Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2018-08-25, 08:40
  #4609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Vad är det som fattas? Ska jag lägga till skräpmat?

Grönsakerna och frukten kommer ändra lite. Ser inte vad jag ska lägga till. Mjölk, gluten, ägg, soja äter jag inte pga magproblem(dom ger också mentala problem för mig).

Vilka "bra råvaror" är det jag inte nämner?

edit: "Om du inte får i dig all näring så märker du det ganska snart" - Oftast mår man ingen skillnad så länge man får i sig tillräckligt med kalorier. Om man inte äter en vitamin eller nåt sånt märker man inte av det tills långvarigt brist. Det mesta kan kroppen skapa själv förutom det essentiella(eller vad det kallas).

Närproducerad mat tänkte jag på. Ekologiskt. Fisk fångad på vissa mer orörda platser. Kött, givetvis samma här. Köp inga halv- och helfabrikat. Listan kan göras lång.
Sedan variation, variation, variation. Sågar inte ditt upplägg, men man bör inte sitta med sådana upplägg själv när man inte har kunskapen. Iof så går ditt projekt kanske över om någon vecka. Finns annars böcker och även redan färdiga blandningar som påstås sig innehålla alls kroppen behöver. Denna lista finns tillgänglig gratis och man köper ingredienserna en och en och blandar ihop själv.

Biverkningarna. Finns flera hundra. Du märker nog ganska snabbt. Sedan om det saknas något du inte fick i dig som inte märks. Då gjorde du inte din forskning tillräckligt noga. Alltid lätt att vara efterklok i livet. Antagligen kommer du bygga upp kunskaper lika länge som du lever och man blir alltid bättre.
Citera
2018-08-25, 10:21
  #4610
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Vad är det som fattas? Ska jag lägga till skräpmat?

Grönsakerna och frukten kommer ändra lite. Ser inte vad jag ska lägga till. Mjölk, gluten, ägg, soja äter jag inte pga magproblem(dom ger också mentala problem för mig).

Vilka "bra råvaror" är det jag inte nämner?

edit: "Om du inte får i dig all näring så märker du det ganska snart" - Oftast mår man ingen skillnad så länge man får i sig tillräckligt med kalorier. Om man inte äter en vitamin eller nåt sånt märker man inte av det tills långvarigt brist. Det mesta kan kroppen skapa själv förutom det essentiella(eller vad det kallas).
Att tillföra skräpmat ser jag ingen mening med, rent näringsmässigt. Frukt och grönt, gärna så färgrikt som möjligt, är att rekommendera. Minst 500 gram/dag. Kött, fisk/fågel som är svenskt kan vara ett bra riktmärke att gå efter. Det är ingen fara att äta samma sak varje dag. Så länge kosten är tillräckligt varierad under dygnet så är det lugnt. Alltså att det finns både frukt/grönt, bra källor till fett/protein i tillräcklig mängd. Kolhydrater i sig är inte essentiellt och du kan utesluta det om du vill, beroende på personliga preferenser.
Citera
2018-10-27, 19:44
  #4611
Medlem
Har inte kunnat läsa igenom mer än början på tråden

Jag är 50+, 180 cm lång och väger 74 kg, Har gått ner ungefär 2 Kg sedan jag började träna för 3 månader sedan, så mitt mål är inte att gå ner utan snarare att gå upp i vikt och i alla fall försöka lägga på mig muskler om det går som 50 plussare.

Problemet för mig är att för mig är matlagning brutaltråkigt och jag har faktiskt 0,0 fantasi när det gäller matlagning. Att titta på färg som torkar är roligare än att laga mat.

Detta går väl hyfsat i veckorna eftersom jag äter ute men jag behöver ändå fylla ut maten med något mellanmål. Värre är det på helgerna då jag absolut inte är i närheten av vad jag borde äta.

Vardagarna ser väl ut ungefär så här.

Kl 07.00 Frukost En tallrik Valio youghurt 2,5% med flingor kanske byta till 4% fett + ägg vad vet jag

11.00 Lunch vad som bjuds på restaurangen fisk, kött whatever + grönsaker så tallriken är full

14-17 mellis kan bli någon frukt i form av äpple, banan och någon äcklig kvarg för att få i mig någonting.

17-18 träning

19 en proteindrink

20 någon form av mat, ibland kallrökt lax men jag har så dålig fantasi så jag vet inte vad mer jag kan variera med så det blir lite hipp som happ.

22 läggdags


Maten på helgerna är ren katastrof. Jag ska snart äta mitt enda mål utöver några mackor till frukost nu klockan 19.30. Har förvisso druckit 2 proteindrinkar just idag

tränar fyra pass i veckan

Måndag:överkropp en timme
Tisdag: Ben en timme
Onsdag: ledig
Torsdag: överkropp
fredag: ben

Vad gör jag åt kosten som är katastrof om man tränar?

Edit. Nu kom jag på att jag faktiskt ätit 2 kantarellmackor (Rostat bröd) i dag också
__________________
Senast redigerad av temptedmania 2018-10-27 kl. 20:17.
Citera
2018-10-27, 20:38
  #4612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Har inte kunnat läsa igenom mer än början på tråden

Jag är 50+, 180 cm lång och väger 74 kg, Har gått ner ungefär 2 Kg sedan jag började träna för 3 månader sedan, så mitt mål är inte att gå ner utan snarare att gå upp i vikt och i alla fall försöka lägga på mig muskler om det går som 50 plussare.

Problemet för mig är att för mig är matlagning brutaltråkigt och jag har faktiskt 0,0 fantasi när det gäller matlagning. Att titta på färg som torkar är roligare än att laga mat.

Detta går väl hyfsat i veckorna eftersom jag äter ute men jag behöver ändå fylla ut maten med något mellanmål. Värre är det på helgerna då jag absolut inte är i närheten av vad jag borde äta.

Vardagarna ser väl ut ungefär så här.

Kl 07.00 Frukost En tallrik Valio youghurt 2,5% med flingor kanske byta till 4% fett + ägg vad vet jag

11.00 Lunch vad som bjuds på restaurangen fisk, kött whatever + grönsaker så tallriken är full

14-17 mellis kan bli någon frukt i form av äpple, banan och någon äcklig kvarg för att få i mig någonting.

17-18 träning

19 en proteindrink

20 någon form av mat, ibland kallrökt lax men jag har så dålig fantasi så jag vet inte vad mer jag kan variera med så det blir lite hipp som happ.

22 läggdags


Maten på helgerna är ren katastrof. Jag ska snart äta mitt enda mål utöver några mackor till frukost nu klockan 19.30. Har förvisso druckit 2 proteindrinkar just idag

tränar fyra pass i veckan

Måndag:överkropp en timme
Tisdag: Ben en timme
Onsdag: ledig
Torsdag: överkropp
fredag: ben

Vad gör jag åt kosten som är katastrof om man tränar?

Edit. Nu kom jag på att jag faktiskt ätit 2 kantarellmackor (Rostat bröd) i dag också

Kom igen nu!
Precis som med allt annat i livet så måste man anstränga sig. In på en webbsida med recept så kan du samtidigt se andras kommentarer om recepten.
Klart du vill upp i vikt. Men var ärlig. Du vill se bättre ut i spegeln och då måste du gå ner i fett och gärna få lite muskler under huden.

Kosten klarar du lätt. Du behöver bara hitta de maträtterna som finns och väntar. Du skulle bara veta vilka enkla rätter som jag och sambon lagar. Då hade du antagligen fuskanklagat oss för vi löst det så lätt.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-10-27 kl. 20:43.
Citera
2018-11-11, 11:37
  #4613
Medlem
Skulle behöva lite hjälp jag med!
Har sedan mitten på juli 2017 gått ned från 129kg till 91kg.
Allt började med en crashdiet (nutrilett) i 10 veckor och därefter stort kaloriunderskott (åt runt 1000-1200kcal per dag)
Nutriletten är nog det dummaste jag gjort med tanke på att jag nu försöker bygga på mig massa och tappade förmodligen ganska mycket muskler pga det höga underskottet.
Har som lägst varit nere på 87kg och planerar nu att försöka ta mig ner till 85kg.

Problemet är dock att jag inte riktigt lyckas räkna ut min kaloriförbrukning då jag har ett väldigt oaktivt jobb (kör lastbil) men samtidigt så tränar jag 6-7 pass i veckan.
Jag skriver ner lite hur jag planerat än sålänge så får ni gärna ge mig vidare råd.

Startar på 2300kcal per dag och reglerar underskottet allt eftersom jag tappar vikt. Tänkte mig en minskning med 70kcal per kg jag går ner.
Min näringsfördelning ser ut såhär:

Träningsdagar->
40% protein
35% kolhydrater
25% fett

Vilodagar->
65% protein
25% kolhydrater
20% fett

Mitt träningsupplägg ser ut som såhär:
Bröst, axlar, triceps
Rygg, baksida axlar, biceps
Ben, vader, mage
Brukar köra runt 12-15 set per muskelgrupp samt 8-12 reps per set.
Har dock planerat att lägga om sets/reps lite och göra som såhär:
Vecka 1 8-10 reps
Vecka 2 14-16 reps
Vecka 3 4-6 reps

Övriga tillskott jag tar är: proteinpulver, kreatin.
Är 25 år gammal och 187cm lång, uppskattat bf% runt 18-20%.
Mvh
Citera
2018-11-11, 11:50
  #4614
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle4991
Skulle behöva lite hjälp jag med!
Har sedan mitten på juli 2017 gått ned från 129kg till 91kg.
Allt började med en crashdiet (nutrilett) i 10 veckor och därefter stort kaloriunderskott (åt runt 1000-1200kcal per dag)
Nutriletten är nog det dummaste jag gjort med tanke på att jag nu försöker bygga på mig massa och tappade förmodligen ganska mycket muskler pga det höga underskottet.
Har som lägst varit nere på 87kg och planerar nu att försöka ta mig ner till 85kg.

Problemet är dock att jag inte riktigt lyckas räkna ut min kaloriförbrukning då jag har ett väldigt oaktivt jobb (kör lastbil) men samtidigt så tränar jag 6-7 pass i veckan.
Jag skriver ner lite hur jag planerat än sålänge så får ni gärna ge mig vidare råd.

Startar på 2300kcal per dag och reglerar underskottet allt eftersom jag tappar vikt. Tänkte mig en minskning med 70kcal per kg jag går ner.
Min näringsfördelning ser ut såhär:

Träningsdagar->
40% protein
35% kolhydrater
25% fett

Vilodagar->
65% protein
25% kolhydrater
20% fett

Mitt träningsupplägg ser ut som såhär:
Bröst, axlar, triceps
Rygg, baksida axlar, biceps
Ben, vader, mage
Brukar köra runt 12-15 set per muskelgrupp samt 8-12 reps per set.
Har dock planerat att lägga om sets/reps lite och göra som såhär:
Vecka 1 8-10 reps
Vecka 2 14-16 reps
Vecka 3 4-6 reps

Övriga tillskott jag tar är: proteinpulver, kreatin.
Är 25 år gammal och 187cm lång, uppskattat bf% runt 18-20%.
Mvh
Ser bra ut tycker jag. Jag rekommenderar dock att du håller intaget av kalorier detsamma, dagligen, oavsett om du tränar eller inte. Det är ett kaloriunderskott under en längre tidsperiod som gör att du tappar vikt/fettmassa, håll det konstant. Börja på 2300 kcal/dag som du säger, reglera allteftersom. Man får justera med tiden.
Citera
2018-11-11, 11:53
  #4615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle4991
Skulle behöva lite hjälp jag med!
Har sedan mitten på juli 2017 gått ned från 129kg till 91kg.
Allt började med en crashdiet (nutrilett) i 10 veckor och därefter stort kaloriunderskott (åt runt 1000-1200kcal per dag)
Nutriletten är nog det dummaste jag gjort med tanke på att jag nu försöker bygga på mig massa och tappade förmodligen ganska mycket muskler pga det höga underskottet.
Har som lägst varit nere på 87kg och planerar nu att försöka ta mig ner till 85kg.

Problemet är dock att jag inte riktigt lyckas räkna ut min kaloriförbrukning då jag har ett väldigt oaktivt jobb (kör lastbil) men samtidigt så tränar jag 6-7 pass i veckan.
Jag skriver ner lite hur jag planerat än sålänge så får ni gärna ge mig vidare råd.

Startar på 2300kcal per dag och reglerar underskottet allt eftersom jag tappar vikt. Tänkte mig en minskning med 70kcal per kg jag går ner.
Min näringsfördelning ser ut såhär:

Träningsdagar->
40% protein
35% kolhydrater
25% fett

Vilodagar->
65% protein
25% kolhydrater
20% fett

Mitt träningsupplägg ser ut som såhär:
Bröst, axlar, triceps
Rygg, baksida axlar, biceps
Ben, vader, mage
Brukar köra runt 12-15 set per muskelgrupp samt 8-12 reps per set.
Har dock planerat att lägga om sets/reps lite och göra som såhär:
Vecka 1 8-10 reps
Vecka 2 14-16 reps
Vecka 3 4-6 reps

Övriga tillskott jag tar är: proteinpulver, kreatin.
Är 25 år gammal och 187cm lång, uppskattat bf% runt 18-20%.
Mvh

Helsike vad bra kämpat Nu känner du vittring på en kanonform gissar jag och det måste kännas underbart

Det jag alltid gör är att jag testar ett underskott och ser vad som händer. Du skulle lätt kunna köra 1500-1800 kcal per dag och då nå fina resultat på din livsstil.

Jag hade satsat på kondition om jag var du då den alltid blir bättre oavsett om man går upp eller ner i vikt med den form du befinner dig i. Hur du tränar är inte så viktigt på en viktnedgång. Huvudsaken är att du anstränger dig. De få fram muskler du tappar bygger du upp snabbt efter vikten är fixad. Men schemat ser bra ut.

Mycket proteinrika livsmedel, mängder med ägg och grönsaker varje dag så kommer du vara så mätt att du kommer bli förvånad hur mycket bättre din kropp blir varje 2a vecka samtidigt som du kan koncentrera dig på livet och inte viktminskningen. Du får ju inga brister i protein, fett eller vitaminer med en sådan kost och det är det som är nyckeln till välmåendet.
Visst blir det kämpigt, men har du inte testat den dieten så kommer du bli förvånad hur det känns.
Citera
2018-11-17, 04:07
  #4616
Medlem
Nu har jag betat av första veckan, haft koll på vågen dagligen men den verkar inte röra på sig särskilt mycket nu.
Gårdagens morgon vikt visade 90.4kg, tycker att det borde hänt något mer på 1 vecka med tanke på att jag dessutom tömt tarmarna en del och säkert gjort mig av med en liten andel glykogen.
Tycker ni att jag ska sänka ytterligare? Tillhör ju (tyvärr) gruppen som vill ha snabba resultat, samtidigt är jag livrädd nu för att tappa massa muskelmassa.
Kanske borde testa steppa ner till 1800kcal i någon vecka/två och se vad som händer?

Mvh
Citera
2018-11-17, 06:59
  #4617
Medlem
Har även en till fundering.
Skulle det funka om jag endast åt 1 ordentligt mål per dag samt något lättare mellanmål?
Planerar isåfall att äta målet ”riktig” mat innan mitt gympass.
På något konstigt sätt har jag lättare att sköta en deff/diet ordentligt när jag vet att jag inte kan hålla på och äta hela tiden.
Såhär tillexempel:
Frukost: 60g whey-80 (250kcal~)
Lunch: 300g kvarg (180kcal~)
Middag: sötpotatis, kyckling, kvargdressing etc (700-900kcal)
Kvällsmat/efter träning: 500g kvarg alt 80g whey-80 (310kcal)
Utöver detta 150ml mjölk till mitt kaffe

Landar typ på:
100g kolhydrater
200g protein
25g fett
Samt runt 1400-1600kcal per dag.

Mvh
Citera
2018-11-17, 10:14
  #4618
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle4991
Nu har jag betat av första veckan, haft koll på vågen dagligen men den verkar inte röra på sig särskilt mycket nu.
Gårdagens morgon vikt visade 90.4kg, tycker att det borde hänt något mer på 1 vecka med tanke på att jag dessutom tömt tarmarna en del och säkert gjort mig av med en liten andel glykogen.
Tycker ni att jag ska sänka ytterligare? Tillhör ju (tyvärr) gruppen som vill ha snabba resultat, samtidigt är jag livrädd nu för att tappa massa muskelmassa.
Kanske borde testa steppa ner till 1800kcal i någon vecka/två och se vad som händer?

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av kalle4991
Har även en till fundering.
Skulle det funka om jag endast åt 1 ordentligt mål per dag samt något lättare mellanmål?
Planerar isåfall att äta målet ”riktig” mat innan mitt gympass.
På något konstigt sätt har jag lättare att sköta en deff/diet ordentligt när jag vet att jag inte kan hålla på och äta hela tiden.
Såhär tillexempel:
Frukost: 60g whey-80 (250kcal~)
Lunch: 300g kvarg (180kcal~)
Middag: sötpotatis, kyckling, kvargdressing etc (700-900kcal)
Kvällsmat/efter träning: 500g kvarg alt 80g whey-80 (310kcal)
Utöver detta 150ml mjölk till mitt kaffe

Landar typ på:
100g kolhydrater
200g protein
25g fett
Samt runt 1400-1600kcal per dag.

Mvh
Ja, du får sänka kalorierna ju mer du går ned för fortsatt viktnedgång. Du kan även äta 1 eller 6 måltider om dagen, det handlar om personliga preferenser. Fettet kanske är lite väl lågt, men det är individuellt hur man påverkas rent hormonellt, sliten kommer du bli oavsett på det låga kaloriintaget (under en längre tidsperiod).
Citera
2018-11-19, 08:23
  #4619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle4991
Har även en till fundering.
Skulle det funka om jag endast åt 1 ordentligt mål per dag samt något lättare mellanmål?
Planerar isåfall att äta målet ”riktig” mat innan mitt gympass.
På något konstigt sätt har jag lättare att sköta en deff/diet ordentligt när jag vet att jag inte kan hålla på och äta hela tiden.
Såhär tillexempel:
Frukost: 60g whey-80 (250kcal~)
Lunch: 300g kvarg (180kcal~)
Middag: sötpotatis, kyckling, kvargdressing etc (700-900kcal)
Kvällsmat/efter träning: 500g kvarg alt 80g whey-80 (310kcal)
Utöver detta 150ml mjölk till mitt kaffe

Landar typ på:
100g kolhydrater
200g protein
25g fett
Samt runt 1400-1600kcal per dag.

Mvh

Slopar du whey drinken på morgonen och tar tre kokta ägg så får du ett lyft i bra fett och vitaminer
Känner igen det du skriver att det blir lättare med maten på deff. Tycker också det är svårare när man ska äta betydligt fler kalorier under perioden man fokuserar på att bygga styrka och massa.
Rekommenderar dig som jämlik bodybuilder att alltid köra ägg varje dag.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-11-19 kl. 08:29.
Citera
2019-01-13, 17:18
  #4620
Medlem
kapten-steves avatar
Vad är eran åsikt om cheatday en gång i veckan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback