ytterst låg taxerad inkomst. Som sjönk än mer när kommunen kastade ut henne från DV. Vi vet att hundmat kostar pengar. Vetrinär kostar pengar. Färdtjänst kostar pengar/egen bil kostar pengar. Bara för att tjejen har funktionsnedsättningar, så sitter hon ju inte och stirrar in i en vägg hela dagarna, och allt sånt kostar också stålar.

Då kan man ju tycka att familjen, utöver att ge henne tak över huvudet också ska betala för hennes tillvaro. Jag tycker inte det, när det är en myndig person.

Sedan så förstår jag inte riktigt varför pappans företag skulle beskrivas som misslyckat. Han hade över en miljon i årsinkomst förra året. Något förvärvsarbete har han uppenbarligen. Två är kanske lite väl för de flesta??

Men snälla rara... Har lagt ner alldeles för mycket tid på den här tråden och tycker du kunde läsa lite själv i stället för att kräva svar av mig.

Men ok. Vi har fått uppgifter om att pappan är den som sköter dotterns ekonomi via förvaltar- eller godmannaskap. Det kan vara fel. Oavsett vem det är, har personen till uppgift att se till så kvinnan inte lever över sina tillgångar, att räkningar betalas i tid och att det finns sparade medel till oförutsedda utgifter.

Jag vet hur låg sjuk- och aktivitetsersättningen är. Hon har rätt till bostadstillägg för sin del av kostnaden för huset upp till 7500 kr. Dessutom borde hon få merkostnadstillägg för sitt svåra handikapps skull. Det är Försäkringskassan som står för detta.

Allt det du räknar upp kostar pengar. Men alla har rätt till en skälig levnadsnivå enligt socialtjänstlagen och då är det gode mannens uppgift att ansöka om försörjningsstöd (socialbidrag) så att man kan uppnå detta.

Det finns alltså inga som helst ursäkter för att A ska få kronofogden på sig.

Och hon ska ha så hon klarar sig utan att föräldrarna behöver bidra. Men med tanke på hur strålande deras ekonomi ser ut på papperet borde de ju om de har nåt hjärta i kroppen.

Vad gäller pappan har han dels en högavlönad anställning, dels ett nystartat företag vars affärsidé bygger på att han gått ner i vikt, 36 kg på ett år vill jag minnas, efter att ha jojobantat i många år. Pappan har själv gått ut i gruppen med att företaget är satt på paus. En grävare här på forumet uppgav att det går dåligt. Vill du veta mer får du ta reda på det själv, det finns länkar och inlägg, du kan söka på nätet.

Det du skrev om medicinering nånstans tycker jag lät så tokigt att du driver med oss? I den bästa av världar har de med intellektuell funktionsnedsättning högutbildad engagerad personal dygnet runt, som kan få den mest sjövilda våldsamma brukare lugn och vettig. Men så ser verkligheten inte ut.

Vad vi har här är en vuxen kvinna med ett barns förstånd. Hon är våldsam. Om hon vet det är fel att slåss eller ej vet vi inte. Men jag tror inte hon själv är kapabel att fatta beslut om sin medicinering.

Vård och omsorg har ont om pengar. Man trollar med knäna för att få verksamheter att gå runt. Det kan du väl ändå inte ha missat. Om man då hellre lägger resurser på att habilitera barn som är funktionsnedsatta och som kan vara formbara än A, som är en ung vuxen, det kan man förstå. Men A fick ju plats på HBV hem för utredning och föräldrarna tackade nej.
Citera
2024-07-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Ok..där ser man. Frågor som motsäger deras berättelse är inte välkomna tydligen. De gör bort sig själva. Allt pekar på att de vill dölja något när de blockar folk i tid och otid. Någon hinner oftast alltid se kommentaren innan den raderas ändå.

De har gång på gång bett om att hålla trådarna fria från spekulationer av alla de slag för att möjliga tips inte ska försvinna i mängden. Trådarna består nästan enbart av folk som ska ifrågasätta, hitta på alternativa scenarios, säga sig vara djur-pratare med hela historier om vad "essie sagt till dem i en dröm", foton på folks egna hundar, frågor som blivit besvarade 600 gånger redan och så vidare. Men om du blir av med ett kärt husdjur nån gång (hoppas inte det) och är desperat, så utgår jag från att du välvilligt tillåter galna människor ta över tråden med sina spekulationer istället för faktiska observationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in