Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2024-07-26, 08:10
Medlem
Dishys avatar
Du vet säkert detta men vill ändå påminna om att det är väldigt starka samband mellan processat kött tex bacon och tjocktarmscancer, en av de vanligaste cancerformerna. Så det hade jag inte haft i en långsiktig hälsosam diet. Skulle bytt ut det mot stekt nötfärs. Mer grönsaker och bär hade jag lagt till också.
Förstår att du mår toppen, så fort man byter ut skitmat med mjöl och socker till mer naturlig mat brukar kroppen bli glad direkt.
Citera
2024-07-26, 08:31
Medlem
a-mortals avatar
Vem vet? Få kommer nog palla citera några näringsböcker eller pålitliga studier.
Lägg till baljväxter, majs och lite nötter.

Tycker för övrigt du bör variera kosten mer. Anledningen till att man ska variera kosten är för att gifter från kan ackumulera, så det är bäst att variera kosten. Ät något annat varannan dag till att börja med.
Citera
2024-07-26, 08:36
Medlem
Hade hållit koll på LDL-kolesterolet om jag var du.
Citera
2024-07-26, 09:05
Medlem
Förutom övriga råd ska du kanske äta frukost.
Citera
2024-07-26, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RadishRush
Käkat såhär i 3 veckor nu. Mår kanon. Energi och humör är på topp.

Är detta hållbart i längden? Är det något viktigt jag missar och inte får i mig? Borde jag ta något kosttillskott eller lägga till något annat? Vad tror flashback?

Hållbart, rekommendabelt, nyttigt.

En servettskiss ger att du får i dig 2400 kcal, 75 % fett, 20 % protein och 6 % kolhydrater. Så kallad LCHF, tangerande keto. Du får i sig samtliga näringsämnen i mer än tillräcklig mängd.

Eftersom du inte käkar kolhydrater i någon större mängd, behövs inte heller fibrer som motgift. Salladen och bananen räcker. Eventuellt kan du sprinkla chiafrön på salladen för att öka fiberhalten.
Citera
2024-07-26, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Du saknar också fisk och det viktiga fett som kommer från feta firrar.

Äggröran ger 250 % RDI av DHA och 140 % DPA. Frågor på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Du vet säkert detta men vill ändå påminna om att det är väldigt starka samband mellan processat kött tex bacon och tjocktarmscancer, en av de vanligaste cancerformerna.

Nej, det enda som finns är svaga korrelationer. Vi har ätit rökt kött i tiotusentals år utan problem. Däremot inte rapsolja eller koncentrerat socker.

Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Hade hållit koll på LDL-kolesterolet om jag var du.

Kolesterol är en meningslös faktor i sig. Däremot förhållandet LDL/triglycerider, som alltid förbättras med ketogen kost.

Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Förutom övriga råd ska du kanske äta frukost.

Ju senare man bryter den nattliga fastan, desto bättre. Det är inte bra att äta hela tiden. Skippa frukosten, det har vi gjort under hela vår existens fram tills för hundra år sedan.
Citera
2024-07-26, 10:02
Avslutad
Nej eftersom den är för komplicerad och innehåller för många måsten eller regler för att vara hållbar i längden. Hur länge ska du äta så...
Citera
2024-07-26, 10:27
Medlem
Jag åt nästan precis likadant under rätt lång tid.
Inga problem, kör på.
Citera
2024-07-26, 10:50
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Äggröran ger 250 % RDI av DHA och 140 % DPA. Frågor på det?

Nej, det enda som finns är svaga korrelationer. Vi har ätit rökt kött i tiotusentals år utan problem. Däremot inte rapsolja eller koncentrerat socker.

Kolesterol är en meningslös faktor i sig. Däremot förhållandet LDL/triglycerider, som alltid förbättras med ketogen kost.

Ju senare man bryter den nattliga fastan, desto bättre. Det är inte bra att äta hela tiden. Skippa frukosten, det har vi gjort under hela vår existens fram tills för hundra år sedan.

Svårt att säga att något är bra för oss genom att hävda att vi ätit det länge, människan hade inte så lång livslängd förr och det kanske var pga allt rökt kött de smällde i sig. Men skämt åsido, bacon är inte bara rökt utan processat på fler sätt.

Vidhåller att det finns starkt samband, det har gjorts väldigt många studier som visat detta. Kollade lite snabbt på PubMed nu, finns allt från studier mer i detalj om vad som händer på cellnivå till stora metastudier tex PMID 34455534 där de såg detta:

"We identified 148 published articles. Processed meat consumption was significantly associated with a 6% greater breast cancer risk, an 18% greater colorectal cancer risk, a 21% greater colon cancer risk, a 22% greater rectal cancer risk, and a 12% greater lung cancer risk."
Citera
2024-07-26, 10:56
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Extremt hållbar. Jag hade uteslutit spenat på grund av det höga innehållet av oxalsyra, vilken hämmar upptaget av järn och andra mineraler. Och använt ekologisk rucola för att minska på cocktailen av bekämpningsmedel.
Citera
2024-07-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj

Han ska undvika fibrer helt också va?
Citera
2024-07-26, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Han ska undvika fibrer helt också va?

Om du tittar på tidigare inlägg rekommenderade jag chiafrön utöver sallad och banan. Fibrer är inte essentiellt, men är bra i mindre mängder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in