Citat:
Ursprungligen postat av
Saga23
Vad tror ni? Kommer Essie dyka upp idag eller kommer det lägga ner allt?
Jag hoppas att Länsstyrelsen och Polisen verkligen gör sitt jobb och utreder ordentligt djurhållningen med tanke på uppgifter gällande de missförhållanden som dykt upp, kommer då följa upp det samt är det allvarliga brister kommer Länsstyrelsen inte släppa ärendet direkt, då kan det bli extra jobbigt för de att hålla uppe sin situation då Länsstyrelsen kommer kliva in oanmält, göra kontroller, finns brister kommer de bli mer fysiska kontroller så kallad extra offentlig kontroll och avgifter att betala, åtgärdar de inte bristerna så som Länsstyrelsen säger att det skall göras så kommer de få förelägganden så kommer det kosta de mer samt anser Länsstyrelsen att det varit tillräckligt allvarliga brister där förelägganden getts, särkilt om de är flera brister så kan de omhänderta djuren och ofta slutar det med djurförbud beroende på förvaltningsrätten bedömning om djurägare överklagar beslut.
Som sagt långvarig process med Länsstyrelsen djurskydds men det är så det ser ut om man blir anmäld som djurägare vare sig anmälan stämmer eller inte, allt beror på hur Länsstyrelsen bedömning är i ärendet.
Anser länsstyrelsen djurskyddshandläggare att djurägaren brutit emot djurskyddslagen eller misstänker djurplågeri kommer polisen utreda och det kommer hamna i tingsrätten för förhandling. Polisen kan även själva misstänka och utreda djurägare för brott emot djurskyddslagen samt djurplågeri
Eftersom det råder förundersökningssekretess så är polisen inblandade som jag skrivit tidigare
Förhoppningsvis har de anställda använt sig av Lex Maja för att anmäla eller anmält som privatperson, pappan ser enbart Essie som ett redskap och hjälpmedel åt Amanda, därför så lätt att bara köpa en ny eller hamnar hon på något boende istället?
Kommunen har ändå erbjudit ett vettigt boende visserligen en bit bort men de är ändå lämpligt. Hörde mig för och boendet som erbjudits som diskuterats i tråden har gott rykte, många brukar blick mer självständiga och utvecklats till det bättre då de arbetar med rätt metoder och kan hantera särkilt aggressiva eller våldsamma utbrott, de diagnoser som hon har och ibland är inte föräldrar det bästa att ha som assistenter och många som Amanda vill ha ett så självständigt liv som går att ha.
Men om hon är såpass grovt funktionsnedsatt så klarar hon inte sig igenom SBK bedömning men om hon är mer fungerande än vad som sägs kanske hon klarar av att vara hundförare det kan bara SBK bedömma
Men vi får se hur det utvecklar sig
Kloka ord.
Men om Essie inte kommer tillbaka händer ingenting från Länsstyrelsens sida, tror jag. Läggs ner.
Och jag tror inte hon kommer att hittas.
Vad gäller A hoppas jag att det du skriver om boende stämmer. Har funderat om hennes aggressivitet kan hänga samman med saker som skett i föräldrahemmet under uppväxten. De flesta med autism och Intellektuell funktionsnedsättning är ju inte sådana. Vore fantastiskt om det gick att komma tillrätta med och att hon får ett självständigt liv.
Att bo kvar med eller utan ny hund är inget bra alternativ och det är uppmärksammat nu, så den här tråden kan ha lett till något positivt för henne.