Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2024-07-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Om du tittar på tidigare inlägg rekommenderade jag chiafrön utöver sallad och banan. Fibrer är inte essentiellt, men är bra i mindre mängder.

Var går gränsen?
Citera
2024-07-26, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Var går gränsen?

Vid noll.
Citera
2024-07-26, 11:20
Medlem
Citat:
Vid noll.

Du skriver ju att det är bra i mindre mängder, så var går gränsen där det fortsatt är bra? Vid 0 är det inte mindre mängder, det är inga mängder.
Citera
2024-07-26, 11:28
Bannlyst
Citat:
Du skriver ju att det är bra i mindre mängder, så var går gränsen där det fortsatt är bra? Vid 0 är det inte mindre mängder, det är inga mängder.

Ah, den gränsen är personlig. Så länge man inte får IBS eller löspoop så är allt i sin ordning.
Citera
2024-07-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ah, den gränsen är personlig. Så länge man inte får IBS eller löspoop så är allt i sin ordning.

Haha, skönt svar inte lika snabb svarat längre? Så nu kan 50g vara bra helt plötsligt
Citera
2024-07-26, 11:47
Bannlyst
Citat:
Haha, skönt svar inte lika snabb svarat längre? Så nu kan 50g vara bra helt plötsligt

Fiber är motgift till socker, det vill säga kolhydrater. Den som äter enligt Livsmedelsverkets kolhydrattunga rekommendationer behöver mycket fibrer för att packa in sockret och dämpa insulinsvaret, men till priset av många toalettbesök och kletig konsistens.

Fiber omvandlas av mikrober till mättade fetter, men man kan ju då lika gärna äta fett direkt istället. Den som gör så behöver betydligt mindre fibrer, men om man inte äter några fibrer alls kan man få förstoppning.

Hälsosam ketogen kost innehåller därför fibergrönsaker.
Citera
2024-07-26, 11:50
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadishRush
Jag: Man. 30-årsåldern. 80kg. 186cm lång.
Tränar 5 dagar/veckan. Gym/löpning.

Dagens första mål. Kl. 12 - Lunch: Äggröra på 5 ägg, 1dl grädde och en generös klick smör ca 30g tillsammans med 1 paket skivat bacon 140g.

Kl. 19 - Middag: Entrecote 200g tillsammans med en sallad, vanligtvis ruccola/spenat med tomater, gurka och fetaost samt olivolja.

Innan läggning kan det bli en frukt, ofta äpple/apelsin/banan och ett glas röd mjölk om jag känner för det.

Övrig tid endast kaffe och vatten.

Käkat såhär i 3 veckor nu. Mår kanon. Energi och humör är på topp.

Är detta hållbart i längden? Är det något viktigt jag missar och inte får i mig? Borde jag ta något kosttillskott eller lägga till något annat? Vad tror flashback?
Om ditt mål är gå ner i vikt så är kosten ok.
Du ligger på ca 2200 kcal/dag fördelat på 108 g protein, 184g fett, 36g kolhydrater och 4 g fibrer.
https://kostbevakningen.se/?foodinput=5%20%C3%A4gg%0A1%20dl%20gr%C3%A4dde%0A1 40%20g%20bacon%0A30%20g%20sm%C3%B6r%0A200%20g%20en trecote%20%0A200%20g%20sallad%0A1%20banan%20%0A40% 20g%20fetaost%0A1%20msk%20olivolja

Ditt behov ca 2800 kalorier/dag så ett - 600 kalorier. Dvs du bör gå ner ett kg var 12 dag.
https://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/

Om jag vore dig skulle jag minska på fettet och öka proteinet för säkerställa att du behåller muskler så mycket du kan under viktnedgången då du redan lång/smal. Dvs en deff istället för ketodiet ( de är typ samma men mer protein i deff mot keto) Men vet ju inte dina mål.
Sen mår du bra av kosten är det väl bara köra på, kroppen kommer säga till om du saknar något, dvs du börjar må dåligt/orkar mindre osv.
Sen fy fan vad trist äta samma skit varje dag. Varför inte variera lite men med samma innehåll? Ex köra kyckling istället för entrecote till salladen, ja du fattar nog.
Citera
2024-07-26, 12:14
Medlem
Citat:
Fiber är motgift till socker, det vill säga kolhydrater. Den som äter enligt Livsmedelsverkets kolhydrattunga rekommendationer behöver mycket fibrer för att packa in sockret och dämpa insulinsvaret, men till priset av många toalettbesök och kletig konsistens.

Fiber omvandlas av mikrober till mättade fetter, men man kan ju då lika gärna äta fett direkt istället. Den som gör så behöver betydligt mindre fibrer, men om man inte äter några fibrer alls kan man få förstoppning.

Hälsosam ketogen kost innehåller därför fibergrönsaker.

Insulinsvarwt är högre vid intag av en whey protein shake än kolhydrater som vitt bröd tex. så om man vill dämpa insulinresponsen bör man även sluta äta protein.

Hur man än vrider och vänder på det ser man att högre fiber intag resulterar i mindre risk att dö i cancer och andra dödliga sjukdomar.

Ni är fan värre än veganerna.
Citera
2024-07-26, 12:18
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Förutom övriga råd ska du kanske äta frukost.

Frukost är dagens viktigaste mål att hoppa över.

Speciellt om man som jag helt enkelt inte gillar att äta på morgonen. Nu har tyvärr familjelivet fått mig att äta lite frukost vilket gjort mig för fet. Jag tror att det är ett väldigt enkelt sätt att gå ner i vikt genom att hoppa frukost. Om man vill gå ner i vikt då.
Citera
2024-07-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Frukost är dagens viktigaste mål att hoppa över.

Speciellt om man som jag helt enkelt inte gillar att äta på morgonen. Nu har tyvärr familjelivet fått mig att äta lite frukost vilket gjort mig för fet. Jag tror att det är ett väldigt enkelt sätt att gå ner i vikt genom att hoppa frukost. Om man vill gå ner i vikt då.
Förr åt jag inte frukost och alla sa det var fel. Gjorde jag rätt ändå? Har i alla fall inte blivit fet.
Citera
2024-07-26, 12:27
Bannlyst
Byt ut mjölken mot Rödbetsjuice.
Vågar du äta ägg i dessa salmonella tider?
Citera
2024-07-26, 12:49
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Förr åt jag inte frukost och alla sa det var fel. Gjorde jag rätt ändå? Har i alla fall inte blivit fet.
Tänker att detta är individuellt. Alla är olika. Hitta det som passar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in